Aankoop 2e woning (recreatiewoning)

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Do1981, 24 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ha dames. Zijn er hier dames met een tweede (vakantie) woning?

    Wij overwegen een 2e woning aan te schaffen voor vakanties en weekenden. We wonen in de stad en vinden dat heerlijk, maar zouden ook graag vaker het groen opzoeken.

    Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen waren om het te doen? En maak je er ook echt zoveel gebruik van als je zou willen en vooraf bedacht had? Voel je, je belemmerd om ook elders (buitenland) op vakantie te gaan als de woning dan leeg staat? (We willen zeer beperkt verhuren in eerste instantie denk ik)

    we hebben al bedacht dat we niet te ver willen (max uurtje rijden) en weten al wel wat voor woning ongeveer (ligging, grootte). Hoe hebben jullie hier een keuze in gemaakt en wat waren jullie afwegingen?

    we zijn ons natuurlijk bewust van onderhoud dat een tweede woningen vraagt. Qua kosten en tijd. Maar zijn jullie hierin nog tegen verassingen aangelopen?

    ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.587
    3.971
    113
    Geen tweede woning maar een tourcaravan op een seizoensplaats. En we kennen wel mensen met een chalet op een vakantiepark.

    Als je op een vakantiepark iets koopt bekijk goed wat de eventuele jaarlijkse kosten zijn, en wat daar allemaal bij in zit. Soms kan bijv. Ook het onderhoud gedaan worden. Dit kan behoorlijk oplopen. Check ook of je het huisje en de grond koopt of alleen het losse huis. Zeker bij chalets of stacaravans. Die staan op wielen. En zijn dus te verplaatsen. Als de grond dan niet van jezelf is, maar van het park kan het park het contract opzeggen en moet je de hele boel verhuizen.

    Kijk ook goed naar voorwaardes als je bij een park iets koopt. Bij sommige parken moet je verhuren een x aantal nachten per jaar. Bij andere kun je het helemaal voor jezelf houden. Ik zou het ook lekker voor mezelf willen hebben. En niet alles voor een weekje weg moeten halen omdat er een ander gezin in komt. Lijkt mij helemaal niets.

    wij hebben een tourcaravan op 1 uur rijden van ons huis (van eind maart tot eind oktober) en dat is nog een acceptabele reistijd. We zitten dan echt wel op een totaal andere plek en bevalt heel goed. We gaan er bijna elk weekend heen in die periode. Soms op vrijdag als soms op zaterdag pas. Als we een afspraak hebben met vrienden, gaan we ook wel gewoon vanaf de camping daarheen. En reizen we dus het land een beetje door. Want we willen niet dat we omdat we naar de camping gaan we ook onze sociale kring niet meer zien. We vragen ook ieder jaar wel wat vrienden om een dagje bij ons langs te komen. Vinden de meeste ook erg leuk. Het weerhoudt ons er niet van om alsnog “gewoon” op vakantie naar iets anders te gaan. Wij vinden die caravan echt een plek voor in het weekend, of lange weekendjes. Een extra dagje in de schoolvakanties. Maar in de zomer of een lange meivakantie gaan we ook nog met het vliegtuig of tent weg. (Het is een luxe positie dat dit kan, daar zijn we ons van bewust)
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  3. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Wij hebben een tourcaravan van ca 9,5 meter met vaste aanbouw (60m2) in Oostenrijk staan. Wij hebben bewust gekozen voor een camping/park ivm de faciliteiten en activiteiten voor de kinderen en de mogelijkheid die hier was voor een vaste aanbouw. Zo hebben we dus wel een tourcaravan maar alle luxe en comfort van een huisje tegen een vele malen lagere prijs gecombineerd met de faciliteiten van een park. We hebben een eigen zaak en deels vrij om onze eigen tijd in te delen. Man gaat dus ook regelmatig met vrienden een weekend. Gemiddeld gaan we zn 10 keer per jaar. Los van elkaar, met vrienden of als gezin. Nu even niet vanwege corona uiteraard. De prijs is naast de aanschaf heel schappelijk. Een week in een appartement met ons gezin is even veel als het jaarlijkse stageld.
    De tips hierboven kan ik me alleen maar bij aansluiten.
     
    Afua32 en Do1981 vinden dit leuk.
  4. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    @spruitjes heeft ook een super leuke stacaravan op een camping, misschien dat zij er je wat over kan vertellen?
     
    spruitjes en Do1981 vinden dit leuk.
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.621
    21.117
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wilde je ook al taggen @spruitjes !
     
    spruitjes en Do1981 vinden dit leuk.
  6. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    @mamameer @Krulpeterselie dank voor jullie uitgebreide reacties, wat lief dat jullie daar de tijd voor nemen! @Cindy1977 en @Liekje81 dank voor de tag!

    we willen denk ik liever niet op een park. Dan heb je daar ook geen gedoe en onderhoud mee. Nadeel is wel dat je ook niet de voorzieningen hebt.

    is jullie ervaring dat jullie kinderen makkelijk contact maken? Met een plek voor stacaravan sta je misschien wel wat makkelijker in contact met anderen?
    Mijn ouders hebben een huisje in het buitenland, vrij stil gelegen. Wij zouden eigenlijk ook zoiets willen, maar dan op max een uurtje rijden. Ik vraag me idd wel af of dat dan niet te saai is voor zoon. Maar met huisjes in de buurt zullen er misschien altijd wel kinderen zijn. Maar dat weer je niet zeker.

    We willen sowieso eigen grond. Idd geen zin in gedoe daarmee.

    en zie idd ook wel huisjes die je dan verplicht moet verhuren. Dat willen we idd ook niet. Dan mag je er 8 weken per jaar gebruik van maken ofzo. Dat is veel meer een belegging denk ik ook.

    Natuurlijk is ons idee wel dat het ook een investering voor lange termijn is. Maar vooral ook om meer in het groen te zijn en uit de stad.

    wat mooi wat je omschrijft @mamameer over het sociale leven vanuit daar. We hebben best wat vrienden die meer de kant op wonen van waar we zoeken. Dat is idd wel een goede instelling om dan vanuit daar sociale contacten te doen.

    droom zou zijn dat er voldoende slaapkamers zijn om ook vrienden te laten slapen. Maar ik weet niet of dat in de praktijk ook echt zou gebeuren. Lijkt me wel ultiem gezellig. Lange zomeravonden tot laat met een glas wijn bij de vuurkorf..... maar denk dat ik het dan wel te veel romantiseer. Praktijk is denk ik vooral grasmaaien, haha
     
  7. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.024
    2.159
    113
    Wij hebben een aantal jaren een (voor)seizoensplaats op verschillende campings gehad. Dat vonden we erg leuk. Meestal op ca 3 kwartier rijden van huis, 1x op 2uur rijden, dat was niet erg handig in de praktijk.
    Voor ons was een voorseizoenplek het meest ideaal. Wij zijn eigenlijk veel te onrustig om altijd maar op 1 plek te blijven. Na zo'n seizoen had ik het ook echt wel gezien. In de zomer namen we onze caravan ook gewoon mee om 3 weken ergens anders heen te gaan, want ik zou nooit 3 weken op 1 plek willen blijven.

    We hebben ook diverse keren gekeken naar een stacaravan, voor wat meer vastigheid, maar bij ons past het eigenlijk echt niet. Nu hebben we een camper en de ultieme rondtrekvrijheid. Elke nacht ergens anders, haha.

    Mijn collega heeft een echt tweede huis, op een heel klein vakantieparkje op de Veluwe. Hij moppert wel vaak over het onderhoud. Ik denk ook dat dat in de praktijk wel een beetje tegenvalt. Je gaat, zeker buiten het seizoen, niet elk weekend, en als je dan gaat is er altijd wel iets dat gedaan moet worden in of om het huis.
    Zij gaan er overigens wel eigenlijk elke vakantie heen. Heel soms gaan ze nog wel eens iets anders doen, maar meestal naar hun tweede huis. Qua kosten kan het misschien ook wel niet anders. Aan zo'n tweede huis heb je toch al je vaste lasten opnieuw + onderhoud etc. Dat kost echt wel een paar duizend euro per jaar. En dan misschien nog de financiering, tenzij je het met spaargeld kunt betalen.
     
  8. Afua32

    Afua32 Bekend lid

    21 okt 2018
    567
    239
    43
    Vrouw
    Klinkt super
    Mag ik vragen hoe jullie dit hebben gevonden?
    Zijn er sites voor recreatiewoningen/tourcaravans in Oostenrijk of gewoon de immo websites?
     
  9. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Ik heb ook wel eens die droom maar vraag me af hoe je dan het onderhoud doet? Wat als de stoppen er uit slaan of een raam sneuvelt of zo als je er niet bent!?
     
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Dat kan thuis natuurlijk ook als je er niet bent, alhoewel je er dan meestal sneller achter komt.

    Ik denk dat ik wel een camera op zou hangen en je moet toch ook in de wintermaanden wel eens in de tijd langs gaan. Helemaal mooi als je beetje contact opbouwt met buren zodat je ook elkaars huisjes beetje in de gaten kan houden.

    Sowieso moet je denk ik geen dure spullen in zo’n huis neerzetten. Maar er valt natuurlijk altijd wel wat te jatten. Fietsen in een schuurtje dat makkelijk open te breken is bijvoorbeeld. Ik zou zeker wel goed naar sloten en dat soort dingen kijken.

    onderhoud is wel een ding. Ik weet van mijn ouders dat ze altijd wel klusjes hebben. Mooiste zou zijn om een lokale puber de tuin te laten doen ofzo, haha
     
  11. Afua32

    Afua32 Bekend lid

    21 okt 2018
    567
    239
    43
    Vrouw
    Mijn ouders hebben jaren een chalet gehad op een park.
    Het park was het savonds gesloten en er was beheer aanwezig die je inlichten mocht er iets mis zijn. Meestal hebben parken ook een soort klusjesman voor kleine gebreken.

    Daarnaast leer je natuurlijk ook mensen kennen op zo'n park die het een beetje voor elkaar in de gaten houden.

    Uiteindelijk hadden m'n ouders buiten een camera ophangen die ze konden bekijken vanaf hun telefoon.

    Al die jaren helemaal prima gegaan.
    Moet wel zeggen dat ze rolluiken hadden en (lage) omheining.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  12. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Onderhoud:
    Onze buren hebben een huisje op de veluwe. Elke 3/4 weken moeten ze erheen voor onderhoud aan de tuin en het huis. Midden in de bossen dus altijd alles vol met groenafval, verstopte dakgoten etc. Ze zijn nu 55 maar gaan het ook verkopen vanwege het grote onderhoud.
    Ook een van onze pluspunten voor de tourcaravan dat er weinig onderhoud aan is. Wij hebben inmiddels veel vrienden op het park en allemaal elkaars sleutel. Als wij er zijn kijken we even bij hun en andersom. Zetten elkaars verwarming aan als hun er al zijn en wij onderweg. Of als er bijvoorbeeld paracetamol op is dan kunnen ze dat gewoon pakken (in oostenrijk alleen op doktersrecept te koop en ca €15,- voor 10 pillen)
    Op het park kun je ook veel informatie krijgen. Zo zijn er vaste dagen waar je je voor kan aanmelden dat een bedrijf komt om alles van een gaskeuring te voorzien. Dat kost dan in verhouding erg weinig. Doe je dat niet moet je zelf een certificaat inleveren vanwege de brandveiligheid. Zo zijn er nog veel meer dingen die toch soort van voor je geregeld worden in tegenstelling tot een eigen huis.
    De kinderen hebben hier altijd vriendjes. Kunnen skiën tot savonds 20:00 in de winter, sleetje rijden, icetuben etc. In de zomer naar het zwembad wat erbij zit. Lekker borrelen met vrienden bij het restaurant in de avond. Ookal zou je alleen naar het park gaan zonder uitjes hebben ze nog steeds de tijd van hun leven tot nu toe. Ondertussen doen wij inderdaad wel eens wat klusjes :)
    Wij hebben dit plekje gevonden via de website van het park zelf. De caravan hebben we in Nederland op de kop getikt en daar heen gebracht. Heel erg mazzel want we waren vanwege de koude winters op zoek naar een winteruitvoering (extra isolatie, verwarmde toilet etc)
    Veel mensen hier hebben ook dit soort aanbouwtjes aan hun caravan:
    https://www.beneilers.nl/
     
    citroenrasp en Do1981 vinden dit leuk.
  13. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    Ramen zitten op onze caravan en aanbouw allemaal afgedekt. Bij een huisje kun je natuurlijk voor rolluiken kiezen.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  14. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Een park klinkt ook wel aantrekkelijk. Er zijn dan wel voorzieningen. Vaak ook zwembad voor in de zomer zie ik wel. Of speeltuin. En meer sociale cohesie.

    wat ik wel het nadeel vind is dat de percelen op een park vaak vrij klein zijn. We willen echt wel iets een beetje beschut.
    Zit ook te kijken naar zo’n 750m2 grond. Het aanbod is dan wel echt beperkt of te ver.

    we willen eigenlijk van alles wat. Dus moeten ergens schrappen. Het park en de voorzieningen vallen dan denk ik als eerste af tov beschutte ligging en grootte perceel.

    rolluiken is mogelijk wel een idee ja.
     
  15. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    grappig, wist niet van het bestaan van dit. Praktische oplossing!

    klinkt wel echt goed voor elkaar jullie plek. Leuk!
     
  16. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    vrienden van ons hebben dat ook en dat is echt super leuk. En zo heb je toch veel leefruimte ook buiten je caravan. Zij slapen in de caravan en hebben in de voortent al de rest zoals keuken, zithoek, eethoek, speelhoek etc met een schuifpui naar het terras.
     
  17. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Wij hebben een zomerhuisje op 25 min rijden.
    Voordelen zijn lekker je eigen spullen. In ons geval goedkoper als in de schoolvakanties weekendjes en gewone vakantie moeten boeken. En als je geluk hebt altijd vaste vriendjes voor je kinderen.

    In ons straatje komen echter steeds meer “vaste” bewoners. Mensen die op 6 weken na het hele jaar er zitten. Veelal alleenstaande of gescheiden mannen die geen woning kunnen vinden. Hierdoor ook weinig kinderen op ons stuk en we missen steeds meer het vakantie gevoel.
    Daarnaast is er altijd werk, onkruid, lekkage hier, verfwerk daar. En ja je kan dat uit besteden maar dan moet je daar uiteraard wel een potje voor hebben ;) Ook komen er steeds meer bijzondere/nieuwe regels en veranderingen op het park waar wij zitten.

    Wij gaan de boel verkopen omdat we een huis hebben gekocht in hetzelfde dorp, de omgeving bevalt ons dus wel helemaal ;)
    En stiekem kijk ik er ook wel naar uit om weer wat andere omgeving te zien op vakantie. Maar nog steeds vind ik het hebben van je eigen “huisje” en spullen wel heerlijk dus ik zie een camper in de toekomst ook nog wel als optie!
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  18. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.643
    1.285
    113
    Ik denk dat het goed is om te kijken naar de bestemming op basis van het omgevingsplan. Is het recreatief, dan heb je vaak te maken met parkkosten. Kijk goed wat daarbij in zit! Bij sommige parken zit er bijvoorbeeld onderhoud of een voorschot stookkosten bij in, bij andere parken moet je dat zelf nog betalen.
    Ook zal je de financiering anders moeten inrichten, banken vergoeden vaak minder en stellen andere eisen dan bij een permanente bestemming.

    De maandelijkse kosten zijn ook niet gering. Je betaalt sowieso je gas, water, elektriciteit, afvalstoffenheffing natuurlijk, als dit niet in de parkkosten zit. Voor onderhoud zou je ook wat opzij moeten zetten. Wij sparen daar €100,- per maand voor, maar dat is lang niet altijd toereikend voor groot onderhoud (bijv laatst het dak vernieuwd). Denk daarnaast aan verzekeringen (wij hebben een opstal, maar ook een verzekering die dekt wanneer 1 van ons zou overlijden). En daarnaast de rente/aflossing voor als je geld zou lenen voor de aanschaf.

    In veel gemeentes in Nederland betaal je daarnaast ook nog, als het een permanente bestemming heeft, forensenbelasting. En niet alles mag je zomaar gaan gebruiken als vakantiehuis, op sommige plekken geldt vanuit de gemeente een zelfbewoningsverplichting.

    Zomaar wat dingen die wij tegenkwamen bij ons huis :)
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Wij hebben vroeger ook een seizoensplek gehad (als kind). En kennen mensen met een 2e huis waar we wel eens heengaan.

    Ik zou zeker iets in de buurt zoeken. Bedenk wat je gaat doen met opgroeiende kinderen die in het weekend andere verplichtingen krijgen. Sporten, hobby's andere afspraken.

    Hoe ga je zelf om met verjaardagen en andere uitnodigingen uit je sociale kring. Ik ken dus mensen die bijna nergens meer komen omdat ze een huisje hebben en geen onderscheid willen maken.

    Ook (en dat komt in de praktijk vaak op de vrouw neer) ben je 2 huishoudens aan het runnen. Iedere keer tassen inpakken voor iedereen, huisje schoonmaken, eigen huis schoon achterlaten, stapels was na afloop, spullen die heen en weer worden gesleept.

    En je moet natuurlijk wel genoeg geld hebben om ook nog gewoon op vakantie te kunnen (als je dat wilt). Anders is het een boel geld aan onderhoud, staplaats etc. Je moet er het hele jaar door heen om zaken bij te houden of te regelen daar. Wellicht kan je thuiswerken vanuit die plek?

    Als kind vond ik het een tijdje leuk. Maar ik ben meer van de afwisseling en zaken ondernemen. Dus jaren op een vaste plek terwijl ik thuis van alles zou missen lijkt mij vreselijk saai. Mijn ervaring is dat mensen ook niet massaal op bezoek komen. En op een gegeven moment heb je het daar gezien en ken je het toch ook wel.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  20. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.643
    1.285
    113
    Deels klopt dit, maar het is ook een beetje hoe je er zelf mee omgaat. Wij gaan vaak alleen de za-zo en we hebben alles dubbel, behalve kleding van m’n man en mij. We slepen dus niks heen en weer. En we hebben een wasmachine en droger daar. Dus ja, je bent bezig met huishouden, maar ik ervaar het niet als meer dan thuis. Want die paar dagen dat ik niet thuis ben wordt het huis niet echt vies en verder maak ik sowieso elke dag schoon, in welk huis ik ook ben. Alleen voor de vakanties doe ik iets meer m’n best om het extra netjes achter te laten omdat we dan soms een paar weken weg zijn.
     
    Do1981 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina