Aankomen pubermeid

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Shay25, 11 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Vandaag had mijn dochter de controle van ggd; ze is 174 en 50 kilo en dat voor een veertien jarige.
    Ze is heel slank, sport 3x per week en eet als een bootwerker (maar heeft hier wel duidelijke wensen in, wel graag gezond en soms ook lekker niet).
    Met dertien jaar zijn we naar de kinderarts geweest omdat ze 40 kilo woog en geen meisjes groei had...

    Door de corona kon ze niet 2x 7 km naar school fietsen, niet sporten etc en dat heeft ervoor gezorgd dat ze eindelijk in kilo's aankwam.
    Wat voor haar wel fijn was, want nu begint er ook vanalles te groeien (eindelijk).

    Hoe zou ze meer kunnen aankomen? Ze denkt zelf meer aan krachttraining voor spieropbouw, maar ik weet niet of dat de oplossing is.. Jullie weten vast wel wat ;)
     
  2. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Wat zegt de GGD ervan?
    Als ik het zo lees eet ze wel prima. Heb je wel eens een dagboekje bij gehouden hoeveel ze eet? Dat kan veel inzichten geven.
    Het sporten klinkt niet als teveel, maar kan natuurlijk wel in combi met weinig koolhydraten, bijv, ervoor zorgen dat ze meer verbrand dan dat ze binnen krijgt. Maar ik zou eigenlijk dan hiervoor, als het GGD zich er ook zorgen over maakt, contact leggen met een diëtist, die kan advies op maat geven.

    Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat ze gewoon haar eigen lijntje volgt? Lang, slank, en dat ze qua puberteit-groei gewoon iets later is?
    Mijn dochter is er vroeg bij, met 10 jaar, 150cm, 37 kilo, maar alles groeit en bloeit al. Maar het verschilt ook gewoon per kind, toch?
    Hoe was dat vroeger bij jezelf?
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik zou geneigd zijn om het praktisch te benaderen. Wat is de reden/motivatie om aan te komen? Het lijkt mij vooral belangrijk dat ze een gezonde relatie met gewicht, eten en sporten houdt/ontwikkelt, je zou bijvoorbeeld met een (sport?)dietist kunnen kijken of ze wel genoeg van de juiste bouwstoffen binnen krijgt en tips krijgen over welke (gezonde) producten (en wellicht ook op welke momenten van dag? Voor, tijdens, na sport?) haar levensstijl en verdere lichamelijke ontwikkeling ondersteunen.
     
  4. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Waarom wil je dat ze aankomt? Ze is nu toch zwaarder geworden en ontwikkeld zich. Ja ze is vast slank maar volgens mij niet ongezond en eet goed zo te lezen. Hier dochter (12 jr)die met 170 cm ook 50 kilo woog. Loopt voor iets anders bij kinderarts, maar was echt prima gezien haar gehele groeicurve
     
  5. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ze verbrandt ontzettend snel en dat is nu lastig. Naast het sporten, fietsen en gymen is het altijd alles of niets.
    Ze is echt wel dun zeg maar vandaar dat ik wel wil dat ze wat meer aankomt en ze hoeft echt niet naar de 60-65 kilo wat voor haar lengte, leeftijd, gewicht goed zou zijn.
    Ze eet soms zoveel dat we gewoon weigeren hahahaha
    We eten al volle melk, roomboter etc dus zou ik het eerder zoeken in de dagen dat ze bv sport extra eiwitten te nemen?
     
  6. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn dochter is bijna 13. 176 en 54 kilo. Ook echt een slanke dame.

    Ik zou gaan voor de vollere producten.
    En bijvoorbeeld avocados, kaas, noten (indien niet allergisch natuurlijk, hier zijn al mijn kinderen dat).
     
  7. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Nee gelukkig geen allergien! Idd extra noten naar school is ook goede!
     
    Lola1982 vindt dit leuk.
  8. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Als ze echt dun is kan ze naast eten ook via huisarts extra voedingsrijke drankjes krijgen als het met eten zelf niet lukt.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Grote kans dat ze vanzelf wel meer gaat aankomen nu ze ook lichamelijk meer ontwikkelt, als ze daar wat later mee is dan gemiddeld. Ik zou eens kijken naar haar voeding - dus bv volle producten ipv mager, gezonde vetten, dat soort dingen. Maar als haar voeding gewoon goed zit (ze eet als een bootwerker zeg je - dat lijkt mij goed ;) ), en ze heeft genoeg energie, ze groeit en ontwikkelt lichamelijk… dan zou ik het afwachten.

    Ik zelf was met 14 ook vrij licht voor mijn lengte, schoolarts gaf advies dat ik meer moest eten, maar ik at gewoon prima - ik was gewoon wat later dan gemiddeld, ook bv met ongesteld worden. Toen ik eenmaal ongesteld werd en de borstgroei echt doorzette, veranderde mijn gewicht ook.
     
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Klopt hoor dat ze 'laat' is. Ze moet ook nog ongesteld worden, borstontwikkeling is erg weinig (ik had meer op die leeftijd maar ik heb niet vooraan gestaan zeg maar).
     
  11. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Lekker, is een goed voedzaam tussendoortje!
     
  12. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dan komt het vanzelf. Mijn dochter menstrueert al sinds ze 11 is. Dus ze oogt met groeiende borsten en rondere billen al minder dun.
     
  13. sierheester

    sierheester Actief lid

    25 aug 2021
    349
    446
    63
    Vrouw
    Dan komt het gewicht later er achteraan. Dochter is ook zo slank en at veel maar ik was heel moe dus kreeg ze bijvoeding. Ze is in 4 jaar tijd 10 kilo aangekomen maar ook 10 cm gegroeid. Ze menstrueert nu 3 jaar en ongeveer 2 jaar regelmatig en nu begint ze echt een vrouw te worden en is ze geen sprietje meer. Ze komt nu ook langzamerhand aan, is 186 cm en 60 kg dus bijna een gezond gewicht.
    Zolang je dochter genoeg energie heeft eet ze voldoende lijkt mij, je wilt de relatie tussen voedsel, sporten en gewicht ook niet verstoren of een druk op leggen.
     
    Fuddey, Shay25 en Athina vinden dit leuk.
  14. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    299
    83
    Mijn dochter is 166 cm en weegt 45 kg en heeft echt spillebenen. Als ik dan aan jouw dochter denk, kan ik me voorstellen dat ze erg slank is. Waar maak je je het meeste zorgen om: haar gewicht vs lengte of juist haar 'vrouwelijke' ontwikkeling? Heb je die zorgen ook besproken met GGD? Wat vindt jouw dochter er zelf van?
     
  15. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Haar BMI valt onder "goed" dus ik zie het probleem niet?
    Ze komt vanzelf wel aan.
    En inderdaad zoveel mogelijk volle producten. En waarom zou je haar nu verbieden te eten terwijl je wilt dat ze aankomt? Beetje tegenstrijdig...
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Gewoon lekker laten gaan en haar niet weigeren als ze veel eet. Veel eten is normaal in de puberteit. Mijn oudste eet rustig 16 broodjes weg én dan nog de lading extraatjes + avondeten.
    Dat vollere figuur komt vaak vanzelf. Mijn zusje was altijd heel lang en mager en kwam toen ineens een kilo of 18 aan tot een gezond gewicht (zelfs nog aan de onderkant).
     
    chrystel73 en Zeebra vinden dit leuk.
  17. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    802
    1.081
    93
    Vrouw
    Waarom moet ze voller zijn? Maakt de GGD zich zorgen? Ze is nog niet volwassen dus haar lichaam groeit eerst in de lengte en daarna pas in de breedte.
    Iedereen wil zo graag het perfecte plaatje naar ze is pas 14 jaar! Ik was mager tot aan mijn 16de en begon daarna pas vormen te krijgen. Zoals je t omschrijft heeft ze een goede puber meid lichaam!
     
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Ik vind lang en heel slank nou echt een typisch tienermeisjesfiguur. Ik zou er vroeger hartstikke trots mee zijn geweest. Ze heeft een bmi van 16,5, dat mag nog op die leeftijd (ondergrens van gezond, gedefinieerd als -2SD, is 16) Ik zou niet actief streven naar zwaarder worden, zeker als ze al zo is aangekomen in een jaar. Dat komt vanzelf als ze verder komt in de puberteit. Rondingen zijn in de mode, maar ze is gewoon nog te jong denk ik. Ik zou ook niet aanraden gaan fitnessen met het doel haar lichaam te veranderen. Ze kan wel een sport doen waar je spieren mee opbouwt, zoals roeien, zwemmen of schaatsen oid.
     
    Zeebra vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina