Afspraken onder werktijd... ff klagen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door cowgirl80, 16 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.522
    6.217
    113
    zuid-holland zuid
    Oh dames, is dit herkenbaar voor de werkende moeders? Mijn man is woensdag vrij en ik op vrijdag, maar er zijn zoveel afspraken te doen die allemaal maar een plekje moeten krijgen in de agenda. Ik krijg er echt een sik van!

    Ik loop bij de endocrinoloog, jongste bij de plaspoli, ik moet met mn vader naar de cardioloog. Dit lukt allemaal precies goed... maar dan alle extra dingen nog:
    Eerst de prik voor mijn 9-jarige, brief voor 13:30 op dinsdag... alternatieve data zijn in de dorpen om ons heen ook allemaal op dinsdago_O.. Nu net de brief van de schoolarts, dinsdag om 11:30:(.. (niet diezelfde dinsdag natuurlijk maar net 2 weken later)
    En dat zijn dan alleen nog maar de dingen die echt moeten, dan heb ik het nog niet over de dingen “voor de leuk” die er dus bij inschieten: extra training, de oefenwedstrijd, broertjesfoto van de schoolfotograaf.

    Soms denk ik dat we het moeders ook wel echt onmogelijk maken om te werken? Hoe doen jullie dat?
    Op onze bso mag je maar 6 wisseldagen per jaar. Onze vrienden werken ook allemaal, familie woont ver weg.
     
  2. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik herken het zelf niet, omdat ik van huis uit werk en vrij makkelijk zelf mijn uren in kan delen.

    Maar ik denk dat het gewoon handig is als je netwerk hebt (al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan).
    Maar dingen als een 9-jaarsprik, trainingen en voetbalwedstrijden zijn toch vrij makkelijk te regelen met andere ouders? Mijn dochter heeft de prik vorige week gehad en ik heb toen ook 3 van haar vriendinnetjes meegenomen. Zo ook met voetbalwedstrijden, dat komt hier ook niet altijd uit, omdat ze allebei op voetbal zitten. Dus dan regel ik wat met de andere ouders uit het team. Andersom kunnen de teamgenootjes soms ook met ons mee (rijden).

    En wat moet je doen bij de schoolarts? Hier is het niet de bedoeling dat ouders mee gaan, ze gaan gewoon zelf onder schooltijd.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.733
    113
    Dat is hier in principe ook, maar ik vind het een heel stom gebeuren. Een kind hoort imo niet alleen naar een dokter te gaan, dus ja hier komt dat er ook bij.

    Ts, heel herkenbaar ja. De oudste moet hier naar de oogarts, kinderarts en podotherapeut en hebben na haar gebroken been nog regelmatig afspraken bij de orthopeed. De jongste naar speltherapie en zwemles, beiden doen ze hockey en hebben kinderfeestjes.

    Ik werk vanuit huis dus ben iets flexibeler, maar kan ook niet overal met alle oppaskinderen heen.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.522
    6.217
    113
    zuid-holland zuid
    Over de schoolarts: Bij ons is het de bedoeling dat je als ouder meegaat naar de schoolarts. Schoolarts gaat allerlei vragen stellen over de gezinssituatie.
    Over de 9-jaarsprik: mijn zoontje vindt het best wel spannend en wil graag dat ik meega. Daarnaast heb ik bij verschillende andere ouders gevraagd, maar niemand zei “O ik neem die van jou wel ff mee”, iedereen moest op andere tijden ook.
    Over sport: mijn zoontje zit dan op de bso en moet daar opgehaald worden dan door die ouders, het is weleens gelukt zoiets af te spreken, maar het gaat niet van harte.
     
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Oja, dan wordt het allemaal al een stuk lastiger. Hier kun je volgens mij met de BSO afspreken dat ze je kind bij het voetbalveld afzetten. Ik zie tenminste altijd zo'n busje voorrijden met trainingstijd, maar dat zal ook wel niet overal hetzelfde zijn.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  6. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik ben tot nu toe ook elke keer meegeweest, omdat dat voor mij makkelijk te regelen is. Maar als ik niet zou kunnen, zou ik het ook geen probleem vinden om ze alleen te laten gaan. De vragenlijst moet je van tevoren thuis al invullen en verder is het alleen ogen/oren testen en wegen/meten (met kleding aan).

    Wij hebben overigens ook het geluk geen medische afspraken (behalve 2x per jaar tandarts) te hebben voor onze kinderen. En kinderfeestjes zijn hier bijna allemaal op zaterdagmiddag. Heel soms op woensdag- of vrijdagmiddag, maar dan gaan ze meteen uit school mee.
     
  7. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    902
    93
    Ik snap je frustratie, het is soms ook echt heel lastig. Maar aan de andere kant: je kunt van een schoolarts toch ook niet verwachten dat die vijf dagen per week beschikbaar is en iedereen langskomt wanneer het hem/haar uitkomt? Zo iemand heeft ook gewoon een volle werkweek en moet nu eenmaal alle kinderen van een school in een paar dagen tijd zien. Idem dito voor andere medische afspraken of inentingen: dat lukt niet als alle kinderen alleen na schooltijd kunnen, of alleen op bepaalde dagen. Schoolfotograaf al helemaal: dat is nu eenmaal niet rendabel als ze voor één school meerdere dagen aan moeten bieden zodat iedereen kan kiezen wanneer het het beste uitkomt.
    Ik denk dat dit gewoon bij het leven als moeder hoort. Moeder-zijn vraagt gewoon tijd, bij het ene gezin meer dan bij het andere, maar ik vind het niet raar dat je in de knoop komt als je veel buitenshuis werkt. Hoe vervelend ook. Het is niet voor niks dat er nog steeds veel moeders voor kiezen om beperkt / thuis / helemaal niet te werken ;)
     
    Brejam vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.073
    113
    Vrouw
    Waarom wordt het moeders lastig gemaakt om te werken? Vader kan toch ook mee naar de prik? Gewoon om de beurt vrij vragen. Mijn man is zelfs met mijn vader naar het ziekenhuis gegaan voor staar operatie en mijn schoonvader heeft mijn vader weer opgehaald. Binnenkort moet pa voor het andere oog en ook dan zijn man en mijn schoonvader weer taxi.

    En anders oppas regelen? Die kan kind ook naar sport brengen immers :)
     
    Marti, Rosao, Brejam en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.619
    21.116
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hoezo alleen moeders? Waar zijn de vaders? Hier wordt dat soort dingen dus verdeeld over ons 2en. Ik werk 3 om 4 dagen, vriend 5 dagen, dinsdag t/m zaterdag. Morgen staat er een afspraak bij oogarts voor dochter, en ik heb wat kunnen regelen met mn collega. Anders had vriend later naar zn werk gegaan.
     
    Maslov, Rosao, Brejam en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Ik begrijp niet dat alles op de moeder komt? Waar is de vader dan? Het beste is als jullie om en om doen, ik kan mij voorstellen dat het teveel voor je wordt aangezien je ook buitenhuis werkt.

    De scholen/artsen en dergelijke kunnen er echt niets aan doen, jij en je man/vriend dienen met elkaar af te stemmen en de taken verdelen.
     
    Rosao vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.330
    113
    Ik plan zoveel mogelijk op de dagen dat ik niet werk en heel af en toe werkt mijn man of ik thuis. En soms regelen we het op een andere manier.

    Ik zou trouwens echt nooit mijn kind met een andere ouder mee laten gaan voor een inenting. Vind dat echt heel raar. :| :eek: Maar goed, wij hebben dat via de huisarts gedaan, op een moment dat het voor ons uitkwam. Met veel andere dingen zou ik het misschien wel zo doen, zij het dat mijn dochters dingen doen die de andere kinderen hier in de wijk niet doen, dus dan houdt het ook op. ;) Een deel is hier gelukkig in het weekend, dat scheelt ook veel. En de oudste zit doordeweeks inmiddels in de oudste groep, die het laatste traint, scheelt ook weer. En over een tijdje kan ze daar gewoon zelf naar toe.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.522
    6.217
    113
    zuid-holland zuid
    Wij doen het ook wel samen hoor... mijn man doet ook veel... maar zelfs als we om de beurt vrij nemen vind ik het nog veel. Mijn eigen doktersafspraken moet ik natuurlijk zelf doen, maar mijn vaders afspraken wil ik ook graag zoveel mogelijk zelf doen, gewoon omdat ik zelf graag wil horen wat de arts zegt.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.952
    113
    noord holland
    Ik vind dat ook wel lastig. Ik krijg ook vaak wel wat stressgevoel als er weer iets 'moet'. Gelukkig blijkt er vaak telefonisch toch wel het een en ander te regelen. Qua inenting bijv. of afspraak kan er toch vaak meer dan ik in eerste instantie dacht.
    Mijn man en ik proberen het vaak te verdelen. Waar kan plan ik t buiten mijn werk om, ik ben 1 dag vrij en na half 4 kan t vaak. Als dat niet lukt denkt mijn man mee. Die kan z.n. thuiswerken of later beginnen/ langer doorwerken. Maar wat dat laatste betreft kan dat uiteraard niet bij alle banen. Een chirurg, een bouwvakker die gezamelijk ergens naar elders in t land rijdt, een huisarts, een leerkracht, etc etc, niet iedereen kan zo gemakkelijk zijn planning aanpassen aan afspraken voor de kinderen (of overige gezinsleden).
    Komt nog bij dat we ook niet allemaal even flexibel zijn op stressniveau, ik zelf kan daar bijvoorbeeld ook gewoon niet goed tegen. Ik krijg t wel gewoon weer voor elkaar maar t levert me vaak wel wat stress gevoel op. Een ander haalt daar makkelijker zijn schouders voor op.
    Daarnaast zijn er in t ene gezin ook soms meer afspraken elders dan in een ander gezin.
    Als je die druk voelt is dat in ieder geval vervelend. Hopelijk lees je wat tips in de reacties waardoor je wat meer rust krijgt.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  14. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.619
    21.116
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Alhoewel ik dat snap, maak je het jezelf daar wel moeilijker mee natuurlijk.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.107
    15.158
    113
    Ik heb zoon pas met mijn tante mee laten gaan, nichtje moest ook.
    Zie daar echt niks raars in, ik vind achter elkaar aan rijden raarder (we moesten naar de stad, kwartier met de auto). Als je degene met wie je kind mee gaat maar kan vertrouwen en afhankelijk van hoe het kind erin staat. Als de ouder voor mij niet goed voelt of kind wilt dat zelf niet houdt het op.
    Als dochter volgend jaar met een vriendinnetje mee kan èn wilt zie ik daar ook geen probleem in.
     
    femkes vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.733
    113
    Alles verdelen met partner lukt natuurlijk niet altijd. Sommige afspraken kunnen alleen midden op de dag. Mijn man werkt 45 km van huis. Voor zo'n afspraak moet hij minimaal een halve dag vrij nemen, zitten ook wekelijkse afspraken bij en afspraken voor elke 3 maanden. Dan kan hij natuurlijk niet steeds vrij voor nemen.
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.522
    6.217
    113
    zuid-holland zuid
    Nou dat ben ik niet helemaal met je eens. Onze school weet inmiddels dat het niet handig is om evenementen op dinsdagen en donderdagen te plannen omdat er dan bijna geen hulpouders zijn. Als je dan als GGD je prikspreekuur alleen van 13-15:30 op dinsdagen houdt vind ik dat echt raar en inflexibel. Zo missen de kinderen onnodig een middag school en moeten veel ouders onnodig een middag vrij nemen.
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.546
    7.361
    113
    Inderdaad! Hier is de verdeling: ik werk 3 dagen, man 5. Hij moet dus echt overal vrije uren/dagen voor opnemen, terwijl ik vaak nog wel wat kan schuiven met uren/dagen.
    Dan vind ik het zonde als hij daar dan al een groot deel van zijn vakantie uren aan moet spenderen. Want dat betekent dat er onder aan de streep ook minder dagen overblijven om samen (met of zonder kinderen) andere dingen te doen.
     
    Roosje35 vindt dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.522
    6.217
    113
    zuid-holland zuid
    Dank je spruitje80! Je begrip helpt ook heel veel :thumup:De brief van de schoolarts was gewoon even de druppel. Ik heb inderdaad steeds dat stressgevoel wat jij beschrijft. Als ik een brief zie liggen met het logo van het ziekenhuis of ggd-instelling erop krijg ik het al benauwd over wat ik nu weer moet regelen.
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou, ik vind dat dat toch echt beter georganiseerd kan worden. Schoolarts is in België met de hele klas, tijdens de uren. Juf gaat mee, dus. Schoolfotograaf is ook op school, met de juf. Waarom moeten voor zoiets ouders betrokken worden?

    Al die extraatjes van spelen, dat is gelukkig minder in België. Sport is meestal 's avonds na de werkuren, aangezien een schooldag hier gelukkig ook langer duurt dan in Nederland.

    Kunnen de andere doktersafspraken niet 's avonds?
     
    Neuzeke en Ansel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina