als BV een opgave wordt...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Juud, 27 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik zit met een probleem, waar ik ergens al uit ben, maar er knaagt nog iets.

    Al sinds het begin van de BV aan mijn zoon Siem, kampen we met de gevolgen van spruw. We zijn na twee dagen al gaan behadelen en dat leek goed aan te slaan. De tepelhoedjes konden na 4 dagen weg en pijnloos ging het voeden zo'n drie dagen goed. We bleven wel smeren, om kruisbesmetting te voorkomen.

    Toch lukt het maar niet de spruw volledig weg te krijgen. Om de zoveel dagen heb ik echt weer helse pijnen, loopt de voeding terug en moet ik de hoedjes toch maar weer gebruiken.

    Nu, na bijna drie weken, is de BV voor mij echt een opgave geworden. Ik zie er tegenop, heb al wtee dagen hoofdpijn en krampen in mijn nek en schouder. Ik wil eigenlijk stoppen.

    Maar door de BV-lobby, is het toch gelukt mij een schuldgevoel aan te praten en voel ik me erg rot. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik wilde echt het beste voor mijn zoon, maar een huilende, angstige moeder kan toch ook niet het beste zijn voor hem? Ik heb goede begeleiding gehad en was zeer gemotiveerd. Waarom wordt het vrouwen zo moeilijk gemaakt om te switchen? Overal proberen ze het te rekken.

    Mag ik niet gewoon overstappen dan?

    Echt waar, bij een eventueel tweede kindje probeer ik het weer, maar het moet toch leuk zijn om je kind te voeden?

    Dank je!

    PS: heeft iemand tips over hoeveelheden flesvoeding of kan ik beter naar het consulatiebureau?
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Wat vervelend dat het zo gaat.
    Ik wil je niets aanpraten maar het begin is gewoon hard werken en afzien (tenminste bij mij). Viel mij in het begin ook vies tegen hoor ! Nu gaat het veel gemakkelijker. Spruw heb ik zelf geen ervaring mee maar ik heb wel in de gaten dat dat heeeeel hardnekkig kan zijn.
    Heb je al contact gehad met een lactatiekundige ?

    Veel succes, en van kv heb ik geen verstand dus daar kan ik je niet over adviseren.
     
  3. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Voof kv kan je het beste naar het cb.

    Schuldgevoel komt denk ik gewoon omdat je vestandelijk gezien weet dat bv het beste is en je denkt dat het je niet gaat lukken, dat voelt toch als een soort van falen. Hoe belangrijkr je de bv vind hoe groter het schuldgevoel denk ik. Na 10 mnd mn dochter voedde heb ik me ook verschrikkelijk schuldig gevoeld ookal heeft ze langer bv gekregen dan veel andere kindjes maar gewoon het idee. Je schrijft dat het leuk moet zijn om je kind te voeden maar die mening deel ik niet helemaal... het wordt leuk (meestal)na verloop van tijd maar de eerste maanden zijn bijna zonder uitzondering zwaar. Bij beide kids was het voor mij echt een kestie van doorzetten die eerste weken/maanden. Tuurlijk mag je gewoon overstappen, maar het advies is nu eenmaal dat bv het beste is en elke slok bv is meegenomen.Kv promoten voor kids jonger dan 6 mnd mag gewoon niet.

    En over je spruw... spruw is idd rot (heb er ervaring mee) maar er zijn zoveel verschillende behandelingen. Wat heb je tot nu toe geprobeerd?
    Ikzelf ben er nogal fanatiek in, zogauw ik het vermoed begin ik meteen met een kuur want destijds met mn dochter kwam ik er ook maar niet vanaf. Uiteindelijk wel met gentiaanviolet.
    Verder de standaard dingen, alles wat in contact komt met jou tepels, of je kind zn mondje goed schoonhouden. Sppugdoekjes, bv´s hydrofiele lueirs erg heet wassen, speelgoed uitkoken of ook erg heet in de wasmachine, zelfs het boxkleed en dat volhouden voor tenminste een paar weken. Matig met suiker zijn, schimmels zijn gek op zoet en uitkijken met kolven ed. Werken aan je weerstand helpt volgens mij ook erg goed.

    http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/
     
  4. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Rond de twee weken/een maand heb ik precies hetzelfde gevoel gehad als jouw. Alleen ik zat niet in twijfel of ik over wilde stappen. Ik wilde perse doorgaan met de borstvoeding. Huilend begon ik elke keer weer aan een voeding, ik durfde ook niet alleen te voeden. Als mijn man weg was moest er iemand in huis zijn om mij te helpen met aanleggen e.d. Daarna ook spruw en een bijna borstontsteking, bloedblaren op mijn tepels. Maar dat gevoel gaat echt over. Het is flink doorzetten. Ik vond het pas na drie en halve maand echt leuk worden. Toen kon Sven goed drinken en ik kon goed aanleggen. We hebben het die eerste drie en halve maand echt moeten leren samen. Ik voed Sven nu ruim acht maanden en ik ben zo blij dat ik heb doorgezet. Als je éénigszins twijfelt of je wil stoppen of niet denk er dan nog heel goed over na hoor. En je vragen stellen hier of op het borstvoedingsforum. Je zult daar ook heel veel herkenning vinden, dat sleepte mij ook door die eerste periode.
    Heel veel succes met je beslissing...
     
  5. goudzwaard4592

    goudzwaard4592 Actief lid

    16 aug 2007
    144
    0
    0
    Oosterland
    waarom blijf je niet met de tepelhoedjes geven? Ging bij mij ook erg goed en er kwam net zoveel uit en kolven. Ik deed een combi van deze 2 en af en toe proberen of het weer ging net zo lang to ik er zeker was dat het weg was. En nu geef ik alweer een tijdje gewoon zo de borst. Geloof me er zijn er vele die tobben en twijfelen en achteraf ben ik blij dat ik heb doorgezet met de BV het is beter, makkelijker en gezelliger al was het laatste pas veel later.

    Succes!
     
  6. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Balen die spruw. Ik heb er bij de jongste ook veel last van gehad. Hier is het uiteindelijk weg gegaan door dat ik broom ging gebruiken (iets van vsm ik heb het flesje niet meer maar een goede natuur winkel kan je er vast meer over vertellen. Of nog beter bij provita dat is een winkel die alleen maar dat soort spullen verkoopt.)

    Verder moet je even nagaan of jij of iemand anders in huis ook last heeft van schimmels, voetschimmel? een vaginale schimmel? Want dat houdt spruw ook snel in stand.

    Ik begrijp heel goed dat het voeden op die manier niet leuk is. Voeden is heel vaak de eerste weken niet echt leuk.
    Het is 12 weken buffelen en daarna wordt het met de dag leuker is mijn ervaring.
    Je zit hier op het bv-sub-forum dus ik denk niet dat je hier kunt verwachten dat er moeders die zelf (overtuigd) bv geven dat je moet stoppen, sorry.
    Wat mij onderandere motiveerde om door te gaan is te denken "wat is ene half jaar nou op een mensen leven als ik daarmee mijn kind de beste start geef?" Maar goed de een kan dat makkelijker denken dan de ander.

    O, ja mag ik vragen wat je allemaal al gebruikt hebt om van de spruw af te komen? Misschien heb ik nog tip voor je op medicijn gebied.
    Succes.
     
  7. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt.
    Als borstvoedende moeder kan ik alleen maar zeggen dat ik altijd voor de BV zou gaan als de mogelijkheid er is.
    Bedenk wel dat spruw ook kan voorkomen als je kindje KV krijgt. Spruw ( schimmel) ontstaat 9 van de 10x als moeder en kind een lage weerstand hebben. Ik adviseer je dan ook een goede multivitamine te nemen ( bijv. Prena Fem van Orthica), een organisch multi-vitamine preparaat waar je per saldo meer van opneemt als bijv een preparaat van Davitamon ( chemisch).
    Je kindje krijgt deze vitamines door jouw melk ook binnen, en daardoor wordt haar/zijn weerstand ook hoger.
    Het is ook heel belangrijk als je bijv een kuur gekregen hebt om de spruw te bestrijden, om deze zowel op jouw tepels als op de wangzakken van je kindje te doen, anders blijf je elkaar besmetten.
    Ook moet je de kuur altijd afmaken.
    Als je vragen hebt over de medicatie kan je me altijd pb-en.

    Ik wil je absoluut geen schuldgevoel aanpraten,maar bedenk wel dat BV het beste is voor de weerstand van je kindje, alle antistoffen die jij al bezit krijgt je kindje via jouw melk binnen. Dit legt een hele belangrijke basis voor zijn/haar verdere gezondheid. Jij kan dit aan je kindje meegeven, voor de rest is het geluk hebben met de genen, en gezond verstand gebruiken.

    Succes met het nemen van de juiste beslissing.
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik heb geen spruw gehad, maar wel heel erg veel kloven en ik heb op een tepel echt een litteken van de blaren en kloven. Ik heb heel erg veel gehuild en kon het aanleggen na 10 dagen echt niet meer opbrengen, daar kwam bij dat Annika ook nog eens ver onder haar geboorte gewicht bleef. Ik ben toen gaan kolven en dat het ik 2 maanden gedaan. Mijn pijnlijke tepels verdwenen en Annika kreeg voldoende voeding binnen om te groeien. Na twee maanden heb ik haar met behulp van een LK weer weten aan te leggen en dat gaat echt nog steeds super, ben echt zoooooo blij dat ik toen doorgezet heb.
     
  9. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Juud, natuurlijk mag je zelf beslissen of je overstapt of niet. Dat mensen (CB/VK/KH) je proberen te overtuigen om door te zetten is ECHT omdat het bij bijna iedereen na verloop van tijd beter wordt. Het is natuurlijk voor de een zwaarder dan voor de ander. Ik heb nooit last gehad van spruw, maar wel zoals de andere dames ook al schrijven van andere opstartproblemen: erge kloven, echt pijn bij het voeden en na het voeden (zo erg dat ik er niet van kon slapen). Pas na een maand of 3 vond ik de borstvoeding echt leuk worden. (niet dat het voor die tijd ALTIJD kommer en kwel was hoor). Bedenk dit dus wel als je stopt. Het is een oplossing voor nu maar doorgaan kan je uiteindelijk ook heel veel opleveren!
    Succes in ieder geval, wat je ook besluit.
     
  10. Madeliefst

    4 nov 2006
    39
    0
    0
    Beste Juud,

    Ik vind dat als je wilt stoppen met bv omdat het zo moeilijk gaat, dat je je daarover niet schuldig moet voelen. Je hebt het geprobeerd en het gaat niet, klaar. Mijn vriend heeft het altijd over de bv-mafia, nou daar lijkt het soms wel op ja. Je moet goed voor jezelf zorgen en vooral ook genieten van deze bijzondere tijd en dat moet geen tranendal worden. Je kleintje heeft meer aan een vrolijke, fitte moeder dan aan een gestresste moeder! Bijkomend voordeel is dat papa ook een keer een flesje kan geven en vooral 's nachts lijkt me dat heerlijk. Kun je even bijslapen. Een baby kost al energie genoeg.

    Overigens geef ik bv, en gelukkig gaat dat bij mij heel goed. En misschien bij een volgende bij jou ook!

    Veel sterkte en vooral veel genieten van je zoontje (leuke naam trouwens!),
    Groetjes, Madelief
     
  11. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Lieve allemaal,

    Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en geef ik flesvoeding. Om de stuwing te verlichten kolf ik, en dat geef ik Siem zodra ik een volledig flesje heb. Ik waardeer jullie medeleven en ben erg trots op jullie dat jullie het hebben doorgezet. Bij mij ging het echt niet meer. Siem dronk de eerste kunstvoeding (bijvoeding, want BV was echt teveel teruggelopen) zo gemakkelijk, ontspannen en hij sliep daarna zoveel beter, dat ik bij mezelf dacht: waarom zou dit niet net zo goed voor hem zijn. Mijn man vindt het ook kheerlijk hem te mogen voeden.

    Nu krijgt hij dus een combi van afgekolfde BV en KV. Ik ben veel relaxter, wil weer ,et hem spelen en knuffelen en voel mij een betere moeder.

    Ik ga het zeker weer proberen bij de volgende, maar voor Siem en mij was dit de beste oplossing.

    Voor de spruw heb ik twee verschillende smeersels gehad van de huisarts en VK. Maar ik ben zelf zeer gevoeling voor vaginale schimmels en moet vanmiddag een pil halen om te slikken (vaginale zetpil nu niet afdoende). Waarschijnlijk hebben jullie gelijk dat er nog veel meer mogelijkheden waren, maar in het kraambed heb ik wegens klachten al zo veel moeten slikken en smeren, dat voor mij nu de maat vol was. We gaan nu nog een week door met de kuren (ik zelfs 2 weken) en uitkoken van alles en daarna zien we wel verder.

    Ik ga er gewoon van uit dat deze ontspannen situatie zo moest zijn.

    Succes met jullie kindjes en de BV. Ik hoop mij bij een volgend kindje weer vol goede moed en zeer overtuigd bij jullie aan te kunnen sluiten.

    Juud en Siem
     
  12. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    beste juud!

    goede beslissing hoor! Ik heb hetzelfde geen spruw dan

    maar het werd ook een opgave bij mij. Kindje dat bleef huilen. Ik weet het eerst aan nekwervels die knelde of andere ongein.. Maar mijn knulletje had gewoon honger. Ik gaf volledig bv maar maak om de een of andere manier te weinig aan.

    Nu doe ik bijvoeden en ik heb een heeeel ander kindje!

    wat betreft de bv mafia.. :rolleyes:
    ttuurlijk weten we dat bv het allerbeste is, maar we hebben meer als ons best gedaan!

    en ook ik ga het bij de volgende proberen gewoon weer op de bv, maar wat niet gaat dat gaat niet...
    en nu genieten jullie er beide van en je man ook!

    genietse meid!
     
  13. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    beste juud en siem,
    fijn dat je nog even laat weten wat je hebt besloten en super dat het nu beter met jullie gaat. goed dat je achter je beslissing staat. succes nog even met het overwinnen van de spruw! groetjes, geke
     
  14. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Juud: nou hopelijk gaat het nu beter en zijn jullie snel van de spruw af !
     
  15. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Fijn dat het zo goed met jullie gaat.
     
  16. lucie

    lucie Actief lid

    13 mrt 2007
    335
    0
    0
    Hier tot 10 weken geinvesteerd, geinvesteerd en geinvesteerd... ik werd er soms doodongelukkig van! :(
    Ik heb een hardnekkigen melkblaar (vergelijkbaar met voeden met ene open kloof, 3x doorgerpikt) gehad, een borstonsteking, spruw en een paar beginnende borstonstekingen, heb in de meest ongelukkige houdingen gevoed, in het begin zelfs voor elke voeding (8 op een dag) mijn borst in een bak warmwater moeten weken enz. enz.
    De oudste kinderen hadden vakantie en we wilden toch wat gaan ondernemen, dus me heel vaak reuze ongelukkig gevoeld in menige speeltuin... :(
    Na 10 weken zijn de meeste problemen verdwenen en begin ik de voordelen te ervaren. :D
    Ik ben persoonlijk blij dat ik heb doorgezet en het dalijk positief kan afsluiten... :D
     
  17. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Super dat je zo het doorgezet Lucie! Fijn dat alle ellende niet voor niks is geweest en je nu toch kan gaan genieten. Tuurlijk zul je nog wel eens een tegenslag hebben maar mijn ervaring is dat het niet meer zo erg kan worden als die eerste weken... ik dacht in die begin periode elke dag bv is er weer 1 en voor ik het wist was ik een paar maand verder.

    Veel succes!
     
  18. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Lucie,

    Ik bewonder je kracht. Heel veel succes en vooral plezier in de komende tijd.

    Aan iedereen die toch ook gestopt is: schuldgevoel helpt je niets verder. Geniet van de rust die je nu ervaart en geloof in jezelf.

    Persoonlijk denk ik dat het ook aan de persoon ligt: sommige mensen handelen emotionele perioden nu eenmaal beter dan anderen. Ik kan goed tegen lichamelijke pijn, maar de emoties werden voor mij vooral teveel. En die projecteerde ik continu op Siem, met driftbuien van hem en huilbuien van mij als voortdurend en steeds erger wordend gevolg.

    Als ik hier de verhalen van de doorzetters lees, dan ben ik zo trots op jullie. Maar ik ben ook trots dat ik heb durven kiezen voor mezelf, en daarmee voor een fijnere moeder én partner.

    Ik sluit dit onderwerp voor mezelf af. Als anderen er graag op doorbabbelen, dan mag dat natuurlijk.
     
  19. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Juud, ik denk dat je hier iets zegt wat heel erg waar is.
     
  20. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Lucie: petje af hoor dat je hebt doorgezet ! ( en dan dacht ik dat ik het niet makkelijk had gehad, maar vergeleken bij jou heb ik echt nergens last van gehad)
     

Deel Deze Pagina