allimentatie voor zowel man als vrouw

Discussie in 'De lounge' gestart door sannnniee, 26 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannnniee

    sannnniee Fanatiek lid

    17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    hoorde net op het nieuws dat ook de vrouwen evenveel moeten betalen als de man.
    weet iemand hoe dit in zijn werking gaat? moet de vrouw dan werken. of is het ook voor moeders die niet werken?
    ze willen dit al langer en nu kwam het weer in het nieuws.

    groetjes sannnieeee
     
  2. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Ben het er helemaal mee eens. Mijn broer en z'n vriendin zijn destijds uit elkaar gegaan en zij heeft maar besloten lekker niet te werken (deed ze toch al niet omdat ze zo lui was) omdat ze zoveel alimentatie krijgt. En ze krijgt nog eens een uitkering, kortom, ze heeft het beter dan m'n broer die nu ook nog eens een nieuw gezin heeft.
     
  3. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Kinderalimentatie of partneralimentatie?
    Bij mijn weten is dat al langere tijd geregeld hoor. Voor partneralimentatie geldt altijd dat degene met het hoogste inkomen de ander alimentatie betaalt.
    En voor kinderalimentatie geldt volgens mij ook gewoon dat de niet-verzorgende ouder betaalt aan de verzorgende ouder. Maakt niet uit of dat de man of de vrouw is. Alimentatie wordt altijd afgestemd op de beide inkomens en het inkomensniveau van tijdens het huwelijk, dus of daar nou zoveel aan kan veranderen nog?
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Tenzij ze afgekeurd is, heeft ze toch echt sollicitatieplicht hoor. Dus gewoon besluiten niet te gaan werken, zit er dan echt niet in!
     
  5. Dana

    Dana Niet meer actief

  6. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Helemaal terecht als de kinderalimentatie over beiden wordt verdeeld!

    Partneralimentatie mogen ze van mij per direct afschaffen ... dat vind ik zo'n onzin.
     
  7. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Terecht vind ik!
    Ik vind het niet meer dan eerlijk dat ouders ieder de helft van de kosten van HUN kind betalen. Waar dat kind dan ook woont.

    Mijn ex en ik hebben co-ouderschap maar wij zijn nooit getrouwd. Geen gedoe met alimentatie. Wij hebben het zo opgelost dat hij alles voor mijn zoon betaalt en ik voor mijn dochter (te denken aan schoolgeld, schoolreisjes, opvang, sport) en kleding ed hebben ze in elk huis en gaat ook niet heen en weer dus de kleding die ze bij pappa hebben wordt ook gewoon door pappa gekocht en hier net zo.
     
  8. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    partneralimentatie vind ik eigenlijk ook onzin... je kiest ervoor je leven niet meer samen te delen en het enige waardoor je nog met elkaar verbonden bent zijn je kinderen. Je gaat je eigen leven opbouwen na een scheiding, dan moet je ook voor je eigen inkomsten zorgen, ook al heb je de meeste zorg voor je kind.
    Daarnaast zie ik hier in mijn omgeving ook wat het voor, vooral de vaders, voor problemen oplevert. De meeste vaders zijn gewoon 60% van hun inkomen kwijt aan de andere helft en dan moeten ze zelf nog leven... een vader van een vriendinnetje zei van de week nog dat ie er misschien nog maar een baantje bij moet nemen om zelf ook nog te kunnen leven. Dat vind ik dus echt zot...
     
  9. Niboma

    Niboma Fanatiek lid

    20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik heb , destijds toen ik bij mn exman wegging, een half jaar partneralimentatie gehad. Ik was jaren thuis geweest voor onze kinderen, en had dus niks om op terugvallen bijv. qua baan. Dat was 500 euro per maand. Daardoor hoefde ik geen uitkering of iets dergelijks aan te vragen. In dat half jaar heb ik een baan gezocht en een woning. Daarna hebben we de alimentatie stopgezet. Ik ging weg bij hem, dus het zou wel heel raar zijn als ik dan wel zijn geld zou willen ontvangen. Ik wilde juist zsm onafhankelijk van hem zijn.

    Ik zou het eerlijker vinden om elke situatie apart te bekijken. Er zijn natuurlijk legio mannen of vrouwen die door een ongewenste scheiding in de problemen komen (man /vrouw die ze laat zitten voor een ander, scheiding vanwege mishandeling, vader/moeder die na scheiding niks meer laat horen etc.), en die alimentatie helemaal niet kunnen opbrengen. En waarom zou je dan voor die 'foute' personen moeten betalen?

    Bij een scheiding die een gezamelijke keus is, vind ik idd wel dat dat de alimentatie verdeeld kan worden, of aan veel strengere regels. Diegene die bijv. jaren lang thuis was voor de kinderen moet natuurlijk wel een kans krijgen om een baan te zoeken, of een woning.

    Ik ben wel een tegenstander van het jarenlang alimentatie ontvangen uit gemakzucht, en vooral zelf niks willen doen.

    Het is natuurlijk een heel complex onderwerp, want ik denk dat alles valt en staat met de wijze waarop de betreffende personen uit elkaar gaan, en elkaar wel of niet het beste gunnen.
     
  10. Chicken1975

    Chicken1975 VIP lid

    26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Kun je nagaan hoe krom het geregeld is.....haar lukt het toch.
     
  11. Niboma

    Niboma Fanatiek lid

    20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ja, dat is bij ons ook zo.
     
  12. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    een vader is altijd de l* kies hij voor een nieuw leven met een gezin word geacht dat zijn vriendin wel even de helft van de kosten kan gaan betalen die heeft bijv ook kinderen die geen cent krijgen van hun vader en er enorm op achteruit zullen gaan

    maar ik snap het artikel niet echt helemaal meot iedereen dan 50/50 betalen? wat voorheen het inkomen was?

    en partnerallimitatie moeten ze idd afschaffen
     
  13. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Tja maar voor die sollicitatieplicht hebben ze ook wel weer allerlei omwegen hoor. Ken helaas iemand die vorige week nog keihard tegen mij riep er alles aan te doen om in de uitkering te blijven, en ondertussen wel zwart kunnen werken ;).
     
  14. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Niet iedereen kiest voor een scheiding. En deze maatregel is vooral in het leven geroepen om de moeders te beschermen die voor hun kinderen thuisbleven (maar bedoel dan wel jaaaren terug) en waarvan de man dus kostwinnaar is/was. En dan bedoel ik die gezinnen waarvan de man perse wilde dat de moeder thuis hoorde te blijven.
    Die moeders hebben dan jaren achterstand op de arbeidsmarkt, en daarom is er geen eerlijke inkomensverdeling, ik vind het dan wel goed dat zij een compensatie krijgen.
    Nu vind ik het max van 12 jaar ook wel erg overdreven, dan moet je wel werk hebben gevonden lijkt mij.

    Maar verder ben ik het er wel mee eens dat het veranderd moet worden hoor, als ik naar ons gezin kijk, wij hebben gelijkwaardige inkomens, en dan zou mijn man een kleine aanvulling moeten doen? Of een paar jaar geleden toen kreeg ik meer, dan had ik hem moeten betalen, terwijl we gewoon beide werken.
     
  15. Gwen81

    Gwen81 Fanatiek lid

    24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar eerder was het zo dat als je kinderen beneden de 5 jaar had hoefde je niet te solliciteren.
    En solliciteren op banen waarvan je toch al weet dat je niet wordt aangenomen is ook heel makkelijk.
     
  16. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Patner allimentatie afschaffen.. hm weet niet of ik het daar mee eens ben maar hoop t nooit "nodig" te hebben.
    samen hebben wij de beslissing genomen dat ik thuis ben voor de kinderen. en manlief heeft een goede baan. dus het is niet "nodig" om beide te gaan werken. (op dit moment) dus als bijv. meneer het in zijn bol krijgt om ergens anders een nieuw gezin te stichten. (hypothetisch gezien) dan moet ik t maar zien te rooien zonder ergens op terug te vallen? denk ik hij kiest er voor om dan weg te gaan. laat ons dan ook netjes achter.

    echter als t mijn keus zou zijn om er van door te gaan dan vind ik idd dat ik het ook maar zelf uit moet zoeken.

    kiezen we er samen voor denk ik dat je ook samen wel tot een nette overeenkomst kan komen

    maar goed. ik hoop er nooit mee te maken te hebben.
     
  17. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    dat is niet meer zo.
     
  18. Gwen81

    Gwen81 Fanatiek lid

    24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    ach ja ik word oud.. tijden veranderen.;)
    Maar ik geloof wel dat mensen in een uitkering blijven hangen.
     
  19. jes4

    jes4 Fanatiek lid

    30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Lastige discussie dit; ik vind dat jullie ook voorzichtig moeten zijn met je uitspraken over het afschaffen van partner alimentatie. Vaak wordt in de omgangsregeling besloten dat de kinderen meer bij hun moeder zijn, dan bij hun vader. Het is voor de moeder dan lang niet altijd mogelijk om qua inkomen het salaris van de vader te evenaren. Of ze betaalt zich scheel aan oppas. Ik zie het vaak van dichtbij, op verschillende manieren. Wanneer de vader en moeder goed blijven communiceren en het erover eens zijn dat de moeder meer thuis is dan de vader, dan heeft ze de partner alimentatie gewoon nodig. Anders moet de man evenveel tijd voor de kinderen zorgen (en de moeder dus de kans heeft om evenveel te verdienen); dan vind ik het terecht dat partner alimentatie niet wordt gegeven. Wanneer de moeder een nieuwe relatie aangaat en samen gaat wonen gaat de partner alimentatie er ook direct af. Anders vind ik het wanneer deze partner alimentatie wordt vast gesteld op een moeder die 2 dagen werkt en de moeder vervolgens 'stiekum' 3 of meer dagen gaat werken. Ook die situatie ken ik. Vind hele zwart-wit uitspraken over dit soort onderwerpen niet op zijn plaats.
     
  20. mom23

    mom23 Fanatiek lid

    19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    Ook ik vind het helemaal terecht!
    Mijn vriend betaald allimentatie voor zijn zoon, alleen weet hij nooit waar het geld naar toegaat.... Ook koopt hij zelf gewoon schoenen (omdat zijn ex hun zoon met afgetrapte schoenen laat lopen) en ook gewoon kleding (anders loopt ie elke dag in dezelfde broek). Bij elkaar dus een grote uitgave terwijl zijn ex ook gewoon werkt.
     

Deel Deze Pagina