acetylsalicylzuur

Discussie in 'Gezondheid' gestart door snoopy2008, 10 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoopy2008

23 jul 2008
    16
    0
    0
    Zijn er dames die zwanger zijn of geweest zijn en acetylsalicylzuur
    hebben moeten nemen tijdens hun zwangerschap?

ik kan er namelijk heel weinig over vinden en zou graag wat meer info er over willen hebben..

2. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb het gebruikt tot ongeveer 24 weken. Daarna moest ik stoppen, omdat ik een placenta preavia had (placenta die voor de baarmoedermond ligt) en het risico op zware bloedingen te groot werd. Anders had ik het tot 36 weken moeten blijven gebruiken.

Wat wil je er precies over weten?

3. snoopy2008

23 jul 2008
    16
    0
    0
    nou eigenlijk hoe en wat ....
    ik moet er mee gaan beginnen maar kan op internet weinig vinden over of er na delen zijn en gevolgen op je baby..
    of ik nog wel alles kan doen en eten en drinken..
    in de bij sluiters die ik heb gekregen staat niks over zwangerschap..
    Net gebeld naar het ziekenhuis maar onze arts heeft een weekje vrij en kan pas volgende week dinsdag contact met ons op nemen..
    (beetje fage uit leg sorry)
    ben gewoon een beetje bezorgd

4. Trees

Trees Niet meer actief

Je kan eventueel nog googlen op Ascal. Dat is namelijk hetzelfde, maar dan een korter naampje.

Lage doseringen Ascal zijn niet slecht voor de baby. De standaarddosering bij een zwangerschap is 80 mg en er zijn behoorlijk wat onderzoeken naar gedaan. Er is nog nooit wat gevonden dat het kwaad zou kunnen.
    Je moet het niet voor niks gebruiken, dus je mag er zelfs vanuit gaan dat in jouw geval het zelfs een positieve invloed heeft op de zwangerschap heeft. Daarnaast zal je gynaecoloog je zwangerschap ook goed in de gaten houden. Ik heb een aantal keren moeten prikken op bloedstollingsfactor voor de zekerheid om het goed in de gaten te houden. Was altijd goed.

Het enige 'nadeel' wat ik ervan ondervond is dat ik iets sneller last van blauwe plekken en regelmatig een bloedneus. Het laatste is ook een zwangerschapskwaal en weet niet zeker of het door de ascal of de hormonen kwam.

5. Trees

Trees Niet meer actief

Oh ja ascal is hetzelfde als kinderaspirine, maar dan een nog lagere dosering. Zelfs kleine kinderen mogen het gebruiken, dus dat zegt ook wel wat.

Het is trouwens wel aan te raden om het op te lossen in water, want het schijnt bij langdurig gebruik anders slecht voor je maag te zijn. Je mag er gewoon alles bij eten en drinken!

6. snoopy2008

23 jul 2008
    16
    0
    0
    Dank je wel voor je antwoorden..
    ik ga is even Ascal google...

Eerst dacht ik even dat ik iets voor geschreven kreeg dat Weer speciaal was..
    En eigenlijk dus niet voor zwangere vrouwen was...
    Maar blij toe dat het dus niks nadeligs heeft voor ons kindje...
    En het dus gewoon onder toezicht kan gaan slikken

7. Trees

Trees Niet meer actief

Welke dosering heb je voorgeschreven? Ik weet dat zowel de 38mg als de 80mg wel vaker worden voorgeschreven bij zwangeren. Hogere doseringen weet ik niet.

8. snoopy2008

23 jul 2008
    16
    0
    0
    onze gynaecoloog had 100mg voor geschreven maar bij de apothek zijden ze dat 80mg genoeg was en dat 100mg over bodig was dus heb nu 80 mg gekregen..
    maar door dat onze gynaecoloog op vakantie is weet ik dus niet of 80mg ook goed is....
    maar had al bedacht dat ik gewoon begin aan die 80mg en als ze het verhoogt naar 100mg dan zie ik dat dan wel weer..

9. Trees

Trees Niet meer actief

De 80mg heel gebruikelijk en wordt vaker voorgeschreven dan de 100mg. Ik heb weleens ergens gelezen dat 80mg de 'ideale' dosering zou zijn tijdens een zwangerschap. Succes ermee en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap :)!

10. snoopy2008

23 jul 2008
    16
    0
    0
    dank je wel ..
    ik ga beginnen met die 80mg..

ook bedankt voor je reactie

11. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Ik ook de hele zwangerschap door, eerst ascal 100 mg en toen acetysalicylzzuur 80 mg, volgens mijn gyn was het om het even! Ik heb er alleen veel bloedneuzen door gehad, verder heeft het geen effect, behalve dan dat ik er een gezonde zwangerschap door heb gehad (icm fraxiparine spuiten)! Succes!
    En wat heb je waarvoor je het moet slikken als ik vragen mag?

12. snoopy2008

23 jul 2008
    16
    0
    0
    @marijn
    Onze baby is vorig jaar met 38 weken in mijn buik overleden..
    De baby mankeerde niks maar ze hadden stukjes tromboze in de placenta gevonden dus vandaar dat ik nu die pilletjes moet gaan slikken..
    Ben nu zoooo bang dat alles weer fout gaat en wil dus eigenlijk er boven op zitten en alles weten ..

13. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ik start vandaag ook ermee...de reden bij mij is de vroeggeboorte van onze zoon(32w5d) en een groeiachterstand van 5 wkn vanwege een slechtwerkende placenta....

14. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    De ascal en de acetylsalicylzuur zijn eigenlijk het zelfde zoals die gynaecoloog al gezegd had. De ascal is chemisch gezien het oplosbare zout en daardoor prettiger voor de maag. Daarom is de dosering iets hoger omdat er een 'kalkpootje' aan het molecuul vast zit die ook wat weegt (kunnen jullie t nog volgen ;)) Het voordeel van de acetylsalicylzuur is dat het gewoon in tabletvorm is en je die gewoon zo kan doorslikken. De ascal moet je weer oplossen.
    Dus dosering 80 of 100 maakt niet uit, das precies hetzelfde. Niet slikken geeft grotere problemen als wel slikken dus gewoon doen. De onderzoeken geven aan dat er in de gebruikelijke doseringen geen gegevens bekend zijn van afwijkingen bij de baby.

succes PCOmiep

15. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik heb het ook geslikt tijdens de tweede zwangerschap. Tijdens eerste zwangerschap PE/HELLP gehad en een slechtwerkende placenta (bleek achteraf) met infacten (hij was in aanleg 50% van de normale groote, en door infarcten nog eens met 50% afgenomen, dus werking was nog maar 25% van wat het normaal hoort te zijn).

Tweede zwangerschap wel wat problemen gehad, maar kleine is zo ongeveer gezond geboren.

16. Nisa

Nisa Fanatiek lid

17 nov 2008
    2.007
    1
    38
    Turkije!!!!!
    zie dit topic nu pas :)
    ik gebruik het ook sinds week 5 ong.
    heb 2 keer een MA gehad in week 10
    en moet het nu uit voorzorg tot week 36 genruiken dus doe ik dat netjes.
    heb geen last gehad van bloedneuzen oid.
    ik gebruik het in de vorm kinderaspirine 100mg waarop je kan kauwen maar het lost al heel snel op dus 1kauw en doorslikken met water ;)
    (ben best bang voor vroeggeboorte nu ook bij het lezen van (sommige van ) jullie ervaringen :( )

17. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik gebruik het ook. Ik zit er mijn leven aan vast, dus zal het ook de gehele zwangerschap moeten blijven gebruiken (en zit er dus met de bevalling ook nog steeds aan).

Ik heb inderdaad sneller last van blauwe plekken en bloedneuzen. Ook de bloedingstijd bij wondjes is langer (en het lijkt alsof ik heftiger bloed)

Ben benieuwd of hier dames zijn die zijn bevallen die ook acetylsalicylzuur tot het einde hebben moeten blijven gebruiken.

18. Annebe

Annebe Actief lid

14 mei 2010
    135
    0
    0
    Ik ben 2 weken geleden ook aan de kinderasprine gezet, maar slik het pas sinds gisteren wegens langdurige verkoudheid/griep.

Na veel te hebben opgezocht en homeopaten te hebben geraadpleegt kan ik dit middels enigzins met een gerust hart gebruiken, aangezien ik nogal een mieperd ben met rotzooi in mijn lijf.
    De reden dat ik het voorgeschreven heb gekregen is dat de toevoer van mij naar de placenta niet goed is (zit een te onregelmatige hartslag in)

Ik ben erg benieuwd naar het effect ervan.
    (Naast lang bloedend tandvlees, blauwe plekken en bloedneuzen waar ik toch al zo snel last van heb.)

19. addison

addison Lid

7 apr 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    De aspirine moet tidens innesting gebeuren volgens mij en de heel zwangerschap.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.077
    7.829
    113
    Toch even een schopje voor dit topic......ik heb HELLP gehad bij de vorige zwangerschap en een prematuur en dysmatuur kindje vanwege een slechte doorbloeding van de placenta. Nu heb ik met 10 wk pas mijn eerste afspraak bij de gyn. Vanaf wanneer moet je eigenlijk gaat beginnen met het slikken? De placenta wordt toch pas vanaf ong. 7 wk aangelegd of zo? Of moet ik even eerder contact opnemen met de gyn?

Deel Deze Pagina