Alleen in het donker fietsen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikkie97, 10 sep 2024.

1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.543
    3.696
    113
    Een vriendin van mijn dochter zei tegen haar dat haar moeder (ik dus) een zeikwijf was. Omdat mijn dochter na de training niet alleen in het donker naar huis mag fietsen en daarom niet meer op de fiets naar trainen gaat.
    Dat is reden 1, reden 2 is dat ze elke dag al 2x11 km naar school fietst en in totaal 5x per week sport en we hopen dat ze dat allemaal vol gaat houden.

Maar hoofdreden toch ook wel het donker. Het is 6 km, waarvan ze allebei op de helft een andere richting uit moeten, beide door de middle of nowhere. Dat vriendinnetje woont wel in het dorp (route erheen is alleen een eenzaam fietspad) en wij wonen buitenuit. Wij vinden dat dus niet verantwoord als het pikkedonker is.
    Terecht of ben ik inderdaad een zeikwijf? Ohja, we hebben het over meisjes van net 12 jaar.

Heb overigens tegen mijn dochter gezegd dat dat meisje ervan mag vinden wat ze wil, maar dat ik denk dat zij de uitzondering is die het wél mag...

2. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    821
    497
    63
    Vrouw
    Ik vind dat je niet aan jezelf moet twijfelen als ouder. Leuke vriendin die dit zegt, maar het gaat om jullie dochter en jullie zijn de ouders. Zij is een leeftijdsgenootje, puber, die niet nog niet verder na kan denken ;) Puberbrein.

Verder zouden wij het ook zo doen in de omschreven situatie die je beschrijft ;)

spruitje80 en zz Armadillo vinden dit leuk.
  3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    17.032
    16.178
    113
    En welke tijd is dat? 18:00in de winter is voor mijn gevoel ook anders dan om 23:00. Vooral even kijkend dan naar 6km hier in de omgeving.

Oudste fietst wel vaak alleen in het donker maar dat is naar school/net nog laatste stukje terug in december. (Had geen klasgenoot dichtbij wonen)
    Nr2 zou ik niet zo snel na 20.00 nog terug laten fietsen in het donker vanuit buurdorp, teveel open veld.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    48.786
    33.886
    113
    Nou persoonlijk vind ik eerder wat van de ouders van dat meisje dan van jullie en wat bezielt zo'n kind om dat soort taal te gebruiken over een volwassene?
    Hier gaat dochter ook niet alleen in het donker over straat. Nu niet en zolang ze hier in huis woont blijft dat zo. Het zou moeten kunnen, zeker, maar het kan niet. Uitzonderingen hier zijn schemer in de winter na school, maar dan fietst ze ook vaak deels met een vriendin of met haar broer.

Vero0504, aardbei1707 en KleineLai vinden dit leuk.
  5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.543
    3.696
    113
    De training is tot 20.00 uur, dus ze fietsen tussen 20.00 en 20.30 uur

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    48.786
    33.886
    113
    Nope. Zou ik echt niet goed vinden

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.543
    3.696
    113
    Ja ik vind daar ook wat van hoor, maar het meisje een beetje kennende past dit soort taal wel wat bij haar en verder is ze wel heel beleefd.
    Heb dochter uitgelegd dat het niet alleen gaat om 'enge mannen' maar ook als ze bijvoorbeeld valt met de fiets of een lekke band krijgt, dan sta je dus in je eentje in het pikkedonker. Sporadisch dat er iemand langsrijdt, dus wie ziet je en kan eventueel helpen. Ze heeft dan wel een telefoon bij haar, maar toch.

8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    13.749
    27.093
    113
    Ik zou mijn kind ook niet alleen laten fietsen op dat tijdstip en op die leeftijd icm die route.
    Ik vind dat niet 'zeikwijf' maar gewoon zorgen voor je kind. Vanuit het oogpunt van een 12 jarige snap ik dat ze dat misschien 'zeikwijf' vindt. Ach ja.. boeiend.

Zara75, spruitje80, Jo79 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    48.786
    33.886
    113
    Nou daar ben ik niet zo bang voor, dan heb je idd een telefoon. Die enge mannen is voor mij hoofdreden nummer 1. Zowel mijn zus als mijn moeder hebben héél nare ervaringen met een vreemde man gehad, dus als ik dan een overbeschermde moeder of een zeikwijf ben dan is dat maar zo.

Mijn dochter had zo'n vriendin die alles mocht, dan lijk je als snel de boeman waarbij niks kan. Nu heeft ze andere vriendinnen en komt ze erachter dat ik helemaal niet zo streng ben.

spruitje80 en KleineLai vinden dit leuk.
  10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    7.923
    4.304
    113
    Het is jullie keuze. Het ook aan jullie om de afweging te maken of het veilig is. Ik zou het zelf ook lastig vinden hoor, door zo'n buitengebied, slechte verlichting, hard rijdende auto's etc. prima toch dat je dat hebt verteld. daarbij, als het straks echt herfst wordt, met regen en kou is het ook fijn voor haar als je je dochter lekker kan halen toch?!

zz Armadillo vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.565
    17.427
    113
    Vrouw
    Oh ik zou met plezier een zeikwijf zijn :D
    Sowieso sta ik er volgens mij anders in dan veel dames op het forum.
    Maar dzt zelfstandig rijden is voor mij pas voor op oudere leeftijden. Ook als het nog mooi licht is :).

Jessi79, KleineLai en suus1983 vinden dit leuk.
  12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    13.749
    27.093
    113
    Enge mannen zou hier ook de hoofdreden zijn. Geld op die leeftijd (en jonger) ook voor mijn zonen trouwens.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.058
    9.451
    113
    Ik haal onze zoon (10) nog steeds op na de training. Meer omdat er gezeur is met het parkeren. Is 1 richtingsweg en dan rij je in zijn achteruit of parkeer je bij het kruispunto_O

Daarom lopen we nu ook.

14. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.109
    630
    113
    Hier ook echt niet! Dochter heeft ook sport tot 20.30 en dat is in de wijk en 5 min fietsen en dat mag ze zelfs niet... ze komt sowieso langs 2 hang plekken nee hoor echt niet.
    Hier is ze ook 12 en dit jaar naar de middelbare straks in de winter zal ze wel af en toe naar school moeten fietsen in het donker (op zijn vroegst 8 uur vertrekken en terug is ze op het laatst om 16 uur klaar dus dan begint het al donker te worden)
    Ik ben vast een ook zeikwijf want die 5 min kom op zeg :roflmao::roflmao:

owly vindt dit leuk.
  15. Linda86

Linda86 VIP lid

Onze dochter (net 14 geworden) mag van ons ook niet alleen in het donker fietsen. Wij wonen ook in de polder, dat vind ik sowieso al wat enger dan gewoon in een dorp/stad. Er ligt hier ook niet over de hele route een fietspad.

Als ik haar op haal (meestal met de fiets, dan kan ze wel zelf heen), dan zie ik altijd veel meer ouders van teamgenoten staan.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    19.259
    21.955
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De mijne is pas 9, maar 6km in het donker zou hier met 12 ook niet alleen mogen. Dan maar streng, maar denk dat dat best meevalt :thumup:

17. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.849
    363
    83
    Dochter van net 12 heeft nog niet in het donker hoeven fietsen, maar ik ontkom er straks niet aan naar de middelbare school. Dat is voor mij ook niet te doen haar dan te brengen tegelijk met de kleintjes naar de basisschool. Van sport zal ik haar wel gaan halen (sport zit naast haar middelbare school, is 10 min fietsen hier in het dorp). Ze sport tot 19 uur, maar dan is het in de koude donkere winter wat fijner met de auto.

To, gewoon je gevoel volgen! Je doet het top, ik zou het net zo doen. Liever dat iemand je een zeikwijf noemt dan je eigen grenzen overgaan en straks spijt hebben dat je niet naar je gevoel hebt geluisterd.

18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    8.589
    7.806
    113
    Vrouw
    6km zou voor mij echt te ver zijn, maar savonds laat fietst ze nu af en toe wel even in t donker, maar dat is dan wel hier in de buurt. Van een chillavond/feestje naar huis. En straks ook weer wat vaker, als ze savonds wat te doen heeft, maar dat is ook in de buurt.

Elsss vindt dit leuk.
  19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.267
    6.064
    113
    Vrouw
    Geen zeikwijf... Zoon heb ik tot 13 jaar gebracht en gehaald als het donker was, bij daglicht mocht hij wel fietsen. 3,5km overigens tot aan de sporthal in het dorp.

En niet eens om de enge volwassenen met kwaad in de zin, puur om het feit dat hij de helft van de route over slecht verlichte landweggetjes moet fietsen. De eerste helft kan nog samen met een teamgenoot maar de tweede helft is (imo) te donker en ze rijden er veel te hard.

Och en anders ben ik ook gewoon een zeikwijf. Misschien ga ik hem in de herfst gewoon weer brengen en halen :thumup: hoewel hij natuurlijk straks ook 16km naar school fietst in het donker 's ochtends. (En over datzelfde stuk :roflmao:)

20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    11.710
    13.360
    113
    Vrouw
    Nee een zeikwijf ben je zeker niet. Wij hebben het nog niet aan de hand gehad op die leeftijd. Grote kans dat wij dan ook hadden gereden hoor.
    We hadden wel dat oudste dochter 's avonds na werk uit de plaats hier verderop kwam fietsen. Dan had ze tot 21 uur gewerkt, zij was toen 16 jaar (en ouder)
    En ze fietsen hier ook naar school. Tot de herfstvakantie en na de voorjaarsvakantie. Dan is het ook een flinke periode nog niet licht. Dan moeten ze ook wel eens alleen fietsen.

Deel Deze Pagina