Advies van verloskundige van 9 naar 6 uur per dag werken.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Poppy1987, 17 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Ik heb van de week bij 19 weken zwangerschap het advies gekregen van mijn verloskundige om 6 uur te gaan werken per dag. Ik werk nu 3x 9 uur per dag. Ik heb een zittend beroep maar ik ben gewoon echt versleten einde van de dag en mijn bekken en banden beginnen ook al op te spelen. Het is uit voorzorg dat ik niet straks echt ziek ben.

    Hoe ga ik dit aankaarten op mijn werk? Ga ik gewoon zeggen tegen mijn leidinggevende dat ik dit advies heb gekregen en wil doen?
    En krijg ik dan al met een bedrijfsarts te maken?
    En wat als hij voorstelt om de uren over meer dagen te verdelen? Dat betekend ook dat ik mijn dochter naar een opvangadres moet brengen... Mag hij dat vragen?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    'Ik heb het advies gekregen van de verloskundige om 6 uur per dag te werken want ik heb er teveel lichamelijke klachten door'
    Klaar.

    Hij kan het wel voorstellen idd of je de uren meer verspreid maar geen harde eis. Want stel je werkt maandag, woensdag en vrijdag en je hebt je rustdag tussendoor hard nodig voor je lijf dan is minder uur per dag maar meer verspreid ook niet handig.

    De ziekteuren worden overigens betaald door het UWV aan je baas. Bedrijfsarts kan idd. Maar praktisch alle bedrijfsarten zullen geen risico nemen met zwangeren ;) dus een gesprek is meer formaliteit.
     
    RachelleNM en Poppy1987 vinden dit leuk.
  3. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Dank je wel voor je duidelijke reactie!
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  4. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik zou zo snel mogelijk het gesprek aangaan met je leidinggevende en het inderdaad gewoon aangeven. Het risico is anders ook voor hem/haar dat je helemaal uitvalt. De bedrijfsarts is er voor jouw gezondheid en zal met zwangere vrouwen weinig risico nemen. Voor je eigen gemoedsrust zou ik daar alvast al een gesprek aanvragen, dan heb je dat gehad en hoef je je daar niet meer druk over te maken. Niemand kan eisen dat je door ziekte andere dagen gaat werken zodat je geen opvang hebt voor je andere kind.
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.
  5. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Ik ben toevallig ook naar 50% teruggegaan. Ik werk 4x 8 uur en ben nu naar 4x 4 uur gegaan.
    Ik heb dit zo gemeld bij mijn leidinggevend dat ik op advies van vk (en ook bekkentherapeut in mijn geval) naar 50% moest gaan. Hij vond het natuurlijk niet zo’n goed plan, tot hij hoorde dat uwv alles vergoed (lang leve empathische bazen). En vervolgens heb ik personeelszaken gebeld en die hebben mij voor 50% ziekgemeld. Ik kreeg van uwv een vragenlijst opgestuurd die ik moest invullen en intussen is de uitkering voor mijn werkgever ook rond nu. Hij is nog steeds niet heel blij qua planning, maar daar kan ik niks aan veranderen.
    overigens is er bij mij geen bedrijfsarts aan te pas gekomen, alleen die vragenlijst van uwv tot nu toe.

    volgens mij hadden wij zelfde voorgeschiedenis met onze eerste zwangerschap; dus ik zou zeker zeggen denk aan jezelf!

    succes!
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Officieel mag alleen een bedrijfsarts het advies geven om minder te gaan werken. Verloskundigen geven dit advies wel vaker, maar ze vermelden er niet allemaal bij dat hun advies officieel niet opgevolgd hoeft te worden door de werkgever, die hoeft dit alleen van de bedrijfsarts aan te nemen. Vriendin van me heeft daar nogal gedoe mee gehad, achteraf. Dus ik zou sowieso het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even contact op (laten) nemen met de bedrijfsarts. Die zal overigens het advies van de verloskundige, hoogstwaarschijnlijk, gewoon overnemen. Want ze zegt dat niet voor niks. Maar dan is het tenminste wel volgens de juiste weg gegaan.
     
    Berte, Neuzeke, Salentein en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. 2de leg

    2de leg Fanatiek lid

    24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Ik heb het zelf aangegeven op mijn collega's eerst en daarna bij mijn manager.

    Gesprek aangevraagd en gezegd ik wil voorkomen dat ik helemaal omval. Hoe sta je erin als ik 4x6 ga werken ipv 4x8.
    Mijn (normaal onwijs moeilijke) baas kon zich (na navraag bij hr hor dit in te regelen) prima in vinden.

    Je moet dan naar de Arbo Arts (bedrijfsarts) en zult een formulier in moeten vullen voor het UWV.

    Ik ben vanmorgen naar de Arbo Arts geweest en moet nu zelfs terug naar 4 uur voor de laatste 5 weken.
     
  8. betties

    betties Fanatiek lid

    24 feb 2011
    1.954
    168
    63
     
  9. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Het is helemaal goed gekomen.

    Bij manager aangegeven, daarna bij personeelszaken en direct voor 50% ziek gemeld.

    Mijn naaste collega's vinden het niet heel tof.... Maar iedereen begrijpt het wel.
    Uwv heeft netjes alles geregeld al. Dus ik geniet van de rust die ik nu heb.

    Bedankt voor jullie reacties!
     
    LolaLisa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina