Aanpak corona in Zweden

Discussie in 'Corona forum' gestart door Amarens, 8 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
  2. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.411
    4.733
    113
    Wat bedoel je met kan het in Zweden wel en in Nederland niet? Dat zij leven zonder echte maatregelen? Ik denk dat gevolgen daar nog wel komen en dus ik ben blij dat wij maatregelen nemen (hoe niet leuk het ook is).
     
    columbella, Juffie26, Ysabella en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.616
    3.990
    113
    Niet echt vergelijkbaar qua land als nederland zweden is veel groter met veel minder inwoners. Ja in steden wonen ze misschien dicht bij elkaar. En misschien zijn daar dan ook de meeste doden en besmettingen.
    Misschien is hun IC capaciteit wel anders. Ieder land doet het op zijn eigen manier. Wie weet krijgen zij over een paar weken wel alsnog een mega piek.
     
    Juffie26 en Syane vinden dit leuk.
  4. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Nouja, nu is het even niet leuk... Maar het is nu eenmaal zo.. En in dat opzich doet Zweden best luchtig...
     
  5. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Ik woon in Stockholm en hoewel je bijna alles nog ‘mag’, is het overal veel rustiger dan anders. Bij winkels etc staat sinds deze week wel overal dat je afstand moet houden en vaak bij de kassa met tape gemarkeerd hoever je van de volgende klant weg moet blijven staan.
    Maar op straat is er bijna niemand die zich aan de 1,5 meter afstand houdt. In de speeltuin is het vol met ouders en kinderen.

    in het artikel van de nos klinkt alsof het helemaal niet goed gaat in Zweden met het virus. Maar in Stockholm is er sprake van een afvlakking. In de rest van Zweden wel een stijging, maar die lopen qua besmetting enkele weken achter op Stockholm.
    Het aantal doden en opnames op de ic is al langere tijd vrij stabiel.

    de reden dat er zoveel meer doden zijn, is dat het virus is binnengekomen in de verzorgingstehuizen (even uit mijn hoofd bij de helft van de Stockholmse verzorgingstehuizen bewezen gevallen). 40% van de overleden mensen had als laatste adres een verzorgingstehuis. Dus daar is wel echt iets misgegaan (in Noorwegen/Denemarken liggen met name die cijfers veel lager).
     
    Amarens vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @Poolvos Jij woont in Zweden toch? Wat is jouw mening?
     
  7. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Scholen voor kinderen vanaf 16 jaar en universiteiten zijn overigens wel dicht.
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Mijn zusje woont daar en werkt in de zorg.
    Zij is nu ziek. Haar collega had corona. Zij is niet getest. Ze mag als ze weer beter is weer verder met het werk.

    Ik zal haar eens vragen naar de gang van zaken
     
    Amarens vindt dit leuk.
  9. Novi

    Novi Niet meer actief

    Hoezo denk je dat dan? In Zweden is de eerste besmetting bijna een maand eerder geconstateerd dan in NL. Dus dan zou ik verwachten dat het dodenaantal al veel hoger zou zijn dan het nu is zonder echte maatregelen. Wellicht dat het wel werkt.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Na Zweden hebben wij de soepelste maatregelen in Europa.

    Dus na een westers land met één van de laagste bevolkingsdichtheid komt een land met 1 van de hoogste bevolkingsdichtheid ter wereld.

    Dit lijkt me voldoende onderbouwing voor de vergelijking en de mate van striktheid van ons beleid.
     
    Cindy1977, columbella, Neuzeke en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Waar ik dus heel erg benieuwd naar ben hoe is het mogelijk daar corona in Zweden met minimale maatregelen toch wel onder controle is.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De bevolkingsdichtheid zal ongetwijfeld meespelen maar regio Stokholm telt toch 2,2 mln inwoners en daar is een sprake van afvlakking terwijl o.a. scholen en horeca gewoon open zijn.
     
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Interessant, het verschilt indd nogal qua bevolkingsdichtheid.
     
  14. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    restaurants zijn open, bars niet (wel pas veel later dicht dan in NL, denk twee weken geleden). Gasten mogen alleen nog aan tafels geserveerd voor, geen buffetten meer en niet aan de bar zitten.

    Een van de argumenten is dat ze in Zweden niet van verbieden houden, maar hopen dat de burgers de aanbevelingen opvolgen. Als ze dat zouden doen, zou er (niet mijn woorden) weinig verschil zijn met de aanpak van sommige andere landen.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    In principe volgt Zweden precies hetzelfde beleid als Nederland.

    Als ik de tekst op de overheudssite lees hoor ik Rutte praten zeg maar
    https://www.government.se/articles/2020/04/strategy-in-response-to-the-covid-19-pandemic/

    Ze hebben ook maatregelen genomen die passen bij de mate van verspreiding, en bij datgene wat hun gezondheidszorg aan kan.

    En de verspreiding is natuurlijk ongelooflijk afhankelijk van verschillende factoren:

    - Zweden heeft alle reizen naar het buitenland veel eerder afgeraden dan Nederland. Dus kwam wellicht minder besmetting binnen

    - als wij niet net tegelijk met de uitbraak in Noord Italië EN de drukste wintersport week hadden EN massaal carneval gingen vieren, zag de verspreiding in Nederland wellicht ook heel anders uit. En waren er veel minder naatregelen nodig.
    Kijk naar noordelijke provincies, valt reuze mee qua uitbraak.

    Misschien had Zweden geluk gehad qua timing van wintersportvakanties. Of reizen Zweden iets minder naar Zuid Europa in februari/maart, wie weet..
     
    Mar76, Ysabella, Novi en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Goh, zeggen dat het in Zweden onder controle is, vind ik ook niet helemaal correct als je de cijfers bekijkt.

    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

    Zweden is natuurlijk, los van Stockholm, een erg dunbevolkt gebied, dus dat de verspreiding daar trager verloopt is ergens logisch.

    Ik las in dit artikel dat de bevolking van Stockholm de richtlijnen van social distancing de laatste 2 weken goed opvolgden, maar dat men er nu genoeg van heeft en dat er weer veel meer volk op straat is. Dat zou dus de afvlakking van de curve in Stockholm kunnen verklaren - ik ben benieuwd hoe de cijfers er dan over een week of 2 zullen uitzien.

    https://www.washingtonpost.com/world/europe/coronavirus-pandemic-for-many-in-sweden-life-goes-on-as-usual/2020/04/06/7402f68e-75bb-11ea-ad9b-254ec99993bc_story.html

    Ik las trouwens ook een aantal weken geleden een opinie van een Belgische wetenschapster die in Zweden werkt, dat er maar 1 wetenschapper is die de koers bepaalt, en dat andere stemmen erg weinig gehoord worden, hoewel er wel kritiek is op de aanpak.
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja hierin kan ik me wel vinden. Volgens mij gaan ze in Zweden wel in eigen land op skivakantie. Ik weet dat Denen naar Zweden gaan om te skiën.
    Maar dan komt een volgende vraag was Nederland niet veel te traag met maatregelen nemen zoals verbieden van buitenlandse vluchten (die gingen nog een paar weken stug door) en het doorgaan met carnaval vieren (want dat kon wel in kleine groepen?)
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  18. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #18 Poolvos, 8 apr 2020
    Laatst bewerkt: 8 apr 2020
    Yes! Maar wij wonen in de buurt van Karlstad. Beduidend kleiner dan Stockholm of Göteborg. En lopen ook achter altijd met alles, maar nu ook eens n beetje in positieve zin ;)

    Ik weet eigenlijk niet wat ik voor zinnigs moet zeggen.

    Vandaag werd inderdaad voor het eerst genoemd dat Stockholm afvlakt: maar de rest van het land stijgt nu pas echt. En beide zie ik persoonlijk dus niet echt in de gepubliceerde cijfers.

    De eerste echte toename is pas een paar weken terug begonnen en de grootste stijging ooit (procentueel gezien) was drie dagen geleden en nu zeggen ze opeens dat het afvlakt? Ja: procentueel is de toename minder (geen 300% stijging zoals begin deze week) maar in absolute aantallen is het nog steeds elke dag meer. Vandaag zijn er ruim 700 nieuwe besmettingen gemeld en zo’n hoog getal zagen we nóóit eerder. De absolute top is dus zeker niet bereikt.
    Ik wacht nog even met opgelucht ademhalen.

    Verder testen wij nog véél restrictiever dan Nederland. Dus er is ook echt een groot onbekend deel besmettingen.
    In een kleine stad hadden ze nu 50 personen op een operatieafdeling getest (personeel) en bleek 50% besmet. Dat staat dus helemaal niet in verhouding tot de “officiële” cijfers, waarbij je in de desbetreffende stad nog amper gevallen ziet.
    Ook hier worden corona-doden niet geregistreerd als zodanig als het niet bewezen is. En bij ons in de gemeente zijn er ook al heel wat ouderen overleden aan “acute luchtwegklachten”. 1+1=2. Maar officieel hebben we nu pas 1 corona patiënt in een verzorgingshuis in heel de provincie. Nou alleen mijn bevriende huisartscollega’s hebben er al een stuk of 10 doodverklaard in ons stadje (en geen covid mogen opschrijven als oorzaak, want niet getest).

    Hier lokaal is alles open. Het winkelcentrum is wat rustiger, maar verre van rustig genoeg. De maatregelen ook soepeler dan wat hierboven wordt beschreven in Stockholm; het lijkt alsof het nu pas een beetje begint door te dringen bij de bevolking/ondernemers. Gisteren kregen de grote supermarkten hier pas “1,5 meter afstand” stickers. Hier zijn cafe’s wel open. Net als restaurants en andere winkels. De bakker waar ik langs wandelde zat afgeladen vol met oudjes die lekker koffie dronken. Mijn vrienden snappen niet dat wij al bijna een maand niet gaan zwemmen, of naar “monkey town” of de bibliotheek gaan. Zij doen dit nog steeds gewoon.
    De opvang heeft informatie uitgedeeld in een nieuwsbrief (die van zeg maar het RIVM kwam), waarin oa stond dat we bij wegbrengen van de kids eerst handen moeten wassen bij binnenkomst voordat ze gaan spelen. En ze aanraden dat thuis ook te doen na ophalen van opvang.
    Toen we dat de volgende dag bij aankomst deden, vroeg het personeel verbaasd wat/waarom. Uh? Oké.

    Voor het komende paasweekend houden we in het ziekenhuis ons hart vast. Mensen uit Stockholm en Göteborg die hier vakantiehuisjes hebben. Ze zijn gevraagd (net zoals dat alles wordt gevraagd en niet verboden) om niet te reizen. Maar intussen is ons dorp overspoeld met toeristen. In Karlstad liggen er nu 3 IC patiënten waarvan 2 mensen uit Stockholm. Gister hadden we er maar één. De gewone afdeling had gisteren 5 en vandaag 10 patiënten: alle nieuwe patiënten komen uit de grote stad.
    Op het platteland is niet dezelfde capaciteit als in Stockholm (waar ook nog eens een noodhospitaal klaar staat dat nog niet heeft hoeven openen) - en dit soort grappen kunnen grote problemen geven in ons kleine ziekenhuisje (met normaal 8 beschikbare IC bedden).
     
    Adje, mamameer, Mar76 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn “bff” woont in midden-Zweden maar in haar omgeving schreeuwen ouders moord en brand dat de lagere scholen ook gesloten moeten worden. In Zweden hebben kinderen schoolplicht ipv leerplicht en je mag ze niet zomaar thuishouden nu. Kinderen worden daar lekker in de schoolbus al opgehaald om naar school te gaan met zn allen....

    Er zijn mensen in Zweden die dolgraag het Nederlandse beleid zouden willen in elk geval...
    Van alle Scandinavische landem gaat het in Zweden toch echt wel het slechtst.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Hoewel ik zoals je boven kunt lezen niet super positief ben - en grote vraagtekens heb bij ons beleid. Is school nou net het enige waar ik het wel mee eens ben (en in essentie oneens in NL).
    We weten intussen dat we niet van het virus afkomen en een bepaald percentage gaat het virus krijgen waarna er hopelijk groepsimmuniteit ontstaat. Kinderen worden zelf niet ziek. Als kinderarts heb ik nu een lading kindjes laagdrempelig opgenomen, maar geen enkel (zelfs niet degene met chemo ivm kanker!) is er super ziek van geworden. Wij hebben in heel Zweden nagenoeg geen kindjes op de IC hoeven opnemen.
    Dus mijns inziens: laat de kindjes maar zo snel mogelijk tot de “immuungroep” behoren dan. Ouders van kindjes zijn doorgaans gezonder en sterker dan grootouder oid. Dus dat zij het nu krijgen (ipv de ouderen) lijkt me ook juist. Zeker als er nog voldoende zorgplekken zijn.
    Tuurlijk zijn er uitzonderingen en schrijnende gevallen. Maar het is geen gevalletje “van uitstel komt afstel”. Het alternatief is dat kinderen het dus allemaal niet NU krijgen maar dan komende tijd op een onverwacht moment alsnog - of tijdens een tweede golf in de herfst - en dan dus alsnog kun ouders besmetten maar óók opa en oma aansteken die we dan wél weer zien.

    Nu op dit moment denk ik dat het sluiten van scholen in NL positief is: omdat de IC capaciteit bijna bereikt werd de afgelopen week. Maar het was 100x beter geweest als kinderen naar school waren gegaan en mensen niet massaal naar ‘t strand waren gegaan en ZO de IC bezetting lager hadden gehouden.

    Verder is er in Zweden veel kritiek waarbij de grafiek die jij deelde de basis is van het “wij doen het zoveel slechter dan buurlanden”. Maar we zullen op langere termijn zien of dat zo is. Eens zien hoe de tweede golf straks verloopt in Zweden (en Nederland en België enzo) tov de landen die nu amper besmettingen hebben en tóch de scholen sluiten enzo. Ooit moeten ze open hè? Dan komt er en golf die wij dus al lang en breed hebben gehad.
    Verder wordt in de grafiek dus niet vergeleken met landen met en soortgelijk beleid; zoals Nederland - waar de sterfte per miljoen inwoners nog steeds bijna 3x hoger is (ondanks vergelijkbaar slecht registreren van overlijdens ;)).
    Ik denk dat wij uiteindelijk redelijk dezelfde koers aanhouden als jullie. Met misschien net een beetje positievere uitval omdat we grotere gebieden hebben met minder opeengepakte bevolking. Of net wat slechter omdat Stockholm nu massaal tegen advies bij ons op vakantie komt en wij daar geen capaciteit voor hebben dus alsnog een soort Italie taferelen ontstaan bij ons :o::p
     
    Ysabella, Pinkie88, mamameer en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina