Alleen buiten spelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door SushiLover123, 16 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe oud liet jij je kind zonder toezicht buiten spelen?

  1. jonger dan 4 jaar

  2. 4 jaar

  3. 5 jaar

  4. 6 jaar

  5. 7 jaar

  6. 8 jaar

  7. 9 jaar

  8. 10 jaar

  9. 11 jaar

  10. ouder dan 11 jaar

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    N.a.v. een nieuwsbericht vraag ik me af rond welke leeftijd mensen hun kinderen zonder toezicht buiten laat spelen. Zonder toezicht bedoel ik dus zonder volwassenen erbij. En buiten bedoel ik buiten je eigen afgeschermde erf.

    Stem je in de poll? je kunt voor meerdere kinderen ook andere leeftijden kiezen.

    En graag bij de reacties vermelden: Leeftijd, soort omgeving (stad, dorp, etc), dingen in de buurt (wel/geen water, drukke weg, spoorweg, bouwterrein, etc).

    Bedankt!
     
  2. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik mocht vanaf de eerste klas alleen achter in de speeltuin (mijn moeder had daar zicht op vanuit haar huis) op voor in een doodlopende, autovrije straat spelen. Ook moesten we eerst wel wat kunnen zwemmen omdat we nabij water woonden. DUs ik denk dat dat ongeveer 6 jaar was...?

    Vind ik zelf een redelijke leeftijd, alhoewel dan een bepaalde toezicht nog steeds wenselijk is vind ik maar snap wel dat met 6 haar dat niet meer fulltime kan zijn..

    Wij woonden trouwens in de stad, wij nu ook en zou eerder niet doen, in een dorp zou je misschien wat eerder kunnen doen maar mijn zusje is vroeger met 11/12 jaar nog in elkaar geslagen in een dorp dus zegt nog vrij weinig....
     
  3. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier nog niet, met net 4. Misschien dat ik het over een half jaar aandurf of als hij 5 is. Maar hij is nu nog net te klein.

    Ik woon in een stadswijk, met de speeltuin op 1 straat oversteken. Helaas wordt er wel hard gereden soms. Er staan ook veel auto's geparkeerd, dus het oversteken is soms onoverzichtelijk.
     
  4. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    deepfreeze, onze jochies zijn even oud (die van mij is van de 29e augustus) ondanks zijn 110 cm en stevige bouw vind ik hem van binnen ook nog te klein, ik wacht zeker nog even en kijk het even aan hoe het hier gaat, ach voorlopig heeft ie nog genoeg aan als ik even meega, vaak ga ik op een bankje zitten bij de speeltuin of schoolplein (waar ze ook op spelen savonds en weekend) dan kan ie toch spelen..
     
  5. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oja ik stem zelf dus nog niet, omdat mijn zoontje nog niet alleen buiten mag spelen :)
     
  6. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    wat voor leeftijd had je in gedachten? Het is natuurlijk nog ver voor jou jouw zoontje is nog geen 2, Dean is nog niet aan het vragen hier ik denk echter dat dit wel gaat beginnen zodra hij op school zit (maar kan me vergissen natuurlijk ik weet het nog niet) ik doe vrij veel dingen hetzelfde als mijn moeder maar heel eerlijk de tijd was toen wel anders dus soms pas je je schema aan hihi
     
  7. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Hier speelt de oudste ( 4 jaar ) alleen op onze oprit en die van de buurman.
    Maar, ik heb er wel altijd toezicht op.
    Achter in de tuin kan ik hem simpel weg niet houden. Het is en te klein, en helemaal omringd met schuttingen. Kind verveeld zich dood.
    Dus nu kan hij lekker op de oprit crossen met zijn skelter en fietsje.
    We wonen trouwens wel in een durpke en in een nieuwbouwplan met alleen bestemmingsverkeer. Het is hier dus erg rustig.

    En echt helemaal alleen naar buiten, zonder toezicht... hmm ik weet het niet. Denk vanaf een jaar of 6 dat hij alleen in de straat mag spelen en zo langzaam uitbreiden.
     
  8. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik begin nu te zien dat mijn jochie bij het oversteken echt goed oplet. Ook als hij bijv als een bal aanrent. Maar nog niet 100%, zeg 9 van de 10 keer remt hij. Dat zijn toch van die dingen die hij echt moet kunnen voordat hij alleen mag.

    Voor onze speeltuin heb ik afgelopen winter bij de gemeente nieuwe toestellen en aan bankje gevraagd. Die zijn in april geleverd. Dus ik kan nu lekker zitten, terwijl mijn jochie rond rent :)
     
  9. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik kan het niet zeggen, isademi. Hangt er vanaf waar we dan wonen (ik hoop nog hier). Er is hier nog wel water en ook bestemmingsverkeer, maar ook veel bosjes enzo... Stel dat ze verstoppertje spelen en eentje 'verdwijnt' er... Je hebt overal viezeriken... kan ook in je eigen straat zijn!

    Hangt ook heel erg van het kind af. Ik ga wel op tijd beginnen met leren hoe ze met vreemde mensen moeten omgaan. Niks aannemen, niet meegaan, goed op andere kindjes letten en bij elkaar blijven, en niet te vergeten het verschil tussen 'goede geheimpjes' en 'slechte geheimpjes'. Ik denk dat als ik er vertrouwen in heb dat mijn zoontje niet te ver weg gaat, kan zwemmen en goed oplet enzo, dat ik het dan wel vertrouw. En uiteraard eerst kijken hoe dat ie het doet... Ik vind 6 nog best jong, hoewel sommige kinderen van 6 zich al heel verantwoordelijk gedragen voor hun leeftijd....
    Ik zat aan 7 te denken, maar ben realistisch genoeg om te weten dat dit best eerder kan worden. :)
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ooit op een verkeerscursus van het KDV gehoord, dat kinderen soms pas rond 8 jaar in hun hersens zover ontwikkelt zijn dat er een goede interne rem is. Dingen als stoppen bij de stoeprand (ipv gewoon in de actie van bal pakken blijven), of weigeren met anderen mee te gaan (ipv in een gesprek een uitnodiging voor een koekje aan te nemen).

    Dat hangt echt van het kind af, hoe snel ze dat leren. Ik begin het nu al te zien. Maar vertrouw er echt nog niet op..
     
  11. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Voor mij is het voorlopig nog niet aan de orde. Maar mijn dochtertje zal eerst moeten kunnen zwemmen, aangezien er heel wat water is in de buurt waar we gaan wonen. Er is een vrij groot park achter ons toekomstige huis waar ze heerlijk kunnen spelen, maar aan de ene kant vind ik dat ook wel eng met al die bosjes. Je weet nooit wat voor mensen er lopen. Gelukkig hebben we straks een grote tuin, waar ze de eerste tijd veilig kan spelen.
     
  12. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    Onze dochter speelt vanaf haar 4e alleen buiten.
    Het is wel zo, dat wij aan een speelplein wonen.
    We wonen ook aan een soort hof, loopt wel een straat door, maar alleen omwonende rijden daar dus. Het is ook nog eens 1richtings verkeer en je kunt niet hard rijden.

    Er spelen altijd enorm veel kinderen op het plein, wat ook nog eens omheind is. En ik heb dus altijd zicht op het plein en laat de voordeur op een kier staan.
    Tevens is er een goede sociale controle....lang leven het wonen in een volksbuurt;)
     
  13. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Omheind klinkt goed. En idd lang leve de sociale controle.
     
  14. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons manneke van 4 speelt ook alleen buiten, zeker al een jaar, en ook hier veel sociale controle. Er staat altijd wel ergens een moeder op de stoep te kijken naar die horde kids die hier de straat onveilig maakt. Of je breekt je nek over de steps, skelters en zo of ze rijden je af en toe van je sokken. Groot voordeel dat we een doodlopende straat hebben met achterin een glijbaan, zandbak en wip waar vrijwel geen auto door komt, op de buren na tussen 4 en half 6.
     
  15. krullenkop

    krullenkop Niet meer actief

    Ik heb niet gestemd, mijn kinderen zijn allebei zeker nog niet oud genoeg om alleen buiten te kunnen spelen ;). Op welke leeftijd ik ze wel alleen buiten durf te laten weet ik nog niet, de komende jaren niet in ieder geval. Ik vraag me af op welke leeftijd andere mama's die in drukke steden wonen hun kinderen voor het eerst alleen buiten hebben laten spelen?
     
  16. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik kan hier nog niet meestemmen, mijn oudste is nog niet eens 3,5 en no way dat hij zonder toezicht naar buiten mag.

    We wonen hier met véél water in de omgeving, dus ze moeten sowieso eerst goed kunnen zwemmen voordat het mag. En verder moet ik erop kunnen vertrouwen dat ze niet zomaar de weg op gaan, er is hier veel verkeer en behoorlijk wat mensen rijden te hard om nog te kunnen remmen voor een kind dat ineens de weg op gaat.

    Minimaal 6 jaar zal het wel worden, denk ik nu. Vraag het over 3 jaar nog maar eens :)
     
  17. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik heb dit allemaal al een keer gedaan dus ik kan er misschien wel iets over vertellen. je kan namelijk zelf wel vanalles in je hoofd hebben, maar vanaf het moment dat ze naar school gaan ben je eigenlijk de regie voor een groot deel kwijt.

    als mensen bijv van plan zijn hun kind tot 8 jaar achter te houden dan zal de school daarop inspelen. het is namelijk van groot belang dat en kind ook zijn weg mag "leren" gaan en recht heeft op met vriendjes buiten te kunnen spelen. dat ze eigen verantwoording krijgen. ik was ook zo voorzichtig en ben er dus ook een aantal keer op aangesproken. nu woonde wij in een redelijk veilige wijk met heel veel kinderen. wat ik merk is dat de "tijd" de afgelopen 12 jaar ook erg verander is. op straat maar ook onder de juffen en begeleiders en "hulpverleners" ik denk dan ook dat je veel sneller op het matje geroepen zult gaan worden dan vroeger als je je kind belemmerd.

    ik weet nog heel goed hoe ontdaan ik was dat ik aangesproken werd omdat ik mijn dochter in groep 6 nog naar school bracht, ze stonden erop dat ze alleen kwam. ze stonden blijkbaar ook niet stil bij het feit dat ik nog een jonger kind ook naar school moest brengen.

    ik vind het verhaal van de viezerikken ook wat vaag, die heb je overal en in elke leeftijdcatergorie lopen ze daarmee gevaar. hoeveel meiden van 14 of ouder worden er niet van de fiets getrokken bijv. waar trek je daarin de grens.ik denk dat veel mensen daar een beetje para op reageren tegenwoordig. natuurlijk loopt elk kindje groot of klein potencieel gevaar. maar daarom moeten ze nog wel met vriendjes buiten kunnen spelen en als ze zich willen verstoppen in een bosje ligt er heus niet in elk bosje een verkrachter klaar. ik vind de tendens dat ze steeds vaker binnen school of kdv gevaar lopen veel beangstigender eigenlijk. hoevaak is het dit jaar al voor gekomen dat er een idioot met ene geweer in een gebouw staat.
    mijn oudste dochter moet bijv s'avonds naar de voetbal fietsen, ze is onlangs 17 geworden. afgelopen jaar fietste ze alleen weg om half 7 en ging mijn vriend haar om 8 uur ophalen. ik ben dan ook altijd weer blij dat ze weer thuis is, maar ze hebben ook recht op een stukje zelfstandigheid. ik probeer op deze manier een middenweg te vinden.

    ik denk dat het heel erg moeilijk is om een goede richtlijn voor een leeftijd uit te vogelen aan de hand van een topic simpelweg omdat geen 1 woonsituatie hetzelfde is.

    waar ik eerder woonde ben ik bijv zelf opgegroeid, was heel veel sociaal contakt en controle. woonde heel veel kinderen en hield iedereen die door die straat moest er rekening mee dat er kinderen speelden. mijn kinderen speelden dus ookal met 4 buiten. en mama met samen geknepen billen probeerde vanuit huis de boel in de gaten te houden.
    nu zijn we verhuisd en wonen we meer in het centrum, het is hier veel drukker we wonen aan een straat waar veel te hard gereden wordt. er ligt een eind verderop rondom ook allemaal water. en voor het speeltuintje moet overgestoken worden. 4 jaar zal in deze buurt bij lange na geen optie zijn. plus dat de tijd de afgelopen 12 jaar ook flink veranderd is. ik kan dus ook niet stemmen voor onze jongste. ik weet het gewoon nog niet. het ligt ook nog eens aan de persoonlijkheid van eht kindje zelf. sommige vervelen zich stierlijk in de tuin, worden doodongelukkig als hun schoolvriendjes wel op straat lopen en voelen zich het buitenbeentje. je weet niet van te voren met wat voor situatie je te maken krijgt.
     
  18. marleen2109

    marleen2109 Fanatiek lid

    13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Mijn zoontje speelt vanaf zijn 3e al op het pleintje achter ons huis, maar toen bleef ik er wel bij.
    Toen hij net 4 jaar was mocht hij rondom het huis spelen, maar dan was ik zelf ook buiten.
    Met 4,5 ging ik zelf niet mee naar buiten.
    Nu hij 5 is mag hij sinds kort oversteken naar een ander pleintje, maar hij moet het wel eerst even komen zeggen zodat ik weet waar hij is en hij doet dat ook echt!
    Ook is hier de sociale controle groot. Alle moeders letten op elkaars kinderen en er zitten er een heleboel op dezelfde school.
     
  19. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja maar als alle moeders binnen zitten houd de controle ook op natuurlijk en daarnaast vind ik niet dat je de verantwoordelijkheid van je eigen kinderen daarop moet laten rusten.. het is meer een bonus als iets waar je zo van uit moet gaan..
     
  20. zaterdag

    zaterdag Fanatiek lid

    28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    ben geloof ik een van de weinigen die stemt op 4 jaar of jonger..
    mijn zoon is nu 3,8 jaar en speelt vanaf afgelopen voorjaar (dus ruim 3) alleen buiten.
    Ik woon in een vinex wijk, direct aan een speelplein wat vrij groot is.
    Nu weet hij wel precies waar hij wel en niet heen mag.
    Hij mag dus op het plein en de stoep eromheen, niet oversteken.
    Hij kan een aardig eindje fietsen over de stoep, een rondje maken zonder dat hij op de weg komt.
    Echter, dit doet hij alleen met een groepje op de fiets.
    Hij mag naar 2 huizen van vriendjes fietsen om die op te halen om te spelen, das alleen een klein stukje op de stoep fietsen.
    Moet wel zeggen dat de sociale controle groot is, iedereen weet wie hij is en waar hij woont, ik ook van de andere kinderen waarmee hij speelt.
    De voordeur staat meestal open en hij komt altijd vragen of van het plein mag fietsen/iemand op mag halen/ergens naar binnen mag.
    Dus tja, het gaat ontzettend goed zo en ben blij dat ik hem die vrijheid kan geven :)
     

Deel Deze Pagina