Aansprakelijkheid huurbaas

Discussie in 'De lounge' gestart door Miracle79, 28 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43
    Is er hier een jurist die mij hier iets meer duidelijkheid over kan geven?
    Wij wonen in een complex met een garage en fietsenstalling, wij hebben geen eigen berging.
    Onze auto, scooter en ebike staan op slot in de gemeenschappelijke ruimte.
    Nu is de garagedeur om de haverklap in storing waardoor deze langdurig openstaat. De eigenaar van het pand is hiervan op de hoogte maar is erg laks met het oplossen van het probleem.
    Nu is afgelopen weekend mijn ebike uit de garage gestolen.
    Nu staat er in ons huurcontract alleen dat aansprakelijkheid op basis van artikel 6:174 van het bw niet mogelijk is. Maar dit is toch gewoon geleden schade door nalatigheid van de eigenaar?
     
  2. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Oei geen jurist, maar hebben jullie wel correspondentie over de garagedeur? Ik denk dat je best een goede kans hebt om dit te verhalen op de huurbaas. Super vervelend van je fiets en hopelijk kan iemand je hier kan helpen!
     
    Miracle79 vindt dit leuk.
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    6:174 is regelend recht, daar mag van afgeweken worden en dat hebben jullie gedaan in jullie huur overeenkomst. Dus daar kun je je niet op beroepen.

    Misschien 6:162 onrechtmatige daad.
    Artikel 6:162
    1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
    2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
    3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
    Maar dan zou je huurbaas aan kunnen voeren dat je, omdat de deur van de garage kapot was, zelf aanvullende maatregelen zoals extra sloten had moeten nemen bij een fiets die zo vaak gestolen wordt als een e-bike.

    Ik zou mijn rechtsbijstand bellen.
     
    Miracle79 vindt dit leuk.
  4. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als je aan kan tonen dat je het meerdere keren gemeld heb en buren ook dan sta je al sterk.Kan je ook bewijzen dat je e-bike op slot stond?
    Ik heb jaren terug gehad dat een nieuwe bewoner per ongeluk de sleutel kreeg van mijn berging die op dat moment vol stond natuurlijk.De nieuwe bewoner heeft mijn spullen naar grof vuil gebracht en haar spullen erin gezet.Uiteindelijk heb ik de spullen allemaal vergoed gekregen omdat het duidelijk was dat de verhuurder nalatig was.
    De verhuurder is (o.a.) verantwoordelijk voor de toegang naar de algemene ruimtes, die moeten goed afgesloten kunnen worden.
     
    Miracle79 vindt dit leuk.
  5. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43
    De eigenaar geeft aan niet verantwoordelijk te zijn omdat het gebruik van de garage op eigen verantwoording is....Kan ik mijn contract ook niets vinden over de stalling/garage/berging dus het is niet specifiek benoemd.
    Daarnaast geven ze aan het te betreuren dat wij een gevoel van onveiligheid ervaren en het probleem met de garagedeur direct op gaan pakken alsmede de veiligheid. Dus met andere woorden, ze zijn er niet van op de hoogte dat er een probleem was terwijl de huismeester dit al meerdere keren heeft aangegeven. Ik zal haar nog eens vragen of zij mij de meldingen door kan sturen dan zou ik het daarmee nog eens kunnen proberen. Bedankt!
     
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.619
    11.160
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Even los van of de eigenaar van het pand aansprakelijk gesteld kan worden. Was je fiets verzekerd?
     

Deel Deze Pagina