(ab)normaal gedrag?

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door esje1984, 5 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esje1984

    esje1984 Actief lid

    12 apr 2017
    271
    317
    63
    NULL
    Rotterdam
    Hallo dames,

    Even een vraagje betreft het gedrag van mijn 'stiefzoon' van 14 jaar.

    Hij hangt namelijk steeds op en om zijn vader heen.
    Vandaag zijn we bijvoorbeeld na een attractiepark geweest en de hele dag omhelst hij zijn vader om de 15 minuten ofzo en dit gaat dan de hele dag door, ook als je in de rij voor een attractie staat met zijn allen. Dus met zijn armen om zijn nek heen en knuffelt hem dan heel innig. Als we op visite zijn dan zit hij naast zijn vader en weer constant zijn armen en ook zijn benen over zijn vader heen. Hij hoeft maar te zien dat ik even naast zijn vader sta en ja hoor dan is hij er als de kippen bij om hem weer een lange omhelsing te geven.
    Ook als we thuis zijn dan ligt hij letterlijk op zijn vader. En steeds weer even aanraken en omhelzen. De hele dag gaat dit dus door en ik begin me nu dus echt groen en geel te ergeren.

    Ik snap best dat hij zijn vader mist en een knuffel op zijn tijd moet zeker kunnen en als het nog een jongen van een jaar of 8 was geweest dan had ik er al minder moeite mee dat hij zoveel wilt knuffelen, maar een puberende jongen van 14 jaar die de hele dag om de nek van zijn vader hangt vind ik een raar gezicht.

    Ik begin me dus steeds meer te irriteren en heb mijn man vandaag ook aangesproken op het gedrag van zijn zoon. Mijn man zegt dan het is mijn kind en hij mag mij de hele dag door knuffelen.

    Dus mijn vraag is of ik nou overdrijf dat dit gedrag mijn enorm stoort. En is dit herkenbaar gedrag voor jullie?
     
  2. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Hai,wij hebben een zoon van 14 jaar.Hij vertoont niet zulk gedrag.Hij knuffelt op deze leeftijd zowiezo niet meer met zijn vader,vroeger wel.Met mij heeft hij een andere band,af en toe krijg ik wel een knuffel of een kus .Maar zo in het openbaar en waar andere mensen bij zijn,zou hij dat niet gauw doen en dat komt door zijn leeftijd.Ik denk dat je (stief)zoon soort van aandacht vraagt en op deze manier lijkt het mij ook niet echt normaal.Als dat mijn zoon was zou ik me serieus afvragen waarom hij zo doet.Jouw echtgenoot zou ook moeten inzien dat er wel wat speelt en dat het niet zomaar knuffelen is.
     
  3. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Zou mij ook zorgen maken over dit gedrag.

    Als hij savonds lekker even bij zn vader op de bank kruipt dat is heel anders dan dit.

    Is er misschien wat voorgevallen (als in een vechtscheiding) waardoor hij een soort verlatingsangst heeft?

    Ik zou je man eens met zn zoon laten praten en vragen of hij een antwoord heeft op waarom hij dit doet. En als er dan geen verbetering komt naar een kinderpsycholoog?
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je hebt het over een kind dat zijn vader knuffelt. De woorden die je daarvoor gebruikt zijn:
    - Ik begin me groen en geel te ergeren.
    - Ik heb er moeite mee.
    - Ik vind het een raar gezicht.
    - Het begint me steeds meer te irriteren.
    - Het gedrag stoort me enorm.
    Ik vind de manier waarop je het beschrijft bijzonder. Er spreekt geen zorg uit richting de zoon van je man, alleen maar ergenis. Ik vraag me dus vooral af wat de reden is dat dit bij jou zoveel irritatie opwekt. Heb je het gevoel dat hij dit doet om jou buiten te sluiten? Is er sorake van jaloezie? Wat maakt het nou precies zo vervelend voor jou?

    Ik denk dat de hoeveelheid knuffels inderdaad meer is dan ‘normaal’. Al heb ik altijd wat moeite met het woord normaal. Ieder persoon en iedere relatie is anders. En dat mag ook. Zodra je het één normaal gaat noemen en het ander abnormaal, ben je veroordelend bezig. Even bot gezegd: welk recht heb jij om voor een vader en zoon te bepalen hoeveel ze mogen knuffelen? Volgens mij heb je dat recht niet en heeft je man daarin gelijk: het is zijn zoon en hij kan zelf de grenzen aangeven.

    Toch even terug naar de vraag wat ‘normaal’ is. Er gaan vast veel mensen reageren en zeggen dat hun puberzoon minder knuffelt. Voor veel kinderen zal dat ook zeker zo zijn, dat dat in de puberteit minder wordt. Dan kun je je afvragen: knuffelen ze minder omdat ze dat echt niet meer willen? Of omdat ze het om zich heen weinig zien gebeuren en ze dus gewoon meegaan in ‘normaal’ gedrag? Dat is natuurlijk typerend voor de puberteit: aan de ene kant afzetten en aan de andere kant vooral zoveel mogelijk aanpassen om niet buiten de boot te vallen. In dat opzicht is het ergens juist wel mooi dat de zoon van je man gewoon zijn eigen plan trekt hierin. Althans: er vanuit gaande dat hij dit doet omdat hij zelf behoefte heeft aan de nabijheid van zijn vader en niet om jou te jennen.

    Ik denk dat dat voor mij de centrale vraag is: knuffelt hij zijn vader om jou buiten te sluiten en te jennen? Dan mag je best van jouw man vragen om er paal en perk aan te stellen. Zijn zoon zal dat toch moeten leren accepteren dat jij ‘erbij hoort’.
    Maar als hij zijn vader knuffelt omdat dat voor hem goed voelt, zonder bijkomende “geheime agenda’s”, zul jij denk ik moeten accepteren dat dat blijkbaar bij de band tussen je man en zijn zoon hoort. En of dat nu meer is dan in ander gezin of niet, dat doet er niet toe. Dat is tussen hun tweeën. Daar moet jij niet tussen zitten.

    Maakt trouwens niet uit wat de reden of oorzaak is van het vele geknuffel. Verlatingsangst na een vervelende scheiding of omdat hij zijn vader nu minder ziet, klinkt als een logische oorzaak. Misschien is er iets anders aan de hand. Als jij je oprecht zorgen maakt over het welzijn van zijn zoon, kun je dat richting je man een keer uitspreken. Maar die indruk wek je in je beginpost niet. Als je je zorgen maakt om zijn welbevinden, zou ik je ‘stiefzoon’ juist naar hartelust met zijn vader laten knuffelen. Blijkbaar heeft hij er behoefte aan. En ook daarin denk ik dat je man gelijk heeft met zijn reactie ‘hij mag me de hele dag knuffelen’. Want als er iets van rouw of verlatingsangst onder dit gedrag zit, is het denk ik juist goed om zoon te laten voelen dat zijn vader er nog gewoon voor hem is. Uiteindelijk zal dit gedrag minder worden. En als het te lang blijft duren en zoon het na jaren nog niet verwerkt heeft, kunnen zijn ouders prima zelf vanuit zorg op zoek gaan naar hulp. En niet vanuit ergenis / afwijzing.
     
    RachelleNM, trulyhappy, Robijn89 en 20 anderen vinden dit leuk.
  5. Raggy81

    Raggy81 Fanatiek lid

    26 mrt 2017
    2.325
    1.411
    113
    Vrouw
    Ik herken het wel. Alleen is hier de leeftijd anders. Bijna 9 jaar... maar hier is het pure jaloezie en ook ik irriteer me eraan. Ik snap je gevoel erin heel goed, zeker als jij ook je best doet.
    Tupp draagt veel goede dingen aan in haar reactie op je vraag.
    Misschien kun je je man vragen of hij ook zoveel knuffelt als jij er niet bij bent ?
     
  6. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ik vind het echt heel raar om zulke heftige gevoelens te krijgen van een kind die zijn vader knuffelt. Als zij dat nou allebei fijn vinden? Mijn jongste is 9 en ook een enorme knuffelkont. Heerlijk toch? Eerlijk gezegd vind ik je jaloers klinken.

    Hoe vaak zien vader en zoon elkaar?
     
    Robijn89, one of kind, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik denk niet dat Elsje het bedoeld zoals de meeste het hier opvatten.

    Zelf maak ik ook deel uit van een samengesteld gezin. Wat mijn ervaring is dat je als bonusmoeder net iets objectiever naar de bonuskinderen kunt kijken. 1 van mijn bonuskinderen vertoonde ook het "claim" gedrag. Vader had dit niet echt door. Maar wat ik zag was dat er te veel geclaimd werd, met het gevolg dat het andere bonuskindje niet de aandacht kreeg die het verdiende.
    Het claimen is minder geworden. Maar er zijn nog genoeg dingen waaraan gewerkt kan worden in het belang van het kind. Jammer genoeg wil moeder er de ernst niet van inzien. Vervelende is dat het kind last van dingen blijft hebben en dat heeft weer invloed op de weekenden dat we samengesteld zijn.
     
  8. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Het klinkt wel als een vorm van claimen. Maar goed, hoe komt dat? Misschien moet je man meer 1 op 1 aandacht geven, samen erop uit. Dat klinkt leuker voor een jongen dan samen op de bank hangen.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik ben het helemaal eens met @tupp
     
  10. esje1984

    esje1984 Actief lid

    12 apr 2017
    271
    317
    63
    NULL
    Rotterdam
    Bedankt voor de eerlijke reacties dames!

    @tupp ik heb absoluut geen moeite dat een kind zijn vader knuffelt, ik snap ook best dat hij zijn vader heeft gemist, maar dit gedrag had hij veel minder toen hij een jaar of 9 was. Het lijkt steeds erger te worden.
    Toen hij 12 jaar was waren wij op vakantie en als mijn man en ik saampjes even in het zwembad zaten kwam hij direct over zijn vader zijn nek heen hangen.
    Gingen wij liggen in de ligstoelen en zaten we te kletsen kwam hij op zijn vader liggen. Waren we met zijn allen in een atractiepark liepen hun hand en hand door het park heen. Ik kan zelfs niet met mijn man hand in hand lopen, want dan komt hij naast mijn man lopen en pakt hij zijn andere hand of arm.
    Ik heb zelf ook een lange slungelige puberdochter van 12 jaar en dan ga ik dit gedrag toch vergelijken en dan kan ik mij echt niet voorstellen dat zij de hele dag om mijn nek heen hangt of letterlijk op mij ligt. Ook zou ik nu op haar leeftijd niet meer hand in hand met haar gaan lopen. Wat ik overig wel weer doe met mijn dochter van 8 jaar ;) Misschien stoort mij zijn gedrag, omdat ik meerdere kinderen in verschillende leeftijdfases heb.
    Ik blijf het een 'raar' gezicht vinden dat een grote puberjongen op zijn vader ligt en hand in hand met hem loopt. Ik zou minder moeite met dit gedrag hebben als het nog een kleine kroelkip was van 8 jaar zou zijn ;)

    @Vlinderbloem ik vind persoonlijk toch wel een verschil tussen 9 en 14 jaar.
    Ik heb ook een dochter van 8 jaar en die vind het soms ook nog heerlijk om even met mama te knuffelen. Maar mijn dochter van 12 jaar is weer in een andere fase van haar leventje en is al een hele dame aan het worden. Nu zij steeds wat ouder aan het worden is knuffelen wij ook niet meer zo innig als dat zij nog een stuk jonger was. Dat hoort ook op de weg naar het volwassen en zelfstandig worden vind ik persoonlijk. En mijn puberende dochter zit ook echt niet meer op een kus en knuffel van mij te wachten dat vind ze maar al te raar :roflmao:
     
  11. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ik loop ook gerust hand in hand met mijn oudste van 12 hoor, en die zit ook nog lekker tegen me aan.
     
    one of kind en esje1984 vinden dit leuk.
  12. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Ik loop ook hand in hand met mn bonusdochter van 11 hoor. Soms wilt ze het ineens niet meer, maar soms ook gewoon weer lekker wel. Soms wilt ze ook nog bij me op schoot zitten (veel te zwaar eigenlijk )

    Met haar vader is ze nog veel inniger, lekker knuffelen, ja hoor mag zelfs nog bij school. Thuis wilt ze nog ' koedie koedie flesje ' doen met haar vader. Dan ligt ze als een baby bij mn man en moet hij doen of hij de fles geeft hihi, dat doen ze al vanaf kleins af aan met veel gelach . Dat probeert mijn man nu overigens wel uit te leggen, dat ze daar een beetje te oud voor wordt. Maar voor de rest... ieder kind ontwikkeld in zijn of haar eigen tempo. En het ene kind heeft meer behoefte aan knuffelen en aanrakingen dan het andere kind, niets mis mee toch?
     
    esje1984 en Vlinderbloem vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina