Afdingen in winkels, Tips gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door Emama, 14 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emama

    Emama Bekend lid

    13 jun 2016
    792
    118
    43
    Hoi,

    Wij moeten binnenkort een aantal grote aankopen doen onder andere een keuken en meubels.

    Nu ben ik opzoek naar tips en ervaringen om echt mee te kunnen afdingen

    Want ik ben een krent hahaha

    Bedankt alvast
     
  2. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Ik kan totaal niet afdingen, op mijn voorhoofd staat "ik wil deze!!!"

    Dus dat doet mijn man, maar onder voorwaarde dat ik mijn mond dicht houd :D
     
    Whiteflower, Emama, Iertje81 en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.367
    5.637
    113
    Voor keukens: een keukenboer zoeken die direct werkt met nettoprijzen. En dan op het einde zeggen dat als het naar beneden wordt afgerond, je gaat tekenen.

    Ik ben best goed in onderhandelen, maar ik merk dat dat op meubels bijna niet lukt. Ik benoem een constatering: de prijs in de winkel is vast een adviesprijs. En vraag dan wat voor prijs hij/zij er voor mij kan maken. Maar iets eraf praten lukt vrijwel niet, wel iets erbij. Bijv speciale coating op een bank, of een kussen.

    Een vriendelijke, nette houding werkt het best. Gewoon op en normale toon het gesprek aan gaan. Niet hoogmoedig worden of gaan dreigen. Wederzijds respect dus.
     
    Emama, Jessi79, Lamode en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Daar ben ik ook echt niet goed in, mijn man wel dus hij doet altijd het woord (en ik voel mij ondertussen zwaar ongemakkelijk).
    Kun je niemand meenemen die dichtbij staat en wel een onderhandelaar is?
     
    Emama vindt dit leuk.
  5. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.721
    1.355
    113
    Vrouw
    O, ik heb echt een allergie voor verkopers. Dit jaar een keuken gekocht. Bij een bekende zaak afdingen en moeilijk gedoe etc. Uiteindelijk bij lokale keukenzaak gekocht waar de prijs vaststaat. En dat scheelde helemaal niet heel veel en dan hadden we wel a merk apparaten en bij de andere b merk.
     
    Emama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    Iemand meenemen die er goed in is :p
     
    Emama vindt dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ligt eraan waar je heengaat denk ik.. Bij een meubelzaak waar je alles koopt zou ik zeker onderhandelen over de prijs, koop je alleen een bank ergens en weer ergens anders een tafel, dan zou ik het laten.

    Bij een keukenzaak zoals Bruynzeel, Keukenconcurrent etc. is niet afdingen gewoon stom. Dat is daar het hele spel.. Wij hebben onze badkamer laatst gekocht bij een lokale badkamer boer. We hadden ons budget vaststaan, kwamen daar net boven uit en heb toen gevraagd of ze mee willen denken met de prijs zodat we om en nabij ons budget bleven. Hiermee gingen ze akkoord en kwamen met een leuk voorstel.

    In ieder geval altijd iets laten voorstellen door ze en niet zelf een bedrag noemen. Voor jou is bv. 500 euro eraf veel, zij lachen hard want 500 euro is niks op 12.000 euro bv. Daarom laten ze jou ook vaak een bedrag noemen, aan welke korting je denkt.. Zelf nooit praten, maar ze iets laten voorstellen. Zeker bij die boefjes zoals Keukenconcurrent. En als ze iets voorstellen, flink overheen bluffen. Je kan het altijd proberen.. Als je zelf 500 korting eraf wilt, gaan zij niet ineens zeggen oh ik dacht aan 750. Ze hebben een ruime marge. Laten ze alleen niet merken.. Kunnen vaak wel tot 40% korting gaan. Dan is 500 euro echt een peulenschil, maar jij voelt je goed want voor jou is 500 euro veel. Echt een raar spel..
     
    Emama en Lamode vinden dit leuk.
  8. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    En als ze naar achteren lopen om te overleggen met hogere hand, dat is nooit waar. :roflmao: Ze weten namelijk allang welke ruimte ze hebben en hoeven dit niet te overleggen met hun manager. Dit is puur zodat jij denkt wow, hij/zij wil echt het onderste uit de kan halen. Vaak roken ze even een sigaret of kletsen even met collega's. Dat is gewoon bluffen.
     
    Anniek88, Emama, Vergeten en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wij hebben zowel de keuken en badkamer gekocht bij zaken waar je niet kunt afdingen, maar die gewoon met netto prijzen werken (naar beneden afronden is dan soms wel mogelijk, maar dat gaat dan over kleine bedragen en dat is dan mooi meegenomen), ik heb daar echt een hekel aan namelijk, dus Mandemakers en soortgenoten slaan we ook deze keer weer over (net een huis gekocht, dat alles nieuw nodig heeft).
     
    Emama en Jessi79 vinden dit leuk.
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    1x bij zo'n keukenzaak geweest. Dacht direct: die moet even naar de wc :roflmao: en toen het lang duurde: vast een grote boodschap :p

    Toen we wegliepen (man had de helft er af gekregen) hadden wij een probleem als we niet direct gingen tekenen.
    Ehhh ... Nee, jij hebt een probleem, want nu loop je provisie mis.

    Daarna naar een keukenzaak geweest waar de prijzen gewoon duidelijk waren. Uiteindelijk beter geadviseerd, betere kwaliteit en beter gevoel (!!!) voor hetzelfde geld :thumup:
     
    Emama en Beausecret vinden dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Reden dat we dus nooit weer bij zo'n zaak binnenlopen, walgelijk gewoon.
    Het gaat om zuurverdiend geld van de mensen en daar wordt dan mee 'gespeeld' :rolleyes:

    Helaas weet niet iedereen beter en zijn er dus genoeg mensen die zo veel te veel voor een keuken betalen.
     
    Emama en Beausecret vinden dit leuk.
  12. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Jup, dat is wel de doelgroep waar ze op azen, onzeker, geen ervaring. Inderdaad, beter naar een keukenzaak gaan waar 'eerlijke' prijzen worden genoemd. Ze verdienen er natuurlijk sowieso wel op, en dat is verder niet erg.. als het maar niet over de kop gaat en spelletjes worden gespeeld. Wij hebben pas na de 3e afspraak een offerte met prijzen gezien. Daarvoor al veel uren ingestoken door de verkoper..
     
    Emama vindt dit leuk.
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    En veel tijd van jezelf!

    En wat ik bij de keukenzaak waar we uiteindelijk gekocht hebben ook fijn vond, je geeft aan wat je wilt, wat je budget ongeveer is. En dan wordt er mee gekeken en gedacht.
    We zijn echt goed geadviseerd. Er is 1 ding in onze keuken wat ik nu anders gedaan zou hebben. I.p.v. keukenkastjes onder alleen maar korfladen :D

    Zou hem zo weer hetzelfde uitzoeken, dus een nieuwe is voorlopig nog niet nodig :)
     
    Emama en Beausecret vinden dit leuk.
  14. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Hier een afding-expert. Haha, ik vind het leuk om te doen! Mijn man niet overigens, hij laat me mijn gang gaan en houdt zijn mond.(en toch praten die mannen-verkopers Dan naar mijn man als ze antwoord geven of een vraag stellen, terwijl ik het woord voer. Ik vind dat altijd Zo raar!)

    Maar goed, tips:
    1) afdingen, altijd
    2) bedenk thuis wat je maximale budget is (liefst nog wat daaronder). Oke, dat wordt dus echt he max
    3) pas onderhandelen als je een product hebt uitgekozen . Eerst beslissen wat je wilt, dat kies je.
    Daarna ga je om de tafel zitten, worden er tekeningen gemaakt. Daar ga je het pas over het budget hebben.
    4) laat bewust stilted ertussen, je weet wel de ongemakke. Van die stiltes dat je bijna automatisch gaat praten. Hou . Je. Mond. ;)
    Zorg dat je stil blijft, de verkoper zal echt gaan praten . Die stilte nodigt de verkoper uit om jou van een ander mooi bod te voorzien.
    Gewoon doen, je Kan het!
    Je zal merken dat er Dan ook veel meer mogelijk is Dan je dacht .
     
    Emama en baby90 vinden dit leuk.
  15. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.010
    291
    83
    Sorry, autocorrect maakt er geen mooie zinnem van.
     
    snoes79 vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.820
    25.920
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Als jij er een nacht je over wilt slapen dan kan dat gewoon.
    De prijs die ze vandaag kunnen bieden, kunnen ze morgen ook bieden.
    En volgende week ook.

    Onze keuken komt ook van een kleinere zaak die met vaste prijs werkt. Dat voelde gewoon veel beter. Bij die grote krukenboeten had ik voortdurend het gevoel belazerd te worden.
     
    Emama, Felice en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik kan je geen tips geven maar ik hou echt van onderhandelen en ben er ook goed in. Mijn man is te makkelijk en wil dat spelletje nooit aan gaan maar ik voel me opgelicht als ik meer betaal dan nodig dus ga die "strijd" graag aan. Enige tip die ik je mee kan geven, blijf netjes en standvast.
    Vorige maand nog heb ik het spelletje mogen spelen voor een nieuwe bedrijfsauto voor mijn man. Van de prijs kreeg ik uiteindelijk niets af maar wel wat gratis extra opties (velgen, trekhaak, groot scherm) en een hogere inruilprijs voor de vorige bedrijfsauto dus dat voelde ook wel bevredigend.
     
    Emama vindt dit leuk.
  18. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dáár zeg ik wat van: en dan ga ik weg. Zodat ze maar weten waarom ze deze deal mislopen. Doe maar normaal.
    Is weglopen geen optie (omdat ik ze nodig heb of echt dat specifieke item hebben wil), dan vraag ik naar een andere verkoper/collega - dus ook als het niet om verkoop gaat (bijv bij een autogarage voor reparatie een keer gehad :eek:)
     
    Emama en Vogelmeisje vinden dit leuk.
  19. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Wij gingen destijds voor een keuken kijken, we hadden een supermooie gezien en wilde graag weten wat deze compleet kostte, aangezien we deze kregen van mijn ouders.
    Wij wisten dus al wel dat we op dat moment echt nog geen knoop zouden doorhakken.
    Ze begonnen met €6500,- en dan moesten we gelijk tekenen, wij hebben toen gezegd dat we dat niet deden.
    Na een half uur waren ze al gezakt naar €3250, als we maar gelijk tekende.
    Uiteindelijk is dit hem natuurlijk niet geworden met al dat gepush.
     
    Emama vindt dit leuk.
  20. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.006
    17.029
    113
    Vrouw
    Ik ben daar totaal niet goed in, maar mijn man krijgt het altijd voor elkaar om korting te krijgen:roflmao:
     
    Emama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina