Aantal voedingen bij 9/10 maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ffion, 10 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn jongste is nu ruim 9,5 maand en krijgt nog borstvoeding.

    De laatste tijd merk ik dat ik eigenlijk nooit meer echt volle borsten heb. Ik heb niet eerder zo lang gevoed en heb dus geen idee wat normaal is qua melkproductie op deze termijn. Moet ik mij zorgen maken dat mijn borsten altijd soepel voelen, ook als er best wat tijd (zeg, 6 uur) tussen zit?

    Hij drinkt nu op de dagen dat ik thuis ben meestal 5 voedingen per 24 uur. Als hij de nacht doorslaapt (wat vaker niet dan wel zo is) zijn dat er 4.

    Ik werk 3 dagen, 2 daarvan kolf ik, ik probeer dat 2x op een werkdag te doen, maar dat lukt niet altijd. Mijn andere werkdag kom ik rond lunchtijd naar huis om hem te voeden en daarna drinkt hij weer als ik thuis ben.

    Concreet is mijn vraag dus of 4 à 5 voedingen per 24 uur genoeg is om mijn productie goed te houden. Ik wil voorlopig nog niet stoppen namelijk.
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik lees helemaal niets geks, lees eigenlijk mijn eigen verhaal met de jongste.
    Die dronk ook 5 x per dag.
    De aanmaak van melk veranderd. Waar je borsten voorheen al volliepen met melk omdat het drinktijd is (volle borsten), maken ze nu melk als je kindje drinkt (soepele borsten).
    Verder veranderd ook de melkbehoefte van je kindje. Hij eet wellicht al groente en fruit, een stukje brood.
    Borstvoeding is nog steeds belangrijk maar hij hoeft geen liter meer te drinken.

    Bij twijfel kan je altijd een keer extra aanbieden.
    Maar ik denk dat jullie het zo goed doen:thumup:
     
    Ffion vindt dit leuk.
  3. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie!

    Hoeveel melk zouden ze op deze leeftijd ongeveer nog moeten drinken?

    En tot wanneer is het nodig om te kolven? Ik heb gelukkig een hele flexibele werkgever die het vanzelfsprekend vond dat ik na de 9 maanden gewoon door zou kolven (hij was zelfs verbaasd dat ik het kwam vragen, hahaha) en voor nu heeft zoontje de bv natuurlijk nog nodig, maar vanaf wanneer zou hij tussendoor ook iets anders kunnen drinken? Is dat vanaf een jaar? En kan ik mijn productie wel goed houden als ik er vanaf dan voor zou kiezen om op het werk niet meer te kolven en/of niet meer naar huis kom om te voeden?
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Hoeveel melk...ik heb echt geen idee?


    Ik ben met 10 maanden gestopt met kolven.
    Wel goed leegdrinken voor vertrek:D
    En ik heb het wel afgebouwd.
    Zoontje dronk niet heel veel tussendoor, af en toe een beker karnemelk of thee.
    Melk vond ie vies.
    Je kan gewoon wat aanbieden, bijvoorbeeld bij de boterham, een bekertje

    Je zal wellicht niet zo lang door willen gaan, maar rond de 2e verjaardag nam zoon nog ongeveer 4 x per dag een slokje. Ik ben voor mijn werk gemiddeld 4 dagen van huis (dag en nacht).
    Bij terugkomst ging hij gewoon door alsof ik nooit was weggeweest, kolven was niet nodig en de boobies wisten wat ze moesten doen. Ik vond het vanaf een maand of 9/10 zo makkelijk:thumup:
     
    Ffion vindt dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier zat dochter op die leeftijd op 4 voedingen, ze is met 11 maand naar 3 voedingen gegaan. Die rond 16:00 laten vallen
    En nu met 13 maand drinkt ze opeens snachts een keer terwijl ze met 3,5 maand al klokje rond sliep. Maar nu dus weer 4 voedingen.

    Zoon dronk met 10 maand overdag ook 4 keer, maar snachts ook minstens zo vaak.
     
    Ffion vindt dit leuk.
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier nog steeds zo'n 8 voedingen. Ze is nu 15 maanden. Ze eet wisselend. Ik bied wel water overdag aan.
     
    Ffion vindt dit leuk.
  7. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ik ben bij 9 maanden van twee keer kolven naar één keer kolven gegaan. Heb toen een deel vriezervoorraad meegegeven voor 1 keer extra melk die dag.
    Bij een jaar ongeveer ben ik helemaal gestopt met kolven overdag, want toen dronk ze ook niet meer de melk bij de gastouder.
    In principe is je productie na 9 maanden best stabiel, dat wil zeggen, als je je kindje onbeperkt toegang geeft tot de borst als je thuis bent.
    Je zou het gewoon kunnen proberen om minder te gaan kolven, als je merkt dat je productie echt te lijden heeft dan is het ook weer zo opgekrikt waarschijnlijk.

    Hoeveelheid melk volgens 'www.lalecheleague.nl',
    Na 6 maanden is 100 ml x gewicht in kg.
    Bijvoorbeeld als je kindje 7,5 kg weeg heeft het ongeveer 750 ml vocht per dag nodig.
     
    Ffion vindt dit leuk.
  8. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Aanvullend vraagje:

    De laatste dagen laat mijn tsr (wat) lang(er) op zich wachten. Vooral rechts, mijn minder producerende borst. Nu dacht ik pas al dat er een eisprong aan zat te komen en vanmorgen zag ik de beginselen van een naderende menstruatie. De eerste keer weer na de bevalling. Zou dat een reden kunnen zijn van die trage tsr?
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Jaa menstruatie kan idd reden zijn van je trage tsr. Vaak herstelt dat na een paar dagen weer. Productie wil ook wel eens minder zijn, en soms is de smaak ook wat anders.
     
    Ffion vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina