Aankomen gewicht eerste trimester zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marlena, 17 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Hoi allemaal,

    Op internet lees ik dat je het eerste trimester 0-2 kg aankomt. Nu zit ik zelf in de 11e week en ben gewoon al 3 kg aangekomen. Ik weeg mij elke week en elke week zie ik gewoon dat er best veel bijkomt. Ik vraag mij af of dit zo door blijft gaan? Als dat zo is dan zit ik straks op +30 aan het einde van mijn zwangerschap... Ik sport regelmatig, wandel veel en probeer gezond en niet te veel te eten maar toch blijf ik nu al in het eerste trimester aankomen.

    Hoe is jullie ervaring met veel aankomen in het eerste trimester en hoe dat dan verder gaat qua aankomen de rest van de zwangerschap?
     
  2. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Als je inderdaad beweegt, normaal en gezond eet dan doet je lichaam wat nodig is en bij jou past. Vertrouw daar maar op!

    Het is bij iedere vrouw anders. Jouw lijf weet wat goed is voor jou.
     
  3. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Herkenbaar, ik had dit ook! Nog wel meer aangekomen zelfs in eerste trimester... Dacht echt waar eindigt dit!?

    Maarrr.. hier in het 2e trimester heeft het zich gestabiliseerd en kwam ik weinig aan (wel iets maar ging heel geleidelijk.) Nu zit ik met 30 weken op zo'n + 8 a 9 kg.

    Je lichaam zal het nodig hebben!
     
    Leraje vindt dit leuk.
  4. Jojo2021

    Jojo2021 Actief lid

    12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    1e zwangerschap ging het eigenlijk wel geleidelijk. En nu kwam ik in het 1e trimester voor mijn idee ook veel aan. Ging sneller dan bij de 1e. Nu bijna einde 2e trimester. En amper wat erbij gekomen. Nu met 26 weken zit ik op totaal 4 kilo erbij. Waarbij in het 2e trimster het maar 1 kilo was.. 4 kilo met 26 weken is dan weer heel netjes.
    1e zwangerschap in totaal 10 a 11 kilo..
    Maar er zaten nu nog wel wat zwangerschapskilos.. Dus ik vind het helemaal prima als het nu wat minder kilo's zijn op het einde.
     
  5. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Ik zou niet teveel op internet kijken naar gemiddeldes, ieder lichaam is anders. Hier ook een stuk meer aangekomen tijdens het eerste trimester, en dat was prima. Uiteindelijk aardig wat kilo’s aangekomen, en was alles binnen een paar weken na de bevalling weer kwijt.

    Als jij gewoon gezond leeft en beweegt (en geen zwangerschapssuiker oid hebt), dan doet je lichaam gewoon wat hij nodig heeft voor je baby! :)
     
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.008
    5.146
    113
    Ik kwam echt ruim 20kg aan in totaal, maar dat was er 3 mnd na de bevalling ook weer af en nog 3 mnd later woog ik nog maar 48kg (mijn piek tijdens de zwangerschap was 85kg) en moest ik extra’tjes eten om niet verder te zakken.
    Ik zou me over die 3kg nu echt geen zorgen maken :)
     
  7. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik viel de eerste maanden alleen maar af door spugen en misselijkheid maar in de andere trimesters kwam het er net zo hard weer aan. Mijn lichaam deed dan wat nodig was en dat was reserves opbouwen want die was ik kwijt. Heb me nooit druk gemaakt om hoeveel kilo’s er nou wanneer allemaal bij kwamen. Totaal 14 kg aangekomen en nu 2,5 maand na bevalling nog 3,5 kg boven mijn eigen gewicht. Ook dat gaat er vanzelf wel weer af.
    Komt echt goed. Niet druk om maken. Ergens zal het ook wel stabiel gaan worden. Als je gezond leeft verder zoals ik lees dan kun je niet meer doen dan je al doet.
     
  8. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.949
    1.712
    113
    Ik kwam in het begin ook snel veel aan. Uiteindelijk stabiliseerde dat hoor. Geloof 14 kg met 39 weken bevallen. Is er uiteindelijk ook weer af gegaan.
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.448
    113
    Hoe zat je met je startgewicht? Vrouwen met een laag startgewicht komen vaker sneller en meer aan.
    En daarnaast zijn het gemiddelde hè. Elke vrouw is anders :)

    Ik start altijd heel laag (BMI rond de 18), kom direct veel aan. De vorige zwangerschappen kwam ik 30 en 18 kilo aan. Nu zit ik ook alweer op 9 kilo. Het gaat er na de zwangerschap (bij mij) vanzelf weer af dus ik maak me niet zo’n zorgen.
     
  10. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Eens met bovenstaande dames. Maak je er niet te druk om.
    Bij m’n eerste zwangerschap ben ik 24 kilo aangekomen waarvan uiteindelijk 4 over bleven als vet. De rest was allemaal vocht en baby en toebehoren :p ook in t eerste trimester al 4-5 kilo aangekomen door telkens eten tegen de misselijkheid.

    Nu alleen afgevallen en nog niks aangekomen door HG. Zal m’n lijf straks wel inhalen als het beter wordt. Elke zwangerschap en elk lijf is anders.
     
  11. MAF126

    MAF126 Bekend lid

    11 jun 2021
    531
    513
    93
    Vrouw
    Oh ik herken het helemaal. Ik was het eerste trimester hondsberoerd, heb giga veel overgegeven en ben toch ruim 4,5 kg aangekomen. Ondanks dat gewicht natuurlijk niet het belangrijkste is, vond ik het wel echt lastig dat ik zoveel aankwam en dat het zo afweek van de gemiddelden. En volgens de tabellen van internet zouden de kilo’s uit het eerste trimester maar 10% van het totale gewicht zijn.

    Inmiddels ben ik bijna 32 weken en zit ik op +11,5 kg. Het is allemaal dus gewoon vanzelf “bijgetrokken”. Blijkbaar had mijn lichaam het gewoon nodig om extra reserves op te slaan in het eerste trimester.
     
  12. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.512
    1.672
    113
    Oh wauw wat een reacties, heel fijn en geruststellend ook dat het eigenlijk bij iedereen daarna vanzelf wel weer weggaat.

    @KleineLai , ik ben inderdaad heel slank van mijzelf, denk wel BMI 18/19 ofzo? Dus wat dat betreft zou het inderdaad logisch zijn dat ik in het begin wat extra's aankom als reserve.

    Ik ben het gewoon niet gewend om van lucht aan te komen en vind het ergens ook gewoon eng dat ik er totaal geen controle over heb. Aan de andere kant zou ik alles over hebben voor straks een gezond klein lief baby'tje.

    Nogmaals bedankt allemaal voor de herkenning, stelt me echt weer wat gerust!
     
    MAF126 vindt dit leuk.
  13. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    En wat ook nog kan is dat je spijsvertering nu wat langzamer is. Waardoor je darmen voller zijn en de kilo's dus niet echt eraan, maar erin zitten. Dan merk je vanzelf dat het over een poosje stagneert.
     
    MAF126 vindt dit leuk.
  14. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ja dit wilde ik ook opmerking en aanvullend dat je lichaam dit doet om meer voedingsstoffen uit je voedsel te kunnen halen, dus ook meer suikers en vet. Ook kan je al wat vocht vasthouden aan het begin.

    Als je gezond eet en beweegt zou ik me echt geen zorgen maken. Helaas heb je het gewoon niet altijd in de hand. Ik was bij de eerste 30kg aangekomen ik vond dit zo vreselijk. Had nb HG en at super slecht en weinig. Bij de tweede geen HG dus heb gelukkig heel goed op voeding kunnen letten en veel bewogen (en al kind rondlopen). Wat denk je? Weer 25kg eraan. Ik denk dat m'n lichaam er schijt aan heeft. Bij beide zwangerschappen eerste trimester nagenoeg niks (nu ook op -0.5kg nog, met HG) en dan 2e trimester is aankomen normaal en 3e gaat het ineens zo poef.

    Goeie nieuws: ik was de kilo's ook echt zo weer kwijt na de bevalling
     
  15. Natasjee

    Natasjee Fanatiek lid

    13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Ik was met 18 weken al 13kg aangekomen. Ben nu 31 weken en een week of 2 geleden was ik 15kg aangekomen dus het ging het 2e trimester minder hard gelukkig. Zal nu dit trimester wel weer harder gaan.
     

Deel Deze Pagina