acuut stoppen borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Moontje, 23 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moontje

    Moontje Bekend lid

    9 jan 2006
    848
    0
    0
    Ik moet acuut stoppen met borstvoeding. er komt gewoon bloed mee en ik schreeuw het bijna uit van de pijn. nu zei mijn vk dat ik dan vanaf nu flesvoeding kon geven, maar wat moet ik nu met mijn borsten doen? Ik heb geen kolf, dus kan niet kolven. Of kan ik ook zo ineens stoppen zonder iets te doen aan de melkproductie?

    Moontje
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    Als je besloten hebt om volledig te stoppen met bv dan wordt meestal aangeraden om de produktie af te bouwen. In jouw geval gaat dit niet op. Als je van het ene moment op het andere moment stopt moet je een aantal dingen in acht nemen.
    Het allerbelangrijkste is het voorkomen van een borstontsteking. Ga vanaf nu een strakke bh dragen. Het liefst ook 's-nachts. Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt, maar beperk het tot ongeveer 2 a 2.5 liter. Je zult gaan merken dat er een behoorlijke spanning op je borsten komt te staan wat erg pijnlijk kan zijn. Als dit niet meer te vol te houden is dan kun je met je hand (onder de warme douche gaat meestal makkelijk) wat melk afkolven. De ergste druk neem je dan weg. Probeer dit zo weinig mogelijk te doen, want hoe meer melk je aftapt hoe groter wordt de vraag weer.
    Een kolf is kun je altijd huren. Als je veel klachten hebt is dat wel een aanrader.
    Een andere optie is eventueel dostinex. Dit zijn tabletjes die de melkproduktie tegengaan. Overleg dit eventueel met je verloskundige.

    Als je borsten rood worden, harde schijven erin, veel pijn, koorts etc etc trek dan aan de bel bij een deskundige.

    Succes

    Ilja
     
  3. Moontje

    Moontje Bekend lid

    9 jan 2006
    848
    0
    0
    dank je wel. Ik heb inderdaad nu al een soort van stuwing lijkt wel. Ik voel geen harde schijven in mijn borsten, maar wel in mijn tepelhof (net als met stuwing) Dit kan toch geen kwaad?

    Hoe lang kan dat aanhouden, die volle borsten?

    Ik ga in ieder geval goed opletten of alles goed blijft gaan.

    Groetjes,

    Moontje
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dat je stuwing voelt is vervelend, maar dat voorkom je niet bij acuut stoppen. Het kan best even duren voordat dat gevoel weer weg is. Langzaam aan zullen je borsten weer wat soepeler worden.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina