afdalende groeicurve - opgezet buikje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kaasschaaf, 14 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Al een aantal maanden eet ons zoontje van nu 2,5 jaar slecht. Er zijn dagen bij dat er weinig tot niks in gaat en er zijn dagen dat we juichen als er 3 snee brood in zijn gegaan. Drinken gaat gelukkig verder prima. Het is verder een heerlijk vrolijk en energiek jongetje. De laatste tijd af en toe eens een dagje koorts maar dit zie ik ook bij mijn andere kinderen en gooi ik maar op de griepjes die komen en gaan.
    Zijn ontlasting gaat de laatste tijd wat moeizamer. Hij poept elke dag maar wanneer hij poept zie je dat het hem wat moeite kost. Verder af en toe veel windjes die flink stinken. Hij geeft (per dag verschillend) af en toe aan 'mama mijn buikje doet au'.

    Kort een situatie schets van onze vent.
    Deze situatie hebben we ook voorgelegd bij het consultatiebureau. Daarbij kwam ook nog dat zijn groeicurve afdaalt. Waar hij altijd netjes op de 0 lijn liep, zakte hij al eerder iets naar de -1. Daarbij zien we nu dat hij dipt naar de -2. Zowel in lengte als in gewicht. Op dit moment zit hij op ondergewicht. Overleg met de arts van het CB, zij maakt zich voor nu geen zorgen. Ziet geen alarmsignalen waarbij we op dit moment iets moeten doen.

    Met deze geruststellende gedachte naar huis gegaan. Het zal een periode zijn. Het advies: volle producten aanbieden dat (als er wat ingaat) het in ieder geval rijk aan calorieën is.

    Nu, een aantal weken later, zit het me toch niet lekker. Het valt me op dat zijn buikje opgezet is. Maar ik twijfel, is het nu dat ik teveel op hem let?
    Ik weet niet goed wat ik er mee moet. Aan de ene kant zie ik een heel vrolijk ventje vol energie en aan de andere kant maak ik me zorgen over deze vreemde 'periode' qua eten, de afdalende groei en dat opgezette buikje.
    Ik heb een afbeelding bijgevoegd.

    Laten we voorop stellen, ik weet dat jullie geen artsen zijn maar zoek herkenning. Misschien moeders/vaders die deze situatie (deels) herkennen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • foto1.png
      foto1.png
      Bestandsgrootte:
      147,7 KB
      Weergaven:
      857
    • foto2.png
      foto2.png
      Bestandsgrootte:
      173,5 KB
      Weergaven:
      795
  2. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Mijn dochter van die leeftijd heeft ook zo'n buik, maar wel wat meer spekkies dan jouw zoontje. Als ze gepoept heeft, dan is ie helemaal ingevallen. Dus misschien is het gewoon poep dat daar zit? Als het je niet lekker zit, ga gewoon eens langs de huisarts. Die kan je helpen, zeker als je zegt dat je je zorgen maakt.
     
  3. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    Ik zou terug naar het cb gaan en melden.
    Geen gehoor, dan naar ha.

    Ik vind dat je bij afbuigende groei én oogezet buikje alert moet zijn op oa coeliakie.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.326
    113
    Mijn eerste gedachte is ook coeliakie.
    Zeker vanwege de buikpijn en opgezette buikje.
    Ik zou langs de huisarts gaan en kijken of ze dit willen uitsluiten.
    Mocht de ha nou denken dat het echt geen coeliakie kan zijn, hoor je het vanzelf.
     
  5. teuntje83

    teuntje83 Fanatiek lid

    11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Geen ervaring mee. Maar puur intuïtief vind ik het een ander soort opgezet buikje dan een 'normaal' kinder buikje die lekker rond is.
    Ik zou naar de huisarts gaan.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik zou ook naar een huisarts gaan denk ik. Juist omdat hij verder geen vetjes heeft en z'n groei afbuigt. Onze dochter heeft ook een bol buikje maar is verder ook stevig. Bij onze oudste kon ik op een gegeven moment ook ribben tellen en die had gewoon een platte buik.

    Zou ook niet terug gaan naar CB maar gewoon direct bij de huisarts je zorgen uiten, die zijn daarvoor, CB kan daar verder niet zoveel mee.
     
  7. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Hoewel ik er totaal geen ervaring mee of verstand van heb, is last van gluten het eerste waar ik aan denk. Een ontlastingsonderzoek kan duidelijkheid geven, maarja zie de huisarts maar eens snel mee te krijgen.
     
  8. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Ja zeker herkenning in afbuigende curve. Alleen eet de mijne alles wat los en vast zit. Wij zijn uiteindelijk doorverwezen nd kinderarts. Daar is zijn bloed en urine en ontlasting onderzocht. Wellicht kun je daar nog om vragen? En een allergie test? Al zijn de meningen verdeeld wb de betrouwbaarheid.
     
  9. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor jullie berichtjes.

    Een bevestiging dat ik dus niet overdrijf qua zorgen. Ik ga morgen de huisarts bellen.

    @AvdY De foto’s zijn vanmiddag genomen na heel veel poepluiers in de ochtend. Achtergebleven ontlasting lijkt me sterk.

    @IT234 wat is er uiteindelijk bij je dochter uitgekomen?
     
  10. IT234

    IT234 Actief lid

    16 mrt 2017
    287
    177
    43
    Er is niets uitgekomen. Doorverwezen naar een diëtiste maar die kon niets aandragen wat we niet al deden. De curve gaat de laatste 3 maanden weer een klein beetje de goede kant op.
    Wij maakten ons verder geen zorgen, maar das natuurlijk voor jullie anders als ze zo slecht eet. Mijn zoon eet juist erg veel en ook alles. Zit nooit stil en beweeglijk in t kwadraat.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hadden ze als peuters ook wel een buikje, maar ik vibd dit buikje anders.. hoger ofzo? Voller? Kan niet goed zeggen wat er anders aan is... Maar gezien de hele context zou ik naar de huisarts gaan.
     
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Ik zou ook naar de huisarts gaan. Als je gevoel naar goed zit is het sowieso goed om dingen uit te sluiten. En het moedergevoel klopt vaak wel hè? :thumup:

    Laat je nog even weten hoe het afloopt?
     
    RoIn vindt dit leuk.
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Huisarts. Buik is heel erg opgezet en hoort niet zo te zijn na veel poepen.
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit (hoger).

    Ons zoontje had ook een poos lang een bol buikje. Dat was in de periode dat ie heel veel water dronk (gemiddeld 1800ml per dag terwijl ie tussen de 1 en 1,5 jaar was toen). Toen ook n vreemde groeicurve gehad, ondanks dat ie wel gewoon prima at.
    Maar het buikje van ons zoontje zat echt n stuk lager. Dit buikje begint op borsthoogte zo te zien.

    @Kaasschaaf: reeds de HA bezocht?
     
  15. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Hoewel mijn kinderen ook bolle buikjes hadden op die leeftijd, vind ik het buikje van jouw zoontje er toch anders uitzien, "harder" en hoger. De combi van het bolle buikje, de vieze windjes en wat hij zelf aangeeft, lijkt mij erop duiden dat er iets is met zijn spijsvertering. Wellicht krijgt hij onvoldoende vezels binnen (van groente of fruit) of heeft hij een allergie voor bepaalde voedselproducten, die z'n darmen niet goed kunnen verwerken. Zelfs met een perfecte groeicurve, zou ik met deze "symptomen" (=buikje, windjes, en pijn) naar mn Ha gaan en vragen om een doorverwijzing. Behalve dat het sneu voor je mannetje is, duidt het misschien op iets dat beter onderzocht moet worden.
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik zou ook naar de huisarts gaan. Ik vind zijn buikje eigenlijk een beetje lijken op die buikjes van ondervoede kinderen uit derde wereld landen. Dat bedoel ik absoluut niet akelig. Maar het feit dat je de ribbetjes kan tellen en er toch een bol buikje is, zie je daar ook terug.
     
  17. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje had ook heel lang echt een dik buikje, ook vrij hoog terwijl je wel zijn ribben kon zien maar ik heb even naar foto's zitten zoeken en het buikje van jouw zoontje lijkt nog iets boller, of in ieder geval nét iets anders. Bij mijn zoontje is het heel langzaam weggetrokken, hij is nu 5 en heeft het nog wel een beetje maar niet meer zo extreem. Ik haal foto zometeen weer weg. Bekijk bijlage 613173
     
  18. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt nog voor jullie berichtjes. Vanmorgen naar de huisarts geweest en hij moet vanmiddag bloedprikken. Onder andere gluten allergie (coeliakie), lever en nier waardes, tekorten in zijn bloed, ontstekingswaardes, schildklier enz.

    Ook moeten we urine inleveren om uit te sluiten dat hij geen blaasontsteking heeft.

    Volgende week moeten we weerkomen met de uitslagen en dan kijken we wat er aan de hand zou kunnen zijn.

    Ze kon het bolle buikje niet heel erg plaatsen, zijn buikje was mooi soepel en ze mocht ook gewoon overal drukken zonder dat hij daar over klaagde.

    Nu afwachten dus. Ik zal jullie op de hoogte houden.
     
    littlemunchkin, suus1983 en rijo vinden dit leuk.
  19. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Fijn dat er acties zijn uitgezet. Hopelijk volgende week de uitslagen.
     
  20. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    958
    113
    Vrouw
    IK hoop dat het allemaal
    Meevalt.
    Ik moest nog denken aan
    Lactose intolerantie of koemelk allergie oid.
    Veel winden, buikpijn en moeite met poepen. Mijn man is 2 jaar geleden begonnen
    Met lactosevrij eten is is toen 10 kilo aangekomen. (Hij had zijn hele leven al ondergwricht)
     

Deel Deze Pagina