Aan het werk....borstvoeding loopt terug....

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Elmo83, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo83

    Elmo83 Bekend lid

    11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

    Ik heb een vraagje. Ik geef al ruim 4 maanden borstvoeding aan ons zoontje. Vanaf de geboorte ging dat altijd prima. Nu ben ik sinds een maand weer aan het werk.
    Bij de laatste controles op het consultatiebureau hebben we gemerkt dat ons mannetje niet voldoende meer gegroeid was. (na 3 weken exact het zelfde gewicht).
    Als ik werk kolf ik wel. Desondanks lijkt ons ventje niet meer voldoende te hebben aan de voedingen. We zijn inmiddels begonnen met het geven van groente en fruit. Hij smult er van. Toch wil ik graag borstvoeding blijven geven.

    Hebben jullie tips voor mij?

    Groetjes,
    Elmo
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

    fijn dat je BV geeft en dat het lukt om te kolven op je werk.
    Je kindje zal de calorieën echt uit de borstvoeding moeten halen, groente en fruit is echt voor erbij.
    Leg op de dagen dat je thuis bent je kindje zoveel mogelijk aan de borst, draag hem veel bij je, dat stimuleert de BV.
    Probeer zoveel mogelijk rust te creëren voor jezelf, dat helpt ook voor een goede productie.
    Heb je een goede gelegenheid om te kolven op je werk? Heb je rust en ruimte? Geven je collega's je de de ruimte om je even terug te trekken? Misschien zou je met een extra keer kolven je productie kunnen verhogen.
    Zorg ook dat als je kindje bij jou drinkt dat hij de borst goed leeg drinkt voordat je hem de tweede borst geeft. Zo komt hij toe aan de vettere melk.
    Succes en bij meer vragen horen we het graag weer.

    Mirjam
     
  3. Elmo83

    Elmo83 Bekend lid

    11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Mirjam,

    Dank je voor je reactie.

    Ik ben eigen baas en werk aan huis. Dus ik heb gelegenheid genoeg om me rustig terug te trekken voor het kolven.
    Ik kreeg niet zoveel gekolfd dat ons mannetje genoeg had bij de gastouder. Daarom hebben we nu ook een pot flesvoeding in huis. Dat scheelt mij een hoop stress of ik wel genoeg gekolfd krijg.
    Mijn toeschietreflex blijft bij het kolven soms lang weg.

    Daarnaast komt ons mannetje, als we de hele dag samen zijn blijkbaar toch ook wat tekort aan alleen de borstvoeding. Want meneer wil dan weer om de 3 uur drinken (soms zelfs na 2,5 uur al). Vaak ligt hij aan het einde van de voeding te mopperen. Het lijkt dan alsof hij nog niet genoeg had.

    Hoe kan ik de kwaliteit van mijn voeding verbeteren?

    Groetjes,
    Elmo
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

    als het bij kolven lang duurt voordat je een TSR hebt kan een oxytocine neusspray echt een oplossing zijn. Op recept via je huisarts, die gebruik je voor het kolven en dan gaat het echt makkelijker.
    Het feit dat je kindje veel wil drinken betekent zeker niet dat jouw borstvoeding niet genoeg bevat. Jouw borstvoeding bevat voldoende voedingsstoffen! Het is normaal drinkgedrag voor een baby van deze leeftijd om nog elke 2-3 uur te willen drinken. Natuurlijk zijn er baby's die minder vaak drinken, maar deze frequentie is helemaal normaal. Geef er aan toe, probeer te accepteren dat dit erbij hoort en geniet er dan ook lekker van. Laat hem de eerste borst goed leegdrinken voor je de volgende borst geeft.
    Je kunt ook met je hand wat masseren tijdens het voeden, daarmee stimuleer je ook de melkaanmaak. Succes en bij vragen hoor ik het graag weer.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina