Afgeplat hoofdje baby 5 maanden (in de war)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MaVanLies88, 25 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaVanLies88

    25 dec 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal!
    Allereerst: Fijne feestdagen!

    Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Heb al veel over dit onderwerp gelezen maar ik zit nog met een paar vragen en hoop dat hier een paar ervaringsdeskundigen zitten die mij wegwijs kunnen maken op dit gebied.

    Mijn dochter van 5 maanden heeft een schuin afgeplat hoofdje, ik ben momenteel niet in Nederland en hier op Aruba doen ze bijna niet aan het opmeten van het hoofdje omdat het op de Antillen bijna niet voorkomt. De fysio had dus oude bandjes liggen en ze braken steeds af, met als gevolg: geen meting .

    Nu heb ik mijn dochter sinds zij 10 a 11 weken was op haar zij gelegd om te slapen en sinds 1,5 maand a 2 maanden op haar buik omdat ze dan wel doorslaapt en ik gelezen had dat de afplatting dan ook wegtrekt.
    Nu lees ik dingen over dat je je baby juist wel op de bolle zijkant moet leggen want als je hem of haar op de buik legt verbeterd het niet maar word het ook niet erger. Nu moet ik zeggen dat mijn dochter geen a-symmetrisch gezicht heeft maar ik zie de afplatting wel heel erg duidelijk van de zijkant.

    Nu is de vraag, wie heeft een soortgelijke situatie meegemaakt en kan mij vertellen of / hoe het goed is gekomen? Ik lees zo veel verschillende dingen dat ik echt hoop dat hier reacties op zullen komen.

    Groetjes mama van lies!
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Hoi en welkom! :thumup:

    Ik heb wel wat ervaring met afplattingen helaas...

    Mijn oudste was een geweldig goede rugligster. Plat op haar achterhoofd. Dit was na een paar weken dan ook duidelijk te zien. CB vond het wel meevallen en zei dat het wel bijtelling als ze minder op haar rug zou liggen. Helaas kan onze focus toen niet op haar hoofdje maar op andere zaken die er speelden.
    Nu is ze 5 en is het nog zeker zichtbaar. Wel iets bijgetrokken maar wel duidelijk een plat achterhoofd.

    Toen nummer 2 geboren werd waren we er extra allert op. Toen de afplatting zichtbaar werd direct aangekaart bij het CB. Inmiddels een andere arts daar een die verwees me direct door naar de fysio. Ze bleek al een zeer ernstige afplatting te hebben. Van een collega een zij lig kussen te leen gekregen (ja, die worden eigenlijk afgeraden) en dat werkte erg goed. Met 3 maanden begon ze te rollen en bleek het een buikslaper te zijn. Haar hoofdje is nog wel iets plat aan de achterkant maar niet opvallend.
    Bij de geboorte hadden beide kinderen ook geen mooi rond achterhoofdje.

    Dus conclusie... Ik zou wel actie ondernemen en het niet op zijn beloop laten. Redressie helmpjes vergoeden ze niet meer geloof ik.
    Ik zou in ieder geval een fysio eens vragen om mee te kijken qua houdingen / oefeningen ed. Weet niet of ze dat hebben / bekend mee zijn op Aruba?
     
  3. Puck123

    Puck123 Bekend lid

    22 dec 2014
    582
    291
    63
    Hier had zoontje ook erg scheef en plat hoofd door voorkeurshouding.
    Fysio gehad en naar de osteopaat geweest.
    Maar wat naar mijn idee het beste heeft geholpen is het babydorm kussentje. Toen ik deze begon te gebruiken verdween de afplatting razendsnel. Officieel mag het niet, maar gelijk gestopt toen hij zich (bijna) kon
    omrollen
     
  4. MaVanLies88

    25 dec 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt! Is het platte hoofdje storend? / valt het mensen heel erg op als je dochters bijvoorbeeld staartjes dragen of nat haar hebben? Of is het alleen maar duidelijk omdat jij als mama je kindje het beste kent?
     
  5. MaVanLies88

    25 dec 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Dankjewel! Met hoeveel maanden begon je met het kussentje? Weet je toevallig ook tot hoeveel maanden het zin heeft om te gebruiken ? Ik vind daar niks over op internet namelijk...
     
  6. Puck123

    Puck123 Bekend lid

    22 dec 2014
    582
    291
    63
    Ik begon toen hij 3,5 maand was. Als ze gaan rollen liggen ze vaker met hun hoofd omhoog dus krijgen ze er sowieso minder druk op. En dan mag je het kussentje ook niet meer gebruiken ivm gevaar dat ze er verkeerd in komen te liggen.
    Verder kan een babyhoofd volgens mij tot het eerste jaar nog vervormen, dus tot die tijd heeft het nog wel zin
     
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Anderen zijn er nog nooit zelf over begonnen maar zeggen het niet storend te vinden als ik het benoem.
    Als haar haren nat zijn zie je het heel duidelijk, maar niet meer zo extreem als met een maand of 5.
    Ik stoor me er niet (meer) aan, wel kijk ik er regelmatig naar.

    Maar als je op let in je omgeving zijn er best veel mensen met een wat platter achterhoofd. Bij jongens valt het meer op omdat ze een kort kapsel hebben.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Kussentje werkte hier niet.. fysio ook niet. Osteopaat heeft t kisssyndroom ontdekt en na 2 behandelingen verholpen.
    Een asymmetrisch aangezicht zie je zelf niet zo snel. Pas als ze dit gaan opmeten valt t op.
     
  9. MaVanLies88

    25 dec 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Ohh oke oke bedankt voor je reactie.
    En nadat de voorkeurshouding verholpen was verdween de afplatting toen ook geleidelijk?
     
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hij is niet helemaal bijgetrokken. Met nat haar zie je het nog steeds een beetje
     
  11. Marijn

    Marijn Fanatiek lid

    22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Je kunt zelf een gierstkussentje maken. Dit werd mij aangeraden door het cb bij mijn oudste dochter en afplatting verdween helemaal. Google even voor patronen.
     
  12. Beertje2007

    Beertje2007 Bekend lid

    10 nov 2017
    726
    337
    63
    Vrouw
    Onze dochter (nu 2 jaar) had een verkorte nekspier en dus een voorkeur. 4 maanden fysio gehad 2x bij de osteopaat geweest en veel oefeningen gedaan en het was helemaal weg.
    Onze zoon (nu 5mnd) ook echt een afgeplat hoofd door een voorkeur links en veel overstrekken. Ook fysio gehad en oefeningen en 2x bij de osteopaat geweest. Je ziet het nu nog een beetje, maar volgens de fysio trekt dat nog weg als hij gaat rollen. Nu dus geen fysio meer. Ook zo’n kussentje gehad voor de voorkeur, maar daar rolde meneer gewoon vanaf met zn hoofd.
     
  13. MaVanLies88

    25 dec 2018
    6
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor de reactie! Met hoeveel maanden ongeveer kwam het goed bij je dochter? En was je er toen ook 100% mee bezig? Dus zo min mogelijk op de platte kant leggen, veel buik liggen ect?
    Heb jij misschien ook ervaring met hoe de crèche ermee omgaat? Ik ben namelijk een beetje panisch omdat ze bij de crèche natuurlijk niet voor de volle 100% de aandacht kunnen hebben voor je kleine. Ben bang dat het al het werk dat ik erin heb gestoken tot nu toe gaat verpesten. Sorry voor de vele vragen..:$
     
  14. Beertje2007

    Beertje2007 Bekend lid

    10 nov 2017
    726
    337
    63
    Vrouw
    @MaVanLies88 Met hoeveel maanden ongeveer kwam het goed bij je dochter? Met 4 maanden.

    En was je er toen ook 100% mee bezig?
    Dus zo min mogelijk op de platte kant leggen, veel buik liggen ect.?

    Ja ik deed elke dag oefeningen met haar na het wakker worden vanaf week 3. En ze moest altijd 2x op haar rechterzijde liggen en daarna een slaapje op haar linkerzijde. En nog heel veel meer oefeningen. Tijdens het spelen altijd een opgerolde handdoek onder haar schouders zodat ze niet op haar achterhoofd lag. Ook bij mijn zoontje gedaan en dat deed veel.

    Heb jij misschien ook ervaring met hoe de crèche ermee omgaat? Ik ben namelijk een beetje panisch omdat ze bij de crèche natuurlijk niet voor de volle 100% de aandacht kunnen hebben voor je kleine. Ben bang dat het al het werk dat ik erin heb gestoken tot nu toe gaat verpesten.

    Wat betreft de opvang: ze kunnen niet de hele dag door met jouw kindje bezig zijn nee. Ze legde haar bijvoorbeeld wel veel op haar buik te spelen zoals ik had gevraagd. Voor de rest maakt die ene dag in de week niet zoveel uit zei de fysio. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed, het kost even wat tijd en moeite, maar ik had het er graag voor over.
     

Deel Deze Pagina