Angstig

Discussie in 'De bevalling' gestart door proudmama, 26 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. proudmama

    proudmama Lid

    26 mrt 2008
    26
    0
    0
    Zelfstandig ondernemer
    Rijswijk
    Het gros zal wel denken.. Angstig? Dat is iets heel normaals.. het hoort er gewoon bij...
    Ik ben inmiddels bijna 36 weken in verwachting en het zweet breekt me uit...
    Slapeloze nachten en huilbuien.. Ik ben zo angstig voor de bevalling!

    Ik heb tijdens mijn zwangerschap geen cursus gevolgd, geen programma's gekeken, me niet echt verdiept in de bevalling.. Nu heeft mijn verloskundige me aangeraden het boek: Duik in je weeen te kopen, wat ik heb gedaan en het lijkt alsof ik nu nog angstiger ben..

    Ik ben heel blij geweest met mijn zwangerschap vanaf dag 1, ik verheug me absoluut op de komst van mijn zoon, maar ik zie gewoon echt zo op tegen de bevalling.

    Ik heb in mijn gehele zwangerschap nergens last van gehad.. misschien dat dit meespeelt en ik nu denk:
    Zal het dan met de bevalling zo zijn dat het net anders zal lopen?

    Ik weet dat er vele vrouwen voor me zijn gegaan.. dat probeer ik mezelf iedere keer opnieuw te vertellen, maar de angst blijft...
     
  2. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    hey proudmama, ik ben zelf nog niet bevallen maar ik kan me goed voorstellen hoe bang je bent! Zou het zelf ook zijn, denk ik.
    Ik kan je spijtig genoeg geen tips geven maar wil je een hart onder de riem steken.

    Succes!
    Lieve groetjes!
     
  3. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    maar 1 tip laat het je gebeuren accepteer de pijn dat maakt het makkelijker een vriendin van mij had DE TIP elke wee zorgt ervoor dat je dichter bij je kindje komt (en vallen als je rustig blijft heel goed op te vangen hoor) dus die zei je moet elke wee graag willen want je wilt snel je kindje, elke wee (nou ja zo'n beetje zei of dacht ze ; zo weer een beetje dichterbij ik heb dat ook zo gedaan en hielp me enorm.

    Hoe meer je er tegen vecht des te moeilijker het is je moet het graag willen! en alles gaat zo vanzelf dat je van jezelf te kijken staat achteraf!

    Ik wilde mijn man zo graag trots op mij maken dat was ook een goede motivatie!
     
  4. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Angst kan ervoor zorgen dat de bevalling minder vlot verloopt. Probeer te ontspannen!
    Als het eenmaal begonnen is voel je echt geen angst. Ja, het doet veel pijn, ja, je zal tijdens het bevallen jezelf vaak afvragen waarom je dit ook al weer wilde. Ik kan helaas hier geen mooier verhaal van maken.
    Maar geloof me, je lichaam weet straks precies wat je moet doen. Je geest is volledig bezig om het kindje eruit te krijgen. Het is zo natuurlijk dat er echt geen angst meer van pas komt.

    Nu angst hebben heeft zooo weinig nut. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar probeer te denken dat hoe meer angst je voelt des te meer je straks gaat verkrampen. Hoe ontspannen je erin gaat des te makkelijker alles zal gaan straks. Laat het allemaal over je heen komen.

    Kort na de bevalling dacht ik dat ik dit nooit meer zal doen. Maar een week later was ik alles weer vergeten en zie helemaal niet op meer tegen de eventuele volgende bevalling.
    Het is dus allemaal heel goed te doen!
     
  5. p1974

    p1974 Lid

    28 dec 2007
    95
    0
    0
    hoi meid,

    Ik snap je helemaal hoor. Van mijn 1ste was ik ook zo nerveus en angtig, bang voor het onbekende. Wat hier ook al is gezegd daar heb ik mij ook aan vast gehouden, elke wee is een stapje dichterbij de geboorte van jullie kindje. Wees niet bang voor de pijn en probeer het te accepteren. Ik dacht ook, moeilijk voor mij want straks raak ik de controle kwijt over mijn ademhaling enzo, maar het gaat eigenlijk zo vanzelf. Het viel mij toen erg mee hoe ik eronder was.

    Ben nu ruim 39 week zwanger van de 2de, nooit meer over de bevalling nagedacht maar de laatste dagen wel, en ben toch weer nerveus. Ik denk dat het er ook een beetje bij hoort. Het is natuurlijk geen pretje, maar wat je gaat meemaken is zo bijzonder! Dat kan ik je wel beloven.

    En wat mij ook hielp rustiger te worden, is te beseffen dat ik geen keus had. Het kindje moet er toch uit, dus maar beter proberen te accepteren dan je er druk over te maken.
    Makkelijk gezegd ik weet het maar het hielp mij wel.

    Ik hoop dat het allemaal meevalt straks voor je en geniet nog even van die laatste weekjes. Ms ben je straks wel zo zat ervan dat je zoeits hebt van laat het maar beginnen, dat kan ook nog...

    Sterkte liefs p
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat naar dat je zo angstig bent! Kan het me ergens ook wel voorstellen. Maar probeer toch het positieve ervan in te zien.. Het duurt meestal maar een dagje, je hebt daarna je kindje eindelijk in je armen, elke wee is er ook weer eentje dichterbij het einde. Je moet gewoon maar meegaan met wat je lichaam voor jou in petto heeft, je kunt er toch niet veel aan doen..
    En als het echt niet gaat heeft het ZKH ook nog wel wat pijnstillends in huis..
     
  7. Isademi

    Isademi VIP lid

    3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik had 5 minuten na de bevalling al zoiets van ach doe ik makkelijk nog eens...en ik had echt geen super bevalling maar je krijgt zoiets moois!
     
  8. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Ik vind het ook wel eng, ik denk dat dat er een beetje bij hoort, zeker bij de eerste. Je weet gewoon niet zo goed wat voor pijn je moet verwachten enzo.
    Probeer toch een beetje te ontspannen, en inderdaad, elke wee brengt je dichter bij je kleine :)
    Sterkte hoor, het is en blijft spannend, hopelijk valt het je alles mee!
     
  9. babydreame

    babydreame Actief lid

    9 nov 2007
    308
    0
    0
    nagelstyliste
    arnhem
    Als je een eerste kindje krijgt is het ook echt heel eng, je weet niet wat je te wachten staat. Maar je kunt beter echt genieten van je zwangerschap en het op je af te laten komen wand Tja het moet er toch weer uit, misschien een zwangerschapsmassage of even aan iets anders denken. babyshopen ofzo, Ik weet niet hoe het nu is als dadelijk de wee,en komen hoe het dan gaat. ik ben 39 weken nu, en vind het ook wel heel spannend worden, hoe zal het dit keer gaan zou het sneller gaan dan bij de vorge zijn allemaal vragen, waarvan je niet weet hoe het loopt. maar wat de dames ook zeggen hier 9 maanden lopen wil je toch echt je kindje in je armen houden, weten hoe het eruit ziet allemaal. ik leef nu echt naar het momend toe, okal doet het even heel pijn.

    sterkte geniet er echt nog een beetje van meis, misschien gaat het zo snel bij je, dat je de hele zwangerschap druk heb gemaakt om niks,
    deze dames heb je ook.
     
  10. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Beval je thuis of in het ziekenhuis?

    Moet zeggen, ik had het boek 'Veilig Bevallen'maar jeetje, werd ik daar een partij depri van als ik dat boek las. Jaaa lekker in je weeen duiken, kan me voorstellen als je er al tegenop ziet het niet echt fijne boeken zijn.

    Misschien kan je informeren bij je VK hoe het zit met pijnbestijding, of je dat kan krijgen en of je het ook 's nachts zou kunnen krijgen mocht het nog zijn. Is wel een fijne gedachte en misschien maakt het je ook rustiger...

    En onthou een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest he.... ;) Op het moment zelf ja lekker is anders maar je weet dat je dan straks je kindje gaat zien en dat het allemaal tijdelijk is!

    Je weet toch niet wat je uiteindelijk gaat voelen, probeer lekker nog te genieten van je rust ipv je druk te maken hoe zeer het zal doen. Op het moment kan je het ook hoor!

    Probeer ook niet te veel enge verhalen te lezen
     
  11. Chrisje79

    Chrisje79 Fanatiek lid

    10 okt 2006
    1.193
    0
    0
    Hoi Proudmama!
    Wat vervelend dat je zo bang bent voor de bevalling... had het net zo als jij... eerst nergens last van, tot de uitgerekende datum steeds dichterbij kwam...
    Uiteindelijk heb ik een fantastische dag gehad met m'n vriend! Om 7 uur 's ochtends de eerste weeën, goed te doen en ben langzaamaan naar 10 cm gegaan, om 21.38 uur is onze zoon geboren... Het eerste wat ik zei tegen de verloskundige was: Zo wil ik er nog wel 10 :)
    Net wat de rest zegt, tuurlijk doet het pijn, maar geloof me, je bent er als vrouw helemaal voor gemaakt en je pijngrens wordt verlengd!
    Je kunt het, ik weet het zeker! Het is het prachtigste moment dat ik ooit heb mogen ervaren!

    Liefs
     
  12. Genja1

    Genja1 Lid

    23 jun 2008
    27
    0
    0
    Hoi Proudmama, en wat is je ervaring?
    Ik kan nergens je bevallingsverhaal lezen, of heb ik niet goed gekeken?

    Liefs Genja
     
  13. greetje82

    greetje82 Bekend lid

    11 jul 2006
    575
    0
    0
    Provincie Groningen
    Huh? Ze is toch helemaal nog niet bevallen?
     
  14. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Hallo
    Ik was ook een beetje huiverig voor het onbekende .
    Je leest overal die verhalen hoe een wee aanvoelt of hoe de bevalling verloopt .
    Ik las ook dat iemand zei ,accepteer de pijn die je voelt .
    Ik denk dat dat de beste tip is .Wees niet bang voor wat je voel en laat het maar over je heenkomen .
    Ik ben binnen 5 uur bevallen .
     
  15. Mama007

    Mama007 Niet meer actief

    Ik was zooooooo bang voor de bevalling en op het moment dat ik mijn weeen kreeg verdween die angst als sneeuw voor de zon. Het is zo iets natuurlijks dat je het gewoon doet. Ja het doet pijn maar angst kan ik niet van spreken.
    Als ik weer moet bevallen zou ik het weer spannend vinden maar het moment ben je alleen maar bezig met je kindje. Ik vond het achteraf gezien prachtig om het mee gemaakt te hebben.
     
  16. Lynni

    Lynni Actief lid

    15 jul 2008
    131
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb er tijdens heel mijn vorige zwangerschap niet echt tegenop gezien. Was meer de houding van 'het moet toch gebeuren, dus laat maar komen!'. Je kunt je er toch niet zo goed op voorbereiden, en je lijf weet toch wel wat je moet doen. En voor je laatste twijfels heb je altijd je verloskundige nog!

    Uiteindelijk was het een heftige bevalling in 5 uur. Ik ben er elk moment goed bij geweest, niks roes of roze wolk. Vond het geen ervaring om iedere dag te doen, maar ik heb wel een SUPER lieve meid nu!
     
  17. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Ik weet nog wel dat ze op de cursus aangaven dat sommige vrouwen niet weten hoe ze moeten persen .
    Pfff nou er komt zo`n oerinstinct naar boven dat ik daar geen moeite mee had .
     
  18. Delilah

    Delilah Niet meer actief

    Hahahhaa.... Ik heb ze 2 uur moeten ophouden dat was lastiger dan het persen zelf, dat gaat zowat vanzelf schrok er gewoon van toen ik mijn eerste perswee kreeg :D

    Over de angst waar de ts over schrijft. Ik ben altijd heel erg bang geweest voor de bevalling en heb het de hele zwangerschap voor me uit geschoven, wilde er ook niet over lezen, niks van zien geen pufcursus ofzo maar het gewoon op me af laten komen.

    Ik ben de hele bevalling heel rustig gebleven gelukkig, heb zelfs nog kunnen lachen tot het eind (niet constant hoor) het doet inderdaad pijn en je moet lekker doen waar jij je goed bij voelt als je je weeen moet opvangen op de een of andere manier weet je zelf precies wat je moet doen straks!

    Ik had niet echt een makkelijke bevalling (maar wie wel?) mijn weeen kwamen heel snel achter elkaar en ik had al heel snel 8 cm maar die cm's erna kwamen moeizaam. Ik moest een paar uur persweeen wegpuffen en toen ik eindelijk mocht persen waren mijn weeen wel erg zwak dus het ging helemaal niet. Uiteindelijk met 10 cm ontsluiting en persweeen in de auto en alsnog naar het ziekenhuis waar al snel bleek dat ons kindje omhoog lag te kijken en er dus niet zonder hulp uit kwam. Er gebeurde van alles om me heen, kreeg nog een knip en na veel te vaak proberen met de vacuumpomp was hij er eindelijk! En het eerste wat ik riep was "dit doe ik morgen weer" Ondanks dat ik er al heel bang voor was en het een beetje tegen zat allemaal is het me 100 % meegevallen en zie ik niet op tegen een volgende bevalling!

    Ik hoop dat je er wat aan hebt, volgens mij is een bevalling nooit echt leuk maar je krijgt er zoiets moois voor terug! Succes!
     
  19. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Hoi
    Ja ik ben ook binnen 5 uur bevallen .
    Ik heb de laatste 5 cm binnen een uur opgebouwd .Dacht ff dat ik gek werd .Het zweet brak me uit .Ik hing om mijn moeder heen en zei ma ik hou het niet meer hoor .
    Snel naar het ziekenhuis en daar op de tafel geklommen toen zagen ze het hoofdje al .
    Ik zeg nu ook van ik wil er nog wel een paar .
    Maar niet zo snel hoor hihiih .
    De persweeen en het hoofdje eruit persen zit nog te vers in mijn geheugen :) .
     

Deel Deze Pagina