Alle ouders doen maar wat

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bootcamp babe, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Idd leuk! Maar die tik op de luier is dan wel weer erg ouderwets :rolleyes:
     
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.247
    113
    En zo is het. Iedere moeder doet wat zij denkt dat het beste is. Fles of borst, prak of rapley, samen slapen of alleen, gecontroleerd laten huilen of direct troosten.
    Ik denk dat we het opvoeden soms te serieus nemen.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.247
    113
    In de westerse cultuur is een tik absoluut not done. In vele andere culturen is het heel normaal.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Leuk artikel. Ik zou het bijna als verplicht leesvoer op de literatuurlijst van alle huidige en toekomstige zp-leden zetten. Wordt er misschien minder op elkaar ingehakt.
     
    Angel1980, Elmyra, KleineLai en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    901
    1.223
    93
    Ik denk dat dat nooit zal veranderen.. ;)

    Leuk artikel inderdaad.!
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    ....Op de luier staat er. Oftewel bij een baby/peuter o_O
    Niet dat ik het bij een ouder kind wel oké vind, maar toch.
     
  7. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Wat een heerlijk en duidelijk artikel. Mooi dat een wetenschapper zegt dat de wetenschap het ook niet altijd weet.

    @tupp helemaal met je eens.
     
  8. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wat een leuk artikel en hard nodig ook! Dat mensen zo fanatiek zijn met rapley en dat soort dingen vind ik ook weer een eerste wereld probleem dat in het topic kan. We hebben hier zo'n overvloed aan eten dat het niet erg is als een kind het overal op smeert en dat we eindeloos kunnen discussiëren over wat de beste manier van eten is voor een kind.
     
    Manque vindt dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.247
    113
    Inderdaad. De bangmakerij hier in het westen over (mond)motoriek, en dat je dat echt moet stimuleren is onzin. Volgens mij is er geen volwassene op de wereld die een slechte (mond)motoriek heeft omdat hij/zij als baby/jong kind zijn eten geprakt heeft gegeten.
     
  10. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Nou inderdaad daar geloof ik ook helemaal niks van! Ik vind rapley best een interessante methode en zou het misschien ook deels gebruiken, maar mensen moeten er niet zo om stressen. Ik eet zelf ook elke ochtend pap en drink in de middag smoothies en kan toch echt wel kauwen en zelfs praten :p
     
    Anouk2005, Adje en KleineLai vinden dit leuk.
  11. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Wat heerlijk relativerend!
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Wat een ontzettend leuk artikel! En klinkt allemaal nog logisch ook. Ik doe ook maar wat (en het meeste op gevoel en mijn logica) en nu bij mijn nakomertje doe ik sommige dingen weer anders dan bij mijn oudste dochters. En volgens mij groeien ze allemaal ondanks de verschillen prima op :D
     
    KleineLai en lies276 vinden dit leuk.
  13. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Bij het cb waar ik heen ga werd mij zelfs gezegd dat ik vanaf een maand of 4 echt wel met hapjes moest gaan oefenen omdat van een lepel eten goed voor de mondmotoriek zou zijn. Nou het zal allemaal wel. Mijn 2 oudste hebben pas vanaf 6 maanden bijvoeding gehad, soms van een lepel en soms Rapley-achtig en dat is altijd prima gegaan. Ik ga het nu gewoon weer zo doen.
     
  14. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Fijn artikel. Van mijzelf heb ik het altijd al geweten en van anderen vermoedde ik het, maar ik durfde het nooit te zeggen omdat ik bang was iemand te beledigen.
     
  15. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

  16. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Goed idee :thumup:!
     
  17. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Erg leuk artikel, een beetje relativeren kan nooit kwaad. Misschien moet deze link even standaard worden geplakt in een aantal voedings-/opvoedings-/veiligheidstopics op dit forum ;)
     
  18. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    We hebben in nl alle tijd om bezig te zijn met opgroeien en opvoeden, een luxeprobleem. Sommigen slaan daarin te ver door en vergeten dat een kind toch wel leert eten, drinken uit een beker en zindelijk wordt. Iets relaxter omgaan met opvoeding maakt het leven zoveel fijner :)
     
    amdaa vindt dit leuk.
  19. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw

    ach die cb's ook...ze zullen het vast goed bedoelen, maar soms kun je maar beter op je eigen gevoel afgaan.

    Tegen mij zeiden ze toen mijn zoontje 4 of 5 weken was, dat ik hem wel wakker in zn bed moest leggen, want anders zou hij niet leren om zelf in slaap te vallen.

    Bij de controle met 8 weken zei weer een andere medewerkster van het CB dat er niks mis is om bij mamma te slapen en dat hij helemaal nog niet wakker in bed hoeft. Zou vanzelf goed komen.

    Ik heb ook een zoon van 8. Ik heb nooit aan zindelijkheidstraining of rapley of wat dan ook gedaan met hem. Hij was prima in staat om zelf aan te geven wanneer hij waar aan toe was.
    Rond 2,5 jaar was hij overdag zindelijk en aantal maanden later ook de nachten. Het aantal ongelukjes zijn op 1 hand te tellen en 's nachts heeft hij nog nooit in zn bed geplast en voordat hij naar de kleuterschool ging kon hij zelf zijn billen vegen.
    En hij eet ook prima. Net als zijn klasgenootjes waarbij ik ervan overtuigd ben dat de ouders van zijn klasgenootjes echt niet allemaal dezelfde opvoedmethodiek hanteren als ik en daar is dus ook niks mis mee. Uiteindelijk kunnen ze allemaal wat ze moeten kunnen en dat is goed.
     

Deel Deze Pagina