Afspreken na school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kikker84, 29 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikker84

    Kikker84 Lid

    9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Ik heb een beetje een dilemma. Onze dochter van 4,5 zit sinds dit schooljaar op school. Het gaat heel goed, en we horen alleen maar positieve verhalen. Door ons beide werk, gaat ze 3 dagen in de week naar de bso. Die ene dag dat ze niet naar de bso gaat, is het sinds een aantal weken zo dat ze perse wil afspreken. Op zich prima natuurlijk, ik vind het alleen maar tof om te zien dat ze nu al zoveel contact maakt. Ik heb alleen een klein beetje het idee dat ze zichzelf soms uitnodigt (zoals vandaag dus). De mama's zijn ok hoor en ik denk zeker dat er nee wordt gezegd als het echt niet kan of het andere kindje niet wil. Maar onze dochter kan, als iemand niet wil of kan afspreken, nogal een keel opzetten zeg maar. Ze huilt dan heel het schoolplein bij elkaar. Nu kan ik me daar op zich best goed overheen zetten, maar ben een klein beetje bang dat de andere kinderen dat vervelend vinden en dan toch toegeven ofzo. Niet helemaal dat laatste, maar weet niet zo goed hoe ik dat anders moet verwoorden. Ik weet niet zo goed hoe ik daarmee moet omgaan eigenlijk. Ik wil niet dat onze dochter door tranen op te zetten merkt dat ze haar zin krijgt. Probeert ze de laatste tijd thuis ook. Ze kan er een heel "drama" van maken als ze haar zin niet krijgt. Is dit een welbekende fase? Zijn er misschien mensen met tips hoe hiermee om te gaan??
     
  2. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Onze dochter kan ook een vreselijke keel op zetten. Gewoon niet toegeven. Ik zou je dochter aanleren dat jij degene bent die afspraken maakt. En zou dat dus om teleurstelling te voorkomen ook niet op het schoolplein maken. Maar telefonisch. Of via app oid.
    Onze dochter mag aangeven met wie ze wil spelen maar ik ben degene die de afspraak tot stand brengt. En ook zeker niet elke week..
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Hier gaan ze 2 dagen naar de bso en 1 dag opa en oma. Bij opa en oma mogen ze soms af spreken.
    Bij mij meestal ook wel. Bij de jongste hou ik de afspraken kort (max 2,5 uur) oudste mag langer, die zie ik wel een keer verschijnen. Het scheelt dat zij ook een vast clubje heeft die kind aan huis zijn.

    Afspraken regelen ze zelf, ik bepaal alleen de eindtijd in overleg met de andere ouder.

    Als ze niet mogen afspreken zeg ik dat de dag van te voren, dan is het vaak wel goed. En soms is het niet goed en hebben ze pech. Ik loop dan wel met een huilend kind naar huis maar jammer dan...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Misschien is ze inderdaad aan het uitproberen hoe ver ze kan gaan/hoe ze wel haar zin krijgt? En/of misschien vindt ze het lastig om er mee om te gaan. Hier was (en is ;)) een keel opzetten omdat iets een keer niet kan of mag, dat het de volgende keer ook niet gaat gebeuren. Wel geef ik ze daarnaast handvatten hoe ze anders, maar ‘sociaal wenselijk’ kunnen reageren. Zelfde met lastig doen als ik ze op kwam halen; prima, dan krijgen ze een uitleg wat ik van ze verwacht als ik ze op kom halen en een waarschuwing en als het een tweede keer gebeurt, dan is het daarna even klaar met afspreken.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Je kunt van tevoren aangeven wat je verwacht van je dochter “je kunt vragen of X wil afspreken, als ze niet kan dan zeg je ‘oké jammer’ en kom je terug naar mama”

    En natuurlijk consequent zijn als ze wel gaat gillen. Dus zeker niet toegeven, oppakken en naar huis. Thuis bespreken wat er gebeurde en afspraken maken voor de volgende keer, en daar herinner je haar dan weer aan als ze wil afspreken.

    heeft ze vaker moeite met situaties dat ze haar zin niet krijgt? Hoe doet ze dat op school? Misschien kun je de juf nog om tips vragen?
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Bij sommige kinderen werkt dat en gaan ouders over stag. Misschien heeft ze dat een keer gezien.

    Smorgens afspreken of ze die dag wel of niet mag spelen. Mag ze wel kan ze het gaan vragen. Kan of wil een kindje niet is dat pech maar zeker niet een keel opzetten. sommige gaan het hele plein af zo dat ze maar ergens kunnen spelen. Dat deden we ook nooit. Bij wie zou je willen en dan overleggen met kind/mama.

    Het enige wat echt vervelend is als het kind ja zegt en vervolgens met een ander gaat spelen. Dan mocht hij wel huilen want dat snap ik. Bij hem was afspraak is afspraak terwijl andere op die leeftijd het nog al eens vergaten of toch wat anders willen. Dan ging ik samen metnhem wat leuks doen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Ik zie bij ons op het plein een aantal kinderen die persé af willen spreken. Als je eerst bij mijn dochter komt, prima. Als ik vierde keus ben, zeker niet. En als je gaat gillen al helemaal niet. Ik weet niet of je dochter het zo doet, maar dat zou dus mijn reactie zijn en ik leer mn dochter ook dat ze geen tweede keus hoeft te zijn ;) niet over zielig dus ;)
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ik hoor dat ze af willen spreken, ga ik altijd naar de andere ouder en dan kun je wel een beetje peilen of ze het écht willen. En bij de minste twijfel van mijn kant - ga ik wel akkoord soms - maar houd ik de afspraak korter dan ik anders zou doen.
    Of ik stel voor dat ze naar ons komen...

    Maar hier op het plein - met name bij de kleuters - is er regelmatig wel één die brullend het plein verlaat omdat hij/zij niet mag afspreken. Zéker deze periode... als ze al wat vermoeider zijn door de prikkels van december. De meeste ouders zijn er niet meer zo van onder de indruk heb ik het idee ;) . En m'n dochter mag best 2e keus zijn - soms kunnen ze ook gewoon niet kiezen.. maar je hebt ook kindjes die gaan 'shoppen' - maar die haal je er vaak zo uit.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    N vind het ook moeilijk als het een keer niet kan.
    Hier regelen ze het altijd zelf en gaan ze het zelf vragen aan de desbetreffende ouder.
    Bij N zorgt dat nog wel eens voor tranen.. vooral bij zijn beste vriendje.
    Zijn moeder en ik appen tegenwoordig om alvast een dag af te spreken.

    N mag op maandag en dinsdag spelen.
    Woensdag en vrijdag gaat ie tot januari naar de bso.
    Op donderdag mag die alleen bij zijn beste vriendje spelen.
    Dat jongetje is heel rustig en dat zorgt ervoor dat N ook minder vermoeid is.

    C mag wel spelen met wie ze wilt op donderdag maar die meiden gaan knutselen of gaan de hort op door de wijk.

    vanaf januari mogen ze 2 dagen in de week niet spelen.
    Gewoon om de rust te bewaren.
    en als ik merk dat het teveel word of dat ze te moe zijn dan mogen ze ook niet.
     
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #10 hummeltje5, 30 nov 2021
    Laatst bewerkt: 30 nov 2021
    Toen onze zoon net begon wilde hij ook heel vaak afspreken.
    Omdat ik toen nog niet alle gezichten behorende bij de namen van de kindjes kende zei ik dan tegen hem: is goed, ga X. maar zoeken en vragen of hij het ook wil (kleuters kunnen soms ook iets in hun hoofd hebben wat een andere kleuter helemáál niet wil namelijk ;)) en dan vraag je het daarna aan zijn papa/mama (ik liep dan altijd meteen mee zodat ik de gezichten leerde kennen en ook alvast kon proeven welke richting het op ging, zodat ik zelf ook af en toe in kon springen als het nodig was).
    Het gebeurde regelmatig dat ie X. niet kon vinden.
    Vervolgens bedacht ie zich dat ie dan wel met Y. wilde spelen, maar zelfde verhaal: ook Y. vond ie dan niet.
    Kwam ie dan Z. tegen vroeg ie het daaraan. Soms met geluk maar kwam ook voor dat het niet kon.
    Tsja, dan houdt het ook voor mij een keertje op want ik hou en niet van dat geshop en ik ga niet staan wortelschieten :p
    Die periode van frustratie gaat echt wel over. Vaak met behulp van duidelijkheid van jouw kant uit.

    Wat ik dus zou doen: duidelijk én de komende tijd herhaaldelijk aangeven dat het nou eenmaal wel eens gebeurt dat een ander kindje niet kan of wil.
    Geef desnoods een voorbeeld van wanneer het niet zou kunnen: als iemand naar de tandarts/BSO/zwemles moet bijvoorbeeld.
    Maak ook meteen een afspraak met je kind: kan kind 1 niet, dan mag je kijken of je een ander vriendje/vriendinnetje ziet en het daar aan vragen.
    Kan/wil die ook niet, houdt het op en gaan we naar huis (of je spreekt af dat je kind nog twéé kindjes mag vragen uiteindelijk, net wat jij fijn vindt).
    Wat bij jonge kleuters ook nog wel eens wil helpen is om als ouder een voorzetje te doen richting het vriendje (en indirect zijn/haar ouder of wie 'm dan ook ophaalt): 'jammer dat het vandaag niet kan maar volgende keer beter. Misschien heb je morgen zin om te komen spelen?'.
    Of richting de ouder: 'wij kunnen doorgaans op ma/di/vr afspreken. Komt één van die dagen wellicht uit?'.
    Zo help je je kind ook wat :)

    Overigens heb ik tegen de mijne op een gegeven moment gezegd dat het handiger zou zijn als hij in de klas al af zou spreken met iemand. Dan hoefde onze zoon buiten het hek in alle drukte niet meer op zoek te gaan.
    De meeste kindjes weten ook wel wanneer ze naar bijv. de BSO gaan kortom: wanneer ze niet kunnen.

    Vlak voor schooltijd laat ik altijd even aan onze zoon weten of ie wel of niet kan spelen die dag.
    En soms zeg ik dan ook eerlijk: ik weet nog niet of je vanmiddag kan spelen, dat moeten we dan maar bekijken.

    PS: als je kind al een keer met een ander kindje heeft gespeeld kan je die ouder ook even appen of bellen natuurlijk. Maakt het soms net wat makkelijker :)
     
    Jessi79 en evaleana vinden dit leuk.
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.548
    2.398
    113
    Dat brullen op het schoolplein als een speeldate niet kan is echt niet raar hoor, dat zie ik bij ons op school ook regelmatig. Soms werkt het, en dat is ook niet erg. Als de kinderen zich maar vermaken samen.

    Mijn zoontje van 4,5 moet zelf aan het andere kindje vragen of die wil spelen, en daarna aan de ouder vragen of het kan en mag. Ik sta er dan wel bij, maar ga het niet voor hem regelen. Als hij wil spelen moet hij zelf initiatief nemen.

    Hij gaat niet naar de BSO en kan elke dag spelen, maar ik vind 2 a 3 dagen per week wel voldoende. De andere dagen speelt hij met buurkinderen

    Ik weet nog van mijn oudste dat het in de klas al afspreken pas werkt vanaf groep 3/4. De kleuters zijn nog te wispelturig in met wie ze willen spelen, of vergeten buiten bij het hek dat ze al een afspraak hadden gemaakt.
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.998
    5.133
    113
    Ik vind het niet zo erg als kindjes eerst Pietje vragen, dan Flipje en dan mijn kind bv - zo gaat dat bij volwassenen toch ook soms? Als ik op een vrije dag een vriendin vraag of ze koffie wil drinken, en zij kan niet, dan vraag ik een andere vriendin. Heeft niks met ‘eerste keuze’ te maken, maar gewoon met ‘goh, Fleur al lang niet echt gesproken, zou ze kunnen?’.

    Hier wordt vaak echt van te voren afgesproken, ivm bso/sport etc. Wij hebben nu bv al een afspraakje staan voor maandag. Zo ging dat bij de kleuters ook. Op de middag zelf afspreken is vaak wat chaotisch, en dan krijg je bv dat Pietje ineens al weg is, Flipje toch niet kan etc.
     
  13. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    @Kikker84 kun je met haar afspreken dat als ze gaat huilen ze dan sowieso niet af mag spreken en meteen mee naar huis gaat? Teleurstelling hoort er soms bij, maar niet als het gebruikt wordt om je zin te krijgen.
    Hier worden vaak ook al vantevoren afspraken gemaakt omdat het tegenwoordig gewoon veel lastiger afspreken is als toen wij klein waren. Met veel kindjes is het lastig omdat ze precies op tegenovergestelde dagen naar de BSO gaan, en dan nog zwemles enzo.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dochter kan op woensdag en vrijdag niet afspreken omdat ze dan moet kickboksen. De overige 3 dagen mag ze afspreken maar maar 1 van die drie dagen bij iemand anders. Ik vind het zelf namelijk ook leuk om na school nog wat leuks te doen met haar en helemaal nu het zo donker en koud is eind van de middag heb ik niet zoveel zin om voor ik aan het eten begin nog de deur uit te moeten (en dat moet ik al 2x voor kickboksen). Dus afspraken mag, maar minimaal 2x bij ons en Max 1x bij iemand anders. En als kindjes niet kunnen dan mag ze niet “shoppen” tot ze wel iemand gevonden heeft dan is het pech. Maar ze vraagt er niet elke dag om, vooral met droog weer vind ze het ook leuk om met de buurtkinderen buiten te spelen.
     
  15. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Goh, wat zijn sommigen hier fel op het "shoppen" van kleuters. Moeders die zich te goed voelen om 4de keus te zijn (hun kind, maar quote hieronder maakt het haar zaak). Nou en? Volgens mij vinden kleuters vaak bijna de hele klas wel lief en leuk en beginnen ze logischerwijs bij kindjes die ze al wat beter kennen, dat voelt ook het veiligst natuurlijk, maar dat betekent niet dat jouw kind dan niet goed genoeg is als hij/zij pas als 4de gevraagd wordt. Juist leuk toch, dat ze dan ook een keer samen spelen?

    Ik sta echt te kijken van sommige opmerkingen hier.
    Deze bijvoorbeeld. Het gaat om kleuters he
     
  16. Zweden

    Zweden Bekend lid

    14 nov 2011
    705
    78
    28
    Haha, ik moet wel lachten om jouw botte reactie hier, maar ik ben het er ook wel mee eens. Inmiddels is mijn derde kind een kleuter en we hebben alles al wel eens meegemaakt hier. Die jonge kleuters moeten nog zoveel leren en doen soms de mafste dingen, proberen allerlei gedrag uit en leren op die manier in echt korte tijd wat wel niet handig is op sociaal gebied. Dat eerste kleuterjaar zie je je kleine kleuter echt zo enorm veranderen, ik vind het knap. Ze leven nog veel meer in het moment dan oudere kinderen of volwassenen en hebben hun emoties nog niet zo goed onder controle. Huilen als een afspraak niet door kan of niet op de gewenste plaats ("ik wil bij jou spelen", "nee ik wil bij jou" en er dan niet samen uitkomen en de hele speeldate gaat niet door:roflmao:), het komt echt veel voor. Nou ja, dat gaat wel weer over hoor. Hier was het vaak ook een teken dat kind gewoon eigenlijk te moe was voor een afspraakje, beter een andere dag dan.
    Ik liet/laat ze het zoveel mogelijk zelf uitvogelen, beetje hulp hier en daar en stel ook wel grenzen als ik zelf geen zin heb of zie dat kind eigenlijk te moe is. Elke dag (naast 2 dagen bso) afspreken mag als het past in de structuur van sporten e.d. Maar dan wil ik wel nog een beetje een gezellig kind bij het ophalen/einde van speelafspraak want anders mag je het volgende week pas weer proberen.
    Sommige kinderen gaan de halve klas langs om een afspraak te regelen, die hebben vaak nog veel energie. Anderen houden het bij 1 of 2x per week, zeggen gewoon "nee" op een speelverzoek en spelen lekker thuis. Allemaal best.
    Vaak spontaan op het schoolplein afspraakjes maken, soms als het niet uitkomt op die dag maken we een afspraakje voor een andere dag. De ene week hebben we bijna dagelijks 1 of meer vriendjes over de vloer, andere week bijna niet. Ik hou ervan om het een beetje flexibel te houden en per dag te bekijken.
     
  17. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Oeps, sorry als ik bot was. Ik was gewoon vooral verbaasd eigenlijk ;) .
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    je hebt daar best gelijk in. Maar mijn dochter mag niet “kindjes shoppen” omdat ik het zo onaardig vind overkomen. Fleur, Sofie en Lina konden niet dus wil jij dan bij me spelen? Als andere kindjes “shoppen” en mijn dochter wil afspreken zeg ik geen nee. Zolang dochter het leuk vind, dan vind ik het prima.
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier gaat het eigenlijk exact hetzelfde.
     

Deel Deze Pagina