Aerosleep en warmte

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Mystiek, 4 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Wij hebben een aerosleep matras gekocht, en afgelopen weekend vertelde iemand van het kraamzorgbureau me (op een beurs) dat kinderen zich in de kraamweek vaak nog niet goed warm kunnen houden, en dat er dus toch moltons worden gebruikt tijdens de kraamweek. Ademend effect weg, maar wel warmte dus.
    Wat valt nu aan te raden? Aan de ene kant wil je het ademend effect, aan de andere kant wil je het kindje warm kunnen houden. Mijn man zette meteen zijn hakken in het zand toen ik vertelde wat er gezegd werd, en had het over het kamertje warmer stoken. Maar ergens lijkt dat me ook geen goed idee. Werk je eerst toch met moltons en bouw je die af? Na hoeveel tijd? Of kun je met kruiken een heel eind komen?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Ik mag vanuit mijn werk geen aero sleep gebruiken in combi met kruiken. Het water zou er ik blijven liggen en brandwonden kunnen veroorzaken als een kruik toch zou gaan lekken. Heb je geen kruiken meer nodig dan kun je prima de aero sleep gebruiken hoor.
     
  3. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het is maar voor de eerste een of twee weken dat een baby nog niet goed zelf warm kan blijven, en dan kunnen ze echt nog geen kant op. Ik bedoel dat als je ze op hun rug in bed legt ze niet met hun gezicht in de matras terecht kunnen komen, dus in die zin is de aerosleep nog overbodig.
    Zodra je merkt dat je baby goed op temperatuur blijft kun je de aerosleep gebruiken.
     
  4. Dizzy

    Dizzy Fanatiek lid

    23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Een pasgeboren baby kan niet zelf omdraaien dus de aerosleep is dan ook nog niet 'nodig'. Wij hadden er voor het spugen hydrofiele luiers onder liggen bij het hoofdje en dan is het effect eigenlijk ook weg.
    Kruiken met water mag niet, je kunt wel een electrische kruik gebruiken.
     
  5. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Oh jee, weer een dilemma. Ik lees juist tegengestelde berichten dat het minder gevaar op zou leveren (Veelgestelde vragen over Aerosleep - AeroSleep). Ik denk dat ik dit maar even uitprobeer voor de baby er is, dan weet ik veel meer.
     
  6. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Bedankt dames, ik weet weer wat meer!
     
  7. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Mystiek,

    Bij een matras voor een babybed kun je inderdaad ook nog een matrasbeschermer aanschaffen. Een matrasbeschermer met een ventilerende toplaag, bestaat uit een niet-vochtdoorlatende laag met daarop een laag met een honingraatstructuur. Er zijn hiervan veel verschillende merken en typen op de markt.

    Er heerst veel onduidelijkheid over dit product, zowel bij ouders als bij professionals in de kraamzorg en de JeugdGezondheidsZorg. Naar aanleiding van de vele vragen die VeiligheidNL krijgt over matrasbeschermers met een ventilerende toplaag, zetten we een aantal zaken op een rij.

    Een matrasbeschermer met een ventilerende toplaag is een veilig product. Maar wel twee belangrijke aandachtspunten:

    1. Belangrijk advies blijft om ook op dit product je baby op de rug te laten slapen.

    2. Het gebruik van dit product in de kraamtijd, bij baby’s die moeite hebben om op temperatuur te blijven, wordt afgeraden. Enerzijds omdat de ventilerende toplaag zorgt voor afkoeling van de pasgeboren baby en anderzijds omdat het gebruik van een heetwaterkruik op een niet-vochtdoorlatende laag risico’s met zich meedraagt. Het zou dus zo kunnen zijn, dat de kraamverzorgende in de kraamperiode, adviseert om de matrasbeschermer tijdelijk uit het bedje te halen. Na de kraamtijd, als je baby zichzelf goed op temperatuur houdt, kan de matrasbeschermer gewoon gebruikt worden. Maar leg je baby wel altijd op de rug te slapen.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  8. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Dankjewel Angela!
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben de aerosleep wel gewoon gebruikt. Onze kinderen hadden geen enkele moeite om warm genoeg te blijven (1 kruikje).
     

Deel Deze Pagina