Aangifte te vroeg geboren kind

Discussie in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' gestart door Verox, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Verox

    Verox Niet meer actief

    Ik vroeg me af of dat eigenlijk mogelijk is.
    In het ziekenhuis hebben ze geregistreerd dat Vlinder doodgeboren is, terwijl ze nog in leven was bij geboorte, dat was administratief handiger werd ons gezegd.
    Eigenlijk vind ik het nu jammer dat we geen geboortebewijs hebben, of haar hebben geregistreerd bij de gemeente.
    Nu is dat natuurlijk niet meer mogelijk.
    Zijn er mensen die dat wel hebben gedaan?
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn vriend heeft het geprobeerd, maar volgens de gemeente was het niet mogelijk :(. Wel heeft hij het voor elkaar gekregen haar te erkennen, nadat ze geboren was.
     
  3. logo

    logo Niet meer actief

    Daan* is bijgeschreven in ons trouwboekje. We hebben geen geboortebewijs, maar het bijschrijven was voor ons zo belangrijk.
    Voordat we naar de gemeente gingen (toen ik nog zwanger was) heb ik een email gestuurd en in het antwoord van de gemeente stond dat dit geen probleem was. We hadden de email meegenomen maar dat was niet nodig.
    Ik zit alleen even te denken wat we dan op papier hadden. We hebben wel iets meegenomen naar de gemeente, maar ik weet het niet meer. Toch maar weer eens bij de spulletjes van Daan* kijken.
     
  4. LoPi

    LoPi Bekend lid

    7 mrt 2012
    520
    278
    63
    Vrouw
    omgeving Deventer
    Wij hebben samen aangifte gedaan van een levenloos geboren kind, op de akte daarvan staat ook de handtekening van mijn man. En Sam* is toen ook bijgeschreven in ons trouwboekje. Nu is dat laatste geen officieel document weer, dus dat mag je zelfs zelf doen. Maar nu staat er een stempeltje van de gemeente bij, vind ik wel mooi.

    Je zou bij de gemeente kunnen informeren of je alsnog aangifte daarvan kunt doen? Bij ons was de afspraak door de uitvaart-man geregeld...
     
  5. Maedra

    Maedra Fanatiek lid

    29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Bij ons heeft de uitvaartdame aangifte gedaan van doodgeboorte. Ik heb maanden later zelf Julia* laten bijschrijven in ons trouwboekje op het gemeentehuis. Daar is haar geboorte en overlijden in gezet. Ik maakte me van tevoren enorm druk of het zou kunnen en hoe ze daar mee om zouden gaan maar het ging heel respectvol en empathisch.
     
  6. Verox

    Verox Niet meer actief

    Wij zijn niet getrouwd, dus bijschrijven in een trouwboekje kunnen we niet. Wel bijzonder dat een hoop van jullie dat wel hebben kunnen doen. Het enige min of meer officiële document waarop Vlinders volledige naam staat vermeld is het bewijs van crematie.
     
  7. LoPi

    LoPi Bekend lid

    7 mrt 2012
    520
    278
    63
    Vrouw
    omgeving Deventer
    als jullie nog wel een keer gaan trouwen, zou je dat alsnog kunnen doen...

    maar verder is het ook maar een papiertje...het belangrijkste is dat ze in ons hart zitten!
     
  8. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Bij ons staat hij in het trouwboekje bij kinderen en bij overleden kinderen.
    Bij het geboortebewijs weet ik niet meer. Ligt veilig opgeborgen.
     
  9. BeetjeMama

    BeetjeMama Fanatiek lid

    25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Hier wel gedaan, maar dat is ook anders, omdat ze een week geleefd heeft. Dan ben je het zelfs verplicht.
     
  10. Jonneke83

    Jonneke83 Fanatiek lid

    2 okt 2011
    1.564
    0
    0
    Ik vind het zo slecht van het ziekenhuis dat ze het zo gedaan hebbe. Bij ons was dat ook zo. Ik had nog wel ergens anders op papieren staan dat ze geleefd had en als ik haar echt in wilde laten schrijven dan moest ik daar weer achteraan gaan bij het ziekenhuis, aldus de gemeente. Want dan kon het nog wel. Zelf had ik daar toen totaal geen energie voor en heb dat dus maar gelaten en ze alleen bij laten schrijven in trouwboekje. Je kan er dus nog wel werk van maken maar de vraag is of je dat allemaal wilt omdat het niet gemakkelijk zal gaan.
     
  11. Verox

    Verox Niet meer actief

    Ja achteraf vind ik het ook erg slecht. Maar op dat moment weet je niet wat normaal is, verkeer je in shock en gaat er van uit dat het ziekenhuis goede beslissingen neemt. Achteraf komen de vragen pas.
    Voor mij is het nu wel heel belangrijk dat ze gezond en in leven was. En achteraf had ik graag iets van een geboortebewijs gehad.
    Gelukkig heb ik alles bewaard en zijn er op initiatief van het ziekenhuis foto's en gipsafdrukjes gemaakt. Dat bewijs dat ze er was word nu steeds belangrijker voor me.
     
  12. BeetjeMama

    BeetjeMama Fanatiek lid

    25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Dan ben je wel goed op weg in je verwerkingsproces ;)

    Als je het echt heel belangrijk vindt zou ik er gewoon achteraan gaan!
     
  13. Maira11

    Maira11 Niet meer actief

    Ik heb destijds gelezen dat het wel mogelijk is ook voor de 24 weken, maar dan moet je er zelf achterna gaan. Ik heb toen de keuze gemaakt om het niet te doen, had niet zo'n zin om er achteraan te gaan. Hij zal er ondanks dat wel bij horen. Maar als ik er nu aan denk dat hij niet in ons trouwboekje zal staan als we ooit trouwen en ons andere kinderen wel vind ik dat weer geen prettig idee.

    Wij hebben wel een doodsoorzaak verklaring met daarop dat geleefd heeft en hoelang enzo.
     
  14. LoPi

    LoPi Bekend lid

    7 mrt 2012
    520
    278
    63
    Vrouw
    omgeving Deventer
    Als jullie trouwen kun je je zoon* altijd bij (laten) schrijven in je trouwboekje. Omdat het geen officieel document meer is, mag dit gewoon!
     
  15. Maira11

    Maira11 Niet meer actief

    Oh wat fijn om te weten, dankje!
     
  16. BellaNoa

    BellaNoa Niet meer actief

    Bij ons is de aangifte ook gedaan door de vrouw van de uitvaart. Wij hebben dan ook een akte van geboorte van een levenloos kind. Alleen dat vind ik wel een beetje vreemd, omdat ze 20 minuten heeft geleefd en dus niet levenloos ter wereld is gekomen, of maakt dat niet uit voor de wet?

    Ook het bewijs van geboorte hebben we van het ziekenhuis. Dit zou je altijd nog op kunnen vragen denk ik. Heb eigenlijk alle papieren, ook het bevallingsverslag, dossier van de kraamzorg, crematie etc.

    We moeten haar nog steeds bij laten schrijven in ons trouwboekje maar dat komt nog wel.
     
  17. J10

    J10 Actief lid

    14 okt 2012
    249
    0
    0
    Helaas maakt het voor de wet wel een verschil of het kindje 'geleefd' heeft of levenloos geboren is voor de 24 weken. Hoe onredelijk voor ons als ouders ook, als je kindje geen tekenen van leven heeft gehad kun je alleen aangifte doen van een leveloos geboren kindje. Het verschil is dat je kindje dan niet in het GBA wordt opgenomen :(
    Ons manneke heeft nog 3 uurtjes een hartslag gehad (wat waren wij trots!) en omdat wij graag aangifte wilde doen heeft het ziekenhuis dit ook zo genoteerd. Ik vind het heel raar dat ze dit anders doen zonder dat met jullie als ouders te overleggen. Misschien is er een grens hoe lang het kindje moet leven?
    Wij hebben trouwens zelf ons trouwboekje ingevuld, aangezien de vrouw bij de gemeente een heel slecht handschrift had:p is niets officieels aan, dus dat mag altijd!
    Wel heel fijn dat we bij de belastingaangifte onze zoontje genoteerd was al ons kind. Dankzij de GBA is hij nu ook een officieel nummertje :)
     
  18. Verox

    Verox Niet meer actief

    Het is wel met ons overlegt hoor! Maar het werd ons als voordeel voorgespiegeld. Vlinder was nog in leven torn ze geboren werd, maar na een uur doodverklaard. Het ziekenhuis zei toen dat het beter was om haar als doodgeboren te noteren, omdat zo een hoop administatieve rompslomp werd bespaard.
    Op dat moment klonk dat natuurlijk prima, dat uurtje leek weinig verschil te maken. Maar achteraf is dat uur natuurlijk heel erg waardevol en belangrijk.
    Ik denk niet dat we daar nu nog iets aan kunnen veranderen. We hebben geen geboortebewijs, dus kunnen waarschijnlijk geen geboorte-aangifte doen. Als dat al mogelijk zou zijn na zoveel maanden.
    Ik blijf het jammer vinden dat we op dat moment zo slecht inzicht hadden in de mogelijkheden.
     
  19. BeetjeMama

    BeetjeMama Fanatiek lid

    25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Probeer het na te vragen wat wel en niet kan... Je weet maar nooit!
     
  20. Maira11

    Maira11 Niet meer actief

    Ik vind die grens van 24 weken wel wat pijnlijk eerlijk gezegd. Ik begrijp wel dat ze ergens een grens moeten trekken en dat kindjes van 22,23 weken nog niet levensvatbaar zijn. Maar waarom word er gedaan alsof een kindje verliezen onder de 24 weken zoveel minder voorstelt. Nouja dat is het idee dat ik krijg in ieder geval.

    Ons zoontje is geboren met 22,5 weken. Hij was even groot en lang als een gemiddeld kindje van 24 weken. Hij heeft nadat hij is geboren bewogen en we hoorde hem geluidjes maken. Hij is allesbehalve levenloos geboren. Hij is na ongeveer 40 minuten overleden.
     

Deel Deze Pagina