PCO syndroom

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Annelies, 20 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annelies

    Annelies Niet meer actief

    hoi mirjam,

    ik heb mn vraag ook al gesteld onder zwanger worden maar daar werd de tip gegeven mn vraag aan jou te stellen. had ik helemaal niet meer aan gedacht... dus vandaar dat dit berichtje twee keer op dit forum staat...
    ik ben wat aan de zware kant. heb me daar een beetje over ingelezen.
    nou zie ik heel erg vaak dat vrouwen met overgewicht grotere kans op PCO hebben. Die berichtjes hebben me wat bang gemaakt
    ik weet dat het betekent dat je niet altijd een eisprong hebt als je aan PCO lijdt maar mijn vraag is nu of je dan ook aan je baarmoedermond en cervixslijm kan merken dat je geen eisprong hebt gehad.
    ik ben er nog niet aan toe om ovulatietesten te gaan gebruiken. we willen het eerst zo proberen zonder toeters en bellen maar ik houd wel mijn baarmoedermond en slijm in de gaten.
    en dat veranderd rond de eisprong precies zoals het hoort.
    het lijkt mij dat de hormonen die de eisprong regelen ook het cervixslijm en baarmoedermond doen veranderen als het zover is.
    kun je hier wat meer over vertellen?
    liefs, annelies
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Annelies,

    als je te zwaar bent betekent dat niet dat je ook PCOS hebt. Het is wel zo dat mensen die overgewicht hebben vaker PCOS hebben. Of je daaraan lijdt kan ik niet bepalen. Het is alleen vast te stellen door een inwendige echo, bloedafname en jouw menstruatiepatroon. Als jij regelmatig menstrueert, dus iedere 28 dagen (de cyclus mag wel iets langer of korter zijn) dan heb je waarschijnlijk een eisprong. Als je rond de eisprong merkt dat het baarmoederslijm verandert dan is dat een gunstig teken. Het lijkt me inderdaad nogal vroeg voor ovulatietesten, probeer het eerst "gewoon" een jaar. Zolang je niet zwanger bent mag je wel proberen af te vallen als je te zwaar bent. Het is beter om met een gezond gewicht een zwangerschap in te gaan.

    Mirjam
     
  3. Annelies

    Annelies Niet meer actief

    bedankt voor je antwoord!
    wat ik nog even wilde vragen...
    sluit je baarmoedermond gelijk na de eisprong of kan het een paar dagen duren voordat je baarmoedermond weer dicht is??
    annelies
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Annelies,

    je baarmoedermond is nooit helemaal dicht, er is altijd een nauwe opening. Het cervixslijm of vaginaslijm verandert in hoeveelheid en samenstelling en zorgt ervoor dat het sperma makkelijker naar binnen in de baarmoeder en verder omhoog naar de eileiders gaat.

    Mirjam
     
  5. Annelies

    Annelies Niet meer actief

    je baarmoedermond staat toch ook meer open, en voelt zachter aan rond de eisprong... dat voel ik tenminste en dit heb ik ook al veel vaker gelezen op het forum hier.
    mijn vraag was alleen wanneer dat weer veranderd naar hard en gesloten. is dat gelijk na de eisprong of gaat daar een paar dagen overheen?
     
  6. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Annelies,

    er gaan een paar dagen overheen voordat de baarmoedermond zich weer meer sluit en anders aan gaat voelen. Dit proces gebeurt daar het hormoon progesteron. Op dag 19 en 20 van de 28 daagse cyclus is de progestronpiek het hoogst en dan zal de baarmoedermond zeker weer in de meer gesloten stand verkeren.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina