Afvallen met whey proteïne

Discussie in 'De lounge' gestart door baby90, 5 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

    baby90 Fanatiek lid

    10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Ik wil een snelle start maken, probeer het al lang maar het lukt gewoon niet anders. Ik heb lipoedeem én pcos..

    Ik heb lang geleden al eens whey proteïne sochtends door mijn yoghurt gedaan en ik zat vol en smaakte prima. Maar die ik gebruikte wil ik niet meer gebruiken na een klein incident:|

    Ik wil dus weer beginnen mijn ontbijt te vervangen en eventueel de lunch. Maar wellicht dat ik hierdoor te veel proteïne binnen krijg?

    Is het beter om whey proteïne door de melk/yoghurt te doen of echt te gaan voor "maaltijdvervanger." Dat zal ik dan ook door de melk of yoghurt doen..

    Wie weet dit?

    En ja, gezond en evenwichtig dieet is beter. Graag hulp met mijn vragen en geen commentaar op deze wijze:D
     
  2. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Eiwit poeder is geen vervanger voor een maaltijd. Rondje Google legt je het "nut" ervan uit. Ik zie het eerder als soort supplement.

    En ook al wil je niet horen, crashen is 100% garantie voor 3x zo snel aankomen erna. Je zet je lijf in standje overleven dus alles wat het daarna ineens binnenkrijgt gaat opgeslagen worden..
    Quick fix betaal je hoge prijs voor achteraf.
     
    Jessi79, GossipGirlxoxo en Sado vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.784
    25.860
    113
    Vrouw
    Met welk poeder je moet gebruiken kan ik je niet helpen.
    Ik kan me wel voorstellen dat het je ontbijt wat vullende maakt en dat je daardoor makkelijker afvalt.

    Er zijn ook yoghurt-achtige producten met extra eiwit. Die zou je ook kunnen proberen.

    Om erachter te komen of je te hoog in eiwit zit (is udd niet gezond) kan je je eten een poosje bijhouden in een app. Zelf ben ik erg tevreden over de eetmeter van voedingscentrum. Die geeft zeer uitgebreide adviezen tav gezond eten, juiste verhoudingen en hoeveelheden.

    Wanneer je ook flink erbij gaat sporten kan je zeker extra eiwit pakken.

    Maaltijdvervangers zou ik niet aan beginnen. Gewoon gezond met de eiwit boost die je jezelf wil geven.

    Verder eens met wat gezegd is. Snel afvallen is vaak ook snel aankomen.
    Kom je er niet uit zelf, dan kan een diëtist je wellicht beter helpen. Ik lees goede verhalen hierover in het minder snacken topic.
    Juist omdat je niet 'standaard' bent en iets hebt wat het afvallen voor jou moeilijker maakt. Een goede diëtist kan een schema op maat met je maken. En vaak wordt dit ook vergoed.
     
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Dit soort dingen bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/producten/product/wi550201/hipro-protein-skyr-stijl-stracciatella
    Ik heb daar voor mezelf wel een keer naar zitten kijken voor na de krachttraining, maar deze hebben allemaal zoetstoffen en daar kunnen mijn darmen niet goed tegen. (Meestal eet ik iets van noten met gedroogd fruit na het sporten, dat bevat eiwit, gezonde vetten en koolhydraten).

    Maar, in ieder geval, je hebt tegenwoordig best veel van dit soort bovenstaande toetjes achtige dingen, dat is misschien ook lekkerder dan whey poeder? (Ook geen ervaring mee zelf)
     
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Wat voor incident had je met je whey -poeder dan? Ik gebruik het ook iedere ochtend door mijn Skyr nog extra.
    Hou anders een paar dagen je calorieën bij in een app zodat je echt een idee krijgt van wat er naar binnen gaat. Als je al genoeg proteine hebt is het niet perse nodig en het zijn toch ook weer extra calorieën.

    Crashen is nooit goed, maar je kan het misschien meer zien als een extra steuntje in de rug. Bij mij is het meer “ik heb dat dure poeder gekocht dus moet ik wel een beetje mijn best doen ook”:D
     
    Mamafiets en owly vinden dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Zo ver ik heb begrepen gebruik je whey poeder juist voor na het sporten. Voor je spieren.

    In plaats van yoghurt zou je naar de kwark kunnen gaan. Daar zit meer eiwitten in en vult beter. (Milde magere kwark van de melkkan is erg lekker) ik gooi er zelf muesli in. (Zonder suiker)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Ik ben dmv een voorgeschreven menu nu 4 kg afgevallen in 2 weken. Als dat snel genoeg is, kan ik de menu’s wel delen.
     
    masami en Asil vinden dit leuk.
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    eiwit vult idd beter dan bijv. brood. dus ik eet iedere ochtend een portie skyr, dit heeft ook veel eiwitten. ik kijk altijd naar >10 g eiwit per 100 gram product. dit zijn vaak skyr of eiwit rijke kwark.
    ik hou daardoor sochtends langer een verzadigd gevoel en ga minder snel snacken en snaaien.
    verder probeer ik zo veel mogelijk groentes te eten, de vezels en voedingsstoffen in groente helpen ook bij dat verzadigde gevoel, zonder dat er direct veel kcal in zitten.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    afvallen is uiteindelijk minder voeding innemen dan dat je verbruikt. maar wees voorzichtig met te snel willen afvallen. dat is gewoon niet duurzaam voor je lijf.
    als je 1 kg per week wilt afvallen, dan is dat 7700 kcal minder innemen. dat zou per dag 1100 kcal zijn. een normaal persoon heeft ca 2000 kcal nodig, dan zou je nog maar 900 kcal per dag mogen nuttigen. dat is gewoon niet lang vol te houden.

    wat goed is voor sneller afvallen, is meer verbranden, dus bewegen, en wat spiermassa krijgen, spieren verbranden meer voedingsstoffen.

    heel veel succes met je afval race @baby90 , ik ben er ook mijn leven lang mee bezig. en nog steeds te zwaar!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen, ga naar de dietist. Ik zou nooit zomaar met extra eiwitten beginnen als je niet weet of je daar behoefte aan hebt, eiwitten zoals whey of de eiwitrijke producten zijn voor mensen die sporten en of veel bewegen.

    Als jij nauwelijks beweegt en het gebruikt als maaltijd vervanger kom je sowieso aan omdat je te weining calorieen binnen krijgt, de eiwitten hebben dan 0.0 functie.

    Tal van dietisten die weten wat werkt bij PCOS en Lipoedeem. Crashen is gegarandeerd te mislukken en voel je je achteraf alleen maar kutter door. Begeleid afvallen, max 1 kg per week (of meer bij meer overgewicht) is wat je wilt. Die kilo's blijven er dan vanaf.

    Als je weinig tot geen kennis hebt van voeding, en de functie ervan, zou ik niet experimenteren want dat leid tot teleurstelling.

    Heel veel succes.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.150
    113
    Als je gewoon een wat voller gevoel wil zodat je bv minder zin hebt in koolhydraatrijke producten tussendoor, zou ik gaan voor bv kwark of skyr, bij de lunch gewoon een ei, wat meer peulvruchten, kip etc. En voor een voller gevoel helpen vezels ook goed. Ik zou poeders alleen toevoegen als supplement als je bv veel sport.
     
    Asil vindt dit leuk.
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waarom is dit zo volgens jou? Als je wil afvallen is het belangrijk om genoeg eiwitten te nemen, zodat je je spieren niet gaat afbreken, maar wel je vet. Mijn lifestyle coach geeft aan verhouding koolhydraten vetten eiwitten 40-30-30 waarbij minimaal 80 gram eiwit. Omdat ik vegetarisch eet neem ik geregeld Whey of Skyr. Voor de lekke neem ik een Melkunie shake, ook veel eiwitten en erg lekker.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  13. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    En dat is prima. Uit de openingspost komt niet naar voren dat ze naar een dietist of voedingsdeskundige gaat en weet hoe haar macro's het beste worden verdeeld voor haar lichaamstype en verbranding, daarom zou ik zelf niet zomaar aan whey of andere proteinen beginnen. En al helemaal niet als maaltijd vervanger.

    Gewoon een bakje skyr, of yoghurt of wat ook, helemaal prima. Ook als je af en toe high protein neemt. Het lijkt mij niet handig om alleen maar high proteine te eten of alleen maar hypro te drinken of shakes met whey als maaltijd vervanger om af te vallen. Sowieso als je vlees eter bent krijg je meer dierlijke eiwitten binnen dan waneer je vega bent en daarom snap ik dat jouw voedingsdeskundige dit aandraagd.
     
  14. Ziggy90

    Ziggy90 Lid

    9 apr 2023
    34
    49
    18
    Vrouw
    Ik zou eerlijk gezegd niet eiwitpoeder aan yoghurt toevoegen dan voeg je alleen extra calorieën aan je ontbijt toe. Kun je beter ontbijten met een schaaltje kwark. Als je met eiwitpoeder aan de slag wilt zou je ontbijt óf lunch kunnen vervangen met een shake als je dit graag wilt.

    Eiwitten verzadigen en je houdt het beter vol om met minder calorieën de dag door te kunnen maar het is natuurlijk het belangrijkste om wel al het goede binnen te krijgen. Let er op dat je wel aan de aanbevolen 25-30 gram vezels komt én aan je aanbevolen eiwitten (ik zou voor het gemak uitgaan van 1 gram per kilogram lichaamsgewicht als je wilt afvallen, 20% meer bij vega dieet). Dus lekker veel groente, 2 stuks fruit en volkoren graanproducten en natuurlijk voldoende vocht.

    Ik zie te vaak mensen die willen afvallen en dan uiteindelijk roofbouw plegen. Dus sla het goedbedoelde advies van medeposters niet in de wind. En mocht je een keer door je eigen risico heen zijn kun je "gratis" naar de diëtist. Je hebt 3 uur vanuit je basispakket ;)
     

Deel Deze Pagina