Als vrouw meer inleveren na het moeder worden.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Paris91, 21 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Sinds we ouders zijn geworden heb ik het gevoel dat ik vooral dingen inlever ten opzichte van mijn man.

    Onze situatie:
    Zo werkt hij 5 dagen, en ik 3. Dat vind ik prima, hij verdient meer dan ik, en ik vind het heerlijk om thuis te zijn bij mijn kind.
    Op vrijdagmiddag blijft hij een uurtje langer weg voor een vrijdagmiddagborrel met 2 vrienden.
    Hij heeft soms ook avondafspraken, dit kan variëren van 3 weken niets, tot 2 keer in de week wel.
    Mijn man doet aan teamsport, dit is 2 avonden en 1 middag in het weekend. 1 avond blijft hij daarna in de kantine zitten met zijn team om na te zitten. Op die middag meestal een uurtje.

    Voorheen sportte ik 4 keer per week, maar omdat man ‘s avonds regelmatig moet werken, en zelf op sport zit kon ik maar 1 vaste avond krijgen om te sporten. En verder moest ik dan maar thuis trainen, want het is maar krachttraining en daarvoor hóéf je niet de deur uit.

    Hetzelfde met sociaal contact. Hij heeft de vrijdagmiddagborrel, en het 2 keer nazitten in de sportkantine.
    Maar als ik elke zaterdagavond weg zou willen dan hebben we helemaal geen avond voor elkaar en dat is ook weer niet goed voor de relatie. Daarbij vind hij wat hij doet geen uitgaan, maar teambuilding, en is dat, volgens hem, anders dan wanneer ik met vriendinnen zou gaan borrelen.

    Ik wist dat met de komst van een kind en mijn man die carrière wil maken het leven zou veranderen. Ik hoef helemaal niet wekelijks weg, en snap ook wel dat 4 keer in de week sporten in combinatie met werk, huishouden en gezin niet realistisch is. Maar ik heb wel het gevoel dat ik als enige wat inlever.
    Erover praten met mijn man lukt niet, want we hebben toen samen besloten dat hij carrière zou maken en dat dat zou betekenen dat hij meer avonden moest gaan werken. En dát vind ik ook prima.
    Maar ik zou bijvoorbeeld beide 2 keer sporten willen, ipv hij 3x en ik 1x. Maar dat wordt dus afgewimpeld met het feit dat ik thuis ook kan fitnessen. En dat kan ook wel, maar dan moet ik altijd zachtjes doen ivm kinderen, heb ik niet dezelfde apparatuur, en sport het sowieso een stuk minder ontspannen omdat je elk kreuntje en huiltje hoort, of bijvoorbeeld de was ziet hangen.

    Ook vind ik het lastig dat er verwacht wordt dat ik vrijdagmiddag om 6u het eten klaar heb wanneer hij thuis komt van de vrijdagmiddagborrel, en een uur later vertrekt voor sport. Dreumes moet eerder eten, ik heb er straks een baby bij die gevoed moet worden.. Man vind dat dit prima moet kunnen, want zijn moeder had ook 5 kinderen en die had ook altijd het eten klaar. Ik ben ook wel een beetje nerveus over de komst van de tweede en hoe dat dan loopt met het huishouden, en of ik dat wel kan. Dus misschien ben ik nu wat dramatisch, en gaat dat allemaal vanzelf.

    Lang verhaal, weet ook niet zo goed wat ik er mee wil bereiken, behalve het van mij afschrijven.
    We hebben verder geen relatieproblemen (voor hem is dit überhaupt geen probleem), maar misschien heeft iemand tips om hoe ik moet omgaan met deze veranderingen? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet gefrustreerd raak? Ben ik te dramatisch en hoort dit nou eenmaal bij het moeder zijn?
     
  2. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Zo te lezen denkt jouw man wel erg makkelijk over de dingen die jij inlevert en organiseert. En wat inleveren is prima, dat moet iedereen wel, maar het moet ook eerlijk voelen.

    Vind je het een idee om hem op een vrije dag eens alleen te laten met de kinderen, en te vragen hetzelfde te doen als wat jij op een dag doet? Wellicht kan hij op die manier wat meer begrip gaan opbrengen voor jou en je frustratie. Ik acht het niet onmogelijk dat hij een dag al een hele opgave vindt; laat staan jouw schema week na week te moeten opvolgen.

    Fijn dat jullie relatie goed is verder. Dat is iets om aan te blijven werken, want kleine dingen kunnen op termijn groot worden. Kijk dus vooral naar mogelijkheden om met elkaar te blijven praten, vanuit wederzijds respect.

    Nog een klein praktisch dingetje: zou sporten in het weekend voor jou een optie zijn? Dan heb je toch een vaste avond aangevuld met een tweede moment.
     
    Whoopy, Paris91 en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    768
    530
    93
    Nou hij mag wel even een schop onder zijn komt krijgen.
    Laat hem eens een paar keer een hele zaterdag of zondag alleen met de kinderen. Uiteraard moeten de gewone dingen gewoon doorgaan en als jij thuis komt mag het eten klaar staan.
    Hij denkt gewoon te makkelijk. In theorie is het ook niet veel werk. In de praktijk is het anders.
    Daarbij jij werkt 3 dagen dus 24 uur?
    Hij fulltime, zeg 48 max.
    Hoeveel uur besteed jij in huis aan zorg voor de kinderen, vroeg opstaan, in de nacht wakker worden. Zal vast maar 10 uur per week zijn? .

    Hij vergist zich, ziet niet wat jij doet en zal het moeten ervaren om het te snappen.
     
    Vero0504, Miracle1, Whoopy en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Ik denk dat de verdeling wat scheef is gegaan. Hij is erg veel van huis met naast een baan overdag ook nog 3 a 4 avonden en regelmatig extra momenten.

    Dat jij van 4 naar 1x per week bent gegaan met sporten terwijl hij gewoon door blijft gaan klopt natuurlijk niet. Geef duidelijk aan dat jij ook meer wilt sporten in de avonduren EN tijd voor jezelf nodig hebt. Hij mag ook wat inleveren ipv gewoon zijn leven door laten gaan terwijl jij thuis zit.

    En daarnaast zou je met 2 kinderen en een baan toch ook 1x per week een schoonmaakster kunnen nemen?

    Hij wil toch ook niet dat jij straks een uitgezakte moeke op de bank bent? Kom meer voor jezelf op.
     
    Vero0504, Whoopy, Paardenbloem en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Zijn opmerkingen over sporten vind ik echt onzin
    5 dagen werken vrijdagmiddag weg en dan nog 3x per week sporten is veel

    Als je kinderen krijgt lever je beide vrije tijd in en kan niet meer alles zoals je gewend was
    Blijkbaar denkt jou man dat alleen jij wat hoeft in te leveren
     
  6. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Je hebt een gezinsleven gekregen en dat betekend imo dat het leven niet op houd, maar wel dat het gewoon anders word en je ALLEBEI inlevert. Ik snap dat sporten voor hem heel belangrijk is en het is ook gezond om dat te doen, maar je kunt niet én 5 dagen werken én avonden werken én weg voor sporten én de kroeg in. Als jij niet tevreden bent met deze situatie en meer ruimte wil voor dingen die jij graag doet, zal hij zich ook aan moeten passen en wat moeten inleveren. En als dat betekent dat hij minder gaat werken of minder sporten of dat kroegavondje (deels) opgeeft, dan is dat zo. Hij zal het vast niet kwaad bedoelen, maar jij mag echt meer ruimte voor jezelf vragen.
     
    Whoopy, Pechvogol en Paris91 vinden dit leuk.
  7. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Uit jouw verhaal vind ik je vriend best egocentrisch overkomen. Dat jullie hebben afgesproken dat hij aan zijn carrière kan werken is prima, maar hij heeft niet het recht om te bepalen wat jij verder wel of niet mag. Of wat jij wel of niet mag voelen.

    Jammer ook dat hij hier niet over in gesprek wil gaan en jou niet serieus lijkt te nemen. Ik vind het al helemaal niet eerlijk dat jij met zijn moeder wordt vergeleken. Als het daar zo prima ging dan had hij van mij zijn koffer mogen pakken en weer lekker daar gaan wonen.
    Je bent echt niet dramatisch. Hij is dramatisch en egoïstisch als zowel vader en partner.
     
    Whoopy, Eabeltsje, Waxinelichtjes en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat heeft helemaal niks te maken jou als 'vrouw die moeder werd', maar puur en enkel met jullie eigen keuzes in de relatie en het gezin.

    Ik herken echt 0,0 van wat je schrijft, en zou beginnen met bepalen wat JIJ wilt doen.
    En dat vervolgens te gaan doen

    Jij behandelt jezelf namelijk anders dan dat je je man behandelt. DAAR gaat het mis.

    (Ik lees namelijk dat vrijwel iedereen schrijft wat je man allemaal zou moeten veranderen -> dat gaat nooit gebeuren als jij zelf niet verandert. Je eigen keuzes hebben ook bijgedragen aan deze situatie. Ook je keuze om niks te doen en er in mee te gaan)
     
    Vero0504, femkes, Whoopy en 13 anderen vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is nu eenmaal een feit dat wanneer er kinderen komen er dingen veranderen maar als jij er last van heb met hoe het nu loopt moet je dat bespreken.
    Probeer een gulden middenweg te zoeken, i.p.v. dat hij 2x per week gaat trainen zou die dat terug kunnen schroeven naar 1x per week zodat jij op die avond kan sporten en dan kan die op de zaterdag wel gewoon zijn wedstrijden blijven spelen. Al die avonden die hij weg is om te sporten heeft niets met carrière te maken, het is het een of het ander. Toen mijn kinderen nog klein waren deed mijn man competitie tennissen en was dan de hele zaterdag of zondag op de tennisbaan waardoor ik altijd een hele dag alleen met de kinderen zat in het weekend en dan wilde die ook nog een avond doordeweeks gaan tennissen en dan al die avonden dat die laat van het werk kwam. Ik was daar op den duur ook spuugzat van en hij mocht van mij in het weekend zijn tenniswedstrijdjes houden maar doordeweeks wilde ik het niet hebben, Klinkt flauw hoor maar dan heb ik het nog niet over de avondjes snowboarden met vrienden of een biertje halen en ik maar thuis zitten en mijn agenda aan het aanpassen, gewoon niet doen hoor.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  10. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Hij moet nu al veel doen, omdat deze zwangerschap niet goed verloopt en ik eigenlijk niks mag doen. Ik merk dat hij daar gefrustreerd van raakt, omdat hij nu al mijn taken bovenop zijn werk heeft. Hij wil nu wel kijken naar een schoonmaakster, dat is al een verbetering. In het weekend zou ik ook kunnen en willen sporten, maar dan ga ik weg op de enige dag dat we met zijn allen wat kunnen doen.. Moet ik mij misschien ook niets van aantrekken, want hij is tenslotte die andere dag weg.
    Ja, ik werk 24uur, hij gemiddeld 44, de avondafspraken duren meestal niet lang. De nachten doet hij wel.


    Nu mijn zwangerschap zo moeizaam verloopt en hij het huishouden erbij heeft, wil hij wel eindelijk een schoonmaakster.
    Qua sport blijft het lastig, hij is namelijk heel goed in wat hij doet. Als hij minder zou willen trainen moet hij ook wat niveaus omlaag, en daar is hij eigenlijk te goed voor.. Denk niet dat hij het dan nog leuk zou vinden.
    Overigens zou ik bijvoorbeeld ook wel een oppas willen voor een vaste avond, maar vind hij oppas meer voor nood..
     
  11. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    De verhouding is idd wat scheef gelopen. Ik snap hem wel met zijn teamsport. Als het betekent dat hij met 1x pw trainen, niet in de basis staat, snap ik wel dat hij 2x pw wil trainen. Ik zou vragen of hij minder wil naborrelen. Dus niet en een nazit na een training, na de wedstrijd en op vrijdagmiddag een borrel. 1 of 2x pw is ook prima.
     
    Paris91 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.828
    3.602
    113
    Maar hier zit al een probleem. Als je hem nu laat kiezen, jij gaat vast sporten en stelt hem de keuze, ben jij thuis of zal ik oppas regelen?

    Hier ook een man die veel werkt, vaak weg is s avonds voor werk en regelmatig (onverwacht) naar het buitenland moet. Met man zijn werkrooster, zou ik nooit iets voor mijzelf kunnen plannen, omdat de helft van zijn planning onverwachts is. Dus is een oppas de oplossing. Dan kan ik gewoon weg, hebben we ook iemand thuis, en mocht het een keer niet nodig zijn bellen we ruim op tijd af. (en de praktijk wijst dat het eigenlijk gewoon bijna altijd nodig is).

    Kinderen veranderen je gezinssituatie. Maar betekend niet dat jij alles moet inleveren. Dat doe je samen. En als hij niks kan/wil inleveren is niet het gevolg dat jij niks meer kan, maar dat er dus een oppas komt of een schoonmaakster.
     
    Whoopy, Dubbelgeluk, Oilell en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Vrije tijd moet je eerlijk verdelen en staat los van werk- & zorg tijd.

    Mijn man werd als 1 van de eersten vader in zijn sport en vrienden club. Die dacht ook zo verder te kunnen met sporten, naar het café etc. En zeker, dat gun ik hem, maar mezelf ook.

    Hij kreeg commentaar natuurlijk van zijn omgeving maar jammer dan. Inmiddels zijn ze allen vader en zie je 3 stromingen; 1 samen delen, 2 alles voor de man en binnen no time scheiden en 3 uitgezakte stellen die het beiden niet op de rit krijgen.

    Ik heb er 4 onder de 3, echt wel een werk om alleen met ze te eten en op bed te leggen als mijn vriend een leuk uitje heeft. Andersom weet ik dat hij net zo hard bikkelt als ik tijd voor mezelf heb.
     
    Aries, cowgirl80 en Paris91 vinden dit leuk.
  14. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    Hoi TS,

    Ik vind je idee van een vaste oppas heel slim. Doen wij ook. Mijn man werkt ook vaak 's avonds. Waardoor ik dus ook door moet. Dat betekent dat we dus allebei een lange dag maken. Dat begreep hij, nadat ik in één week drie avonden achter elkaar weg moest en hij allebei de kinderen had. Kinderen is ook keihard werken! En dan nog drie dagen voor de baas werken, je hebt een drukke week.
    En jij hebt net zoveel recht om te ontspannen als hij. Mooi dat hij het voor nood vindt, want dat is dit wel als ik je verhaal zo lees :)
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  15. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.828
    3.473
    113
    Vrouw kom voor jezelf op en laat je niet als een deurmat behandelen.

    Als jij vaker wil sporten s avonds en hij wil zijn avond niet opgeven dan zoeken jullie een oppas. Dat hij oppas voor nood ziet daar zou ik heel boos over worden. Dat is lekker makkelijk gezegd door hem want hij kan gewoon lekker gaan sporten.

    Als jij 3 dagen werkt plus de avonden mag doen die hij naar een borrel of sport of waar dan ook naar toe is dan zou ik een schoonmaakster regelen.

    Nogmaals kom voor jezelf op.
     
    Roos12, lidu1, Amberxx en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Mijn man en ik zijn best wel heel traditioneel, hij werkt 40 uur, begint nu met carrière maken en ik ben thuis. Hij sport nu 10 uur per week op zijn werk en daarnaast zou hij thuis van mij ook nog elke dag mogen sporten. ( ik vind dat mogen heel negatief klinken omdat ik vind dat iemand dat zelf moet weten) Wel is het zo dat hij dat dan of ‘s ochtends vroeg doet of ‘s avonds laat zodat het gezinsleven er niet onder lijd. Hij verwacht niet dat het eten om 18.00 op tafel staat, wel verwacht hij dat ik ook mijn ontspan momenten pak, borrelen met vriendinnen, alleen naar de stad, sporten etc hij moedigt het zelfs aan omdat hij vind dat ik dat juist veel te weinig doe.

    Ik zou dus in gesprek gaan en desnoods niet vragen, maar je plekje in die zin eisen. Elk mens heeft zijn of haar ontspanning nodig en dat weet jou man maar al te goed met al zijn sport activiteiten.
     
    Vero0504, Paris91 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    En dus omdat hij het niet nodig vind is zijn stem doorslaggevend en de beslissing genomen? Hier mag jij toch ook gewoon zeggen: IK heb die tijd nodig om te gaan sporten, dus er komt een oppas als jij niet thuis kunt zijn met de kinderen op mijn sportavond.
     
    Apie1, Whoopy, Sylva en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hij vindt, hij wil. Dan regel je toch zelf gewoon oppas? Sommige dingen laat je zelf ook wel gebeuren. Je zal zelf voor jezelf op moeten komen. Het kan niet zo zijn dat jij alles inlevert, en hij leeft zoals voor er kinderen waren. Dat had ik vamaf begin af aan al niet gepikt en duidelijke afspraken over gemaakt voor er uberhaupt kinderen zouden zijn.
     
  19. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    Dat speelt hier denk ik ook wel mee. Niemand uit het team of uit de vriendengroep heeft kinderen..
     
  20. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.341
    1.248
    113
    Vrouw
    #20 Paris91, 21 feb 2020
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020
    Bedankt voor de reacties.
    Het klopt dat ik het ook vooral zelf heb laten gebeuren. Ik ben zo bezig geweest met alles op rolletjes te laten lopen qua werk, gezin en huishouden, dat ik mezelf ondertussen een beetje ben kwijtgeraakt.

    Man wil nooit oppas naast de werkdagen of dochter uit logeren doen, omdat wij graag kinderen wouden, dus wij er dan zelf voor moeten zorgen. Maar dat is natuurlijk makkelijk praten als het enige wat je inlevert het uitslapen is :rolleyes:.

    Mijn moeder heeft aangeboden wel op een vaste avond beschikbaar te willen zijn als oppas. Dan zou ik 2 avonden kunnen sporten. :)
     
    Bloem2310, Apie1, Pimpelmeesje en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina