Sociaal wenselijk gedrag

Discussie in 'De lounge' gestart door amaranta, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Soms wordt er een topic geopend waarin om een mening wordt gevraagd.
    Soms wordt er een topic geopend waarin er niet expliciet om een mening wordt gevraagd.

    In beide gevallen krijg je iemands mening te horen.

    Ik krijg de laatste tijd een beetje de indruk dat alleen een sociaal wenselijk antwoord goed is. Je mening geven als die tegen die van de rest ingaat wordt mag schijnbaar niet meer.

    Dit is een forum. Als je er niet tegen kunt dat mensen een afwijkende mening hebben moet je ook geen topic openen waarin je om een mening vraagt of waarin het kan voorkomen dat er meningen worden gegeven.

    Ook kun je op een forum geen emotie lezen. Soms komt iets net ff anders over dan bedoelt is. Vraag dan even om verheldering en ga die user dan niet bashen.

    Wat is jullie mening?
     
  2. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Mijn eerlijke mening is dat je op een forum nou eenmaal verschillende meningen kunt verwachten.
    Maar soms heb ik wel een 'probleem' met de manier waarop die mening geuit wordt,zeker als de TS niet expliciet om meningen heeft gevraagd.

    Ik denk dat er veel problemen voorkomen kunnen worden als mensen misschien even hun berichtje nalezen voor ze het versturen, en het eventueel een beetje nuanceren. ;)
     
  3. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Dat is nou juist het hele eiereten Lucia. Of je nou wel of niet om een mening vraagt...die krijg je toch wel te horen...
     
  4. Niet meer actief

    Kan me alleen maar aansluiten bij jouw mening.

    Als je niet tegen kritiek kunt dan kan je beter geen topic openen waarin ;
    gevraagd wordt om een mening of een mening gegeven kan worden..

    Het blijft een forum en zonder de non-verbale communicatie kan je nou eenmaal niet zien hoe iemand een bepaalde opmerking bedoelt of hoe hij deze wil laten overkomen.
     
  5. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Bij mij mag iedereen steeds zijn mening zeggen, ik hecht echter wel veel belang aan "de manier waarop"

    Er is een verschil tussen je mening zetten en iemand gewoon de grond in te boren om te kwetsen. Vaak worden hier antwoorden gegeven om mensen niet te kwetsen, en daar kan ik in de meeste situaties wel inkomen.

    Veel mensen zoeken hier steun en begrip, en niet een ijskoude mening van iemand die ze niet kennen. Nu ja, meestal kan je uit het topic-hoofd wel uitmaken of de topicstarter op zoek is naar wat begrip of een echte "mening"... Maar ook bij deze geldt: de manier waarop

    ;)
     
  6. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ben het helemaal met je eens,

    als iemand een topic opent kan diegene ook kritiek verwachten.of het je nou aanstaat of niet.

    kun je niet tegen kritiek moet je ook geen topic openen.


    maar ja dat is mijn mening.
     
  7. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    En dat is inderdaad het nadeel van een forum he,je kunt geen emotie zien...


    Maar dat neemt niet weg dat ik heel soms bij bepaalde reacties gewoon het gevoel heb dat het ronduit vijandig bedoeld is...
    En die mogen dan wel een beetje genuanceerd worden vind ik. ;)
     
  8. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Als ik voor mezelf spreek. Ik lees ook weleens topics waarvan ik denk.... ow nee he....
    Meestal lukt het me dan wel om het topic te negeren.
    Maar soms kan ik het ook niet laten om even mijn mening te geven, ook als die afwijkt van die van de rest.
     
  9. Jennefer1985

    Jennefer1985 Actief lid

    sommige mensen willen vaak bevestigd krijgen wat hun zelf vinden andere meningen worden daardoor soms/vaak niet geaccepteerd zegt veel dus over wie en hoe die personen zijn :( (willen alleen horen wat ze willen horen)

    ik erger me er persoonlijk ook aan maar ik ga me niet druk meer maken om zulke mensen in het vervolg mijd ik dan gewoon hun vragen/topics ;)
     
  10. Niet meer actief

    Daar sluit ik me inderdaad bij aan Lucia !
     
  11. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België


    Ik zeg ook niet dat je geen reacties kunt verwachten als je een topic opent, het gaat gewoon over de manier waarop.

    (wat net het grote probleem is op zo'n forum ;) )
     
  12. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Er is niets mis met een afwijkende mening hé :p

    Iedereen moet zijn gedacht kunnen zeggen... Tenzij je die andere persoon gewoon begint af te breken. Je kan nog steeds rekening houden met iemand anders z'n gevoelens he...
     
  13. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Tja, soms wordt er inderdaad erg primitief gereageerd. Ik heb mezelf er ook weleens op betrapt.
    Of dan klinkt het in mn hoofd anders dan dat ik het schrijf.
     
  14. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Dat zou je denken. Toch zie ik hier dat er topics gesloten worden omdat de TS niet tegen kritiek kan of omdat er dingen worden gezegd die niet sociaal wenselijk zijn...
     
  15. Jennefer1985

    Jennefer1985 Actief lid

    alleen dingen zeggen waar iemand iets aan heeft zou ik zeggen, op forums is het moeilijk soms te zeggen hoe iemand iets meent ik zeg dan altijd gebruik wat meer emoticons en kijk je antwoorden na voor je post ;)
     
  16. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Zeg zoek jij ruzie ofzo?
    ;)
    (merk aub het cynisme in mijn post op ;) )
     
  17. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik mis helaas een paar emoticons....
    Maargoed. Wat jij hierboven beschrijft is dus het sociaal wenselijke waar ik het over heb.
     
  18. ruby28

    ruby28 Fanatiek lid

    10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    kijk echt discrimineerende opmerkingen enzo,en iemand verrot schelden vind ik te ver gaan.

    maar als je iets niet mooi vind,ben je dan verplicht om te posten "prachtig"of dat je dan maar niet moet reageren.

    nou kom op zeg,ik vind nou eenmaal niet alles mooi wat een ander mooi vind.
    en ook niet alles lekker wat een ander lust.
     
  19. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    ;) :)

    Sorry, het cynisme ontging me even,denk dat ik dringend moet gaan slapen ofzo :confused:


    Wil zeker géén ruzie! ;)
     
  20. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Als de TS niet tegen kritiek kan, is dat spijtig voor hem/haar.
    Ik bedoel maar, daar had je dan maar eerder moeten aan denken. Hoewel ik op sommige momenten ook vrij melig kan worden hoor, en achteraf denk van "aargghhh..." :rolleyes: :p

    En als topics gesloten worden omdat ze sociaal niet wenselijk zijn... Dan ligt ofwel de fout bij:
    - de moderator, die misschien gewoon ruzie/gekwetsten wil vermijden
    - de TS die via privébericht gevraagd heeft het topic te sluiten
    - de manier waarop sommigen iets aankaarten

    Denk ik dan zo :oops:
     

Deel Deze Pagina