Advies baby 6 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Olifantje1991, 15 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Vandaag met onze dochter bij het CB geweest voor de 6 maanden controle en daar bleek dat onze dochter inmiddels 9,5kg weegt en daarmee buiten de curve groeit, dus boven de +2,5 lijn. Lengte is 70cm en lag tussen de +1,5 en +2 lijn.
    Nu wil de arts dat ik eigenlijk naar 3 flessen overdag ga, maar ik heb nog niet het idee dat ze daar aan toe is, onze zoon ging wel rond deze leeftijd over, maar at al veel meer bijvoeding. Ik vind 600cc vocht voor een baby van 9,5kg gewoon erg weinig.

    Haar ritme ziet er nu ongeveer zo uit:
    8.00 fles 180/6
    9.30 fruithap, vers gemaakt eet ze ongeveer 75-100gram van schat ik in, een 4+ potje (die ze een enkele keer krijgt) kan ze nog niet volledig op.
    10.00-12.00 slapen (ongeveer, soms langer, soms maar een uurtje)
    12.00 fles 180/6, daarna bied ik een broodkorstje aan, maar na een paar minuten is ze de interesse verloren, dus ze eet er nog amper van. Het zachte brood uit het midden is nog geen succes, verslikt ze zich steeds in met als gevolg dat de melk er ook uit komt.
    14.00-16.00 slapen (zelfde als de ochtend, soms langer, soms korter)
    16.00 fles 180/6
    17.30 groentehap, eet hier iets meer van dan fruit denk zo'n 100-125 gram
    18.00-19.00 slapen (meestal zo'n 30-45 minuten)
    20.00 fles 180/6
    En dan komt ze meestal 's nachts nog, dan krijgt ze een flesje van 100/1 en slaapt weer verder. Ongeveer 1-2x per week slaapt ze de nacht door, maar tot op heden hebben we nog niet ontdekt waar dat dan aan lag.

    Nu wil het CB dat ik dus de fles van 16.00 laat vallen, maar iets anders drinken doet ze nog niet echt. Uit een flesje wil ze nog wel een paar slokjes water nemen, maar heeft 't ook wel zo weer bekeken.
    Zelf dacht ik nog om anders om 12.00 en 16.00 een fles van 150/3 te geven, verdunde melk vind ze prima, drinkt ze net zo lekker op en daarmee heb je dus wel minder schepjes voeding op de dag.

    Verder maak ik me niet echt direct zorgen om d'r gewicht, wel vind ik het vreemd dat ze zo hard groeit, terwijl ze helemaal niet veel eet/ drinkt. De flessen gaan namelijk lang niet altijd leeg, de laatste dagen wel weer wat beter, maar er zijn dagen geweest dat ze 's morgens maar 100cc dronk en de 2 flessen 's middags max. 150cc. Verder krijgt ze niks anders dan groente/fruit en sinds vorige week dus wat brood.

    Verder gaven ze nog als tip dat ik 's nachts als ze wakker werd naast d'r bedje kon gaan zitten tot ze weer zelf in slaap was gevallen, maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n trek in. Met een flesje ligt ze binnen een kwartier weer lekker te slapen en wij ook. Ze kan ook gewoon prima zelf in slaap vallen, dat is volgens mij het probleem niet, overdag valt ze eigenlijk altijd zelf in slaap en hoor d'r soms 's morgens om 6.30 brabbelen en vervolgens is het rond 7.00 weer stil om nog een uur te gaan slapen. En daarbij geloof ik niet dat dat ene kleine flesje echt aanzet.

    Ben benieuwd wat jullie zouden doen en of jullie evt. tips hebben.
     
  2. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Kan je helaas niet helpen want mijn meisje is het andere uiterste, is inimini. Maar als jouw gevoel je iets ingeeft, dan zou ik dat als belangrijk uitgangspunt nemen. Jij kent je kindje het beste.

    En is je kindje rustig of heel druk? Wij hebben hier een echte draaikont, altijd aan het bewegen, zit geen seconde stil. Sommige kindjes zitten of liggen af en toe wel rustig maar dat is hier niet aan de orde. Ons cb zei dat ze dan wel veel verbrand en dat dat ook mee kan helpen dat die van ons niet zo hard groeit. Ze verbruikt gewoon veel energie. Misschien is jouw kindje wat rustiger, verbruikt ze niet zoveel.
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Lunch zou ik omdraaien, eerst brood dan melk.

    Vind niet dat ze echt te veel krijgt maar fv is hier alwser 6 jaar geleden dus weet even niet wat normaal zou moeten zijn ;) reageerde vooral omdat de lunch mij opviel. Als ik mn buik al vol heb probeer ik ook minder ander eten
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind het schema er eigenlijk wel prima uitzien en de verhouding lengte/gewicht is t9ch eigenlijk wel redelijk? Ik zou dus niks veranderen :oops:
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Volgens mij gaat het wel oké toch?
    Die van mij leek ook op "lucht" te groeien. Was met 6 maanden 71 cm en 8,5 kilo maar dronk niet veel. Kwam soms maar op 400 ml per dag uit. Bijvoeding was toen ook nog niet veel. Een toch groeide ze.
    Nu drinkt ze wat meer melk en eet ze ook meer vaste voeding. Ben benieuwd als ik over 3 weken naar het CB moet ;)
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Ja dat heb ik ook wel eens gehoord, maar nee er zit geen rust in d'r kont. Ze draait alleen nog maar van rug naar buik, maar is vrijwel altijd in beweging, rustig op schoot zitten is er al maanden niet meer bij. :D
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Ja is op zich een logische gedachte inderdaad, maar omdat ik er nu net mee begin nog niet gelijk gedaan, juist omdat ze d'r flessen al niet zo goed leeg drinkt. Maar zou het inderdaad eens kunnen proberen.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Hier is ze een keer in 5 weken 1,7kg gegroeid terwijl ze 'maar' 4 flessen van 180/6 dronk... Hier lijkt het inderdaad ook er zo aan te vliegen. Nu in 5 weken dus weer een ruime kilo. Hoop alleen dat het binnenkort wel een beetje stabiliseert. :oops:
     
    Koekie1 vindt dit leuk.
  9. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Mijn meisje zit vanaf geboorte +1 met gewicht, en lengte gemiddeld. Maar in verhouding iets te zwaar.
    Met 6maanden ook bij cb.
    Ik "moest" ook van 5 flessen naar 3. Omdat ze het niet meer nodig had.
    Ik had 1 nacht fles. En verder at ze groente en fruit best oké.
    Ik dacht, hoe dan!?
    Binnen 2 dagen gelukt..
    Eerste nacht stiekem fles gegeven nog. Daarna alleen herhaaldelijk de speen. Brood is toegevoegd.
    Verder ging de overstap prima.
    Ze heeft sinds 6 maand dus schema:
    Ontbijt brood & fles 150 +5
    Tussendoor fruit
    Lunch brood & fles 150+5
    Tussendoor koekje of toetje en water
    Avond groente
    18.45 uur laatste fles 210+7
    Ze heeft periodes dat ze dingen laat staan. En soms eet ze alles.

    Wat iemand al schreef, ik zou brood eerst aanbieden. Dan fles.
    En je moet doen waar je je goed bij voelt, maar als je mijn visie vraagt, dan zou ik het gewoon proberen.
    Desnoods s nachts het flesje (kleinere?) nog wel even.

    Succes ermee
     
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ja, dat komt er snel aan dan ja! Ach, als ze gaan lopen gaat het er wel weer af ;)
    Ik geef haar 's nachts nog wel een fles als ze daarvoor komt. Ze heeft dan ook echt honger en drinkt m zo leeg. Met een speen hoef ik echt niet aan te komen. 's nachts heeft ze de rust om te drinken wat ze overdag niet heeft.
    Al heeft ze vannacht voor het eerst in 8 maanden doorgeslapen :thumup:
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  11. AKOEKKOEK

    AKOEKKOEK Fanatiek lid

    16 feb 2016
    1.511
    1.053
    113
    Zierikzee
    Mijn kereltje is ook wat groter dan gemiddeld, zowel in lengte als gewicht. En hij is kneiter tevreden.

    Als ik kijk naar jouw schema zie ik niets raars. Ja, alleen nachtflesje misschien, maar dat is misschien ook omdat wij dat niet hebben. Maar denk ook niet dat het daar aan ligt.

    Is je kindje tevreden? Dan is het helemaal prima. Lekker genieten van de kleine :)
     
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Ja hier heeft ze overdag ook de rust niet echt meer, maar is 's nachts dus ook tevreden met 100/1. Vannacht kwam ze al om 0.30, dus ik hield m'n hart vast voor de rest van de nacht, ik dacht die komt minstens nog 1x, maar na d'r flesje van 100/1 om 0.30 heeft ze doorgeslapen tot bijna 8.00, net als anders dus.
    Ik hoop inderdaad dat ze het er straks afloopt/ kruipt. De arts zei ze al waarschijnlijk een langzame verbranding hebben, maar als je dat hebt, dan heb je dat toch altijd of niet? Dat zou dan betekenen dat ze altijd een stevige meid zou blijven?
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Ja hier doorgaans ook een super tevreden meisje, echt een heerlijk kind. Ja nachtflesje had ik ook al gehoopt vanaf te zijn, maar helaas nog niet. Ervaring met onze zoon is dat deze vervalt als ze echt goed bijvoeding eet, onze zoon deed dat op deze leeftijd al, maar zij eet nog niet de helft van wat hij toen at. Geeft niks, ik heb de tijd en ik ga dus liever 's nachts een kwartiertje eruit voor een flesje dan dat ik misschien wel 2 uur naast d'r bed ga zitten of wat dan ook om d'r weer in slaap te laten vallen.
     
  14. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Mijn man zat ook stuk boven gemiddelde. Ook ruim 9 kg met 6 mnd. Niet druk om gemaakt.hij kreeg eerst borstvoeding, daarna de fles. En lange tijd ook teveel fles. Hij had t nodig en was heel ongelukkig met minder..
    Nu is hij nog groot, maar in verhouding stuk slanker. Al is t nog een flinke knul hoor. Hij eet nu gewoon vast natuurlijk, is 2 geworden vorige maand, maar eet nog steeds gemiddeld gezien veel.

    Als je meisje t goed doet zou ik t lekker zo laten. Als ze straks beter brood etc gaat eten gaat t vanzelf! Ik vind t iig geen gek schema
     
  15. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.641
    2.106
    113
    Oohja, hier tot 1,5 jaar nachtfles... Dus ook dat is niet gek vind ik..
     
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik lees echt niets geks. Als ze straks gaat rollen, tijgeren en kruipen stabiliseert de groei zich meer. Ze geeft heel goed aan wat ze nodig heeft, ik zou het dus zo laten.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  17. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ze kunnen maar één kant tegelijk opgroeien de ene keer is dat in de breedte om vervolgens de lengte in te schieten. Mijn dochter was ook heel mollig totdat ze ging lopen. Ze weegt nu ongeveer 11,5 kilo draagt maat 92/98 en is bijna 2. (Schoenmaat 25)

    Enige tip die ik heb is zoals hierboven ook al gezegd is eerst de boterham en daarna een fles.
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Ik probeer vandaag 3 flessen uit en heb net voor de 2e keer fruit gegeven als tussendoortje. Echt hongerig schijnt ze niet te zijn, ze komt vrijwel nooit zelf voor d'r fles, tenzij er langer dan 5 uur of zo tussen zit en 's avonds als ze moe is.
    Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk naar haar te kijken, maar het lastige is dat ze het niet echt duidelijk zelf aangeeft.

    Nachtflesje blijf ik ook voorlopig wel geven als ze komt.
     
  19. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.498
    113
    Dat heb ik vandaag inderdaad gedaan, ze at ongeveer 1/4 boterham en dronk daarna nog 150cc melk.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  20. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Ik vind die verhoudingen ook niet raar hoor! Dus zou me wat dat betreft echt niet druk maken. Dat gewicht is niet buitensporig bij die lengte. Ons zoontje van bijna 11 maanden is ook 9,5 kilo bij 71cm. Cb hier vind hem prima, hij hoeft niet op een dieet ofzo :rolleyes:.
     
    Blijdorp en Olifantje1991 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina