Als Nederlandse de NIPT in België laten doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door sumer93, 20 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    hoi dames,

    Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een NIPT gehad, echter was dit toen nog niet de standaard in Nederland en ging het vanuit Maastricht naar België.

    Nou moet ik hem dus weer laten doen (risicogroep helaas), maar ik overweeg om nu zelf naar België te gaan, want ik lees overal dat ze in NL alleen naar 3 afwijkingen kijken en meer niet?

    In België kijken ze alle chromosomen na, en zien ze zelfs als er iets ernstigs is bij de moeder (kanker bijv). en sja de kosten, ergens heb ik die 90 euro meer er wel voor over aangezien wij in de familie een ernstige chromosoomafwijking hebben welke LIJKT op downsyndroom maar anders is. Familielid is dan ook ernstig gehandicapt.

    Zijn er Nederlandse dames welke ervaring hebben met op eigen initiatief naar België zijn gegaan? Zo ja, welk zkh enz.
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik heb geen antwoord op je vraag. Maar wil wel even zeggen dat je er in NL gewoon voor kunt kiezen om ook naar nevenbevindingen te laten kijken. Dat is zowel voor het kindje als voor de moeder.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    En ze kijken ook naar kanker.

    Het enige verschil is dat je in België het geslacht kunt laten bepalen en in nl niet. Verder is het hetzelfde je kunt kiezen voor nevenbevindingen maar ook alleen voor de 3 trisomien
     
  4. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    En in Nederland betaal je er 175 euro voor.. geen 90.
     
  5. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    ik bedoel de 90 euro verschil:)
     
  6. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    o volgens mijn gynaecoloog doen ze dat in nederland Niet, omdat het nu nog onderdeel is van een studie kijken ze alleen naar deze 3 trisomien gekeken en niet naar andere chromosoom afwijkingen. zo staat het ook op de site van ministerie? Dus dan ben ik wel beetje in de war haha
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Toen ik in 2017 de nipt deed keken ze wel naar nevenbevindingen en of je als moeder kanker had.
    Maar ik zat in de eerste studie, dus mss is dat nu wel veranderd??

    Ik ging ervan uit dat het hetzelfde was.
     
  8. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Standaard wordt er gekeken naar die 3 afwijkingen, maar je kunt ook aangeven dat ze naar de rest mogen kijken. Mijn verloskundige raadde dat af, omdat ze van die overige bevindingen codes terug krijgen bij afwijkingen waarvan heel erg lastig is te achterhalen wat nou precies de afwijking is, en of het wel echt invloed heeft op het kindje.
     
  9. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Heb vorige week de uitslag weer gehad. Nog precies zoals in 2017 ;).

    @TS hier vind je meer informatie https://www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/nevenbevindingen
     
    Panter vindt dit leuk.
  10. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    ja klopt, maar in België kijken ze dan blijkbaar wel echt door tot ze weten of het wel of niet ernstig is.

    en vooral voor de aandoening in de familie is dat wel belangrijk.. want die zien ze anders niet
     
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Is dat echt zo? Is het niet zo dat er dan aanvullend onderzoek wordt gedaan áls er wat uit de nevenbevindingen komt?
     
  12. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hoi ik woon in België en voor zover ik weet werd er bij de nipt ook enkel naar de 3 hoofddingen gekeken (en naar het geslacht).

    Misschien is verder onderzoek wel mogelijk op aanvraag hier, maar ik geloof niet dat het standaard is.
     
  13. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Hier heb je ook gewoon nevenbevindingen. Alleen mogen ze in Nederland niet kijken naar het geslacht. Ik begreep van mijn gyn dat dat te maken heeft met het eventueel afbreken van een zwangerschap bij een ongewild geslacht. Geen idee of dat klopt. Maar er zal wel een reden zijn dat in Nederland het geslacht niet genoemd wordt terwijl je het wel kan zien.
     
  14. peque

    peque Bekend lid

    26 feb 2013
    828
    827
    93
    Vrouw
    Omg. Arnhem
    Ze doen hier wel de nevenbevindingen:

    https://www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/nevenbevindingen
     
  15. 78Sandra

    78Sandra Fanatiek lid

    16 feb 2013
    2.167
    363
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb vorige week net de keuze moeten maken voor de smalle of de brede nipt zoals de vk het noemde.

    Smalle variant is idd alleen maar de 3 trisomies.

    De brede variant is met nevenbevindingen, en kijken ze dus naar alles. Mocht daar iets uitkomen dan wordt je gebeld door de klinisch geneticus met de uitslag en moet je komen voor verder onderzoek.

    Dus volgens mij kun je prima hier in NL de brede variant van de Nipt doen. Ik doe het niet, maar dat is omdat er bij ons in de familie geen rare dingen voorkomen.

    En idd, in Belgie doen ze het geslacht er nog bij en in NL idd niet.
     
  16. MarlousAnne

    MarlousAnne Actief lid

    8 nov 2012
    296
    94
    28
    Ik ben naar Antwerpen gegaan voor het brede pakket plus geslacht.
     
  17. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben NLer in Belgie, hier kijken ze ook alleen naar de 3 afwijkingen, nevenbevindingen wordt niet standaard gedaan. Dan moet je privee gaan en meer betalen, zie niet in waarom ze hier "meer" zouden onderzoeken. Wel krijg je het geslacht te horen. In Nederland kun je zoals gezegd tegenwoordig kiezen of je en NIPT met of zonder nevenbevindingen wil, geen idee waarom jij van je gynaecoloog die keuze niet krijgt.
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik heb ongeveer een jaar geleden nipt laten doen en ben het eens met mijn voorgangers. Echter nog een verschil, dat hier niet genoemd is, is dat je in ieder geval toen in Nederland pas vanaf 11 weken zwangerschap de nipt kon doen, terwijl het in België met 10 weken was.
     

Deel Deze Pagina