ADHD

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door nimian, 8 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nimian

    nimian Lid

    12 apr 2007
    54
    0
    0
    Gisteren de diagnose gekregen van mijn jongste zoon (bijna5) zoals ik al vermoede.... adhd.... :(
    Nu willen ze hem nog niet aan de medicijnen (ritalin) hebben omdat hij daar nog te jong voor zou zijn, zelf zie ik dat graag anders omdat hij door zijn gedrag problemen heeft op school (druk gedrag en concentratie)
    Wie heeft hier ervaringen mee en of tips...

    Nimian
     
  2. asjuh

    asjuh Fanatiek lid

    28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    haai ...ik heb daar wel ervaring mee zeker met ritalin ..alleen is mijn zoon ouder toen hij 7 was , zijn ze gestart met ritalin ...pfffffff bij mijn zoon werkte dat averrechts , kreeg hartkloppingen en werd agressief maar goed die heeft nld/ppd-nos gilles de la tourette (had kenmerken van adhd)
    hij heeft nu risperdal en dat werkt voor hem heel goed
     
  3. Platliggertje

    Platliggertje Fanatiek lid

    11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Hetzelfde verhaal hier ;)
    En de jongste gaat het ook hebben, maar die wordt pas in september getest.
    Rilatine geven ze niet zo snel meer, en ik ben iemand die dat alleen maar kan toejuichen.
    Akkoord: tegenwoordig wordt er te snel gezegd "mijn kind heeft ADHD" terwijl het niet zo is en gewoon om een drukker kind gaat, maar eens de testen het bewijs hebben geleverd, gaat het toch wel een ietsiepietsie àndere kant uit.

    M'n oudste moest z'n derde kleuterklas overdoen omdat hij zich niet kon concentreren en volgens het CLB (geen idee hoe dat bij jullie zit, is een team van dokters, verpleegkundigen en sociaal assistenten die samenwerken met school) nog niet klaar was voor het eerste leerjaar.
    Nu zit hij dus voor de 2de keer in het derde kleuterklasje en raad eens?
    Hij heeft zichzelf leren lezen en rekenen!
    Vroeg me op een dag eind oktober of ik het alfabet wou noteren, alsook de cijfers van 0 tot 10, en het hem wou voorlezen, heb ik gedaan en meneer is eraan begonnen.
    Stimuleren heeft geen zin, een kind met ADHD moet zelf z'n weg vinden.
    Klinkt waarschijnlijk hard, deed het bij mij ook hoor!
    Als je ze stimuleert, heb je de kans dat ze 'foert' zeggen en de boel de boel laten.
    Als je hen zelf laat uitzoeken, vinden ze vanzelf hun interesses en ritme en het gaat véél vlotter :D

    Steeds onthouden (en dit is een gouden raad):
    een kind met ADHD is NIET DOM!
    Hij/zij heeft 'enkel' moeite met concentreren.
    Doorgaans zijn ze zelfs intelligenter dan een 'doorsneekind' en het is vooral kwestie van geduld uitoefenen en je kind z'n eigen weg te laten uitzoeken (wel een oogje in het zeil houden natuurlijk, maar dat hoef ik vast en zeker niet te zeggen ;) )

    Er bestaan verenigingen in Nederland die folders sturen, groepsgesprekken houden e.d. en waar je altijd terecht kan (google staat er vol van).

    Nog enkele tips:
    *mijn zonen hebben (door de ADHD) moeite met hun gevoelens uit te drukken, en dat is nu net zo cruciaal voor kinderen met deze aandoening.
    Ik heb een gevoelsmeter in elkaar geknutseld d.m.v. een strook dik papier, pictogrammen (vind je op het internet, bv voor autistische kinderen) en een wasspeld.
    De gevoelens die erop staan uitgebeeld zijn:
    blij
    verdriet
    moe
    boos
    bang.
    Helpt héél veel! Als ik in de gaten heb dat er bv iets scheelt aan de oudste, moedig ik hem aan naar z'n gevoelsmeter te gaan (of hij gaat er zelf naartoe), hij zet de wasspeld dan op bv het gevoel verdriet en zo wordt er makkelijker gepraat over bv waarom hij verdrietig is.
    *als je ondervind dat je kind bv heel graag schildert, laat hem dat zo vaak mogelijk doen, het zorgt ervoor dat ze hun creativiteit en energie kwijt kunnen.
    *onderschat ruzie's niet en laat je vooral niét misleiden. Er zijn 2 soorten:
    1/ je kind wordt uit z'n tent gelokt en gaat in de aanval zodra het hem teveel wordt, waardoor het lijkt dat hij de aanstoker is (erover praten en de 'mededader' net zogoed straffen)
    2/ je kind lokt, vaak ongezien, anderen uit hun tent tot het hen teveel wordt en ze aanvallen, waardoor het lijkt dat hij het grote slachtoffer is (niet dus, hij dient gestraft te worden)
    Het duurt vaak een tijdje eer je door hebt hoe je kind op dat vlak in elkaar zit (en laat ik nu net eentje van elk hebben :) )

    Als je graag tips hebt of nog met vragen zit: je mag me gerust een pb sturen, help je graag, weet dat het niet makkelijk is een kind met ADHD op te voeden.

    Groetjes, Lie ;)
     
  4. nimian

    nimian Lid

    12 apr 2007
    54
    0
    0
    Hallo platliggertje,
    Erg bedankt voor je reactie, Veel wist ik al van wat je schreef want mijn oudste (8 jaar) heeft een ontwikkelingachterstand en een laag eq waardoor hij kenmerken vertoond van adhd en pdd/nos.
    Maar "echte" ADHD is toch ff nieuw terrein voor mij... :(
    Die gevoelsmeter is een ontzetend goede tip, ga hem zeker ook maken.
    Beiden hebben ze al een week planner op hun slaapkamer hangen zodat ze zelf kunnen zien wat ze die week te wachten staat en dat brengt ook al een stukje rust met zich mee, en doe gevoelsmeter komt er zeker naast te hangen :)
     
  5. nimian

    nimian Lid

    12 apr 2007
    54
    0
    0
    Wie heeft er nog meer ervaringen met ritalin of andere medicatie bij ADHD?
    Vooral bij jongere kinderen.
    Alle informatie is welkom :)
     
  6. Iloon

    Iloon Fanatiek lid

    5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    Onlangs is bij mijn 9jarige zoon vastgesteld dat hij ADHD/ODD heeft
    Hij zit sinds deze week ook op speciaal onderwijs,omdat de gewone bassischool hem niet meer aankon met zijn gedrag
    Verder staan wij nog op de wachtlijst ivm de medicatie ;)
     

Deel Deze Pagina