Anti-depressieva en zwanger willen worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Keesje29, 8 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste meiden,

Sinds kort zit ik (helaas) weer aan de anti-depressieva (paraxontine 10mg) Het is een hele tijd goed gegaan, maar de laatste weken, voelde ik me weer K.T..... We willen zo graag zwanger worden maar met paraxontine, weet ik het ook niet.
    Iemand ervaring met anti-depressieva en zwangerschap.

2. Jarina

Jarina Actief lid

19 apr 2010
    320
    0
    0
    Limburg
    Ik had ooit een collega die al jaren lang dit soort medicatie slikte. Toen ze had besloten om voor een kindje te gaan is ze gewoon door blijven slikken ook in de zwangerschap omdat ze echt niet zonder deze medicatie kon. Ik zou het eerst eens goed met huisarts overleggen. De collega van mij heeft ondertussen een kerngezonde zoon.

3. jesje1982

jesje1982 Fanatiek lid

1 okt 2008
    3.243
    0
    0
    verkoopmedewerker
    breda
    hoi keesje

ik heb het zelf nooit geslikt, maar mijn zus slikt het al jaren. bij haar tweede kindje had de verloskundige gezegd dat het geen kwaad kon, maar hij kwam wel helemaal slap ter wereld en zijn ze een tijdje bezig geweest om hem weer op te peppen zeg maar. en bij haar laatste zwangerschap hebben ze toch maar besloten om de pillen af te bouwen. ze is toen van 2 naar een halve gegaan. en natuurlijk had ze het moeilijk, omdat ze maar zo weinig nog slikte, maar ze had wel een kerngezonde zoon! je kunt er dus wel zwanger mee worden, maar mocht je zwanger zijn dan zou ik het wel even met je verloskundige overleggen. mijn zus had ook zoiets van: dan maar ff mezelf wat meer klote voelen, maar de gezondheid van mijn kindje is belangrijker!
    je zou ook even naar de huisarts kunnen gaan om te vragen wat hij adviseert.
    succes in ieder geval!

4. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Ik heb jaren paraxontine geslikt. Op het moment dat we voor een kindje wilden gaan ben ik in overleg met de huisarts overgestapt naar sertraline. Omdat er over paraxontine te weinig bekend was wat het met de baby doet. Ik moest wel in het ziekenhuis onder controle blijven en daar ook bevallen. Mijn zoontje had meteen een apgarcore van 9! Dus er was helemaal niets aan de hand.

Ik zou dus ff overleggen met je huisarts wat het beste is.

Groetjes gaby

5. MammaJo84

MammaJo84 Niet meer actief

Wat ik weet is dat Paroxetine (ik denk dat je dat bedoelt?) niet wenselijk is tijdens zwangerschap!
    Er zijn echter wel degelijk anti-depressiva die je wel zou kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld Sertraline.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar anti-depressiva tijdens de zwangerschap. Het is belangrijk dat je een middel kiest dat goed onderzocht is en waar voor is aangetoond dat het niet schadelijk is voor de baby.
    Je huisarts kan je hierover informeren. Vraag bijvoorbeeld eens naar Sertraline.

Succes!

6. Mizzy1982

Mizzy1982 Fanatiek lid

25 aug 2009
    1.660
    1
    0
    Oudenbosch
    Zelf slik ik fluoxetine (prozac) dat is een bewezen anti-depresiva die niet kwaad kan voor je ongeboren kindje. Borstvoeding mag je er niet mee geven, maar goed, gelukkig is er ruime keus flesvoeding. Mijn gynaecoloog, en fertiliteitsarts weten ook van het gebruik.

7. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie berichtjes. Ga van de week maar weer eens naar mijn huisarts. Hij weet dat we graag een 2e kindje willen en schreef me toch Paroxontine voor, maar ik zal de naam Sertraline ook eens aan hem voorleggen.

8. MammaJo84

MammaJo84 Niet meer actief

Succes meid! Hoop dat je iets passends vindt.
    Jammer he dat het nodig is... Ik ben er sinds kort vanaf, maar kan me erg goed voorstellen dat het soms gewoonweg niet anders kan dan zwanger worden met medicijnen. Komt vast goed ;)

9. Noor30

Noor30 Lid

10 mei 2010
    47
    0
    0
    Hoi keesje

Ik slik zelf ook een anti-depressiva, namelijk citalopram omdat ik me zonder echt niet goed/happy voel.
    Ik ben voor de medicijnen ook onder controle/behandeling geweest van een psychiater. Hij wist van onze kinderwens en heeft mede daarom citalopram voorgeschreven. Het schijnt dat dit medicijn, voor zover bekend geen schade toebrengt aan je ongeboren kindje.
    Ik denk dat zonder misschien wel beter is maar als je zelf als moeder zijnde niet happy/gelukkig bent en veel last hebt van stress is dat misschien wel nog slechter voor je kindje!!
    Mijn psychiater zei zelfs dat er nu in Amerika onderzoek wordt gedaan naar moeders die anti-depressiva slikken. En dat de nieuwste onderzoeken zelfs uitwijzen dat kinderen waarvan de moeder anti-depressiva heeft gebruikt zelfs beter presteren op de basisschool.
    Over leg iig geval wel goed met je huisarts.
    Toen ik op zoek was op internet naar informatie rond om zwangerschap en het gebruik van anti-depressiva kwam ik deze website tegen:POP Expertisecentrum Amsterdam - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis
    Ik vond het wel een goede en informatieve site. Misschien heb jij en andere vrouwen die hierin geintereseerd zijn wat aan.
    Succes!

Groetjes Noor

10. Mizzy1982

Mizzy1982 Fanatiek lid

25 aug 2009
    1.660
    1
    0
    Oudenbosch
    Vaak wordt je door de zwangerschap zelf al wat labieler door de hormonen en als je al depressief/not happy bent dan wordt dat nog erger, ook na de bevalling gieren de hormonen door je lijf en ik heb zelf na de keizersnede van Colin hele erge paniekaanvallen gehad daardoor. Nu ik antidep slik heb ik dat niet meer en is het voor zowel mij als de baby straks beter als ik het blijf slikken.

11. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Ik slik 10 mg citalopram per dag en mag in overleg met gyn gewoon door blijven gebruiken tijdens de zwangerschap. Zij geeft aan dat het effect van stoppen wel degelijk slecht is, terwijl het medicijn blijven gebruiken geen nadelige gevolgen zouden hebben. Dan is de keuze snel gemaakt. En als ik stop is het geen kwestie van me een beetje klote voelen, dan is het een kwestie van volledig niet meer functioneren.
    Ik zou inderdaad nogmaals met je arts overleggen. Eventueel kun je altijd een second opion vragen om je extra gerust te stellen.

Liefs Mamaloe

Deel Deze Pagina