9 weken en stress/onzekerheid na buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Discussie in 'Eerste symptomen' gestart door Lisalotn, 22 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Nog 24 dagen te gaan...

    Reeds 10 voorbij :(

    Wat kan de tijd soms traag gaan!!! In december 2018 werd ik geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, kloppend hartje op de verkeerde plaats, ons pitje kon niet verder :(.

    Zonder het te verwachten waren we (gelukkig!) snel terug zwanger. Momenteel ben ik 9 weken.

    Maar wat een stress en onzekerheid... Ik heb al bij al weinig last van de zwangerschap, op rommelende darmen en obstipatie na zou ik niet weten dat ik zwanger ben.

    Anderhalve week terug mochten we voor een echo en zag alles er goed uit. Nu moet ik helaas nog 24 dagen geduld hebben en dat is de hel! Het maakt me zo onzeker ... Soms wil ik de telefoon nemen en mijn gynaecologe opbellen voor een extra echo maar dat werkt natuurlijk niet vrees ik :(

    Zijn er nog mensen die het zo zwaar hadden of hebben met die onzekerheid?

    Alle tips welkom!
     
  2. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap❤️ Fijn dat het zo snel weer is gelukt. En snap je zorgen.

    Ik herken het heel erg. Ik ben met behulp van IVF zwanger geworden. Achteraf bleek dat er tijdens de punctie een bloeding was ontstaan. Ik werd hardstikke ziek en ben teruggegaan naar het ziekenhuis en constateerde men die bloeding. Ik werd meteen geopereerd om de bloeding te stelpen en er is veel bloed weggehaald. Inmiddels waren er wel embryo's ontstaan. En hebben we na veel wikken en wegen toch gekozen voor een tp. Wonder boven wonder heeft het embryo zich ingenesteld en ben ik vandaag precies 26 weken zwanger.

    Bij IVF en na zo'n operatie is de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap groter. Dus heb bij zes weken ook al een echo gekregen ivm localisering. Toen begon de stress pas echt. Want het zat op de goede plaats en er was al hartactie❤️ Twee weken later weer een echo. En die twee weken duurden ontzettend lang. Aangezien ik nog moe was van de operatie sliep ik veel en dat heeft me door de dagen geholpen.

    Ik vind het in deze situatie onmenselijk dat ze je nog zo lang laten wachten. Ik zou in jouw geval toch bellen of de afspraak naar voren geschoven kan worden. Dat je je hele erge zorgen maakt enz. En als dat niet lukt zou ik naar een echo bureau gaan. Dan maar zelf betalen.

    Ben benieuwd wat je gaat doen. Veel sterkte in elk geval.
     
  3. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Ow jij hebt je portie onzekerheid ook gehad!!! Super er dat je inmiddels al zo ver bent ❤️!

    Ja ik denk dan het is onzin om te bellen... Maar meer dan 5 weken wachten is zo ontzettend lang na een tegenslag. Eens die 12 weken en de testen voorbij zal het me wel wat rust geven maar nu soms zo een schrik dat het terug fout kan gaan.
    Een goeie echo geeft je dan toch tijdelijk de nodige rust he! Ik hou je op de hoogte!
     
  4. Sab88

    Sab88 Bekend lid

    27 jun 2016
    890
    268
    63
    Ik herken de onzekerheid wel , heb gelukkig geen ervaring met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

    Maar wij zijn vorig jaar ook zwanger geraak d.m.v IVF. Bij de eerste terugplaatsing waren we meteen zwanger. Was zo blij dat het meteen gelukt was !!
    Ik kreeg een eerste echo bij 7+1 weken.
    Helaas was de echo niet goed.
    Het vruchtje was veels te klein en er klopte geen hartje , wat wel had gemoeten rond dat termijn.
    Week later moesten we terugkomen , er klopte ineens een hartje maar het vruchtje was nog steeds veels te klein. Een week later weer voor een echo en toen was het hartje weer gestopt met kloppen.
    Heb tabletjes in moeten nemen om de miskraam op te wekken .. en na 2 weken moesten we weer voor een echo.
    Het bleek nog steeds niet schoon te zijn , kreeg de keuze om of m’n menstruatie af te wachten of nog een keer de tabletten in te nemen. Had gekozen voor m’n menstruatie afwachten , maar na 2 weken kwam er nog niks. Dus weer naar het ziekenhuis voor een echo. Het was nog steeds niet schoon. Uiteindelijk alsnog afgelopen februari gecurreteerd moeten worden.
    Hierna konden we bij de eerstvolgende menstruatie gelukkig meteen weer beginnen met onze 2e IVF behandeling.


    En gelukkig nu weer meteen van de eerste terugplaatsing zwanger !!
    We zijn woensdag alweer 6 weken zwanger , maar we krijgen 6 mei pas de eerste echo.
    Ben heel onzeker of het allemaal wel goed zit. Kan pas een beetje genieten hoop ik als we hebben gezien dat het bij de eerste echo allemaal wel zo eruit ziet zoals het hoort te zijn.

    Als je zulke negatieve ervaringen hebt overgehouden aan een zwangerschap , kun je er helemaal niet meer zo van genieten.
    Zit ook telkens te twijfelen het ziekenhuis te bellen om te vragen of we eerder mogen. Maar dan denk ik weer probeer wat geduld te hebben. Tegen de tijd dat wij voor een echo mogen ben ik bijna 8 weken dan moet er toch echt wel wat te zien zijn.

    Maar als ik jou was zal ik inderdaad misschien vragen of je wat eerder mag. Zo in de stress zitten is ook niet fijn !
    Ik hoop voor jou dat je snel gerustgesteld bent , en dat je over een paar maanden lekker mag gaan genieten van je kleine frummeltje
     
  5. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Herkenbaar qua angst, niet vanwege buitenbaarmoederlijke zwangerschap maar door een miskraam.
    Kunnen alleen zwanger worden via IVF en vorig jaar bleek dit achteraf misgegaan met 10 weken ongeveer. Nu weer zwanger en man tot 11 weken zo vreselijk zenuwachtig en onzeker etc en uiteindelijk super lief elke week een echo gehad. Nu moet ik er nog steeds aanwennen dat het echt goed zit en is.
    Je moet ook maar weer zo denken het gaat vaker goed dan mis!
     
  6. heraa5

    heraa5 Lid

    13 sep 2018
    26
    7
    3
    Vrouw
    Heel herkenbaar voor mij! Voor ik zwanger werd van mijn tweede kindje heb ik een miskraam gehad met heel wat complicaties: na de curettage heel hoge koorts en een baarmoederontsteking, een week ziekenhuis en het risico op het verwijderen van de baarmoeder. Door een hel ben ik gegaan :(. Toen we na anderhalf jaar toch weer zwanger werden was ik vooral in het begin heel ongerust. De eerste echo afwachten was vreselijk en ook voor de volgende controles was het altijd weer stressen. Maar ... alles is goed gegaan. We zijn nu de trotse ouders van een flinke zoon van 8 maanden. Ik wens je veel moed en sterkte, je zorgen maken van op voorhand haalt niets uit. Probeer te genieten van elk moment.
     
  7. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Fijn om jullie reacties te lezen!

    Spijtig genoeg hebben jullie ook iets gelijkaardigs meegemaakt... Maar gelukkig zijn we ook allemaal opnieuw zwanger of zelfs mama geworden :) dus ook heel wat goed nieuws!!!

    Als alles goed gaat kijk je er vrij positief tegenaan he. Enkel na tegenslag komt er zoveel stress bij te kijken dat genieten soms moeilijk wordt!

    Maar gelijk heb je, het loopt ook zeer vaak positief af :) dus allen samen duimen voor elkaar ?
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  8. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Lap... Toch niet kunnen wachten!

    Morgen mag ik langs voor een extra echo...
     
  9. Kanarie1988

    Kanarie1988 Actief lid

    28 jul 2016
    447
    508
    93
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Even nieuwsgierig, hoe was de echo? Hopelijk goed nieuws gekregen!
     
  10. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Succes
    Ik was ook best onzeker.
    Mijn laatste zwangerschap (6 jaar geleden inmiddels)
    Was ik blijkbaar zwanger van een tweeling.
    Eentje was buitenbaarmoederlijk en de ander wel in de baarmoeder.
    Mijn dochtertje onderhand 6 is kerngezond maar ik merk dat het me wel onzeker heeft gemaakt.
    Het andere vruchtje hadden ze operatief verwijderd en kwamen ze pas achter tijdens de kijkoperatie.
    Vanaf de echo wad dus ook niks te zien.

    Vandaag bij de VK echo gehad en was zo moeilijk te zien allemaal.
    Ze hebben me uiteindelijk doorwegen naar de ziekenhuis waar ik gelijk terecht kon.
    Zij hebben bevestigd dat het goed zit.
    Ik begrijp je onzekerheid.
    Ik vond een echo bij 9 weken al erg lang.

    Hoop dat je een goede echo heb gehad
     
  11. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Blij dat ik ze toch lastig durfde te vallen met mijn onzekerheid, de gynaecoloog was ook erg lief en begreep me!

    Als resulaat 5 leuke fotootjes mee van ons bewegend minimensje en 15 mei mag ik terug!
     
    Loveischocola, Siepie85 en EvitaDedu vinden dit leuk.
  12. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Och wat vreselijk van een tweeling... Moet dat een dubbel gevoel geweest zijn! Hoe ver ben je nu? Wel al een hele geruststelling dat het juist zit he... Ik had er ook schrik voor en dan begin je vanalles te 'voelen'.

    Ik mocht al vroeger langs voor een echo hoo, wist bij 5 weken dat het op de juiste plek zat. Extra echo bij 7 weken maar toen moest ik 5 weken geduld hebben... En die maakten me erg onzeker!
     
  13. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    #13 MIss X, 27 apr 2019
    Laatst bewerkt: 27 apr 2019
    AH wat fijn zeg!
    Gewoon uitspreken inderdaad.
    Ik kreeg gisteren mijn echo niet mee... waarom niet weet ik ook niet maar was erg teleurgesteld.
    Heb toch even de ziekenhuis gebeld achteraf of ze het niet kunnen scannen en mailen.. Dat kon gelukkig.
    Altijd gewoon even vragen helpt :thumup:
     
  14. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ja erg dubbel maar dat wist ik niet van tevoren.
    Dat hoorde ik pas nadat ze het hadden verwijderd.
    Ze dachten aan mijn blinde darm.

    Het heeft wel impact gemaakt vooral bij de meiden.
    Die hebben het altijd over ‘het vierde kind’ ;)
    Nou die komt er nu aan ;)

    Ik ben nu 9 weken:
     
  15. Rian89

    Rian89 Fanatiek lid

    13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Hier in het zelfde schuitje gezeten. Nov geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap! Inmiddels ruim 11 weken zwanger.

    Ik had gelukkig meteen een goed gevoel erbij. En ook al aardig wat vroege echo's gehad, wat mijn positieve gevoel bevestigde. Maar die dagen tot die eerste echo waren echt slopend. Dacht overal wat te voelen, en meteen weer denken aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

    Ik had dus wel meteen een goed gevoel, en dacht ook echt, het gaat vast niet weer zo fout.

    Fijn dat je mocht komen voor een extra echo!!
     
  16. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Wij zitten idd echt in hetzelfde schuitje :)!

    Die eerste dagen waren idd vreselijk... En wat een opluchting na de eerste echo, je begint vanalles te 'voelen' he!

    Maar toch ga ik blij zijn als ik die 12 weken heb en de nipt test voorbij ben. Ik heb ook weinig klachten wat me soms zo onzeker maakt. Maar dan denk ik ook hetzelfde, vorige keer grote pech en nu wat meer geluk? Plus dat ons 'pitje' (zo werd ons vorige kindje tijdens de zwangerschap dat moment genoemd) wel mee zal waken en zorgen voor ons nieuwe wondertje. Wanneer mag jij voor je volgende echo?
     
  17. Rian89

    Rian89 Fanatiek lid

    13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Ja idd, je voelt van alles! Ik heb zelfs nog het ziekenhuis gebeld omdat ik zo'n last had van rechtsonder in mn buik, moest ook direct komen, achteraf kwam dit vanuit mijn bekken.
    Maar wel gerustgesteld met meerdere echo's in het ziekenhuis. Na het kloppende hartje door naar de verloskundige. Daar inmiddels ook 2 echo's gehad. En ook de termijnecho. Nipt was ook helemaal goed.

    En nu val ik wel in een gat! Heb 25 mei afspraak voor de geslachtsbepaling. Dus dan pas weer een echo.

    Heb thuis een Angelsound, dus daarmee luister ik regelmatig even naar het hartje, en dat stelt me dan ook wel weer gerust :).

    Dit gaat vast helemaal goed komen, en bij jou ook!! :D
     
  18. Lisalotn

    Lisalotn Lid

    14 dec 2018
    75
    173
    33
    Vrouw
    Och super, je had je termijnecho en nipt test al! Geen geruststelling nu? Hier nog 2 x slapen :) wij weten wel gelijk het geslacht bij de uitslag van de nipt test.

    Een angelsound is wss een hele geruststelling bij onzekerheid maar ik probeer het toch zonder door te komen :). Meestal wel niet teveel stress, komt altijd als de echo nadert haha!

    Succes met het aftellen tot de 25e maar vooral genieten nu, je bent al ver en kreeg telkens goed nieuws!!!
     
  19. Annebeth

    Annebeth Bekend lid

    11 sep 2015
    688
    449
    63
    Bij ons maakten ze expliciet het geslacht niet bekend nav de nipt test. blijkbaar verschillend beleid, gek he?
     

Deel Deze Pagina