Aantal toetsen VO?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door NiekeKris, 25 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Aantal toetsen sinds september

  1. <20

    1 stem(men)
    5,9%
  2. 20-30

    6 stem(men)
    35,3%
  3. 30-40

    5 stem(men)
    29,4%
  4. 40-50

    4 stem(men)
    23,5%
  5. 50-60

    1 stem(men)
    5,9%
  6. >60

    0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Het aantal toetsen in het VO schijnt af te nemen. Neemt niet weg dat ik vind dat mijn dochter al flink wat toetsmomenten/cijfers heeft gehad. Ik ben benieuwd naar wat gebruikelijk is, vandaar de vraag hoeveel cijfers hebben jullie kinderen op het VO sinds september gehad? En als je er zicht op hebt, gaat dat dan vooral om 'leertoetsen' of vooral om opdrachten? En als je het kwijt wilt, om welk niveau gaat het?
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Mijn dochter zit in een havo/vwo klas en de regel op school is max 5 proefwerken per week + een onbeperkt aantal so ( schriftelijke overhoringen) . Daarnaast is ze nu met haar 2de boek aan het lezen voor een boekverslag
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Wat is voor school het verschil tussen een proefwerk en een schriftelijke overhoring? En kan het dan in de praktijk zo zijn dat ze 5 proefwerken hebben en nog 20 SO's (even overdreven gezegd natuurlijk)?
     
  4. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Wij hanteren de Max van 5 proefwerken per week (Max 1 per dag) en daarbij mag er dagelijks ook een so worden gegeven van een ander vak. Het verschil tussen een so en een proefwerk zit hem bij ons in de hoeveelheid leerdoelen die worden getoetst. Een of enkele paragrafen is een SO en moet er bijv een hoofdstuk worden geleerd is het een PW. Ik heb niet voldoende zicht op hoe veel toetsen mijn mentorklas heeft gemaakt vanaf september, maar bij Nederlands is het per blok 3 of 4 toetsen (3 blokken per jaar ) Waarvan 1 of 2 proefwerken, 1 so en een boek verslag of creatieve opdracht nav een boek. Volgens mij is de max aan cijfers per vak aan het einde van het jaar 10. Dus per vak mag men 10 toets momenten of cijfers geven per jaar.

    Edit: in de praktijk komt het bij ons niet voor dat ze in een week tijd 20 so’s hebben en 5 proefwerken. Wel hebben ze, ter voorbereiding op het centraal examen, jaarlijks twee proefwerkweken. Dan zijn ze lesvrij, maar maken dan bijv 8 proefwerken in een week.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik heb geteld. Zoon heeft nu 32 toetsen/so’s gehad sinds start schooljaar. 2e klas Havo/VWo
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dochter zit in 4 Vwo en hebben 4x per jaar een toetsweek. Inmiddels niet meer te doen met de hoeveelheid leerstof en haal je een slecht cijfer dan is het amper op te halen. So wordt amper nog gedaan terwijl dit voorheen wel was. Zij is geen kind voor toetsweken dus hier wordt het wschl een niveau lager ;)
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  7. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Zoon zit in 2 havo en heeft tot nu toe 32 cijfers teruggekregen. Bijna allemaal leertoetsen op 1 luistertoets voor Frans, 1 verslag voor biologie, 1 praktische opdrachten voor Nask en 1 boekverslag voor Nederlands na. Per vak zit er wel veel verschil in. Voor wiskunde en Duits bijvoorbeeld is het altijd een CP na een hoofdstuk. Voor sommige andere vakken is het eerst een SO voor een aantal paragrafen en dan een CP voor het hele hoofdstuk.
    Ze krijgen max 1 toets per dag, behalve in de toetsweek (4x per jaar), dan mogen er 2 op 1 dag. CP of So maakt daarin niet uit, maar bijvoorbeeld die luistertoets van Frans mag wel gepland worden naast een andere toets.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Zonde hè, daarom hier blij dat ze er bij onze zoon op school voor kiezen om er elke week max 2 te doen. Zo is het te overzien. Want hij kan dat ook niet handelen, zo’n toetsweek.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Hier wordt het cijfer van een pw 2x meegeteld en die van een so 1x. In de praktijk heeft ze vaak 2 tot 3 pw en een stuk of 4 so's
    Het vervelends vind ze als ze op 1 dag van Duits Engels en Frans een pw/so heeft , op donderdag heeft ze deze vakken na elkaar.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Hier is telt een S.O. 1 x, een proefwerk/repetitie 2 tot 3 x. Tenminste, zo noemen ze het op de ene school. Op de andere school heet alles toets/proefwerk ofzo, alleen verschilt de weging. En een S.O. is korter, je hebt er minder voor moeten leren. Dus soms krijg je van een hoofdstuk eerst een S.O en twee weken later een proefwerk of repetitie van alle stof.
    Dit is wat ik van mijn kinderen heb begrepen.

    Maar goed, hier 2 verschillende middelbare scholen.
    Gemiddeld 2-3 toetsen per week, soms meer. Mijn dochter heeft meer toetsen gehad volgens mij. Maar die had ook minder lesuitval.

    Ongeveer 1/5de deel van de cijfers is voor maakopdrachten, zoals een verslag, presentatie enz.

    Mijn dochter zit in 3 VWO, mijn zoon in de brugklas van het VWO.

    Ze mogen bij mijn dochter max. 6 per week geven. Bij mijn zoon weet ik het niet eens.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  11. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Onze dochter heeft nu zo'n 25-30 toetsen gehad en zo'n 15 andere opdrachten (mondeling, verslag, spreekbeurt, handvaardigheid). Een gedeelte hiervan moet in samenwerking met klasgenoten doen.
    Ze zit in een VWO brugklas.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #12 GossipGirlxoxo, 25 jan 2022
    Laatst bewerkt: 25 jan 2022
    hier ook heel veel verschil. Zo heeft hij voor Nederlands al 8 toetsmomenten gehad en voor wiskunde pas 1. En na dat toetsmoment (in oktober) is er ook geen wiskunde docent meer en hebben ze geen wiskunde lessen meer uit het boek gehad. Tijdens de wiskunde lessen zitten ze nu met afwisselende docenten in een lokaal en werken op de MacBooks aan een digitaal wiskunde programma om ze niet te veel af te laten glijden maar dat is meer rekenen dan wiskunde. Ik baal hier gigantisch van, maar kan er ook niets aan veranderen. Zijn 1e toets had hij namelijk verprutst. Een week voor de docent ziek werd heeft hij deze herkanst (en thuis met oefenen ging dat super goed dus ik ga ervan uit dat hij die heeft opgehaald naar een voldoende) maar doordat de docent ziek is is die toets niet meer nagekeken en weten we dus niet hoe hij ervoor staat. Tel daarbij op dat er geen nieuwe toetsmomenten zijn om het oude cijfer op te halen en dat wiskunde een kernvak is waar je geen onvoldoende voor mag staan. Ik zie het dus gebeuren dat hij hierdoor nog weleens kan blijven zitten dit jaar.

    Edit. De verdeling qua toetsen en so’s per week is hier ook heel wisselend. Zo een week of zelfs 2 niets. Dan een volle week met 5 toetsen en 2 of 3 so’s en dat is dan geen toetsweek dat is naast de les. En het gebeurt heel vaak dat er een toets gepland staat, in zo een drukke week vol toetsen. Zoon hard leert voor alles en echt flink wat tijd eraan kwijt is en een toets dan ineens weer word verplaats naar 3 of 4 weken later. De stof zit er dan al in maar dan moet er toch weer extra tijd in de herhaling ervan worden gestoken. In mijn ogen is het echt een zooitje op het moment. Voor deze school gekozen omdat het dalton onderwijs is. Lessen van 75 minuten waarin elke les 30 minuten gereserveerd stonden om maak en leerwerk te doen waarbij de docent aanwezig is voor vragen en zodat ze thuis minder tijd aan schoolwerk hoeven te besteden. Ook was er dagelijks een dalton uur van 60 minuten midden op de dat waarin de leerlingen verplicht een vakdocent moesten kiezen waarbij ze aan hun maak of leerwerk gingen onder begeleiding. Dit jaar zijn ze verhuisd naar een andere locatie bij een school in zonder dalton onderwijs en is het rooster technisch niet meer mogelijk om lessen van 75 minuten aan te bieden. Dit zijn nu lessen van 45 minuten geworden. Elke dag na schooltijd zijn er 2 huiswerk lessen (elke vakdocent heeft dan 1 zo een les in de week) om dan leer en maakwerk onder begeleiding van een docent te doen. Maar deze lessen zijn niet verplicht en aan het eind van de dag. Hier is het dus nu een strijd want zoon wil er niet heen en wil het thuis doen terwijl ik voor dalton onderwijs had gekozen om thuis niet veel bij te hoeven springen. Nu ben ik degene die dagelijks met hem kijkt wanneer hij wat gaat leren en maken, doen we samen de planning. Al die dingen deed hij vorig jaar dus gewoon op school en dat gaf thuis zoveel rust. Ik ben dus zeer ontevreden en kan helemaal niets ermee.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    @GossipGirlxoxo , is dat toevallig smart rekenen ofzo wat ze nu maar moeten doen? Mijn dochter had in de eerste een leraar wiskunde die al snel uitviel, als ze wiskunde het eerste uur hadden of het laatste uur, kregen ze niets, anders moesten ze in een lokaal met iemand die toezicht hield smart rekenen. Nou, dat hebben ze vaak moeten doen, maar dat is niet echt wiskunde. Uiteindelijk kregen ze de ene na de andere invaller en sommige weken weer niemand. De laatste 2 maanden ofzo eindelijk een vaste, maar die sloeg hele hoofdstukken over. Handig met zo’n vak waar een duidelijke opbouw in zit. Aangezien zowat de hele klas er slecht voor stond, hebben ze het niet zwaar meegewogen voor de overgang.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja het is echt doodzonde. Daarvoor ging het altijd zo goed maar nu is het gewoon niet meer te doen. Ze zou het kunnen maar dan moet ze echt alles laten vallen en al haar tijd in school moeten steken en dat is ook niet de bedoeling en dat wil ze ook niet. Nu eerst de cijfers afwachten en er moeten nog toetsen worden ingehaald ivm ziekte maar er moet een wonder gebeuren wil ze alles nog kunnen ophalen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Klopt dat is Smart rekenen inderdaad. Zoon heeft nog geen uitval gehad maar zit de ene week met de docent Duits dan weer de docent Aardrijkskunde en dan weer geschiedenis. Er word eigenlijk toezicht op ze gehouden terwijl ze werken met dat Smart maar de achterstand Wiskunde word groter en groter. Volgens de studiewijzers hadden ze nu in hoofdstuk 5 moeten zitten en halfvergeten hoofdstuk 2 is de docent uitgevallen en is er niets meer aan gedaan. Eind schooljaar moeten ze tm hoofdstuk 9 hebben behandeld dat gaan ze never nooit meer inhalen op deze manier.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Logisch dat ze niet alles wil laten vallen en al haar tijd in school wil steken. Door dat hele Corona gebeuren hebben kinderen ook echt het stuk leren leren gemist. Tenminste volgens de mentor van mijn zoon. En als dat er niet goed inzit is een toetsweek killing.
     
    NiekeKris en Anouk2005 vinden dit leuk.
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is het ook wel moet ik zeggen en ze hebben het vorige schooljaar echt wel een achterstand opgelopen en de motivatie is gewoon weg. Toen de toetsweken in leerjaar drie werden ingevoerd zei ze direct al van dit gaat me niet lukken. Vorig schooljaar heeft ze meer thuisgezeten dan dat ze op school zat om iets te leren. Een weggegooid schooljaar.
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik vind het echt erg dat de kinderen nu de dupe worden van deze Corona crisis. Dat scholen niet met andere maatstaven gaan meten omdat ze zoveel gemist hebben. Dat aspect word te weinig bekeken bij alle maatregelen. Ze zijn zo gefocust op de gezondheidszorg dat alle ellende eromheen wel vergeten lijkt te worden.
     
    NiekeKris en Anouk2005 vinden dit leuk.
  19. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mijn dochter gaat in Duitsland naar het Gymnasium (Havo\VWO) zit in de 6e klas, in NL is dat nog groep 8.
    Regel is hier max 2 toetsen per week, en voor de vreemde talen krijgen ze nog woordjesoverhoringen. Maaaaar....... de mondelinge deelname aan de lessen geldt hier voor minstens 50% van het rapportcijfer.

    Al met al heeft ze nu denk ik zo`n 20tal toetsen en overhoringen gedaan. Daarnaast volgen er vaak nog aanvullende opdrachten voor vakken als Kunst, Biologie, Chemie/scheikunde, Godsdienst die dan voor het cijfer meetellen.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Die toetsweken zijn echt killing inderdaad…voor de ouders nog het meeste misschien. :oops: Hoewel mijn dochter er ook niet blij van wordt…twee toetsen per dag, vijf dagen achter elkaar. Ze is compleet het overzicht kwijt dan. :|
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina