alleen buiten spelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamabeer, 30 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    wanneer kunnen kinderen eigenlijk helemaal alleen buiten spelen?

Lex is nu 4,5 en de kinderen hier in de buurt spelen al alleen buiten met een jaar of 3 en ze komen ook vaak hier aan de deur voor hem mee naar buiten te krijgen...maar ik vind hem daar nog veels te klein voor. Hij kijkt nog niet goed uit voor auto's enzo en we wonen 3 straten van een drukke weg af. Vele zeggen dat ik me niet moet aanstellen en hem moet loslaten..maar dit vind ik echt veels te vroeg!

Met welke leeftijd ging jullie kindje alleen buiten spelen? ik dacht meer aan 6 jaar ofzo

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.249
    6.770
    113
    Ja inderdaad. Ik vind 6 ook een goede leeftijd. Eerder eigenlijk liever niet. Misschien met 5 maar dat ligt eraan ( hoe ze dan is met verkeer et cetera)

3. Writer

Writer Niet meer actief

als je liever niet wilt , nog niet gerustgesteld over , moet je zeker niet doen , dat andere makkelijker met dat soort dingen omgaan moeten ze zelf weten
    ik vind het heel irritant als andere zeggen , maak je niet zorgen anderen doen het toch ook;) ,het is jou kind , je laat hem allen buiten spelen wanneer je beetje idee hebt dat het wel met gerust hart allen kan achter laten .dan pas doen

hier gaan ook somige kinderen van 3 al naar buiten , ik vind het echt niet kunnen , ze zijn nog steeds peuters zien/beseffen het gevaar nog niet .somige zijn nog bang voor honden,of andere dieren zien ze iets waar ze bang voor zijn ,rennen,steken ze straat zo over

mij dochter van 7 gaat sinds kort met vriendinnen buiten spelen , ja we woonden op flat dus vond eng om haar allen te laten spelen , ze kon ook niet voor de deur maar paar straten verder dus dat doe ik niet zo gauw hoor

sinds we verhuisd zijn in eengezins huis , mag ze ( niet allen) maar altijd met iemand , een vriendin ofzo buiten naar speeltuin spelen )

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hier ook kindjes van 3 jaar, ik vind het echt onverantwoord!
    Gewoon wachten tot het voor jou goed voelt hoor...

5. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    ja hier was zelfs al door iemand de roddel gemaakt dat ik me kinderen extra binnenhoud ik sluit ze af voor de buiten wereld
    maar ik zie het echt niet zitten en hij gaat ook absoluut niet naar buiten. Zodra ik op de weg naar zijn school merk dat ie het goed doet over straat dan mag ie wel buiten spelen. met 6 jaar mag ie pas tot die tijd kan ie gerust in de tuin spelen. Beter zo dan dat ie straks onder een auto ligt

bij mijn ouders mag ie wel voor de deur spelen maar hun wonen in een echte speelwijk zeg maar...die hebben een groot plein voor de deur waar eigenlijk vrijwel geen auto's komen

6. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn oudste was een jaar of 6 de jongste was niet te houden toen hij 4 was. ze gingen dan samen, maar ze mochten niet verder dan de blok rond.en ik hield ze vanuit huis scherp ind e gaten.mijn oudste had een horloge om en ze moesten zich elke 15 min melden in het begin. ik had best moeite met het fenomeen loslaten. nu met lars wachten we veel langer want de tijd is toch veranderd in de afgelopen 10 jaar en we wonen op een drukker gedeelte van de stad nu. dus dat zal echt niet voor een jaar of 6/7 zijn. eerst maar eens zien hoe zijn karakter zich ontwikkeld. ik zou me niks aantrekken van wat de buurt doet of zegt. gewoon op je eigen gevoel afgaan.

7. Writer

Writer Niet meer actief

oh meid maak je niet druk hoor , ze hebben altijd wat te roddelen ,
    zo roddelen vast genoeg mensen over kindtjes die met 3 jaar naar buiten gaan;)

ik vind het ook irritant dat mensen mij als overbezorgd moeder zien,maar maak me niet echt druk over , heb idd dat liever dan mij kind onder auto8)
    zo mocht vorige keer mij dochter bij iemand spelen ,ze wonen aan de andere kant van weg (drukkte straat mag 50 rijden)en je hebt helemaal geen zicht weg loopt beetje rond)
    ,had duidelijk gezegd ik wil haar liever of zelf ophalen , of hun haar brengen , was allemaal goed ze zouden haar naar huis brengen , even later komt dochterlief met hun dochter naar huis:(was pissig zeg , had het echt duidelijk gezegd ,ze luisteren gewoon niet , vonden ze heel gewoon want hun kind steekt ook allen over ,nou ze mag daar niet meer spelen hoor

8. mier47

mier47 Lid

5 dec 2008
    22
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    puttershoek
    hallo,

natuurlijk moet je op je moedergevoel afgaan, dat is vaak het beste,
    wij wonen echt in een kinder buurt met een plein achter dus bij ons mag mijn dochter wel alleen naar buiten met 3,5/4 jaar maar dan nog ga ik heel vaak kijken, en het ligt ook aan het karakter van je kindje, ( roekeloos of juist heel voorzichtig)!
    ik weet zeker dat ik mijn dochter met een gerust hart naar buiten kan doen alleen want ze heeft een karakter waarbij ze niet in zeven sloten tegelijk loopt, maar toch ben ik zelf best weleens bang dat ze word meegenomen door iemand, maar goed dat kan ook nog gebeuren als ze 6 of 8 jaar zijn, kinderen zijn altijd makkelijk te lokken.
    succes!!!!!!!!!!!!!!
    en ze kunnen nog lang zat buiten spelen ha ha!

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb nog geen idee, alleen wel dat ik het nog te vroeg vind. :D

Bij m'n ouders in de wijk stond vorige keer een jongetje van 1,5 a 2 jaar ineens met z'n fietsje voor onze auto.:$ Toen kwam op een slakkegangetje moeders maar eens aan, maar een kwartiertje later reed hij weer met z'n fiets op straat! :$
    Zie ook heel vaak kinderen daar rond een jaar of 2/3 en dan met een groter broertje of zusje van 5/6 (die ze dan vervolgens totaal uit het oog verliezen in hun spel, heel logisch ook).
    Het zijn daar wel woonwijken waar je niet snel mag rijden, maar niet iedereen houdt zich daar helaas aan.;) En als zo'n klein kindje met 30p/u geraakt wordt, is dat ook al hard genoeg! En als ze zo klein zijn beseffen ze het gevaar ook niet.(zoals dat kleine jongetje dus;))

Zo'n dingen vind ik echt onverantwoord!

10. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik vind het voor nu echt nog onverantwoord. Maar ligt idd ook aan de wijk. Vaak in zo'n wijk met zo'n plein is het vaak al wat anders, maar dan nog zal ik zelf met een stoel erbij gaan zitten... Een ongeluk zit in zo'n klein hoekje met die kleintjes...

Gewoon je gevoel afgaan en niks aantrekken van de roddels in de wijk ;) Het is jouw kind, jouw keuze!

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.715
    18.661
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk inderdaad dat het helemaal afhankelijk is van de wijk. In het huis waar we nu wonen zal het langer duren voordat ons kind alleen buiten mag, dan als we nog in ons vorige huis gewoon hadden. Ons eerste huis stond op een pleintje met in het midden een speeltuintje met een hek erom. Ik kon vanuit de woonkamer het hele speeltuintje zien. Daar kan een kind best vanaf een jaar of vier alleen spelen, vind ik.
    Nu wonen we gewoon aan een straat. Het is een rustige straat hoor, dat wel. Maar er is weinig plek om te spelen recht voor de deur. Eigenlijk alleen de stoep. En ik wil echt niet dat een vier-jarige straks alleen naar het speeltuintje 2 blokken achter ons huis gaat waar ik hem / haar niet kan zien. Dus zal dat langer duren. Geeft niks, ga ik lekker mee.

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat het afhangt van je kindje en van de buurt. Wij wonen heel dichtbij een speelpleintje, als we aan dat pleintje zouden wonen zou Mirre denk ik wel met 4 jaar alleen naar buiten mogen. Nu moet ze eerst een weg oversteken ... dus ik weet niet of dat al mag over 2 jaar ... hangt zo af van hoe ze dan is, kan ik nu nog niet overzien.

En verder gaat het erom wat jij vindt en voelt. Jij kent je zoon het beste ;). Als je met zn 10e nog steeds zo denkt, moet je misschien even bij jezelf te rade gaan :D

13. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Mijn middelste speelt nu ongeveer 2 maandjes alleen buiten.
    Wij wonen in een woonwijk maar hebben geen stoep.
    Dus er moet hier wel opgelet worden en ze moeten netjes aan de kant lopen.
    Damiën word 14 juli 5.
    Hij heeft 2 vriendjes van 5 (zitten bij hem in de klas) die net buiten mijn straat wonen.
    Daarachter is een speelpleintje.
    Hij mag van mij kijken of zijn vriendjes thuis zijn en dan terug komen om even te melden of ze er wel of niet zijn.
    Ook zijn vriendjes mogen niet verder dan het speeltuintje.
    En hun ouders hebben recht zicht op het speelpleintje.
    Dus er word ook op Damiën gelet als ze samen spelen.
    Damiën ziet zijn zus ook buiten spelen en heeft er ook meer behoefte aan.
    Ik controleer regelmatig stiekem ook nog even of hij is waar hij hoort te zijn ;)
    Hij komt ook netjes regelmatig naar huis (plasje doen, drinken of snoepje halen enz.)
    En als hij bij zijn vriendjes naar binnen wilt komt hij dat netjes vragen.
    Tot nu doet hij het heel erg goed.
    Ik merk ook dat hij er heel erg veel behoefte aan heeft.
    Zeker nu zijn vriendjes ook met regelmaat voor hem aan de deur komen.
    Tuurlijk vind ik het zelf ook nog hartstikke spannend.
    Hij speelt ook nog niet alle dagen buiten hoor.
    We gaan het verder wel rustig opbouwen.

14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik denk dat het sowieso afhankelijk is van het soort kind dat je hebt en in wat voor omgeving je woont.
    Ik woon op een flat en mijn zoontje is twee en hij mag gerust hier voor op de gallerij alleen spelen. Ik ben dan natuurlijk wel in de buurt, in de keuken bezig ofzo. Hij weet heel goed tot hoe ver hij mag, dat hij de trap niet af mag en de hoek niet om. En ik weet dat hij dat niet doet. En als hij dat al zou doen zou het niet zo heel erg zijn omdat hij dan nergens naar toe kan en er hier zoveel sociale controle is..
    Maar het dochtertje van een vriendin van mij is bijna 3 maar die kan je echt niet alleen op de gallerij laten (woont in dezelfde flat) ze klimt overal op en gaat dus wel verder dan dat ze mag. Als zij erbij is mag mijn zoontje ook niet op de gallerij spelen, want dat gaat zij verder en mijn zoontje vindt haar groot en met een groot iemand mag dat natuurlijk wel.
    Ik denk dat hij volgend jaar wel alleen buiten zal mogen spelen, maar we hebben hier een soort van binnentuin, met zoals ik al zei heel veel sociale controle en ze kunnen nergens heen en ik kan hem goed in de gaten houden vanuit mijn huis.

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.021
    3.799
    113
    Mensen hebben altijd wat te zeuren. Nou, hier blijft ze voorlopig ook nog lekker thuis spelen of met ons erbij naar het speeltuintje of op de driewieler in de steeg. Misschien vanaf een jaar of 4, woon in een aardig kindvriendelijke wijk.
    In onze vorige buurt speelden wat buurkinderen al vanaf 2 jaar alleen buiten. Zag regelmatig het kind van de achterburen op blote voeten over straat lopen, ik denk dat hij toen zelfs nog geeneens 2 was, die moeder was nergens te bekennen. Onverantwoord!
    Laat ze dan maar denken dat ik een overbezorgde moeder ben, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Vroeger speelde ik ook al best jong buiten, maar we woonden aan een plein met veel andere kinderen, de buurvrouwen hielden allemaal wel een oogje in het zeil.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.224
    4.457
    113
    Ik woon in een woonwijk maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Kylian nu alleen buiten te laten spelen.
    En dat terwijl het speeltuintje naast mijn huis ligt, ik heb er alleen geen zicht op.
    Zijn vriendjes spelen natuurlijk al lang alleen op straat, ze fietsen midden op straat, voetballen midden op straat (terwijl er naast mijn huis een trapveldje is) en papa en mama worden boos op de auto's omdat die (volgens hun mening) te dicht langs hun kind heen rijden (ja hallo je kind speelt midden op straat;)).

Dus gaan wij elke dag na het warme eten naar buiten en dan kan hij lekker met de andere kindjes spelen terwijl mama een oogje in het zeil houdt.

Voor de rest mag hij lekker achter het huis spelen.

Groetjes Anita

Deel Deze Pagina