Al zwanger bij start als zelfstandige

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Loesdekort, 14 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesdekort

    Loesdekort Nieuw lid

    14 mei 2019
    1
    0
    1
    Vrouw
    Beste Uwv webcareteam,

    Ik vraag me af waar ik als zwangere recht op heb, als ik wil beginnen als zelfstandige.
    Ik ben op dit moment huisarts in opleiding en studeer 6aug 2019 af. Ik ben dan 19 weken zwanger.
    In principe heb ik dan recht op ww voor 6 maanden danwel kan ik meedoen met de startperiode voor 6 maanden. Kom ik als zwangere 'gewoon' in aanmerking voor deze startperiode?
    En hoe zit het dan met zwangerschapsverlof? Ik zie dat ik geen recht heb op de ZEZ uitkering omdat ik al zwanger ben op het moment dat ik als zelfstandige start. Waar heb ik dan recht op in deze periode? En loopt de startperiode dan gewoon door of wordt deze (tijdelijk?) stop gezet?
    De particuliere AOV die ik aan wil vragen, heeft een eigen risico periode voor zwangerschap dus vanuit die verzekering, heb ik nergens recht op. Hoe zit dat met een evt vrijwillige verzekering via het UWV? Is het verstandig om deze ook aan te vragen?

    Hopelijk kunnen jullie mijn vele vragen beantwoorden.

    Met vriendelijke groet,
    Loes de Kort
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Loes,

    Leuk dat je wilt gaan beginnen als zelfstandige! Ik kan mij voorstellen dat je alvast wilt weten waar je recht op hebt. Goed dat je je vragen daarover hier stelt.

    Wanneer je recht hebt op de WW-uitkering, kun je inderdaad onderzoeken of je in aanmerking komt voor de startperiode. Het is ook als zwangere mogelijk om gebruik te maken van de startperiode. Hier kun je de voorwaarden van de WW-uitkering lezen.

    Vanuit de WW-uitkering is er een recht op de WAZO-uitkering. Dit is ook het geval wanneer je gebruik maakt van de startperiode tijdens de WW-uitkering. De einddatum van de startperiode verandert niet door de WAZO-uitkering. Deze heeft namelijk geen opschortende werking op de startperiode.

    Zolang je gebruik maakt van de startperiode ben je nog verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Je hoeft je daarvoor dus niet apart te verzekeren. Wanneer de startperiode is afgelopen en je volledig als zelfstandige aan de slag gaat, kun je een verzekering van UWV aanvragen.

    Ik wens je veel succes met je plannen om als zelfstandige te beginnen!

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina