Allergische reactie op pindakaas

Discussie in 'Voeding' gestart door sheveloper, 11 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sheveloper

    sheveloper Actief lid

    2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 8 maanden kreeg gisteren een allergische reactie op een broodje pindakaas. Hij had het dinsdag ook al gehad, toen was er niets aan de hand. Vrijdag ging hij tijdens het eten in zijn oogjes wrijven en die werden wat rood (ik was daar zelf niet bij). Gisteren ging hij weer in zijn oogjes wrijven en kreeg ook jeuk in zijn nekje. Zijn gezichtje werd rood en er kwamen witte galbulten op. Het trok binnen drie kwartier weer weg, maar we zijn nog wel naar de HAP gegaan.

    Arts daar deed een beetje laconiek 'ja geen noten meer voor jou', maar ik zit me nu een beetje op te vreten hier. Moet ik nu voortaan met epi-pennen gaan rondlopen omdat er anafylaxie kan gaan optreden, of blijft deze reactie zo redelijk 'mild' als hij pinda's eet?

    Andere mama's met kinderen met een pinda-allergie die me iets over hun ervaring (met de eerste reactie) kunnen vertellen?

    Sowieso bel ik morgen mijn eigen huisarts, maar pff ik sliep er vannacht al niet :(
     
  2. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.832
    371
    83
    Geen hulp verder kwa ervaring maar volgens mij wordt er geadviseerd geem pindakaas tegeven zoiezo tot 1 jaar ivm kan op allergieen
     
  3. sheveloper

    sheveloper Actief lid

    2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee is niet zo, er wordt zelfs geadviseerd om voor 1 jaar pinda te geven om allergie te voorkomen!
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat je nu ziet is een logische opbouw van een allergie.
    De eerste keer niet of nauwelijks zichtbare reactie en daarna steeds vaker en steeds heftigere reacties. Het lichaam herkent de pinda als foute stof en gaat steeds harder werken om te zorgen dat het uit het lichaam gaat en duidelijk wordt dat het als foute stof gezien wordt.

    Ik heb geen ervaring met pinda allergie, maar een epi-pen wordt niet zomaar meegegeven. Dit wordt doorgaans alleen gedaan als het levensbedreigend is en je niet snel genoeg bij een arts/ziekenhuis terecht kan.
    De reactie is momenteel nog niet in die fase, dus niet nodig.

    En heel simpel en kort gezegd heeft de arts dus gelijk, geen pinda meer geven.
    Echter ik denk dat het wel verstandig kan zijn om eens te praten met een allerloog oid. Een pinda is geen noot, maar je hoort wel vaker dat er een combinatie is. Dus dat is misschien iets om uit te laten zoeken. Echter op deze leeftijd is een bloedtest niet betrouwbaar omdat het vals positief als vals negatief kan uitvallen. De enige betrouwbare test is eliminatie-provocatie.

    En voor nu voor jou dus heel duidelijk etiketten (leren) lezen en alles met pinda niet geven.
     
  5. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Lekker achterlijke reactie. Een pinda is een peulvrucht.

    Hier deed de ha-ass ook zo oenig ("als het heel erg was geweest, was het al gebeurd")

    Uiteindelijk bij kinderarts terecht gekomen. En vanaf dat moment altijd 2 epi-pennen op zak, overal protocollen en álle etiketten lezen.
    Haar eerste reactie was wel iets heftiger, maar ze is er zelf doorheen gekomen.
    Maar de huisarts nam het wel serieus. Later bleek dat ze allergisch is voor heg eiwit met de meeste kans op een a.s.
     
  6. sheveloper

    sheveloper Actief lid

    2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie, Averlhach! Je zegt 'nog niet in die fase', maar komt iemand met een pinda-allergie dan altijd uiteindelijk terecht in de fase van anafylaxie?

    Ik ga zeker kijken of eliminatie-provocatie een optie is, en pinda helemaal uit zijn (en mijn) dieet bannen vind ik echt geen probleem. Ik ben meer bang dat hij het later een keertje per ongeluk binnen krijgt bij iemand anders en dan zo'n levensbedreigende reactie krijgt waar je wel eens over hoort, brr...
     
  7. sheveloper

    sheveloper Actief lid

    2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    heftig taliaa.. maar ze heeft gelukkig nog nooit een a.s. gehad?
    Naast alle 'praktische' maatregelen, ben je er erg 'bezorgd' om geworden? Ik was altijd wel relaxt met hem, maar dit vind ik dus wel echt heel eng
     
  8. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Mijn dochter heeft een soortgelijke reactie gehad op cashewnoten. Ze zat onder de galbulten.

    De allergoloog gaf aan dat als de reactie een huidreactie is (in de meeste gevallen) dat ook zo zal blijven. Als zijn keel niet is opgezwollen dan hoef je niet bang te zijn. Let op de vitamine d druppels van davitamon, dat is geloof ik pindaolie.
     
  9. sheveloper

    sheveloper Actief lid

    2 dec 2015
    100
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wow, Afkes 10tal, dankjewel! Ten eerste: huidreactie inderdaad, geen benauwdheid. Dat is echt fijn nieuws.

    Maar je tweede punt; hij krijgt al sinds zijn geboorte de vitamine D van Davitamon! Dan kan het toch bijna geen pinda-allergie zijn?! Hij heeft wel eczeem, maar dat komt en gaat en dit krijgt hij dagelijks... wow...
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Als hij eczeem heeft dan kan het zijn dat hij een allergie heeft inderdaad.
    Waarom de huid soms zelf kan herstellen en daarna weer een uitbraak kan veroorzaken is vaak een samenloop van dingen (allergie, stress, klimaat, hormonen).
    In Davitamon zit arachide olie...gemaakt van noten en kan sporen van pinda’s bevatten
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Mijn dochter reageert waarschijnlijk ook niet op archideolie.

    Ze heefg nog nooit een as gehad nee. Bij haar eerste contact met pinda(kaas) zst ze obder de netelroos en zwol ze op en werd ze hees.
    2* bloedgeprikt (welliswaar bij de leeftijd van 1.5 en 2) en een hele duidelijke uitslag.

    Ik ben weer chill. Alleen alle "eerste" keren zijn killing.
    Laatst eerste kinderfeest gehad.. phoe
     
  12. yessie

    yessie Fanatiek lid

    27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Wij zijn toen gestopt met het geven van voedingsmiddelen waar pinda's in zitten. Vanaf de eerste dag van de vitamine D van Davitamon reageerde ze heel heftig dus daarmee zijn we gestopt. Ook op de opvang en bij anderen hebben we aangegeven dat pinda's geen optie meer waren. Het is wel eens voorgevallen dat ze per ongeluk een cracker met pindakaas kreeg maar het is gelukkig altijd bij vlekken in het gelaat gebleven. Uiteindelijk is ze er overheen gegroeid en vanaf dat ze 6 was zijn we langzaam weer pindakaas gaan introduceren.
     

Deel Deze Pagina