Aanpassing contracturen verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Vivonne, 27 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vivonne

    Vivonne Actief lid

    19 okt 2020
    191
    177
    43
    Vrouw
    Hoi dames,

    Ik heb een vraagje over mijn verlof en het moment waarop mijn contracturen worden omgezet.

    Ik zal straks 16 weken zwangerschapsverlof hebben, aanvullend 2 weken vakantie en daarna 6 weken ouderschapsverlof (deels betaald door uwv).

    Hierna zal ik ipv 40 uur slechts nog 24 uur gaan werken. Wanneer worden mijn contracturen in dit geval aangepast? Klopt het dat dit direct na mijn verlof en voor mijn opgenomen vakantie weken is?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat kan je zelf aangeven toch? Ik zou het na je ouderschapsverlof in laten gaan.
    Maar eigenlijk pas echt vast laten leggen na de geboorte. Mocht er onverhoopt iets niet goed gaan met je kindje, heb je gewoon nog je oude contract.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou het ook doen per wanneer je weer start met werken. Alles is gebaseerd op je contracturen, je pensioenopbouw, je rechten als je ziek wordt, etc.
    Ik heb in mijn omgeving meegemaakt dat je ook met lege handen kan staan na je bevalling en lang niet kan werken hierna. Maar ook andere situaties kunnen ontstaan waarbij je je uren wil behouden.
    Ik zou ze dus per de maand dat je weer wil gaan starten laten verlagen.
     
  4. Vivonne

    Vivonne Actief lid

    19 okt 2020
    191
    177
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden.

    Mijn werkgever geeft aan dat dit niet mogelijk is en ik een half jaar na mijn ouderschapsverlof mijn contracturen niet aan kan passen.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is inderdaad mogelijk dat dergelijke afspraken zijn vastgelegd in de CAO, laat je daarin ook goed voorlichten.
    In dat geval zou je zeggen dat het na je vakantie en voorafgaand aan je OV ingaat.
     
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.300
    7.251
    113
    Dat is heel vreemd, dat moet gewoon kunnen. Misschien hangt er wel een terugbetaling oid aan vast. Welke cao zit je?
     
  7. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Bij ons is het zo dat je na afloop van je ouderschapsverlof, nog 3 maanden je normale contract uren moet werken. Daarna mocht ik de uren aanpassen.
    Wellicht staat in jouw cao idd 6 maanden? Je kunt dit navragen bij p&o.

    Mocht dit echt niet haalbaar zijn voor je, dan mag je in deze periode van 6 maanden wel elke week verlofdagen opnemen bijvoorbeeld. Dat je bijvoorbeeld elke week 32 uur werkt en 8 uur verlof pakt. Zo werd het mij toen aangeboden.
     
  8. Vivonne

    Vivonne Actief lid

    19 okt 2020
    191
    177
    43
    Vrouw
    Het bedrijf waar ik voor werk valt niet onder cao. Er is wel een eigen personeelsregeling maar daar staat niks in beschreven. Het ouderschapsverlof wordt door de werkgever dan ook niet betaald.
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In dat geval geldt de reguliere wetgeving.


    Laat je anders ook goed voorlichten door bijv een vakbond of het juridisch loket.
     

Deel Deze Pagina