Hi Dames, mij ben even heel erg benieuwd naar jullie meningen. Er was vandaag een vriendin bij me met haar zoontje van 2.5. Ze is echt ontzettend lief en doet naar mijn idee weinig aan corrigeren, of grenzen stellen. haar zoontje gooit met speelgoed van mijn zoontje van 4. Hoe het ging, (tot 3 keer aan toe) Haar zoontje van 2.5 gooit met speelgoed van mijn zoontje in mijn huis, en het enige wat ze zegt is “naam” niet doen en dat gaat 8 keer door, met steeds nieuw spul. En dat 3 keer. De laatste keer zei ik er wat van als in, het zijn wel mijn spullen en mijn huis, en werd met niet echt in dank afgenomen. Het gaat uiteraard niet om het kindje van 2.5, maar om de aanpak. Was het mijn goedrecht? Of hoor ik niets te zeggen? Dingen kunnen stuk gaan natuurlijk. heel graag jullie meningen. Dankjullie wel! ❤️
Mijn mening: In jouw huis en met jouw spullen mag jij het kindje van een ander zeker aanspreken. Je hoeft niet te wachten tot jouw vriendin ingrijpt en je mag dat op een wijze doen waarvan jij denkt dat het goed is. Je kan daar het gesprek met je vriendin over hebben. Als zij het je niet in dank afneemt en niet wil dat jij er iets van zegt, heeft zij m.i. twee opties; of ze grijpt zelf eerder in (effectief, dus het gooien moet dan ook wel stoppen) of ze komt niet meer langs.
Er zijn nog wel een andere opties als ze echt een goede vriendin is die je niet kwijt wil. Je kan ook voortaan afspreken op neutraal terrein, bijvoorbeeld een binnenspeeltuin. Of afspreken zonder kinderen. Maar ik ben het ermee eens dat je in jouw huis jouw regels mag hebben en daar ook wat van mag zeggen.., alleen met sommige kinderen (en sommige ouders) kunnen jouw regels misschien wat minder goed werken. Dan zijn er andere oplossingen nodig.
Dit valt dus onder de optie 'ze komt niet meer langs' (met kind inderdaad, zonder kind lijkt me ook geen probleem).
Ik spreek een kind dan zelf aan;’Je mag hier niet mee gooien, maar buiten met de bal mag het wel.’ Bijvoorbeeld. Het is heel frustrerend om te moeten wachten op ouders die gewoon zitten toe te kijken en het wel prima vinden dat hun Pimmetje op mijn bank staat te springen met z’n schoenen. Nope! ‘Kom Pim, dan doen we even je schoenen uit en laat ik je zien waar je mee kan spelen.’ Bv. Als ouders dat niet leuk vinden en daardoor hier niet meer willen komen, is het prima, mijn ‘regels’ zijn niet absurd. En als ze niet willen dat ik hun kind ‘corrigeer’, moeten ze het zelf doen zodat mijn ‘correctie’ niet nodig is Na een boel ergernissen bij 1 kennis, heb ik besloten dit gewoon zo aan te pakken en het heeft veel rust gegeven.
Ouders zijn vaak snel op hun teentjes getrapt ( ja, ik en jij ook!) wat hun kind betreft. Oplossing: bij haar afspreken of desbetreffende speelgoed inclusief interieurspullen wegbergen voordat ze komen. En op een kirrende mierzoete manier corrigeren ( terwijl de stoom uit je oren komt ) of overwegen nooit meer contact te hebben. Dit is gewoon een tricky en lastige situatie.
Zou volgende keer als ze nog komt een bak speelgoed neerzetten waar niet zoveel mee kan gebeuren. Van de rest blijft hij af. Als mijn kind zou gooien zou ik mij echt bezwaard voelen en zeker mn kind goed aanspreken maar ook als ik weet dat hij zo is zelf speelgoed meenemen wat ''veilig is'' en waar ik van weet waar hij mee speelt.
Tuurlijk mag je wat zeggen, jou huis! En vreemde ogen dwingen vaak ook beter. Ik spreek kinderen hier gewoon aan op gedrag wat ik niet wilt. Maar het is niet dat je vriendin niks deed. Wat had je gewild dat ze deed? Had ze hem moeten oppakken en naar huis gaan? Had ze hem moeten slaan? Vastbinden? Straffen? Je had haar+peuter misschien kunnen aanbieden om buiten met een bal te gooien. Je merkte dat het niet werkte wat ze deed. (En logisch, ik heb 4 kinderen en met 2,5 zitten ze en in de Gooi fase en ze hebben ze echt momenten dat ze niet willen luisteren. Het enige wat werkt is afleiden)
Oh ja hoor Ik zou het speelgoed opruimen en zeggen dat je niet wil dat het stuk gaat Voor een volgende keer speelgoed opruimen wat nieuw is of ruzie van komt en alleen speelgoed geven waarvan je het niet erg vind als er iets mee gebeurt
Euh? Ze kon toch zelf ook ingrijpen? Ik lees niet dat zij meer deed dan zeggen ‘nee, dat mag niet’ en het gedrag vervolgens gewoon weer negeren…
Dat lijkt me, naast nogal overdreven, geen goede oplossingen. Mag toch hopen dat jij wel iets meer doet dan alleen 8 keer foei zeggen zonder succes.
Mijn huis, mijn regels. Hier een soortgelijke situatie met nichtje. Net een nieuwe bank en nichtje van 2 springt er gelijk op met haar schoenen aan. Zus zegt er niks van, tja jammer dan. Ik wel hoor. Vervolgens kind in tranen en huilend naar moeder. Helaas.
Jouw huis, jouw regels. Daarbij, vreemde ogen dwingen dus vaak werkt het ook nog beter als niet de moeder zelf er iets van zegt. Ik vind het overigens heel normaal dat degene van wie het huis is of de spullen zijn, aangeeft wat de grenzen zijn. Bij de een mag je wel op de bank springen, bij de ander niet. Kinderen kunnen zich daar prima aan aanpassen, t'is maar net hoe de betreffende ouder daar mee omgaat. Wij zijn wel eens teveel aan het corrigeren als we op visite zijn, waardoor degenen waar we zijn dan vaak aangeven dat het niet erg is wat ze doen. Heb ik liever dan andersom.
Vriendin zegt hey mag niet en kind gaat door Wat deed vriendin dan volgens jou wel ? Ze had toch naar hem toe kunnen lopen en het speelgoed afpakken en zeggen dat doen we niet en al helemaal niet met de spullen van iemand anders Als je 8 x zegt hey dat mag niet en je kind luistert toch niet naar je dan heeft het weinig effect
Haha dat is het enige wat voor jou werkt om te zorgen dat iets niet meer gebeurd? Ik hoef 1x nee te zeggen en dan is het klaar. Gaat ook om je hele houding en de manier waarop. Ik zeg ook niet vaak nee, maar nee is wel nee. En ik straf niet, ik sla al helemaal niet. Oppakken en naar huis gaan had ik trouwens een prima oplossing gevonden als na herhaaldelijk nee zeggen, kindje niet was opgehouden. Ik geloof niet in straffen als time out etc, maar naar huis gaan als je kind zich niet gedraagt is een prima consequentie.
Verreweg de meeste peuters van 2 jaar moeten dit leren he. Dat jou 2 jarige dit niet hoeft en altijd meteen netjes luistert naar je, is heel fijn, maar veel 2 jarige moeten dit nog leren. En heb vaak meer dan 1x nodig om te stoppen. En dit kindje stopte toch na een aantal keer vragen? En gooide een tijdje later weer met wat anders. Dat is toch gewoon normaal gedrag voor een 2 jarige. Mijn 2 jarige leert dit nu ook. En ja, dan herhaal ik dit rustig 8x. En volgend jaar luistert hij vaak naar 2 of 3x. Bij Mijn kleuter moet ik nog steeds wel eens herhalen. Zo klein hebben ze ook bv nog geen ontwikkeld impuls controle, dat komt pas ouder. De key bij peuters is herhalen, herhalen herhalen. Denk dat jou peuters echt eerder een uitzondering op de regel zijn dat ze altijd direct luisteren en meteen doen wat je zegt. Ts verwacht duidelijk ander gedrag en ik ben benieuwd wat. Maar goed, iedereen leest het verhaal heel anders , ik sta daar anders in. Ik vind dat als je iets een paar keer zegt naar je 2 jarige en die luistert op dat moment dat gewoon goed. En als er even later een nieuwe situatie voordoet weer opnieuw. Blijkbaar heeft iedereen hier allemaal 2 jarige die direct luisteren. Ik niet. Ik herhaal de hele dag. En toch krijg ik regelmatig complimenten over de.kinderen hoe goed ze luisteren en hoe leuk ze zijn. Dus blijkbaar is het herhalen niet zo heel slecht als men hier vind.
Ik heb geen peuters meer joh. Maar ja, na 1x nee was het destijds ook klaar. Zo niet, dan haalde ik ze uit de situatie. Met spullen gooien naar andere kinderen is niet ok. Dat kan 1x gebeuren en daarna moet jij als ouder ervoor zorgen dat het niet weer gebeurd. Heb ook vaak het idee dat ouders nu wel heel lief zijn. "Niet doen schatje" en dat 10x. Soms moet je ook gewoon doorpakken en andere kinderen zeer doen is een van de situaties waarin dat moet. Ik zou echt liever mijn kind uit de situatie halen door dan weg te gaan, dan te accepteren dat mijn kind een ander kindje zeer doet door met speelgoed te gooien. En ik had zeker geen heel makkelijke peuters (en nu pubers), maar juist dat consequent zijn toen ze jong waren levert mij nu veel voordelen op. En het is heel normaal dat ze niet altijd na 1x luisteren, maar het is niet normaal dat ze tot 4x toe speelgoed tegen een ander kindje gooien. Dan is het aan jou als ouder om te zorgen dat die situatie verandert.
Hier had ik dan allang jouw kind aangesproken hoor, ik ga echt niet wachten tot een kind dat al 8x met iets gooit eindelijk eens luistert naar een moeder die niet even opstaat om bv iets af te pakken en weg te leggen.
Haha oh sorry, ik las alsof je nog peuters had. Maar het kindje gooide niet naar een ander kindje he. Het gooide met speelgoed in de kamer. Voor mij zit daar toch wel verschil in. Bij een ander kindje bewust pijn doen haal ik direct weg uit de situatie.