afmetingen ledikantje en lakens etc

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door lisa333, 15 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa333

    lisa333 Actief lid

    11 jul 2011
    208
    0
    16
    hallo allemaal,

    ik ben zwanger van ons eerste kindje en we hebben een ledikant gekocht van 120 x 60 cm. De matras is ook 120 x 60
    Mijn vraag is, welke afmeting moet ik hebben voor de molton,lakens,dekens en hoeslakens?

    Sorry ik ben echt een onwetende betreffende de afmetingen.
    En hoe maak ik het bedje straks op?
    Ik dacht te hebben gevonden:
    Matras, molton, hoeslaken, deken en lakentje?
    En heb ik perse een matrasbeschermer of bedzeiltje nodig?

    Mijn moeder wil graag van mijn trouwjurk een klamboe maken.
    Welke piekstok is hiervoor het handigste? Een met een rond uiteinde of met een stok?

    Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!


    Groetjes, Lisa
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    120x60 is de standaardmaat voor een matras. Het molton en hoeslaken is dan ook 120x60. (bijv HEMA )
    Voor lakens en dekens heb je meestal 100x150 (HEMA )

    bedje opmaken deed ik zo:

    Molton hoeslaken
    Molton onderlegger (zonder plastic/rubber, dus puur stof)
    Hoeslaken
    baby (evt met hydrofiel onder het koppie voor spuug)
    lakentje
    dekentje

    En in het begin laag opgemaakt. Dus 50 cm laken en deken maar, de rest ligt onder het matras. En als ze groeien steeds iets hoger.

    Klamboe word soms afgeraden, omdat na een paar maanden de stof naar binnen kunnen trekken en klem kunnen komen te zitten. Bij het hemeltje van de wieg heb ik de stof zo vastgemaakt dat mijn zoontje niet meer dan een puntje in de wieg kon krijgen..
     
  3. Birgitte

    Birgitte Bekend lid

    13 jul 2010
    792
    0
    16
    Het is allemaal heel overzichtelijk als je weet hoe het zit. Je heb simpelweg 2 afmetingen van bedjes en beddegoed: afmeting 'wieg' en afmeting 'ledikant'. Waar je ook lakens of moltons voor een ledikant koopt, het past altijd. Alle fabrikanten houden dezelfde afmetingen aan.
    Overigens heb ik alleen een dekentje (hema) voor in de wieg gekocht die ik ook in de bugaboo en maxicosi kan gebruiken. Die wieg gebruik je zo kort dat ik het zonde vind om daar allerlei spullen voor te kopen. Ik heb voor de wieg als matrasovertrek een aankleedkussenhoes van de hema gebruikt. Die past echt precies; alsof hij er voor gemaakt is!!
    Mocht de kraamzorg er op staan dat ik een lakentje in de wieg gebruik dan neem ik wel een hydrofiele luier of een ledikantlaken.

    Bij de hema hebben ze een heel fijn molton zijltje. Die kraakt niet en voelt gewoon als molton aan. Op dit moment slaap ik er op ivm vliezen die kunnen breken (ben 39 weken) maar zodra de kleine er is gaatie in de was en in haar ledikantje. Het zijltje mag alleen maar onder het onderlichaam en niet onder het hoofd. Ivm de ademhaling is dat. Mocht je er niet uitkomen dan is de kraamzorg een enorme bron van informatie over dit soort dingen. Daar heb ik al veel van geleerd en ik ben nog niet eens bevallen:)
     
  4. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat raadde de kraam ook af. Als een kruik zou gaan lekken, dan blijft het hete water bij de beentjes staan. Eigenlijk moet het zo snel mogelijk wegzakken in het matras. Dus liever helemaal geen plastic/rubber. Die matjes zijn wel handig bij het zindelijk worden later ;)
     
  5. Birgitte

    Birgitte Bekend lid

    13 jul 2010
    792
    0
    16

    Krijg je dat weer.... die kraam die weet ook een hoop he!!!:D
    Dan laat ik hem nog maar even op mijn eigen bed liggen:)
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Kramen weten een hoop, en leren je een hoop de 1e week. Ook hoe je het bedje op moet maken.
    Maar er zijn nogal wat verschillende meningen, daar vind je vanzelf wel een weg in..
     
  7. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik zou je adviseren om voor het eerste begin gewone wiegdekentjes te halen 2 voor in de winter want ze zijn erg dun.
    De ledikantdekens zijn veel te lang omdat je het ledikantje kort moet opmaken.
    Hier als resultaat dat mijn dochter ontzettend hoog kwam te liggen doordat het matras een eind omhoog kwam te staan.
    Nu gebruik ik het wiegje er niet meer bij en heb het ledikantje toevallig vandaag opgemaakt met ledikant laken en 2 wiegdekentjes.
    En het past perfect.
    De ledikantdekentjes ga ik weer gebruiken als ze wat groter is.
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik deed de ledikantlakens dubbel op het bedje. Dan is het gelijk ook warmer in de winter. En heb je niet zo end eronder.
    En je kunt het laken ook deels tussen de lattenbodem laten zakken. Dan is de bult ook minder..
     

Deel Deze Pagina