Angstgevoelens sinds pup, help?

Discussie in 'De lounge' gestart door vruchtje24, 6 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi lieve allemaal,

    Sinds kort hebben wij een pup en ik ben echt een zorgen typje en sinds hij er is. Dit herken ik ook nog wel van de baby tijd van mijn eigen kinderen. Maar is nu zo erg dat ik ziek thuis zit. Hoofd reden is maanden lange hoge werkdruk en dit is de druppel.

    Waar ik allemaal bang voor ben en zorgen over maak (voel me denk ik ook te verantwoordelijk zoveel hou je van zo'n beestje.

    1. Wij zijn nu veel thuis. Althans er is altijd iemand thuis ook ivm wennen en zindelijk maken. Soms gaan we ook wel even uit de kamer of naar boven. Grootste angst is dat hij nooit bv 4 a 5 uur alleen kan zijn.
    2. Nachten gaan heel goed beneden en open bench met stukje gesloten ren eraan vast. Plast nog wel 2x om 2u en 5u en breekt op maar gaat wel daarna weer slapen. Heel bang dat dat verandert en horror nachten gaan krijgen....
    3. Algemene onzekerheid. Het is onze 1e hond is....
    4. Krijg er onbewust benauwd van omdat hij bepaald hoe laat we slapen 's avonds. Kunnen wel beetje sturen en hij bepaald hoe laat de dag begint. Meestal tussen 6u en 6.30 maar zo bang dat dat verandert in vanaf 4 u gaat piepen ofzo.

    Zie denk ik veel beren op de weg wat t genieten lastig maakt :(.

    Moest het echt even kwaad en tips of goede rustgevende tips ,in welkom. Vooral 1. is een ding. Ik hoop dat dat allemaal vanzelf een beetje zal loslopen zonder heel gefixeerd mee bezig te hoeven zijn.

    Ga minder googlen want leest zoveel tegenstrijdigheden.

    Liefs

    Ps is australian labradoodle van nu 11 wkn
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Een aantal punten zijn lastig 'op te lossen', je kunt alleen realiseren dat je met je gedachten je gevoel beïnvloedt en er zelf een soort cognitieve gedragstherapie er op los laten. En als je het in je eentje niet redt, hulp zoeken. Wat misschien sowieso een goed plan is, gezien je situatie?

    Wat betreft 1 zou ik vooral momenten inbouwen om hem te laten wennen aan alleen zijn. Ga even naar boven, de was doen of desnoods een serie kijken. Ga boodschappen doen, zonder pup. Enz. Genoeg momenten waarop je het alleen zijn kunt aanleren, denk ik. Die 4/5 uur hoeft niet nu meteen, toch? Eerst beginnen met korte momentjes en die steeds iets uitbouwen. Wie weet werk je wanneer de pup daar aan toe is, zelf wel weer een paar uur per dag?

    Wij krijgen binnenkort ook een pup. En ik denk zeker na over al die punten die jij noemt en nog veel andere zaken. Maar ik zie het maar als een derde kindje. Die babyperiode (en nu nog...) was soms ook overleven, dat zal dit ook zijn. Maar we kunnen niet meer doen dan ons best. Goed inlezen en op fora/FB-groepen meelezen en indien nodig advies vragen mbt praktische zaken, dat is hoe ik het voor nu probeer aan te pakken. Maar ik denk dat ik best momenten ga hebben waarop ik de verantwoordelijkheid een groot 'ding' vind, en het me aanvliegt, dat had/heb ik bij mijn kinderen ook.
     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  3. Moppiemuis

    Moppiemuis Fanatiek lid

    6 okt 2014
    1.996
    231
    63
    Ergens in het midden
    Wat herkenbaar!
    Ik weet nog dat onze eerste hond kwam, hij was al 8,5 maar wel onze eerste.
    Oooooo wat was ik bang om hem te ‘verpesten’ en dat het niet goed zou komen (het herplaatsen was zwaar)
    En bij onze huidige hond weer, die was 6 maanden en had erg veel moeite met de herplaatsing.
    Weer hetzelfde maar het kwam goed!!!
    Bij beide!!!

    Ik heb geen concrete tips alleen dat je er vertrouwen in moet hebben, als je nu investeert in aandacht voor je hondje dan betaald zich dat echt uit later!

    Hopelijk een hart onder de riem voor je! Ik snap je bezorgdheid maar je verpest je pup echt niet zomaar!
    Oefenen in die gevoelens loslaten en vertrouwen op jezelf en je pup.

    Overigens onwijs rottig dat je uitgevallen ben op je werk, ik weet er alles van. Dat voelt sowieso al heel rottig!
    Ik zou zeggen extra genieten van de tijd met je pup ❤️ maar dat is moeilijk ql je hoofd niet lekker mee wil werken
     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  4. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met jullie hondje! Leuk een doodle'tje.

    Onthou dat een hond eigenlijk een heel lui dier is. Een volwassen hond slaapt tussen de 12 en de 14 uur per dag. Een pup nog meer, tot wel 18 tot 20 uur per dag.
    Ik herken wel een aantal van jouw angsten, maar ik kan je verzekeren het komt eigenlijk altijd goed. Het alleen zijn was hier in het begin wel een probleem. Begrijpelijk want ons pupje was van net voor de corona (geboren oktober 2019) en vlak daarna kwamen we allemaal thuis te zitten. Daardoor is het alleen zijn niet geleerd. Maar het is goed gekomen, nu kan ze rustig een paar uurtjes alleen zijn. We kunnen haar gedrag via de camera in de gaten houden, ze slaapt dan gewoon.

    Ook het doorslapen komt vanzelf. De laatste wandeling duurt hier tegenwoordig nog maar 2 minuutjes. Verder dan een plasje voor de deur wil ze niet. Daarna gaat zij in haar mand liggen en wij bepalen hoe laat wij gaan slapen. Zij ligt er in ieder geval al in.
     
    vruchtje24 en NiekeKris vinden dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.510
    10.343
    113
    Mijn zus had exact hetzelfde, pup is nu 6 maanden en het gaat hardstikke goed. Wees lief voor jezelf, neem niet alles op je en probeer het een beetje los te laten. Het komt echt goed!
     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  6. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wat ben en blijf ik dankbaar met dit forum. Ik ga proberen los te laten. Heb ups en downs
     
    Moppiemuis vindt dit leuk.
  7. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wat leuk! Wanneer en wat voor eentje ?
     
  8. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    791
    1.072
    93
    Vrouw
    Herkenbare gevoelens. Ik was zelfs zo onzeker dat ik de pup weer de deur uit wilde hebben. Was voor mijn gevoel zo veel extra zorgen.
    En het is helemaal goed gekomen.

    Jij bepaalt hoe laat je de dag afsluit. We hielden altijd een vaste tijd aan van 22.00 uur voor de laatste plasje voor het slapen gaan. Met ongeveer 12 weken sliep onze boxer pup ook door tot aan de vroege ochtend. In de nacht alleen ff naar buiten aan de riem op vaste plek en rustig belonen bij het doen van een plasje. Wij zeiden altijd “toe maar ga maar wat doen” en dan “braaf” als ze plaste. Vervolgens zonder aai etc in bench terug en slapen. Overdag juist wel uitbundiger waardoor er dag en nacht ritme ontstond.. Als ze ook in de nacht onnodig piepte dan zeiden we kordaat, “nee slapen” en viel ze uiteindelijk weer in slaap.

    Veel plezier met je pup en knuffel ze. Geef jezelf de ruimte het komt echt goed!
     
    Dubbelgeluk en vruchtje24 vinden dit leuk.
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Eind januari, ook een Australian Labradoodle. :)
     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  10. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    ♡♡leuk♡♡

    En hoe geven jullie invulling in t begin? Moet de pup snel alleen kunnen zijn of zijn jullie ombeurten thuis in t begin ?
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het plan is in het begin zoveel mogelijk zorgen dat er iemand thuis is en anders gaat de pup mee (ook een beetje afhankelijk van ‘slaapjes’ natuurlijk - het is echt net een baby :roflmao:). Ik ga hierover ook nog vragen aan de fokker, wanneer zij aanraadt te beginnen met het alleen laten en wanneer meenemen ed. En dan langzaam opbouwen.
     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  12. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Geloof me, alles gaat inderdaad veranderen, maar niet zoals jij het schetst;) het gaat veeeeeel makkelijker worden. Echt! Op een gegeven moment willen ze echt savonds de deur niet meer uit en sochtends willen ze blijven slapen;) Het is heel normaal dat je hond maar drie keer uit hoeft. Wij lieten ze wel vaker uit omdat dat leuk voor ze was, maar ze konden het prima 12 uur ophouden. Ons ritme was bij beide honden: 9 uur eerste wandeling, 15 uur tweede, 20 uur laatste (en dan tussendoor nog een leuke lange wandeling door het bos). Ook het alleen zijn gaan ze echt wel leren hoor!! Vooral een hondje die je als pup zijnde al hebt. Alles wat ik van je lees klinkt hartstikke goed. En het is een pup he, hij/zij moet nog veel leren maar ze worden volwassen en echt, het gaat vanzelf de goede kant op!
     
    vruchtje24 vindt dit leuk.
  13. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Super lief je reactie. Zulke dingen geven me toch wat meer rust. Denk gewoon veel te moeilijk. Maar gaat vanzelf. Ga lekker genieten. Voordat je het weet zijn ze groot
     
    Marlena vindt dit leuk.
  14. Sjalleke

    Sjalleke Fanatiek lid

    21 okt 2005
    2.150
    401
    83
    Heb ik jouw bericht geschreven?
    Een ALD van nu 16 weken..
    Zijn al heel veel tranen vergoten op de momenten dat ik tè moe was, puppy overprikkeld, 10000 adviezen die allemaal anders zijn…
     
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.857
    4.931
    113
    Mijn schoonzus en zwager hebben nu bijna een jaar een hond en in het begin vonden ze allebei die verantwoordelijkheid echt heel intens. Inderdaad vergelijkbaar met een baby. Schoonzus maakte zich echt zorgen over of alles wel goed zou komen, de pup wel alleen zou leren blijven etc. Ze sliepen omstebeurt beneden. En toen op een dag besloten ze dat het genoeg was; iedereen in z’n eigen bed, hondje ook. Van slaapgebrek werden ze ook niks beter. Hondje leerde toen heel rap prima te slapen ‘s nachts, overdag alleen blijven is nu ook helemaal geen issue meer. Het is echt een schat van een hond, ze begrijpen nu wat hij probeert duidelijk te maken (bv dat een bal ergens onder is gerold, dat z’n waterbakje leeg is etc) en de hond zelf weet ook precies waar hij aan toe is. Het was echt iets van die eerste puppy-fase, elkaar leren kennen, überhaupt voor het eerst een hondje in huis etc - dat is allemaal gewoon heel intensief en dus emotioneel ook belastend. Maar het wordt echt beter naarmate de hond groter wordt.
     
  16. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    553
    340
    63
    Vrouw
    Doordat het nieuw is en je er nog geen ervaring mee hebt icm met het minder goed in je vel zitten door je werk vliegt het je nu een beetje aan waardoor je de mogelijke hobbels op de weg extra uitvergroot.
    Onze hond is gekomen tijdens corona en inmiddels is ze 2,5 jaar.
    Het alleen zijn hebben we op 2 manieren opgebouwd, enerzijds door naar boven te gaan, ik werkte thuis en liet haar dan in de bench beneden terwijl ik boven aan het werk was. Het echte alleen in huis zijn begon met op de hoek van de straat ons zoontje naar het kdv brengen.
    Uiteindelijk kwam het ook voor dat ik boven aan het werk was en mijn man de deur uit ging, dan leek het voor de hond net of we echt weg waren terwijl ik haar toch kon horen, zo konden we dus in de gaten houden hoe ze zich dan gedroeg.
    Belangrijk punt, ga pas terug naar de hond als hij rustig is, dus als hij piept of de bench afbreekt, wacht tot hij even rustig is en ga dan naar hem toe anders beloon je onbewust het verkeerde gedrag.

    ‘s nachts ging het bij ons vrij snel met doorslapen, maar dat gaat echt vanzelf en bij sommige honden duurt dat langer. Enige tip is ‘s avonds vanaf 20.00u de waterbak weghalen.

    Gaan jullie met hem naar puupycursus? Zo niet, zoek een goede hondenschool. Wij zijn zelf naar een kringgroep van onze rasvereniging gegaan en hebben daar alle gehoorzaamheidstrainingen gevolgd en kon bij hun ook met al mijn vragen terecht omdat ze gewoon veel ervaring hebben met het ras. Heb ik echt heel veel aan gehad.

    Ik weet niet of je deze uitspraak kent:
    De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
    Probeer niet te ver vooruit te kijken, geniet vooral in het moment van je hondje!
    En als er problemen ontstaan is dat het moment om ze op te lossen, het heeft geen zin je nu druk te maken over problemen die er nog niet zijn en er misschien ook wel niet zullen komen.
     
  17. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dankjewel! Ik vind het allemaal wel een uitdaging. Wij volgen puppycursus. Net de online zoommeeting gehad. Ik moet dus andere honden en mensen vermijden als ik met hem aan de lijn loop. Hij moet met mij bezig zijn. En moeten gaan oefenen met loslopen dat hij bij ons blijft en terugkomt. Heel spannend allemaal.

    Man heeft ochtenddienst en ik ben zelf zo moe maar hij heeft nog geen slaap behoefte en gaat in de ren alleen maar springen, druk doen en in kleding bijten. Helemaal negeren is lastig wil niet dat iedereen in huis wakker wordt geblaft.
     
  18. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.319
    1.341
    113
    Als ik je openingspost lees, krijg ik de indruk dat het voornaamste is dat je overwerkt bent. Elke andere zorg (pup) wordt dan ook uitvergroot omdat je draaglast niet evenredig is met je draagkracht. En als je dan ook nog gevoelig bent voor angsten...

    Het komt echt goed :) Vergelijk het met de babytijd van een mensenkind ;) Dat kost ook een hoop werk en energie en wordt gaandeweg makkelijker.

    Bij ons hondje probeerde ik als vuistregel aan te houden: spelen, dutje (rustmoment), wandelen, dutje in de bench, etc. En dan merkte ik vanzelf dat ze minder dutjes nodig had en gewoon door begon te slapen 's nachts. En ze ziet de bench nu gewoon als haar chillplekkie ;) Dus ze blijft daar graag in als ik even weg moet :)
     
    chrystel73 en Moppiemuis vinden dit leuk.
  19. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.950
    1.578
    113
    Wij hebben nu een pup van 10 weken in huis. We laten haar alleen om 1u even plassen. Kwestie van uitproberen of het goed gaat, in het ergste geval moet je een keer dweilen. Maar scheelt een hoop nachtrust als je er maar 1 keer uit hoeft.
    Met alleen laten, hier moest ze op dag 3 al alleen thuis zijn omdat de kinderen naar school gebracht moesten. Bouw het rustig op, vraag de buren je in te seinen als pup veel piept of blaft. Maar begin er wel nu mee, plassen laten en dan even weg.
    En geniet ook van je pup. Ze zijn nog veel korter klein dan kinderen;)
    En ja, ik heb ook al geroepen hadden we het maar niet gedaan, maar het wordt snel makkelijker en dan heb je de komende 10 jaar een maatje die altijd blij is je te zien
     
  20. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    791
    1.072
    93
    Vrouw
    Onze had ook geen slaapbehoefte maar haar zette we wel voor de rust in haar bench en dan lag ze vrijwel direct te slapen.
    Dus wakker laten plassen en spelen en weer slapen en dat zo iedere keer.
    Sommige pups blijven anders doorgaan en nemen geen rust.
     

Deel Deze Pagina