altijd weer dat snoep (familie)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door anne19791980, 18 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.481
    218
    63
    Hoi hoi,

    Graag jullie mening over het volgende.

    Als wij naar een verjaardag gaan met de kinderen (8 en 5,5) dan krijgen ze een stuk(je) taart en mogen ze wat chips/lekkers pakken en dan is het ook klaar voor mij.
    Maar vaak wordt er al moeilijk gedaan over het stukje taart, nee joh geef ze gewoon een groot stuk etc. Dit roept dan vaak de jarige in kwestie. En als ik zeg dat ze genoeg hebben gehad met de chips dan komt het wel eens voor dat oudtantes toch nog zeggen; joh pak nog wat, mag wel hoor.
    Ik kan daar echt boos over worden. Maar dan nu het ergste nog.
    Het lijkt tegenwoordig in de familie van mij en mijn man een gewoonte te worden om de kinderen als wij gaan nog een snoepzak mee naar huis te geven. En dan heb ik het over bv een zakje chips met lolly's en smarties en nog 5 dingen of een volle zak bonbons.
    Het wordt gewoon te veel, ze zijn net door de sint spullen heen(qua snoep)en nu komen er al weer chocolade hazen in huis( kregen ze van mijn opa)
    Hoe ga ik dit beleefd tegen?
    Op de verjaardag zelf zeggen? Maar dan hebben ze de zakjes al klaar.
    Vantevoren ff bellen of appen dat we dit niet meer willen?
    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier hij lust geen taart dus meestal krijgt hij dan op een verjaardag een snoepje of een cakeje ofzo, later inderdaad vaak een zakje chips met een stukje kaas of worst. Hij is zelf ook geen grote eter, heeft een paar voorkeuren, dan wil hij wel eens om meer vragen, maar verder niet.
    Wat we krijgen bij het naar huis gaan nemen we gewoon netjes aan en kijken thuis wel wat we ermee doen/ maken er eventueel afspraken over.
    Zo'n chocohaas zal hij hier ook nog wel krijgen van oma, prima en die eten we dan samen op of ik breek hem in allemaal stukjes die ik in een bakje doe en dan mag hij elke dag een paar stukjes.
    Hij is hier 4,5. Ik heb niet zoveel moeite met snoepen, mits het met mate is en als jij het teveel vind kan je het misschien in een algemene trommel doen en dan kunnen ze bijv. na schooltijd daar wat uit kiezen.

    Wat betreft die opmerkingen op verjaardagen zijn soms wel vervelend. Ik herhaal dan nog een keer duidelijk en soms wat harder (zodat het een paar stoelen verderop ook gehoord wordt), nee hoor, ik had gezegd dat het nu genoeg is, we moeten straks ook nog eten o.i.d. Vooral de oudere generatie wil of lijkt het niet te snappen en ik ga er geen energie in steken, merk dat dat inderdaad alleen maar frustratie opwekt en uiteindelijk bereik je er nog niks mee.
    Zo wil mijn schoonmoeder de oudste altijd een snoepje meegeven naar huis, is ook echt een ritueel geworden. Prima, hij weet inmiddels heel goed dat hij het snoepje moet bewaren tot de volgende dag (omdat hij bij oma ook al een snoepje krijgt) en geregeld vergeet hij het snoepje gewoon en ligt het nog een paar dagen op het aanrecht.

    Ik zou er dus niks van zeggen of mee doen, vind het een beetje ondankbaar overkomen, ook al vind ik het ook niet nodig hoor! Als iemand jou een doosje bon bons aanbied zeg je denk ik ook niet, nee laat maar hoor, ik hoef geen chocolade. Iemand heeft dat voor je gehaald, er energie in gestoken. Ik neem dat altijd netjes aan, lust ik het niet of hoef ik het niet (wat niet vaak voorkomt) dan maak ik er iemand anders gelukkig mee.
     
    Butchke, lies276 en Roanna vinden dit leuk.
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wat jij zegt; hier zijn we net door de sinterklaasvoorraad heen... wat dus betekend dat ik zelf zo'n beetje geen snoep meer hoeft te kopen en het dus gewoon in de kast leg bij de snoepvoorraad... Wat ze krijgen is voor algemeen gebruik. Dus voor iedereen. En 1x per dag is het 'snoepjestijd' . En dan kunnen ze zelf kiezen wat ze pakken.

    Wat betreft op het moment zelf... tja, dat vind ik lastig. Zeker als ze het zelf nog niet durven aangeven of niet durven laten staan (of niet willen laten staan) . De jongste zou het hier zelf wel zeggen. En bij de oudste (10) maken we dan zelf maar afspraken mee van te voren. En als dat lastig is om aan te houden, dan overleggen we hoe we wat gezondere dagen daarna inplannen om het weer in balans te krijgen. Maar ik vind het altijd wel lastig om de gever erop aan te spreken.. daar ben ik niet zo goed in.
     
  4. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Als dochter hier een snoepzak mee krijgt dan moet ze het thuis in haar trommeltje doen. En regelmatig gaat daa niet op een wordt het na zoveel tijd weggegooid. Schoonouders hebben er ook een handje van als ze op visite komen snoep mee te nemen. Net alsof wij niets in huis hebben;) dit gaat ook in het trommeltje. Hier afgelopen wel bijna heel de paasbuit en Sinterklaas van vorig jaar weggegooid . Binnenkort komt er een nieuwe lading chocolade pfft. Het is bij mijn dochter zo als ze het ziet wil ze alles opeten, maar als ik het opberg is het goed. Soms vraagt ze erna en dan mag ze soms wat, maar als ik het al lang heb gaat het weg en zeg ik dat het niet meer goed was.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik zou niet zo moeilijk doen en ze lekker laten (wel hebben wij niet wekelijks een verjaardag). Snoep wat ze meekrijgen en spullen zoals chocolade gewoon opbergen en daar mogen ze dan elke dag wat van.
     
    Donutlover, Butchke, chrystel73 en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Hier precies hetzelfde. Het is hier ook niet wekelijks feest maar als we ergens zijn mag ze gewoon eten wat ze wil hoor .
     
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Ik zou zelf ter plekke zeggen dat je het genoeg vindt. Een snoepzakje vind je ook niet nodig. Je kunt dat op de verjaardag zeggen dat je niet wil dat de kinderen dat mee naar huis krijgen.
    Vind je dat vervelend om te zeggen, of vanwege je kinderen, dan neem je t aan en gooi je t thuis weg of stopt het in een trommel om uit te delen. Of je vraagt vantevoren in t niet aan te bieden.
    Ik vind het zelf niet erg als er wat meer gesnoept wordt op een verjaardag. En als ik het wel genoeg vind, dan zeg ik dat.
    Ik snap niet zo goed waarom het zo lastig is dat beide kanten er mogen zijn.
    Sommige mensen snoepen nou eenmaal meer dan anderen. Als we het maar respecteren van elkaar. 'Lief dat je t aanbiedt, maar het is niet nodig' (diegene vindt het blijkbaar belangrijk om de ander van zoetigheid te voorzien, dus aardig is t sowieso). En t antwoord 'Nee sorry ik vind t teveel worden, ik sla af' is ook oké.
    Ik zou daar niet zo moeilijk over denken toch?
     
  8. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hoe vaak heb je zo een verjaardag? Als het heel af en toe is zou ik het een beetje laten.. Ik zou wel eens een gesprek aan gaan waarom mensen het nodig vinden om tegen de ouders in te gaan..
    De snoep die mee gaat in een bak gooien (zoals al is gezegd). 1x per dag een snoepje, of bv zakje chips in het weekend. En anders kieper je het na een tijdje weg (of geef je het een keer kado terug ;))
     
  9. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    885
    1.095
    93
    Ik zou me er niet zo druk om maken. Het is toch leuk dat ze dat krijgen? Het hoeft niet allemaal in 1x op en als dat wel gebeurt is het ook geen drama. Maar, als jij je er wel aan ergert moet je gewoon duidelijk zijn. Dus het melden zoals jij het wil hebben.
     
    Sado en suus1983 vinden dit leuk.
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik kan me daar niet zo druk om maken, nu zijn wij wel een beetje uit de kinderverjaardagen maar voorheen zat ik daar niet zo mee.
    Mijn oudste dochter heeft toen ze heel jong was bij een verjaardag zoveel gegeten en bleef doorgaan na mijn waarschuwingen en dat ze thuis alles eruit heeft gegooid haha, ze had het direct afgeleerd ;)
    Die chocolade hazen die evt meegaan die eet/ at ik altijd zelf op, mmm heerlijk.
    Niet zo druk maken om dingen die niet zo heel erg zijn
     
    lies276 en suus1983 vinden dit leuk.
  11. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Gekregen snoep zou hier ook in de snoeppot gaan. Gelukkig krijgen we vrijwel geen snoep van familie ed. Lekkers wat niet opgaat neem ik mee naar mijn werk. Die jongens eten alles ;)

    Op een verjaardag krijgt de oudste taart. De jongste wil dat niet. Verder is er vaak iets van kaas / worst (dat moet mijn jongste echt in beperkt worden want die vreet alles op :D), chipjes, olijfjes ed. Daar mogen ze wel het een en ander van maar niet teveel. Avondeten moet er ook nog in;)
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.982
    5.815
    113
    Oh ik ben echt een loedermoeder, maar van mij hoeven ze niet meer te eten na een verjaardag. :oops:
    Inderdaad lekker een stuk taart, toastjes, stukje worst en kaas, limonade, rauwkost, nootjes, olijven.
    Het is niet dat ze onwijs veel eten, maar natuurlijk meer dan dat ze op een normale dag tussendoor krijgen. Vaak hebben ze dan ook geen honger meer, dus dan skippen ze het avondeten. Zolang het niet wekelijks voorkomt vind ik het prima. Overigens geef ik wel aan als ik vind dat ze een grens overgaan, ze hoeven niet 4 plakken worst achter elkaar naar binnen te schuiven. Maar over het algemeen snacken ze gevarieerd en met mate met een verjaardag.

    Snoepjes/chocola etc wat ze krijgen mogen ze zelf houden, maar alleen (deels) opeten tijdens snoeptijd.
    Dus of ze kiezen iets uit de algemene snoeppot, of ze mogen iets eten van wat ze gekregen hebben.

    Maar TS, het zijn jouw kinderen, dus jij bepaalt wat er gegeten wordt. Ik zou er dus ook wat van zeggen als opa/oma/tante zegt: Ah joh, doe lekker. Eh nee, jij bent de ouder, jij bepaalt en dat hebben ze te accepteren.
     
    chrystel73, Iertje81, JongetjeM en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    ik ben ook meer een loedermoeder. ik maak mij daar niet druk in. Die verjaardagen zijn niet wekelijks , zelfs niet maandelijks.
    Een dagje zondigen kan echt geen kwaad, gaan ze niet dood van.
    En die snoepzakjes verdwijnen hier in de snoep schuif
    Je moet een kind natuurlijk niet dagelijks vol met suiker pompen, alles met mate

    Maar het zijn natuurlijk jou kids , jou regels en principes dus kunnen wij dat niet in jou plaats bepalen, enkel een beetje proberen te relativeren.

    Persoonlijk zou ik dat niet zeggen van die snoepzakjes. Kan een beetje vreemd overkomen denk ik. Gewoon meenemen en in kast steken, als je ze niet aan kids wil geven desnoods uitdelen of zelf opeten. Ik zou het laatste doen hahahaha (sorry)
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben daar ook niet zo moeilijk in.
    C krijgt regelmatig een zakje snoep van familie.
    En meestal verdwijnt zo'n 95% daar van in mijn mond :p
     
    Dansprinsesje vindt dit leuk.
  15. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Tijdens verjaardagen zijn wij ook niet zo “moeilijk”. Wij zelf snacken dan ook meer dan op een normale dag.

    Snoep die ze mee krijgen ken ik wel. Hier stappen we ook over van de chocoladeletters over op de paaseieren en daarna alle snoep die ze krijgt bij de avondvierdaagse. Het gaat hier de snoepkast in en daarna door naar de prullenbak, omdat het over de datum is. Heb wel eens aangegeven dat het ook minder of kleiner kan, maar er wordt niet geluisterd. Dus we bedanken netjes en dat is het. Iedereen tevreden.
     
    Dansprinsesje vindt dit leuk.
  16. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Herkenbaar. Lijkt hier af en toe een sport om de kinderen vet te mesten. Mijn kinderen snoepen niet veel, gewoon omdat dat niet nodig is. Tuurlijk mogen ze wat lekkers bij opa/oma. Maar als ze ondertussen al wat worstjes, kaasjes, stengels, chips naar binnen hebben gewerkt dan is het op een gegeven moment gewoon klaar. Ook puur omdat ze anders alles snachts onder kotsen omdat hun maag bomvol zit van die troep.

    1x flink boos geworden op schoonvader, hij bleef maar snaaiwerk geven aan onze oudste. Hij moest kappe anders zou hij buikpijn krijgen en kotsen. Vond schoonvader onzin. En inderdaad snachts thuis heeft ie alles onder gekotst.

    Mijn eigen vader geeft altijd van die tasjes met vreet zooi erin. Altijd chocola terwijl ze weten dat ik vooral met chocola terughoudend ben. Met sint een tas gehad, kerst ook weer (zo'n grote surprise ei met chocola snoepjes erin) Pasen staat voor de deur, hou m'n hart al vast...

    Kids weten hier trouwens dat ze niet alles mogen opeten ervan. Zeggen ze gelukkig nu zelf al tegen de opa's en oma's
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij zijn vooral bezig om kinderen bewust te krijgen van de grenzen en gezond eten. Ik kan niet de rest van de wereld opvoeden, en ook geen hekken om mijn kind heen overeind houden. Vooral een kind van 8 is prima bewust te krijgen om zelf bewuster met snoep om te gaan.

    Taart lusten ze bij ons inmiddels weg, maar ze vragen zelf om 1 stuk voor alle drie samen. Omdat ze zelf een herl stuk te groot vinden.
    Al het snoep wat verder in huis komt wordt op de kommode gemieterd en stop ik vervolgens in de snoeptrommel. Deze staat gewoon op de plank in de voorraadkast, en kinderen kijken er naar als weleens een vriendje komt.

    We praten verder veel en eerlijk over voeding en wat bewust snoepen inhoudt. Daarom probeer ik de rest van de wereld niet te sturen. Verkeerde prikkels van anderen zullen alleen maar toenemen.
     
    Akira1978 en ikkie97 vinden dit leuk.
  18. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Nee ik zou daar zeker niet van te voren over bellen... :rolleyes:
    Het zakje snoep meenemen en in de snoeptrommel zetten
     
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier eigenlijk precies hetzelfde. Maar zo vaak hebben we geen verjaardag. En Dafne heeft nog wel een rem van zichzelf, stopt gewoon als ze genoeg heeft.
    TS ik zou gewoon duidelijker zijn naar mensen die zeggen: ah joh, mag toch wel en bla bla. Jij bent de ouder, dus jij bepaalt.
     
  20. MissMorrow

    MissMorrow Fanatiek lid

    17 dec 2018
    1.510
    1.909
    113
    Vrouw
    Accountmanager
    Wat vinden je kinderen van al dat snoep? Vinden ze het leuk en lekker? Zien ze het als iets speciaals om te krijgen? Of boeit het ze niet zoveel?
     

Deel Deze Pagina