afscheid nemen van oma

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 28 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    Hoi allemaal,

    Eergister kreeg ik telefoon dat mijn oma met spoed is opgenomen. Ze is terminaal en heeft niet lang meer te leven. Er mogen 2 bezoekers per dag komen en morgen mag ik op bezoek.

    Ik weet niet wat ik tegen haar moet zeggen, hoe ik afscheid van haar moet nemen. :cry: Ik vind het enorm spannend om heen te gaan. Ze betekend zoveel voor mij, ik wil helemaal niet zonder haar.:( Ik wil ook iets voor haar meenemen maar ik heb geen idee wat.

    Mijn kinderen kunnen ook geen afscheid van haar nemen want die mogen niet mee en vooral mijn oudste is daar verdrietig over. Bellen kan niet daar is ze te kortademig voor.

    Heeft iemand tips voor mij, ook hoe de kinderen toch afscheid kunnen nemen zonder haar te zien?:( Het is de eerste keer dat ik zoiets mee maak en ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan.
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    #2 Adje, 28 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
    Wat verdrietig!
    Je zou wat videoboodschappen van de kinderen kunnen maken. Dan kunnen zij nog een mooi berichtje aan oma kwijt, en voor je oma is het misschien ook nog heel fijn om ze zo even te zien.
    Veel sterkte!
     
    Gewooniemand, Huismuisie, MamMo en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik wil je heel veel sterkte wensen. Enige tip die ik zo kan bedenken is probeer het een zo positief mogelijk bezoek te laten zijn. Mooie herinneringen ophalen, grappige gebeurtenissen bespreken etc. Betreffende de kinderen laat ze een mooie tekening maken om bijvoorbeeld de kamer op te fleuren, als dat in deze tijd nog mag. Eventueel videobellen wanneer je daar bent zodat ze haar nog wel kunnen zien maar niet of minder belemmerd wordt door haar benauwdheid en je bijvoorbeeld kunt laten zien waar de tekeningen hangen?
    Hier hielp het voor de oudste om naast de tekening iets voor de verpleging te knutselen voor de goede zorgen (jongste was er nog niet, was vlak daarna onderweg). Maar die wilde zelf ook aan het echte einde niet meer mee, toen was ze enorm afgetakeld. Is toen wel afscheid gaan nemen bij de kist en dat bleek hem enorm goed te doen, zoals hij het zelf verwoordde: "mam, ze ziet er nu veel rustiger en gelukkiger uit". Had hij ook wel gelijk in overigens.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wat verdrietig.
    Ik heb geen tips maar wil je wel heel veel sterkte wensen.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    Dit dacht ik ook, met je kinderen een filmpje maken.
     
    MamMo en Adje vinden dit leuk.
  6. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    Heel veel sterkte!
     
  7. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.457
    10.660
    113
    Je kunt ook een mooi gedicht voorlezen. Of eenmalig lied laten horen aan oma.
    Heel veel sterkte!
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Wat @Adje schrijft is een super mooi idee!
    Misschien nog een tekening of kaart meenemen van de kinderen.

    Verder heel veel sterkte voor jullie allemaal!!
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    haar favoriete muziek afspelen
    knuffelen
    gewoon veretellen hoeveel je van haar houdt en voor haar betekend
    vragen wat ze jou en je kinderen mee wil geven in het leven
    neem een videoboodschap op van de kinderen en speel die daar af
    en probeer daar te videobellen
    al kunnen prikkels snel teveel zijn....
     
  10. RoseMurphy

    RoseMurphy Fanatiek lid

    15 dec 2018
    2.341
    4.876
    113
    Vrouw
    Ik heb eigenlijk geen tips maar wil je heel veel sterkte wensen, wat verdrietig.
     
  11. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    bedankt meiden.:) staan goede tips tussen, vanmiddag gaan we ermee bezig
     
  12. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    voor jezelf; erbij zitten en haar hand vasthouden kan soms al genoeg zijn... je mag je gevoelens ook gewoon laten zien. Vertellen dat je haar zo gaat missen. De woorden komen soms vanzelf en soms ook niet en dan is er gewoon zijn ook genoeg...
     
  13. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik heb geen tips, maar wilde je wel heel veel sterkte wensen.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik heb bewust afscheid kunnen nemen van mijn opa, die heel veel (samen met oma) voor mij heeft betekend.
    Schiet al vol als ik er aan denk...
    Ik heb met hem mijn leven doorgenomen, en steeds bij elke fase verteld wat we allemaal samen hebben gedaan, wat dat voor mij betekende, wat een fantastische opa en oma ze waren voor mij en mijn zus. Zij hadden een huisje op de Utrechtse heuvelrug, waar ze na hun pensioen het grootste deel van het jaar woonden. En gelukkig waren. Ik probeerde dat gevoel voor hem terug te halen, de geluiden, de geur.
    In de hoop dat hij daar rust in kon vinden.
    En ik heb hem bedankt.
    Zijn er plekken waar jij mooie herinneringen aan hebt? Samen met je oma? Iets van jullie 2?
    Van vroeger of juist meer van nu?
     
    Floeperd vindt dit leuk.
  15. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik ben heel slecht in afscheid nemen met woorden en heb dus ook weinig gezegd in die zin tegen mijn moeder en beide oma's.
    Praten konden ze alle drie nog maar nauwelijks in de dagen voordat ze stierven, dus ik was voornamelijk "gewoon" aanwezig. Op bed erbij zitten/liggen, knuffelen, handen vasthouden, geruststellen... Laten weten dat ik er nu ben en dat dat het enige is wat nu telt.
    Praten hoeft niet per se. Als je de behoefte hebt om dingen te delen, doe het alsjeblieft, maar voel je niet verplicht om iets te zeggen. Aanwezig zijn is, in mijn ervaring, het allerbelangrijkste.

    Héél veel sterkte i.i.g. <3
     
  16. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Heel veel sterkte!
     
  17. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Veel sterkte , er gewoon voor haar zijn is al het meest waardevolle. Laat het gewoon op je afkomen , je kunt het niet fout doen.
     
  18. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.557
    2.542
    113
    Nederland
    Ik wou toch nog even laten weten dat ik gister bij oma ben geweest. Ik heb veel aan jullie berichtjes gehad. Ze lag er niet goed bij, maar we hebben afentoe nog wel wat gepraat en afentoe dan zakte ze weer wat weg. Ik heb foto's van de kinderen meegenomen zodat ze de kinderen op die manier kon zien en daar neergezet. Ook hebben ze tekeningen gemaakt en heb ik die opgehangen. Ik heb goed afscheid kunnen nemen van haar en alles kunnen zeggen wat ik wou.

    Vanmiddag ben ik gebeld dat ze is overleden. :cry: Ik ga haar ontzettend erg missen, ze was alles voor me. Maar ik ben blij dat ze nu geen pijn meer heeft. Heel erg bedankt voor jullie berichtjes zodat ik goed afscheid heb kunnen nemen van haar.
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst!
     
  20. Ster27

    Ster27 Fanatiek lid

    14 jan 2010
    2.904
    254
    83
    Gecondoleerd en heel veel sterkte!
     

Deel Deze Pagina