Aan iedereen die agressie tegen komt op haar werk: wat zijn bij jullie de regels? Bij ons hebben ze nml dat je het liefst blijft doorlopen zo lang als je kan.. ik ben het daar niet mee eens. Heb zelf al eens wat andere nare ervaringen gehad.. en een 'ongeluk' zit in een klein hoekje. Ik werk met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Regelmatig moeten we fysiek ingrijpen, daar kan ik wel mee stoppen. Maar een 'ongelukje' zit in een klein hoekje. Hoe denkt jullie werkgever er over? Nog iets anders.. er komen verdacht veel miskramen bij ons voor.. enerzijds zegt het niets maar het is wel apart! Ben benieuwd naar jullie reactie!
Ik werk in de psychiatrie en als je op een afdeling werkt waar je beschadigd kan raken ga je tijdens de zwangerschap op een andere afdeling werken. Standaard beleid eigenlijk. Wees voorzichtig hoor, en kweet niet of je ze draait maar je hoeft in principe geen onregelmatige diensten meer te werken als je zwanger bent.
Wat versta je onder agressie? Je kindje kan best een stootje hebben natuurlijk, het zit natuurlijk in een zak met water. Ik zou overleggen met je vk of ha. Linda
Je hebt officieel recht op bescherming tijdens je zwangerschap nadat je je zwangerschapsverklaring heb ingeleverd. Ik zou het aankaarten bij je verloskundige (zo snel mogelijk) en dan een gesprek aangaan met de arbo-arts. In principe is je kindje nog goed beschermd, maar als je baarmoeder wat verder omhoog komt verderop in de zwangerschap, dan kan een trap inderdaad schade aanrichten. Sterkte!
Mij mij op mn werk (verstandelijk gehandicapten), waren er zover ik wist geen regels, en toen ik had verteld dat ik zwanger was, en dat ik dus bepaalde clienten niet alleen wilde begeleiden, werd hier niet naar geluisterd, met als gevolg een stoot in mn buik en daar lag ik! En niemand die iets deed! Voor mij een reden om er mee te stoppen....Maar goed ligt dus ook aan je werkgever. En heb trouwens niks aan die stoot over gehouden hoor, maar je schrikt je helemaal kapot!
Ook al heeft je werkgever hier geen regels over opgesteld, het is wettelijk verplicht zwangere werknemers te beschermen. Of dit nu wel of niet in je arbeidsvoorwaarden, contract of reglement staat. Kijk anders even op deze link van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/ds ... type_id=15
ik werk op een afdeling waar vrij veel demente bewonders zijn die agressief gedrag vertonen, slaan, stampen. op zich word er bij ons geen rekening mee gehouden, maar als ik zo iemand moest wassen heb ik aan een collega hulp gevraagd en in de meeste gevallen stelde die collega wel voor dat zij die persoon van mij zouden overnemen, en anders zorgden ze er gewoon voor dat ik stond waar de persoon niet zo aan mij kon of toch zeker niet aan mijn buik.. persoonlijk vind ik wel dat ze daar iets tegen mochten doen, maar zal van werk tot werk afhangen.
Bedankt allemaal! Ik heb te maken met agressie in allerlei soorten en maten. Maar ik maak me natuurlijk ongerust over de (on)bedoelde gerichte fysieke agressie, waarbij je mogelijk gewond kan raken. Wij zijn getraind om daar op in te springen en mee om te gaan. In principe kan ik wel uit een conflict stappen en blijven en krijg ik daar de ruimte voor. Maar je kan niet alles voor komen. Meestal zie je het vantevoren aankomen en bouwt het zich op, soms niet.
Ik herken het hoor,bij mij op het werk zijn er geen hele duidelijke regels, je mag zelf een beetje aangeven wat je wilt. Maar ja agressie kan inderdaad toch voorkomen, ook als je daar in princiepe uit wilt blijven. Ik heb het met de huisarts overlegd, die vertelde me dat het in het eerste en tweede tremester van de zwangerschap geen kwaad kan om zelf een stomp op je buik te krijgen. Dit kan in de laatste maanden pas kwaad. Toch ontwijk ik situaties het liefst en collega's zijn ook wel zorgzaam. Maar ik denk dat er in je CAO ech we iets met staan hoor!
Ik werk in de verstandelijk gehandicaptenzorg, nu op een groep met wat lichtere agressie, maar heb ook op ibg groep gewerkt waar mensen die zwanger waren zelf aan mochten geven of ze op een andere groep wouden ja of nee. Je hebt er dus echt recht op en ik zou er ook zeker gebruik van maken!
Ik heb mijn cao nageplozen en er staat niets concreets over in, alleen dat je met je werkgever een RI&E (risico inventarisatie en evaluatie) in moet vullen. Daar ga ik dan maar op aandringen. En eventueel gesprek vragen met arbo-arts. Maar ja, die moet al die andere zwangeren toch ook gezien hebben? Ik snap gewoon niet dat er geen duidelijke afspraken over zijn. Bijvoorbeeld t/m de 4e maand draai je nog volledig mee, daarna extra en dagdiensten, of zo. Ik kan niet verplicht worden onregelmatig te werken, stond er in. Dus die troef heb ik in handen!
Je kan dit aangeven bij de inspectiedienst. Wettelijk gezien mogen zwangere vrouwen geen nachtdiensten meer draaien en je baas moet passen werk vinden als je een risco vol beroep heb. Dit hoeft niet eens in je cao te staan dit is een wet. Heb het ooit ergens gelezen ben alleen vergeten waar, maar dat jij in je recht staat, staat vast Ik zou echt geen risco nemen. Ik heb zelf op een afdeling gewerkt met agressieve oudere mensen en daar mochten zwangere vrouwen meteen passend werk doen. Deze mensen zijn gewoon niet te vertrouwen.
ik werk zelf in de verstandelijk gehandicaptenzorg met ernstige gedragsproblemen, bij ons is het zo dat ze vervangend werk voor je moeten zoeken binnen de organisatie gedurende je zwangerschap als dat nodig is, wat is het risico echt? als er sprake is van een ook maar iets verhoogt risico dan moet je daar tegen beschermd worden. vaak betekent dit wel dat je al voordat je de 12e week bereikt toch zal moeten vermelden dat je zwanger bent, vootal ook omdat die eerste maanden erg kritiek zijn. ik weet niet of je lid bent van een vakbond of een werkgeversorganisatie? die kunnen je zeker helpen en eventueel bemiddelen als je er niet uitkomt met je werkgever en anders staat er misschien iets in je cao beschreven over regelgeving omtrent agressieincidenten. groetjes jose
Ik werk zelf in de gevangenis, en heb dus ook geregeld te maken met agressie in allerlei vormen. Bij mij op het werk vertelden ze mij: je mag tot aan je bevalling op de vloer blijven staan, het is hier binnen veiliger dan op straat Ook wij hebben verschillende trainingen etc gehad om om te gaan met agressie, maar hoe je het ook wend of keert, helemaal kun je je zelf niet beschermen.. Ik heb t aangekaart bij de Arbo en bij mijn werkgever, en ook aangegeven, dat ik als er hommeles uit zou breken, ik mijn collega's niet kon helpen met het 'overmeesteren' van een agressieveling, omdat je even een 2e keer nadenkt voordat je ergens op af gaat, kortom, ze stonden dus eigenlijk met een collega minder op de vloer, en dat nemen je collega's je ook niet in dank af! Ik kwam dus al snel op een centrale post terecht waar ik niet te maken had met gedetineerden en ik moet zeggen dat ik daar wel blij mee was. Je moet denk ik zelf aangeven wat je wel of niet wilt en op je strepen gaan staan, en als ze niet willen luisteren, kun je je ook altijd nog ziek melden (misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen bij ze )
He mobielfreak, Bedankt, en wat raar trouwens dat jou dat gezegd werdt. Ik blijf wel uit fysieke conflicten. Vandaag nog een behoorlijk bedreigend conflict gehad (nou ja, mijn collega, ik was erbij). Met een hele sterke grote kerel. Ook het idee dat ik niet in kan en mag grijpen is op dat moment wel erg onwennig, voelt onprettig. Ik ben nog aan het twijfelen wat ik zal doen. Maar ik ga wel voor meer duidelijkheid via arbo/ voor in het cao. Ik vind het ronduit belachelijk dat hier geen regels voor zijn. Gelukkig zijn ze op mijn werk verder wel flexibel en hebben mijn directe collega's aandacht voor de situatie.
Hoi, Ik werk in de psychiatrie en ik hoorde van een collega die in een ander team werkt (bemoeizorg voor psychiatrische patiënten met meervoudige problematiek) dat een zwangere collega van haar door een cliënt van de trap af was geduwd! Nu ik zelf zwanger ben wordt ik er helemaal benauwd van zoiets te horen. Gelukkig heb ik zelf nooit te maken gehad met fysiek geweld, wil ook niet op huisbezoek en kan dat tot nu toe aardig vermijden. In dat team wat uitsluitend met huisbezoeken werkt hebben ze de afspraak dat ze bij cliënten met potiënteel risico altijd met minimaal 2 personen op huisbezoek gaan en bij sommigen zelfs niet de woning in komen en alles in de deuropening doen. Dus deze cliënt is aan de lijst "risicogevallen" toegevoegd. Maar je kunt nie alles voorzien. Deze cliënt was tot nu toe niet bekend met agressie... Afspraken maken met directe collega's is op korte termijn het meest haalbaar. Wat bij ons afspraken zijn: huisbezoeken samen met een collega als je niet goed genoeg geïnformeerd bent over diens huidige situatie, alarminstallaties gebruiken waar ze voorhanden zijn, altijd collega's informeren als je een risicovol gesprek aan gaat, afspreken dat iemand op gehoorsafstand blijft, eventueel afspreken dat iemand na 5 of 10 minuten koffie komt brengen om te kijken hoe het gaat enz. Als collega's weten dat je zwanger bent zijn ze vast bereid dmv dit soort afspraken je wat meer tegemoet te komen. Wetten ken ik niet op dit gebied, ik heb ze alleen gezien over risicostoffen zoals radioactieve middelen en bloedproducten enzo. Ik weet niet of je dingen mag weigeren. Zat ik me ook af te vragen. Vanuit de organisatie willen ze dat wij ook meer huisbezoeken af gaan leggen, maar dat wil ik voorlopig zeker niet doen...