ab-0 antagonisme

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door fidel2010, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fidel2010

    fidel2010 VIP lid

    26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ook niet helemaal aangeboren, maar wel anders dan anders en direct na de geboorte.

    Even mijn verhaal, na een voorspoedige zwangerschap, een heftige bevalling waarna we meteen weer naar huis mochten, dachten we nu op de roze wolk te kunnen gaan zitten. Ik weet nog dat ik dacht goh wat is ze eigenlijk vies!! De volgende dag kwam de vk terug voor nacontrole... Waarna we hard van de roze wolk afvielen, onze dochter was geel, veel te geel voor een baby van 24 uur oud!! Na tel overleg met de kinderarts moesten we direct terug naar t zh, en ons voorbereiden op een opnamen, ik als kraamvrouw mocht gelukkig ook opgenomen worden ivm bv, daar aangekomen bleek de bilirubine na een voorhoofd meting op 315 te staan, de arts was echter verbaasd waarom ons meisje nog zo levendig was, at goed was goed actief en kanariegeel!

    E werd direct besloten tot lichttherapie en een infuus met glucose/zoutoplossing en bloedprikken. Daar bleek uit dat de bilirubine nog hoger was 360, rede voor direct een bloedtransfusie aan te vragen. Alles is daarmee voorspoedig verlopen en na 4 dagen mochten we naar huis...

    De vraag bleef echter wat was de oorzaak, had ik wel mijn anti-d spuit gehad, was het dan toch een resusbaby?? veel verwijten gemaakt naar de vk en ik die Konstant het gevoel had dat mijn lichaam gefaald had... Uiteindelijk na nog meerdere keren bloedprikken kwam de uitslag... Oorzaak domme pech !!

    Met mijn verhaal vraag ik me wel eens af hoe vaak komt dit nu voor, want statistisch komt het. 1 op de 1000 voor, hoe hebben andere mensen dit beleefd, en zijn er in de langere termijn toch nog consequenties aan geweest, ze is nu helemaal gezond, maar soms heel soms ben ik bang, de grootste kans was dat ze hersenschade opliep met zo'n hoge bilirubine, heeft ze dit ook, tot nu toe ontwikkeld Ze zich supergoed, is ze zelfs erg snel voor haar leeftijd 8 maanden en staat en waggelt langs de boxrand

    Voor iedereen die dit lees sorry voor me lange verhaal en bedankt voor het lezen en evt reageren
     
  2. Myrthe

    Myrthe Niet meer actief

    Ik ken het niet, maar het is niet iets waar je op zit te wachten in je kraamtijd. Gelukkig mocht je wel erbij zijn ;). Heb je het een plekje kunnen geven?
     
  3. fidel2010

    fidel2010 VIP lid

    26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik kende het ook niet, het schijnt ook heel weinig voor te komen, en idd zoiets in je kraantje, we hebben daarom besloten de kraamtijd een week te verlengen die achteraf gelukkig vergoed werd door de verzekering... Helemaal afgesloten is het nog niet, tenminste voor mij, vriendlief heeft zoiets van het is helemaal goedgekomen, al kunnen we er samen goed over praten.. Tijd zal het afsluiten, de angst blijft voor mij met een volgende, er is een verhoogd risico dat het bij de 2 e weer gebeurt, daarom wil ik graag bij de volgende min. 24 uur blijven in het zh na de bevalling, om alle hectiek te voorkomen als dat het deze keer was... Achteraf is alles nu een waas, de bevalling, de dagen in het zh, de resterende kraamtijd...

    Het is eigenlijk dat er bloedcontact is geweest tijdens de zwangerschap, omdat ik O bloedgroep heb en me dochtertje A, heeft mijn lichaam antistoffen aangemaakt tegen de bloedgroep A. Je lichaam geeft natuurlijk heel braaf de anti stoffen mee met de geboorte. In dit geval voor haar eigen bloedgroep, haar eigen lichaam begon dus haar eigen bloed af te breken.. Helaas zijn hier nog geen medicijnen voor om dit te voorkomen, in tegenstelling tot de resusfactor.
     

Deel Deze Pagina