anti-depressiva en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lotte17, 13 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Hi iedereen,

    Een tijd geleden heb ik een topic geopend waarin duidelijk was dat het niet goed met mij ging. Ik ben helaas in een prentale depressie beland, maar inmiddels gaat het stukken beter met mij.

    Sinds week 15 heeft de POP-poli geadviseerd om te starten met medicatie: citalopram 10 mg. Zij geven aan dat ik niet bang hoef te zijn voor negatieve ontwikkelingen (ADHD/Autisme/ontwikkelingsstoornissen). Dat ik mij goed voel in mijn zwangerschap is voor nu het belangrijkste. Inmiddels ben ik 2 weken verder met het slikken van medicatie en het helpt mij enorm. Zelf hoef ik voorlopig dan ook geen verhoging van de medicatie te krijgen.
    Natuurlijk voel ik mij soms wel enorm schuldig en krijg ik vragen als 'wat als...' . Maar dit moet ik van de POP-poli laten liggen, gezien alleen kans is op ontwenningsverschijnselen na de geboorte. Uiteraard is dit heel vervelend, maar niet schadelijk.

    Ik ben dus op zoek naar vrouwen die ook medicatie tijdens hun zwangerschap hebben gebruikt en ben benieuwd hoe het nu met hun en eventueel hun kindje is gegaan na de geboorte en ontwikkeling. Of misschien meiden die in dezelfde situatie als ik zitten. Ik snap dat je dit niet openbaar misschien wil plaatsen, dus een privéberichtje met jouw ervaring doet mij ook goed.

    Liefs, Lotte
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.746
    15.178
    113
    Geen medicatie hoeven gebruiken, wel de diagnose prenatale depressie tijdens mijn laatste zwangerschap gekregen.

    Ik wil je even een dikke knuffel geven en veel sterkte wensen, het komt goed, echt!!!
     
  3. MariamZ

    MariamZ Niet meer actief

    Ik heb een bipolaire stoornis ontwikkelt bij Mn dochter. Bij Mn zoontje aan de lithium, Olanzapine en abilfy. Man man man wat was ik angstig dat hij iets zou mankeren. Maar het is echt een heerlijk ventje alles is goed gekomen. Hij is kerngezond. Ik slik bij deze zwangerschap lithium in een lage dosering dan bij Mn zoontje en Olanzapine ook in een lage dosering. Nu ben ik niet meer zo angstig of dit kindje iets gaat mankeren, want ik heb levend bewijs thuis. Ik Wil je een dikke knuffel geven, want ik weet als geen ander hoe je je zorgen kan maken tijdens je zwangerschap icm medicatie.
     
  4. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Paroxetine gebruikt tijdens de zwangerschap en borstvoeding van dochter.
    Na de geboorte heeft ze een paar uur wat getrild als ontwenningsverschijnselen maar dat las ik pas vorige week op mijn zwangerschapskaart. Zelf niks van gemerkt.
     
  5. Missbellydance

    14 nov 2016
    40
    35
    18
    Ik slikte bij mijn zoontje Fluvoxamine 50mg en hij is verder gezond, bij de geboorte ook en nu ben ik zwanger van de 2de en slik ik het nog steeds en ik loop ook bij de pop polie en de controle's van de baby lopen ook in ziekenhuis

    Maar toch ben ik ook bang voor de gevolgen nog steeds ook al ging het bij mijn zoontje goed
     
  6. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    Ten eerste bedankt iedereen voor de reacties. En wat goed om te lezen dat jullie kindjes gezond ter wereld zijn gekomen dat het ook zo is gebleven. Het is zo naar om me schuldig te voelen over mijn medicatie, terwijl ik eigenlijk (net zoals jullie) geen keuze meer heb..

    Gelukkig dat de POP-poli zo goed ondersteunt en zegt dat er naast ontwenningsverschijnselen geen andere afwijkingen bekend zijn.
     
  7. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113

    Ik slikte ook citalopram maar als ik zwanger wilde worden mocht ik deze niet gebruiken.
    Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om aan mezelf te werken en zodra ik zonder medicatie kon te proberen voor een 2de kindje.
    Ik snap dat dit niet in alle gevallen mogelijk is en je soms beter medicatie kan slikken.
    Vertrouw op de artsen...
    Ik heb veel mediciatie geslikt voor zwangerschapscomplicatie’s en mijn kids zijn gezond ter wereld gekomen. Ook morfine etc gehad tijdens zwangerschap , slaapmedicatie.
    Mijn kindjes hebben er niks aan over gehouden. Sterkte
     
  8. snoop

    snoop Lid

    26 jun 2014
    46
    7
    8
    NULL
    NULL
    Ik slik nu tijdens deze zwangerschap ook anti depressiva (venlafaxine). Vorige zwangerschap was ik er mee gestopt omdat ik dacht dat dat beter voor de kindjes zou zijn. Na de bevalling kreeg ik een flinke terugslag en een postnatale depressie/angsten e.d. Dit vond ik zo erg, en heb daardoor een hele nare kraamtijd gehad en helemaal niet van mijn kindjes (tweeling) kunnen genieten de eerste periode (pas weer toen ik een tijdje aan de medicatie was). Ik heb me ontzettend schuldig gevoeld en was bang voor onveilige hechting etc. (Is allemaal goed gekomen) Toen ik deze keer zwanger raakte heb ik er in overleg met arts en verloskundige voor gekozen de medicatie te blijven slikken, om zo hopelijk een ‘valse start’ te voorkomen. Ik voel me nu dan ook niet schuldig omdat ik weet dat het, op heel misschien wat ontwenning na, geen gevolgen voor het kindje zal hebben en ik het veel erger voor het kindje zou vinden als het een moeder heeft die de eerste weken door een diep dal gaat.
     
  9. Lotte17

    Lotte17 Lid

    18 apr 2018
    48
    5
    8
    Vrouw
    @Draaikont ik ben inderdaad ook eerst gestopt geweest 3 maandjes met de Citalopram en dit ging prima, totdat ik zwanger raakte en rond de 7 weken zwanger was. Het ging zo bergafwaarts met mij. Achteraf ook misschien wel logisch gezien ik overgevoelig ben voor hormonen en gevoelens. Wat apart dat het jou is aangeraden te stoppen, de POP-poli gaf aan dat ze meestal het advies geven om niet met de medicatie Citalopram te stoppen.. Maar door de jaren ontwikkelt dat misschien ook wel. Onwijs bedankt voor je bericht en fijn om te horen dat alles is goed gekomen.

    @snoop Oh bah wat is dat naar voor jou geweest! Hoe voelde je je tijdens de zwangerschap? Of kwam het echt na de geboorte? Ben jij nu ook onder behandeling van de POP-poli? Ik ben blij dat de POP-poli zo duidelijk aangeeft dat het geen gevolgen heeft naast de ontwenningsverschijnselen. Op internet staan natuurlijk nog wel horrorverhalen, maar die zijn vanuit 2000-2005. Inmiddels zijn ze steeds verder met onderzoeken en durven ze met zekerheid te zeggen dat het goed komt met het kindje..
    Ben je deze zwangerschap nu ook stabieler? Bedankt voor je eerlijkheid!
     
  10. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    @Lotte17 mijn psycholoog gaf aan dat ze liever de voorkeur gaven aan een ander middel.
    Maar goed een psycholoog is weer geen arts.
    Ik heb er toen dus voor gekozen om af te bouwen en dat ging goed.
    Ik denk in jou geval beter die pillen nemen zodat je lekker in je vel zit.
    Want nare gevoelens zijn ook niet goed voor die kleine.
    Heel veel succes met alles en hoop dat je van je zwangerschap kunt gaan genieten. Succes
     
  11. snoop

    snoop Lid

    26 jun 2014
    46
    7
    8
    NULL
    NULL
    @Lotte17 ja ik ben nu een stuk stabieler gelukkig. Heb er ook wel vertrouwen in dat het deze keer allemaal beter zal gaan tijdens de kraamtijd, en zo niet dan laat ik het niet zo ver komen als vorige keer. Hopelijk voel jij je inmiddels wat beter en zakt het schuldgevoel weg. Veel sterkte!
     

Deel Deze Pagina