Angst na totaalruptuur en nu weer zwanger

Discussie in 'De bevalling' gestart door Fran89, 3 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fran89

    Fran89 Actief lid

    8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Kort samengevat: mijn eerste bevalling is ingeleid. Binnen 8 uur was onze baby er en kreeg ik er gratis een totaalruptuur bij. Het lichamelijke herstel ging heel spoedig, maar mijn psychisch herstel heeft lang geduurd. Ik ben hele lange tijd bang geweest dat ik geen ontlasting op kon houden, wat 2 jaar geleden resulteerde in sociale angststoornis. Na veel therapie ben ik sinds een half jaar weer de “oude” (op wat spannende momenten na) en ben ik zwanger van nummer 2.

    Mijn angst is bij de gynaecoloog bekend en de keuze voor een keizersnede zou ik mogen maken. Al wil ik liever natuurlijk bevallen omdat het herstel bij een keizersnede ook lang kan duren. Maar het idee dat ik er weer een totaal ruptuur aan over hou en welke schade dit met zich meebrengt (lichamelijk als psychisch) maakt me zo bang.

    Ik ben eigenlijk op zoek naar vrouwen die ook vooral last hebben van psychische klachten na een totaal ruptuur en hoe zij een tweede bevalling in zijn gegaan?

    En hoe ga ik de keuze maken? Waar ga ik goed aan doen? Ik blijf maar in die “angstige” cirkel zitten en ik weet het gewoon niet.

    Bedankt voor het lezen. Ik ben al blij dat ik het even van me af heb kunnen schrijven hier... :)
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Wat vervelend dat je zo’n eerste bevalling hebt gehad! Ik heb geen ervaring met keizersnede’s, behalve dat ik van iemand die zowel een natuurlijke als keizersnede bevallin heeft gehad heb gehoord, dat haar herstel na de keizersnede juist sneller ging! Ook heb ik om me heen gezien dat een keizersnede vaak de eerste paar weken veel heftiger is door de grote wond, maar dat deze wond vaak na een week of zes is genezen en dat je dan eigenlijk vrijwel hersteld bent. Bij een natuurlijke bevalling, wordt het bekken en de vagina en alles in dat gebied opgerekt en/of beschadigd en dat herstel kan vaak veel langer duren dan zes weken.
    Ik denk zelf dat de nadelen van een keizersnede eerder op een ander vlak liggen, namelijk oa dat men denkt dat het minder goed voor de baby zou zijn (de baby krijgt dan minder goed de darmflora van de moeder mee), maar eigenlijk zou ik je aanraden om wat meer details over de voor en nadelen van de gynaecoloog te vragen.
    Succes!
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik had bij de 1e een totaalruptuur. Psychisch gelukkig niet zoveel last van gehad, lichamelijk herstel heeft wel een tijd geduurd.

    Toen ik zwanger was van de 2e heb ik wel regelmatig aan nog een eventuele ruptuur gedacht. Voor mij was het geen reden om over een keizersnede na te denken.

    De 2e bevalling liep nog vlotter als de 1e. 1,5 uur, kind van 4,2 kg en ik kwam er ongeschonden uit :D

    Ik kan je angst begrijpen, geen idee wat ik zou doen als ik in jouw schoenen sta maar met mijn verhaal wil ik je meegeven dat het bij een 2e bevalling ook goed kan gaan :thumup:

    Ik zou als ik jou was in ieder geval veel informatie inwinnen om zo tot een keuze te komen. Succes! :thumup:
     

Deel Deze Pagina