Afscheid nemen met ca. 15 weken

Discussie in 'Vlindertjes tot 16 weken' gestart door Girl85, 12 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Girl85

    Girl85 Niet meer actief

    Tot ons grote verdriet hebben wij een hele moeilijke beslissing moeten nemen over het leven van ons kindje. We zijn nu 13 1/2 week in verwachting van ons tweede kindje. Bij prenataal onderzoek is gebleken dat zij (het is een meisje) een chromosoomafwijking en heel veel vochtophopingen in haar lijfje heeft. De arts heeft aangegeven dat ze niet levensvatbaar zal zijn. We hebben ervoor gekozen om afscheid van haar te nemen over een of twee weken, wanneer we daar...voor zover dat kan...klaar voor zijn.

    Ondanks de uitgebreide informatie over dit soort situaties van zwangerschapsafbreking zit ik met vragen. Ik hoop dat sommigen die hier helaas ook ervaring mee hebben mij zouden willen antwoorden.

    - kan je een kindje met deze termijn (in ons geval dus straks ongeveer 15 weken) al vasthouden of is het nog te klein en fragiel?
    - we willen ons kindje graag zelf laten cremeren in een mandje bijvoorbeeld. Nu schrok ik nogal van de prijzen van deze mandjes...zoveel hebben we niet hiervoor te besteden. Hebben jullie suggesties van waar te zoeken of zijn er alternatieve, waardige oplossingen?
    - kun je op deze zwangerschapstermijn al hand- en/of voetafdrukjes maken?
    - als jullie je kindje mee naar huis hebben genomen: na hoeveel tijd hebben jullie je kindje gecremeerd/begraven? Hoe gingen jullie om met jullie kindje in de tussentijd? We hebben al een peuter rondlopen, dus echt opbaren voelt wat tricky.
    - hoe heftig was de baringspijn? Ik heb dus al een normale bevalling meegemaakt.
    - hoe waren jullie eraan toe na de bevalling? Kon je het gewone dagelijkse leven aan, ook huishoudelijke klusjes bijvoorbeeld of kregen jullie hulp?
    - kregen jullie na de bevalling ook stuwing op deze zwangerschapstermijn?
    - hoe lang en hevig hield het vloeien na de bevalling aan?
    - wanneer werden jullie weer ongesteld?
    - als jullie weer zijn gaan proberen voor een nieuw kindje: wanneer waren jullie hieraan toe? En hoe liep het met controles tijdens een volgende zwangerschap?

    Bedankt alvast voor jullie reacties.
     
  2. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Hoi, ik heb je berichten bij het onderzoekentopic ook gelezen. Als eerste natuurlijk heel veel sterkte de komende tijd. Neem tijd voor jezelf, het is niet niks. Ik heb mijn zwangerschap afgebroken bij een termijn van 14 weken en 5 dagen. Ik zal proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden zoals ik het heb beleefd. De bevalling viel mee, ik heb niet echt pijn gehad, wel hevige krampen maar ik heb dat niet als erg ervaren. De bevalling ging bij mij ook heel snel, de medicijnen sloegen direct aan. Het kindje is toen op een soort verbandje gelegd want het is heel broos, zeker het hoofdje. Hij is bij ons gebleven tot wij het ziekenhuis verlieten. We hebben ervoor gekozen de crematie door het ziekenhuis te laten doen samen met andere kindjes. We hadden een aantal weken daarna wel een asverstrooiing wat ik als zeer waardevol heb ervaren omdat je dan ook stellen spreekt die hetzelfde hebben meegemaakt. Er zijn door het ziekenhuis hand- en voetafdrukken gemaakt wat ik voor geen goud had willen missen, het is samen met de gemaakte foto's eigenlijk het enige tastbare wat je daarna nog hebt (wij hebben vervolgens van de voetafdrukken een tatoeage laten maken). Ik voelde me na de bevalling binnen twee dagen eigenlijk lichamelijk weer in orde, wat ik als bizar heb ervaren. Ik kon dus ook gewoon weer alles en ben na 1,5 week weer aan het werk gegaan. Ik heb geen last van stuwing gehad. Psychisch heb ik wel een klap gehad (pas na twee maanden) waardoor ik nu toch bij een psycholoog loop. Het vloeien duurde ongeveer twee weken maar was heel minimaal (ik had veel bloed tijdens de bevalling verloren en heb nog een nacurretage gehad waardoor ik misschien het meeste gewoon al kwijt was). Na exact 28 dagen werd ik weer ongesteld wat ik heel confronterend vond. Wij hebben nog geen kinderen en willen super graag een kindje. Wij hebben dus niet lang gewacht. We hadden na 2,5 maand de laatste afspraken in het ziekenhuis staan en zijn er daarna weer voor gegaan. Ik was direct zwanger. Ik ben nu bijna 12 weken en we hebben ervoor gekozen direct in het ziekenhuis de vlokkentest te gaan doen voor directe zekerheid. Ik ben er doodsbang voor....
    Ik hoop dat ik wat vragen voor je heb beantwoord. Als je meer wil weten mag je me altijd een berichtje sturen. Voor nu heel veel kracht en sterkte.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Allereerst heel veel sterkte toegewenst.

    wij hebben vijf jaar geleden afscheid moeten nemen van ons derde kindje. Ons "kadootje" had helaas trisomie18 en is ter wereld gekomen in de 20e zwangerschapsweek.
    Ik zal proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven, voor zover dat van toepassing is.

     
  4. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Hoi, wat vreselijk voor jullie zeg.

    Ik ben begin dit jaar bevallen na 17 weken zwangerschap, hij wws zo groot als met 15 weken zeiden ze. Zal proberen wat vragen te beantwoorden voor je..

    kan je een kindje met deze termijn (in ons geval dus straks ongeveer 15 weken) al vasthouden of is het nog te klein en fragiel?
    * ons kindje werd op een zacht doekje gelegd en heeft gelukkig een heel tijdje bij ons gelegen.
    - we willen ons kindje graag zelf laten cremeren in een mandje bijvoorbeeld. Nu schrok ik nogal van de prijzen van deze mandjes...zoveel hebben we niet hiervoor te besteden. Hebben jullie suggesties van waar te zoeken of zijn er alternatieve.
    * wij hebben zelf bij de xenos een super mooi mandje gevonden. Heel klein zachg doekje en een knuffel van ons zoontje bij hem gelegd. Wij hebben hem ook laten cremeren, mijn eigen uitvaartverzekering heeft dit vergoedt.
    - hoe heftig was de baringspijn? Ik heb dus al een normale bevalling meegemaakt.
    * ik vond het best heftig, vooral mentaal. Stond op het punt pijnstilling te vragen maar toen werd hij net geboren...
    - hoe waren jullie eraan toe na de bevalling? Kon je het gewone dagelijkse leven aan, ook huishoudelijke klusjes bijvoorbeeld of kregen jullie hulp?
    * ik heb nog wel een paar dagen kramp in de baarmoeder gehad, maar herstelde best snel.
    - kregen jullie na de bevalling ook stuwing op deze zwangerschapstermijn?
    * ja, dag of 3/4...
    - hoe lang en hevig hield het vloeien na de bevalling aan?
    *Week of 2 denk ik...
    - wanneer werden jullie weer ongesteld?
    * 4 weken later.
    - als jullie weer zijn gaan proberen voor een nieuw kindje: wanneer waren jullie hieraan toe? En hoe liep het met controles tijdens een volgende zwangerschap?
    * wij hebben niets gedaan om een volgende zwangerschap tegen te gaan. Ben nu 13 weken zwanger dus was na 4 maanden ongeveer weer zwanger. Vind het zenuwslopend en probeer maar van echo naar echo te leven. Krijg ongeveer om de week/2 weken een echo dus worden goed in de gaten te houden.

    Ik wil je heel veel sterkte wensen.
    Probeer het zo goed mogelijk af te sluiten en laat niks doen waar je niet achter staat.
    Mij heeft het erg geholpen dat het voor ons, als het dan toch zo moet zijn, alles is gegaan zoals we wilden. Zo heb ik het nu een plek kunnen geven en kunnen we weer verder...

    Sterkte...
     
  5. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Tot ons grote verdriet hebben wij een hele moeilijke beslissing moeten nemen over het leven van ons kindje. We zijn nu 13 1/2 week in verwachting van ons tweede kindje. Bij prenataal onderzoek is gebleken dat zij (het is een meisje) een chromosoomafwijking en heel veel vochtophopingen in haar lijfje heeft. De arts heeft aangegeven dat ze niet levensvatbaar zal zijn. We hebben ervoor gekozen om afscheid van haar te nemen over een of twee weken, wanneer we daar...voor zover dat kan...klaar voor zijn.
    Pff meis wat een enorm zware keuze sta je voor. Elke keuze is uit liefde daarom kan je niet fout beslissen ..
    Liefde is ook loslaten


    Ondanks de uitgebreide informatie over dit soort situaties van zwangerschapsafbreking zit ik met vragen. Ik hoop dat sommigen die hier helaas ook ervaring mee hebben mij zouden willen antwoorden.

    - kan je een kindje met deze termijn (in ons geval dus straks ongeveer 15 weken) al vasthouden of is het nog te klein en fragiel? Wij hebben in de 14e week moeten afbreken. Het kindje is met frze termijn wel af maat hrt huidje is enorm teer. Wij kozen ervoor om hem op een doekje te leggen en met doekje vast te houden.
    Ik kocht 2 doekjes (Ik koos voor een speendoekje, die is groot genoeg qua termijn). Ik heb beide doekjes hele dag bij me gedragen, dat mijn luchtje er aan zat. Op eentje heeft hij gelegen en daarmee ook gecremeerd. De andere heb ik mee naar huis genomen als herinnering. Ik heb een klein koffertje met alle spulletjes. Testen echo foto uitslagen onderzoek kaartjes na bevalling foto's voet en handafdruk je en doekje

    - we willen ons kindje graag zelf laten cremeren in een mandje bijvoorbeeld. Nu schrok ik nogal van de prijzen van deze mandjes...zoveel hebben we niet hiervoor te besteden. Hebben jullie suggesties van waar te zoeken of zijn er alternatieve, waardige oplossingen?
    Wij kozen voor de crematie via ziekenhuis. Ik ben laatst op het uitstrooiveldje geweest, temidden van het kinderhofje op de begraafplaats
    - kun je op deze zwangerschapstermijn al hand- en/of voetafdrukjes maken?
    Ja! Dat heeft de verpleegkundige voor ons gedaan
    - als jullie je kindje mee naar huis hebben genomen: na hoeveel tijd hebben jullie je kindje gecremeerd/begraven? Hoe gingen jullie om met jullie kindje in de tussentijd? We hebben al een peuter rondlopen, dus echt opbaren voelt wat tricky.
    Wij kozen voor crematie via zkh dus hebben hem achter gelaten
    - hoe heftig was de baringspijn? Ik heb dus al een normale bevalling meegemaakt.
    De eerste pil voor bevalling (2 dagen ervoot) had de boel al flink verweekt. Toen op dag van afbreking 1e gift pillen werkte na 1.5 uur. Soort van weeën want het was kramp met tussenpozen maar ik vond het te handelen. Bij het voelen voor 2e gift braken de vliezen.
    Veel plassen tussen door schijnt het te bespoedigen. Vraag me niet hoe maar klopt bij mij wel na 2e gift half uurtje plat (moet) en toen ik wilde plassen kema hij al. De uitdrijving was nauwelijks voelbaar.

    - hoe waren jullie eraan toe na de bevalling? Kon je het gewone dagelijkse leven aan, ook huishoudelijke klusjes bijvoorbeeld of kregen jullie hulp?
    Ik was totaal van de kaart. Ik heb onder een dekentje op de bank gezeten en ben daar een poos gebleven. Huishouden had geen pril gelukkig gaf familie hulp.
    - kregen jullie na de bevalling ook stuwing op deze zwangerschapstermijn?
    Heel kort heel licht maar te verwaarlozen
    - hoe lang en hevig hield het vloeien na de bevalling aan?
    Eerste week wel vergelijkbaar met normale bevalling misschien wat minder. Toen weekje ongi achtig en 1 week vrij.
    - wanneer werden jullie weer ongesteld?
    Hcg was met 4 weken uit mijn lijf toen pas daalde mijn temp.
    - als jullie weer zijn gaan proberen voor een nieuw kindje: wanneer waren jullie hieraan toe? En hoe liep het met controles tijdens een volgende zwangerschap?
    Na 28 dagen hcg uit lijf maar dag 35 ongesteld. Die ronde sowieso niet klaar voor.
    De ronde erna ook niet.
    Ronde 3 begon t te kriebelen
    Ronde 4 zwanger.
    Vanaf week 7 elke 1 a 1.5 week echo gehad tot 13 weken. Toen guo gehad. Nu met 15 17 en 19 contole. Als dat goed is mag ik daarna naar vk!


    Bedankt alvast voor jullie reacties.
    Kleine moeite. Je mag altijd pb sturen. Hier is het pas een half jaartje geleden geweest dus ik voel met je mee...
     
  6. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Je lijkt een beetje mijn verhaal te type ..
    Ook begin dit jaar beëindigd en ik ben nu 15 weken zwamger met ongeveer zelfde controles als jij!
     
  7. Girl85

    Girl85 Niet meer actief

    Dank allemaal voor jullie reacties. Wat is er toch veel verdriet eigenlijk bij zoveel mensen die dit hebben meegemaakt; het komt vaker voor dan ik me ooit realiseerde.
    De antwoorden helpen me heel erg, dankjulliewel.
    We hebben een ovalen spaandoosje gekocht van 16 cm lang en 11 cm breed. Ik ga ervan uit dat dat groot genoeg is bij 15 weken... Een speendoekje als wikkeldoekje is een mooi idee inderdaad, ga ik ook doen.
    Verder moeten we nog een crematorium bellen wanneer we een datum van de inleiding hebben...
    M'n moeder staat klaar om bij ons te komen logeren zodat onze oudste dochter thuis kan blijven bij haar.
    En we hebben al een hele mooie symbolische naam bedacht...
    Het voelt op een vreemde manier heel fijn om deze concrete dingen te regelen omdat dat het enige is wat ik voor m'n baby kan doen in dit alles... Haar vasthouden, zeggen dat we heel veel van haar houden en dat ze voor altijd bij ons zal blijven. Met de emoties gaat het op en af: de ene dag ben ik bezig en hoef ik niet vaak te huilen (vandaag); de andere dag ben ik alleen maar aan het huilen (gisteren).

    Nogmaals dank.
     
  8. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Mooi dat jullie haar een naam geven dat hebben wij ook gedaan. Sommige zeiden oh je hebt een miskraam gehad, dan zei ik nee ik heb .(naam). Gehad!
    Heb je binnenkort nog een gesprek over wanneer het precies gaat gebeuren ?
     
  9. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28

    Toen ik jou verhaal las dacht ik precies hetzelfde....
     
  10. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Heel fijn dat jullie haar een naam geven idd, hebben wij bij ons zoontje ook gedaan en hij hoort er zo okk gewoon bij en hebben het vaak over hem.

    Sterkte nogmaals...
     
  11. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Is het bij jou spontaan mis gegaan of wisten jullie door echo's al dat er iets niet goed was?
    Ik ben nu 3 jan uitgerekend, dit jaar op 4 januari bevallen dus het komt wel dicht bij elkaar!
     
  12. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Ik kwam gewoon op controle en toen bleek het hartje niet meer te kloppen.

    Krijg kippenvel van je verhaal, ben namelijk ook 4 januari bevallen. Nu 16 januari uitgerekend maar vanwege medische omstandigheden moet ik 2 weken eerder bevallen.... Dus zelfde verhaal als bij jou...

    Mag ik vragen hoe het bij jou mis is gegaan?
     
  13. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik stuur wel even pb om dit topic niet ' te vervuilen'
     
  14. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Hier is het ook in januari gebeurd... 25 januari bevallen en nu uitgerekend op 27 januari..... Ik weet alleen nog niet of het dit keer goed zit.
     
  15. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ik ga er maar vanuit dat het zo moet zijn met 2 bevallingsdata zo dicht bij elkaar. Dat ons sterretje zal waken over zijn broertje straks!
     
    M_L_M en Sammetje83 vinden dit leuk.
  16. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    @Girl85 hoe gaat het met je?
    Heb je inmiddels een datum gepland?? Lood in je schoenen zeker komende dagen...
     
  17. loesje1

    loesje1 Lid

    18 jun 2015
    76
    1
    8
    Vrouw
    Friesland
    Kippenvel van je verhaal! Heel veel sterkte gewenst.
     
  18. Girl85

    Girl85 Niet meer actief

    Hoi,
    Dank voor jullie steun.
    We hebben nog geen datum gepland. We willen voor de volledigheid nog een laatste uitslag afwachten. Deze is niet van invloed op onze beslissing, maar meer ter informatie. Ik hoop eigenlijk dat we donderdag terecht kunnen... Merk dat ik er nu wel klaar voor ben zover dat mogelijk is...beetje acceptatie van de situatie... We zijn het weekend even weg geweest. Dat deed ons goed. Ook het gevoel van nog even met z'n viertjes te zijn. Ik houd jullie op de hoogte van hoe het gaat. Dank voor alles.
     
  19. Girl85

    Girl85 Niet meer actief

    We hebben gisteren besloten om nu echt afscheid te gaan nemen... De karyotypering laat erg lang op zich wachten, veel langer dan van tevoren aangegeven. De gynaecoloog gaf aan dat deze geen nieuwe inzichten zal bieden omdat uit alles blijkt dat ons kindje de zwaarste vorm van de chromosoomafwijking heeft. Op basis van ruim 10 markers in de vlokkentest en meerdere echo's trekt zij de conclusie dat dit de zwaarste vorm is die niet met het leven verenigbaar is. Dit is voor ons duidelijk genoeg zo... We willen heel graag verder en alles kunnen verwerken... Morgen hebben we een voorgesprek in het ziekenhuis en hopelijk kunnen we dan op zeer korte termijn terecht voor de inleiding. Dank voor jullie steun. Ik laat nog even weten als het voorbij is...
     
  20. Bubbels84

    Bubbels84 Fanatiek lid

    27 jun 2016
    2.284
    611
    113
    Ach meis toch het is ook niet niks allemaal he.. je wilt afwachten omdat je voor je gevoel toch echt alle info moet weten voor het besluit genomen wordt maar de info die je hebt zegt eigenlijk al genoeg. Goed dat jullie nu doorpakken
    Ik kreeg bij het gesprek al een pil mee die ik in de avond moest nemen niet de dag voor de bevalling maar die avond er voor. Maandagavond de pil en wo ingeleid.
    Weet niet of ze in het weekend inleiding plannen maar anders begin volgende week?
     

Deel Deze Pagina