Adhd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yeuu, 1 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Onze kleuter heeft thuis enorme heftige driftbuien. Hiervoor hulp gezocht en daar is het woord adhd gevallen.

    Ik ben me hierin gaan verdiepen en alles wat ik lees, is hoe ik onze kleuter zie. Alle kenmerken die opgesomd worden op verschillende websites zijn de opvallende dingen die wij opgeschreven hebben voordat we hulp vroegen bij cjg.

    Het onderzoek zelf start binnen een paar weken en dan gaan we zien wat eruit komt.
    Maar ineens vanavond dacht ik ohnee school... (Paniek, of ze het daar wel aan kan enz.)
    Maar, op school zien ze een vrolijk, energiek, behulpzaam en temperamentvol meisje. Hier zien ze niet dat alles net TE is. We hebben het vermoeden van adhd daar ook nog niet benoemd, maar ik vraag me dan ook af in hoeverre dit toch nog gaat ontwikkelen op school.
    En ineens maak ik me daar zorgen om. Denk dat ik het gewoon even van me af wilde schrijven.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Het kan zijn dat hetzelfde gedrag daar nog ontwikkeld, maar het kan ook zijn dat ze ondanks de prikkels die ze daar krijgt op school precies blijft doen wat verwacht wordt en daarom juist thuis moet ontladen.
     
    Neuzeke, Ysabella en NiekeKris vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Precies!

    En het kan ook dat het pas later, als het vrije spel van de kleuterklas minder wordt en er meer gevraagd wordt qua concentratie en stil zitten ed, dat het lastiger wordt. Maar dan heb je al meer duidelijkheid en kan er op school rekening mee worden gehouden als dat nodig is.

    Ik zou proberen zoveel mogelijk in het hier nu te leven, wat de toekomst brengt weet je nooit.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Het is niet makkelijk als duidelijk wordt dat je kind wellicht een 'moeilijker' pad moet gaan bewandelen.
    Je weet nooit hoe het gaat lopen. Mijn jongste was een 'leuke, lieve, gevoelige' kleuter, maar liep in groep 3 helemaal vast en kon de verwachtingen qua werkjes, zelfstandigheid, werkhouding, concentratie etc niet waar maken.

    Maar dan nog bewaarde ze de driftbuien en andere vormen van overbelasting en overprikkeling tot thuis... Dat is eigenlijk heel normaal gedrag voor kinderen (en ook volwassenen? Ik weet me op mijn werk ook best in te houden, maar thuis kun je soms wat frustratie, tranen, boosheid ed laten gaan...)
     

Deel Deze Pagina