Afgenomen groei baby 5 weken

Discussie in 'Verzorging' gestart door MayaEli22, 6 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MayaEli22

    MayaEli22 Lid

    10 dec 2021
    14
    14
    3
    Vrouw
    Hallo mama’s!

    Vijf weken geleden ben ik de trotse moeder geworden van mijn eerste dochtertje.
    Ik geef uitsluitend borstvoeding op verzoek (ze komt elke twee uur en ‘s nachts kan dit zich rekken naar drie uur).
    Ze plast en poept flink (elke luier is vol met plas en 8 van de 10 luiers zit een (vettige spuit) poep in.
    Tussen week 2 en 3 was ze 170 gram aangekomen, tussen week 3 en 4 zelfs 245 gram en nu ineems tussen week 4 en 5 110 gram..
    Ik vind dit een nogal groot verschil en maak mij dus een beetje zorgen of ze wel genoeg binnenkrijgt (ook omdat ze tehenwoordig vaak, ipv een kwartier, 20 minuten a een half uur aan iedere borst ligt en ik geef twee borsten per voeding..
    Moet ik mij zorgen maken met 110 gram als haar eerdere gewichtstoename aanzienlijk hoger lag?
    Alvast bedankt!!
     
  2. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    borstvoeding is kwestie van vraag en aanbod.
    De kans is er dat ze langer drinkt omdat ze minder heeft. Maar daardoor word er meer gevraagd dus zal jouw productie ook toenemen.
    Hou het gewoon per week in de gaten. Zolang ze lekker in het groene gedeelte groeit zou ik me niet direct zorgen maken:)
     
  3. MayaEli22

    MayaEli22 Lid

    10 dec 2021
    14
    14
    3
    Vrouw
    Maak ik mij zorgen om niks? Zit me niet lekker

     

    Bijgevoegde bestanden:

    hibiscusje vindt dit leuk.
  4. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Ik zou lekker volgende week weer wegen en eventueel even met de verloskundige of cb bespreken als je nog zo ongerust bent.
    Maar ik zie geen reden om zorgen te maken.
     
  5. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Is dit trouwens de WHO curve? zo nee dan zou ik die is bekijken als ik jou was.
    Deze is veel meer kloppend met borstgevoede babys:thumup:
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik zou me niet direct zorgen maken omdat de groei nu iets minder lijkt dan eerder. Dat kan echt blijven fluctueren, dus zo'n kabbelend lijntje worden. 110 gram is nog steeds prima, volgens mij wordt alles tussen de 100-250 gram normaal gevonden. En al je nu net gewogen hebt na een goede plas- en poepluier (dus buik leeg) en de vorige keer net ervóór (buik vol) kan dat al zomaar best veel verschil maken.
    Ik dacht bij t lezen van je topic-titel dat je baby helemaal niet gegroeid was :oops:. Maar er is dus gewoon prima groei, alleen wat minder dan je gewend bent. Maar je bent pas 5 weekjes onderweg hè, je mag de weegschaal best wat meer los laten. Een betere graadmeter zijn de plasluiers en of je kindje ook alert is tussen het vele slapen door.
    Langer drinken per borst is overigens prima, dan wordt de borst goed leeggedronken en krijgt de baby ook de wat vettere 'achtermelk' binnen. Ook wordt er goed aan de zuigebehoefte voldaan. Het kan overigens ook zijn dat je baby wat langer aan de borst blijft omdat t meer gaat tutteren ipv los gaat laten. Soms laten ze de eerste weken los als er minder uitkomt en als ze wat ouder worden blijven ze langer 'aanhangen' omdat het nog zo lekker zuigt.
    Je kunt aan het drinkgedrag aflezen of het nog 'nuttig' drinken is of meer zuigbehoefte bevredigen.
    In het begin drinken ze zuig-slik-zuig-slik. Dit wordt op een gegeven moment zuig-zuig-slik, etc. Als het op een gegeven moment veel zuigjes zijn voordat er een slik komt, kun je ook zelf afkoppelen en de andere borst aanbieden.
    Dit om te zorgen dat de energie van het zuigen beloond wordt met melk. Anders kan t zijn dat er net te weinig aan de tweede borst gedronken wordt omdat de baby inmiddels in slaap valt.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  7. MayaEli22

    MayaEli22 Lid

    10 dec 2021
    14
    14
    3
    Vrouw
    ooh dank je wel voor je uitgebreide reactie!
    We wegen haar altijd na het geven van de eerste borst, het klopt inderdaad dat ze vlak voor deze weging nèt had geplast.
    De afgenome toename baart mij zorgen omdat ik merk dat ze deze week voor het eerst duidelijk nog honger heeft na elke voeding en daardoor ook minder slaapt. Ze heeft wel elke luier een plasluier en 8 van de 10 luiers zijn ook (gele vette spuit) poep luiers. Ik merk dat nu ik haar 30 minuten laat drinken per borst ze de eerste echt helemaal leeg drinkt en de tweede kan ik nog 30 ml uit leeg kolven met de Haakaa.
    Ik vraag mij dus af of mijn productie lager is of waarom zij er zo lveel langer over doet ineens om verzadigd te zijn.
    Het verschil is ook echt te zien in hoe ze na de voeding is; na 15 min per borst drinken is ze klaarwakker en op haar hand ah sabbelen, neigt wat onrustiger, valt niet snel in slaap. Bij 30 minuten per borst id de duidelijk in een melk coms en valt ze praktisch gelijk in slaap.


     
  8. MayaEli22

    MayaEli22 Lid

    10 dec 2021
    14
    14
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reacties stel ik erg op prijs!
    Geen idee of dit de WHO curve is, deze komt uit de Child Growth app…

     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    plas meer of minder heeft op zo'n moment super veel invloed, 150 gr is niet gek veel, 40 gram met een goeie plas is zo gehaald. Althans de mijne krijgen dat heeeeeel makkelijk voor elkaar.

    Wij keken wel per week maar balanceerden ook tegen 3/4 weken, dan heb je een iets beter beeld. Ene week beetje meer, andere week beetje minder, gemiddeld op de 150gr lijn ongeveer ? Dan is prima. (hier fv maar bij beiden nogal issues met zware krampen en reflux)

    Wij hadden met beide kinderen eerste periode wel een dip her of der. Met een 5 jarige die nu 23.6 weegt (toevallig vandaag gewogen) kan ik me dat amper nog voorstellen...
     
    MayaEli22 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina